164:n itse maahantuoneita?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

164:n itse maahantuoneita?

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Tullin arvonmäärityksen logiikka harvinaisemmalle tuontiautolle ällistyttävän yksinkertainen.
Omaa kaavaani käyttämällä pääsin tullin kanssa lähestulkoon samaan.
Ainoastaan 0,29% heitto.

Kukaan tuonut 94-96 mallisia 3-litraisia itse?
Kiinnostaisi tarkastaa tuon kaavan toimivuus nyt kun tuo valitukseni tuli viimeinkin käsiteltyä.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »


Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Jep. Täältä tosiaan nämä löytyvät valmiiksi pureskeltuna mutta kertovat vain sen verotusarvon muttei sitä miten se on määritetty.

Määrittelin itse uudelleen tuon omani silloisten lähtötietojen perusteella ja eroa tosiaan ei tullut kuin tuo 0,29%.
Jos tuo kaava toimii niin tuo tullin veronmääräytymisperuste ei olekaan niin vaikea kuin mitä
annetaan ymmärtää näiden harvinasempien tuontiautojen kohdalla.
Se myös selittää nuo hirmuiset heittelyt mm. mainitsemillasi Carfin sivuilla. Säästää voi :)
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Viikari:

Tarkoitatko Tullin käyttämää takaisinlaskentamenetelmää vai jotain ihan muuta? Voisitko kertoa hieman tarkemmin tuosta tekemästäsi verotusarvon laskentakaavasta ja Tullin arvonmäärityslogiikasta mikäli sinulla on siitä jotain syvällisempää tietoa? Oletko saanut verovalituksesi läpi ja saitko siinä yhteydessä jotain tarkempaa tietoa Tullin arvonmääritystavoista?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Portti kirjoitti:Viikari:
Oletko saanut verovalituksesi läpi ja saitko siinä yhteydessä jotain tarkempaa tietoa Tullin arvonmääritystavoista?
Valitus tuli takaisin mutta vastaus ei aivan ollut sitä mitä odotin.
Valitin virheellisesti tyypitetystä pannusta (oli tyypitetty maahantuontikatsastuksessa 24-tappisesksi) ja omaa huolimattomattomuuttani vielä automaattiloviseksikin.
Tullin vastaus oli että: "Tämänikäisessä ajoneuvossa yksittäisten varusteiden merkitys ajoneuvon arvoon on vähäinen tai olematon"
Lisäksi:
"Ajoneuvon pyyntihinta on määritetty tilastollisesti ________ Oy:ltä saadusta aineistosta"
Soitin tuonne lähteeseen ja heidän tilastossaan ei kyseistä mallia edes ole.

Näinollen "uudelleenmääritin" tuon autoni seuraavasti:
Ilmoittamani ostohinta * 2 * 0,96 - 500€.
Eroa tullin arvioon 0,29%

Ilmoitelkaa vaikka PM:nä miten lähelle pääsitte prosentuaalisesti.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Viikari kirjoitti:"Ajoneuvon pyyntihinta on määritetty tilastollisesti ________ Oy:ltä saadusta aineistosta"
Soitin tuonne lähteeseen ja heidän tilastossaan ei kyseistä mallia edes ole.
Eli autosi verotusarvo on määritelty ilmeisesti aivan normaalisti Grey-Hen Oy:n tullille toimittamien tilastollisten tietojen perusteella eikä takaisinlaskentamenetelmää ole käytetty sinun kohdallasi.
Viikari kirjoitti:"Näinollen "uudelleenmääritin" tuon autoni seuraavasti:
Ilmoittamani ostohinta * 2 * 0,96 - 500€.
Eroa tullin arvioon 0,29%

Ilmoitelkaa vaikka PM:nä miten lähelle pääsitte prosentuaalisesti.
Siis miten keksit tuollaisen laskukaavan? Mihin se perustuu? Omassa tapauksessani (auto siis EI ole 164) mainitsemallasi laskukaavalla saatava hinta on useita kymmeniä prosentteja suurempi kuin tullin keksimä verotusarvo tai pyyntihinta.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Portti kirjoitti: Eli autosi verotusarvo on määritelty ilmeisesti aivan normaalisti Grey-Hen Oy:n tullille toimittamien tilastollisten tietojen perusteella eikä takaisinlaskentamenetelmää ole käytetty sinun kohdallasi.
Ei ollut Grey-Hen tällä kertaa arvonnan avustaja vaan Net-wheels Oy. Ensimmäisellä kerralla muistaakseni oli.

Portti kirjoitti:Siis miten keksit tuollaisen laskukaavan? Mihin se perustuu? Omassa tapauksessani (auto siis EI ole 164) mainitsemallasi laskukaavalla saatava hinta on useita kymmeniä prosentteja suurempi kuin tullin keksimä verotusarvo tai pyyntihinta.
147:n historia on tuoreempi (noin 560 autoa vuosina 2001-2005) joten arvontamenettely ei ole ehkä niin perusteltu. Vanhemmissa, joita ei muutenkaan myynnissä juuri liiku (tuolloin liikkunut), tuntuu tuo kaava pitävän kutinsa.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Viikari kirjoitti: Ei ollut Grey-Hen tällä kertaa arvonnan avustaja vaan Net-wheels Oy. Ensimmäisellä kerralla muistaakseni oli.
Tämähän onkin mielenkiintoinen tieto. Tuo Netwheels Oy näyttää olevan joku Grey-Henin kilpailija, joka toimittaa tullille samantapaista tilastotietoa hinnoista kuin Grey-Hen Oy. Hyvä, että ei pelkästään Grey-Henin monopolin varassa tarvitse tullin toimia.

Viikari kirjoitti: 147:n historia on tuoreempi (noin 560 autoa vuosina 2001-2005) joten arvontamenettely ei ole ehkä niin perusteltu.
No, eipä tainnut Tullille ihan helppoa olla löytää vertailupohjaa 147 GTA:n hinnallekaan kun siinä vaiheessa kun omani toin maahan niitä oli ilmeisesti tasan yksi kpl Suomessa entuudestaan. ;)
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Portti kirjoitti: No, eipä tainnut Tullille ihan helppoa olla löytää vertailupohjaa 147 GTA:n hinnallekaan kun siinä vaiheessa kun omani toin maahan niitä oli ilmeisesti tasan yksi kpl Suomessa entuudestaan. ;)
Totta. Pahoittelen lukihäiriötäni.
"Ensimmäinen auto on ennakkotapaus, kahdesta saadaan jo statistiikkaa"
:)

Btw: Hyvät sivut tuosta GTA:sta.
Harvinainen lisävaruste: peurankarvavuorattu etupuskuri
:-D
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Ja mielenkiintoisammaksi vaan menee.

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Ja mielenkiintoisammaksi vaan menee.
Tullista ei saa oman autonsa verotusarvon(nan) perusteita nähtäväksi edes kysyttäessä
vedoten Grey-Henin, Netwheelsin ja Tullin liikesalaisuuksiin :o

Onko kukaan kysynyt näitä itselleen? Kokemuksia?
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Kai niitä joku on kysynyt, vaan en tiedä menestystä. Kantelua peliin, luulisi verotuksen perusteiden kuuluvan verovelvollisellekin:

http://ec.europa.eu/community_law/compl ... dex_fi.htm

-Topi Kuusinen

Vastaa Viestiin