10W-60 Öljyäkö?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Mitähän öljyä arvon tietäjät suosittelevat TS koneelle? Ja mikä se 10W-60 hypetys nyt on, joku uusi valmistaja vai mikä. Ja miksi 10W-60, perusteluita??? Mites oli kyseisen öljyn vetreystaso -40 pakkasissa?

Koneella ajettu kohta 30tkm ja muutenkin se on ihan hyvässä kunnossa. Toki chipattu.

Talvi tulee ja olisi kiva kokeilla jotain todella laadukasta ainetta joka saisi pyöriä koneessa 10tkm ajan.

Aiemmat kokemukset Mobilin rintamalta:

5W-50 oli ihan ok ja ei tarvinnut lisäillä koko ajan.

0W-40 öljyä kului kuin simaa vappuna, kun ajoin n. 200 ja rapiat lasissa. 40 km lujaa ajoa = 1 litra simaa.

10W-40 tavaraa ei kulunut kovinkaan paljon, mutta muistaakseni mustui viikossa???

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja 90 »

Skyhorse kirjoitti:Mitähän öljyä arvon tietäjät suosittelevat TS koneelle? Ja mikä se 10W-60 hypetys nyt on, joku uusi valmistaja vai mikä. Ja miksi 10W-60, perusteluita??? Mites oli kyseisen öljyn vetreystaso -40 pakkasissa?

Koneella ajettu kohta 30tkm ja muutenkin se on ihan hyvässä kunnossa. Toki chipattu.

Talvi tulee ja olisi kiva kokeilla jotain todella laadukasta ainetta joka saisi pyöriä koneessa 10tkm ajan.

Aiemmat kokemukset Mobilin rintamalta:

5W-50 oli ihan ok ja ei tarvinnut lisäillä koko ajan.

0W-40 öljyä kului kuin simaa vappuna, kun ajoin n. 200 ja rapiat lasissa. 40 km lujaa ajoa = 1 litra simaa.

10W-40 tavaraa ei kulunut kovinkaan paljon, mutta muistaakseni mustui viikossa???
Castrolilta tullut uusi 10W-40 GTX joka on synteettinen öljy, itse ajattelin kokeilla tuota talveksi käyttökinneriin, alfassa käytän edelleen
10W-40:siä Valvolinen moniasteita kesäisin.auto meneekin seisontaan tässä parin kuukauden sisään..
ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...
Viimeksi muokannut 90, 03 Syys 2003, 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Lukaseppa toi.

http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf

Näyttäs siltä, että voipi olla hiukan vaarallista käyttää 10w-60 öljyä?

10W = -30 astetta on pumpattavuuden alin raja-arvo!
5W = -35
0W = -40

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja 90 »

Skyhorse kirjoitti:Lukaseppa toi.

http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf

Näyttäs siltä, että voipi olla hiukan vaarallista käyttää 10w-60 öljyä?

10W = -30 astetta on pumpattavuuden alin raja-arvo!
5W = -35
0W = -40
no joo..saattaapi pian käydä pieni haveri... :)

no onneksi autoissa on yleensä moottorin lämmitin jolloin tuohon voidaan vaikuttaa... :)

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...
Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o :lol:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja 90 »

R@gdoll kirjoitti:
90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...
Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o :lol:
niinpä...omassa alfassa on öljynvaihtoväli 3500km tavallisilla moniasteöljyillä ja kyllähän ne kerkeää mustua jo tuollakin matkalla.. :)
synteettisiä ei ole tullut edes käytettyä nykyisellä motilla..edellisellä 2.5:lla kyllä tuli sekä mobilin 5W-50 että Valvolinen 5W-50 täys-synteettisä..

kyllä alfa on tässäkin mielessä ihan omaa luokkaansa... :-D

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Lyijytön bensa muuten värjää öljyt mustaksi ja vanhempi lyuijyllinen ruskeaksi. Samoten nuo tehostuneet puhdistusaineet värjää mustaksi helpommin eli ei aina huono asiakaan.

Tuli vain mieleen.
MP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA :mrgreen:
juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa.... :-D

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 10W-60 Öljyäkö?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

90 kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti:
90 kirjoitti: ja tuota öljyjen mustumista ei kantsii säikähtää.. nykyajan öljyt kun keräävät moottorista kaiken epäpuhtauden mukaansa mutta ominaisuudet säilyvät silti täysin...
Ei varmaan kannata säikähtää, mutta edellinen autoni oli 200 tkm ajettu kulkuneuvo, jossa käytin mobilin 5W50 öljyjä. Öljyt pysyivät kohtuullisen vaaleina 8 tkm:n vaihtoon asti (ylärajassa). Alfalla on ajettu n. 130 tkm:ä ja jo kolmen tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta on öljyt melkein kuin jossain dieselautossa ja puoli litraa sai jo lisätä... On se jotenkin niin erilainen tuo Alfa :o :lol:
niinpä...omassa alfassa on öljynvaihtoväli 3500km tavallisilla moniasteöljyillä ja kyllähän ne kerkeää mustua jo tuollakin matkalla.. :)
synteettisiä ei ole tullut edes käytettyä nykyisellä motilla..edellisellä 2.5:lla kyllä tuli sekä mobilin 5W-50 että Valvolinen 5W-50 täys-synteettisä..

kyllä alfa on tässäkin mielessä ihan omaa luokkaansa... :-D
Onko Alfa vähän ahneempi sitten kuin muut... :lol: kun haluaa myös maistella öljyä bensankin ohella... Tätä tosin voi pitää myös urheiluauton moottoriin kuuluvana ominaisuutena... ottaahan Ferrarinkin F1-moottori jonkun verran öljyä kisan aikana... :mrgreen: Öljyn määrä vissiin puolittuu koneessa... :shock:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

90 kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA :mrgreen:
juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa.... :-D
Anteeksi tarkoitin siis että käyttäisi saman merkkistä öljyä mutta toki vaihtaisi 10tkm välein tuoreempaan :roll:

GTA rahat joutuu sitten kaivaa jostain muualta :P

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

On ihan pakko avautua: Mitähän se valmistaja mahtaa suositella sinne pataan?

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Jarno kirjoitti:On ihan pakko avautua: Mitähän se valmistaja mahtaa suositella sinne pataan?
10W-40

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

5w 40 tai 5w 50 tsään ja kutoseenkin mobil1 rf ja aina toiminut
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
90 kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt että mitä kauemmin käyttää samoja öljyjä sen parempi. Ei kuullosta ihan tyhmältä, joten laittaisi sinuna jotakuta kokeilemaasi ja ajaisin sille kunnes on varaa ostaa GTA :mrgreen:
juu...tuosaa on ideaa.. jättää öljyt vaihtamatta niin kertyneen säästön avulla rahat GTA:n on äkkiä kasassa.... :-D
Anteeksi tarkoitin siis että käyttäisi saman merkkistä öljyä mutta toki vaihtaisi 10tkm välein tuoreempaan :roll:

GTA rahat joutuu sitten kaivaa jostain muualta :P
juu juu..ymmärrän..meikäläinen tarkoitti ihan vitsiksi vain... :-D

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

V6 kirjoitti:5w 40 tai 5w 50 tsään ja kutoseenkin mobil1 rf ja aina toiminut
Mitäs tollaset kustantaa? 5W arvolla pitäs jyrähdellä aika helpolla käyntiin ja startti saa motin pyöriin melkein yhtä nopeesti kuin 0W aineilla.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Skyhorse kirjoitti:
Jarno kirjoitti:On ihan pakko avautua: Mitähän se valmistaja mahtaa suositella sinne pataan?
10W-40
kantsii ehkä käyttää sitten semmoisia mitä valmistaja suosittelee..
talvella menee varmaan aivan hyvästi hieman juoksevammatkin öljyt.. :)

kesällä siis 10W-40 mobil synt-S,
talvella sitten vaikkapa 5W-50 Mobil RF.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Skyhorse kirjoitti:Mitäs tollaset kustantaa? 5W arvolla pitäs jyrähdellä aika helpolla käyntiin ja startti saa motin pyöriin melkein yhtä nopeesti kuin 0W aineilla.
Mulla 5W-50 Mobil rf:ää ja jotain 10e/l jos litran purkkeja ostelee, varmaan halvempi 4 litran tönikkä.

90: Joo sen verran kiirettä pukkaa ettei ihan kaikkea tajua, no voin nauraa nyt jälkeen päin sekä jutullesi että itselleni :oops: :silly:

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Ohjekirjasta löytyy öljysuositussivulta (156 TS -98 ) lisärivinä, että valmistaja suosittelee erityisen urheilulliseen ajotyyliin Selenian 10W-60 öljyä. Täytyyhän sitä valmistajan suositella kun on 'Selenia pääsponssina ETCC sarjassa :-D

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Asuin pari vuotta Englannissa ja siellä pistivät huollossa Alfaan Seleniaa - en tiedä oli kummempaa kuin muutkaan -piti sitäkin hieman lisäillä (mutta ajettiinkin siellä ehkä kotosuomea kovemmin).
MP

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Yhteistä historiaa konsernissa. FL Selenia on 1912 perustettu Fiatin voiteluaineosasto. Sittemmin omistusside on katkennut, mutta henkinen yhteys säilynyt.

156:een ainakin suositellaan Selenia 20K FOR ALFA ROMEO -öljyä, joka on 10W-40. Tuo 10W-60 öljy onkin jo Selenia Racing -öljyä, joka on varmasti melko hintavaa.

Lähde: http://www.flgroup.it/en/autotrazione_a ... otore.html
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Niin... ei ihme, jos ei 5W-50 meinaa oikein pysyä Alfassa sisällä... Onhan 10W-40 huomattavasti jäykempää kuin tuo 0W-40 puhumattakaan... :mrgreen:

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Kirkinen kirjoitti:Niin... ei ihme, jos ei 5W-50 meinaa oikein pysyä Alfassa sisällä... Onhan 10W-40 huomattavasti jäykempää kuin tuo 0W-40 puhumattakaan... :mrgreen:
Ei ehkä kannattais aloittaa, mutta mielestäni 5W50 on jäykempää kuumana kuin 10W40 !? Kylmänä taas toisin päin eli kaikissa lämpötiloissa 5W50:n pitäisi olla parempaa kuin 10W40.

Tätä on tullut kysyttyä aikaisemminkin, mutta järkevää vastausta en ole saanut siihen, että miksi aina väitetään 5W50 olevan "kuluvampaa" tavaraa kuin esim. 10W40??? Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla toisin päin.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Johtuupi varmaan siittä, että puhutaan hyvinkin notkeista öljyistä jotka roiskuu kovissa kierroksissa niin railakkaasti, että männänrenkaat ei ehdi kaapia enimpiä pois ja öljy joutuu palotilaan.

Toinen homma 40 öljyjen kohdalla on tuo suurempi haihtuvuus korkeissa lämpötiloissa. 50 luokan öljyt taas kestää paremmin kuumuutta.

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

R@gdoll kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Niin... ei ihme, jos ei 5W-50 meinaa oikein pysyä Alfassa sisällä... Onhan 10W-40 huomattavasti jäykempää kuin tuo 0W-40 puhumattakaan... :mrgreen:
Ei ehkä kannattais aloittaa, mutta mielestäni 5W50 on jäykempää kuumana kuin 10W40 !? Kylmänä taas toisin päin eli kaikissa lämpötiloissa 5W50:n pitäisi olla parempaa kuin 10W40.

Tätä on tullut kysyttyä aikaisemminkin, mutta järkevää vastausta en ole saanut siihen, että miksi aina väitetään 5W50 olevan "kuluvampaa" tavaraa kuin esim. 10W40??? Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla toisin päin.
Minä olen myös aina ihmetellyt samaa.
Luulisi,että ainoastaan kylmästä moottorista paikallaan ollessa joku 5W öljy voisi tulla helpommin ulos vuotavasta öljypohjan tiivisteesta tms.

Itse olen käyttänyt ainoastaan synteettisiä 5W40 tai 5W50 öljyjä Alfoissa,eikä oikeastaan ole tullut mieleenkään laittaa mitään mineraaliöljyjä autoon,joka on kunnossa.
Yksi poikkeus oli kun edellisessä 164:ssa oli eräänä kesänä Kendalin 20W50 öljyt,mutta nehän ovatkin "hyvät" mineraali öljyt ja maksavatkin ainakin saman kuin Rally Formulat.

Eikä ainakaan minun 156:een tarvitse lisätä öljyä 10 tkm aikana,mutta autollanihan onkin ajettu vasta 200 tkm :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ensimmäinen luku ilmoittaa kylmä viskositeetin ja toinen kuumaviskositeetin. Taitaa muuten harvoin olla öljyn lämpötila 100°C korkampi normaalissa ajossa. Muistaakseni Clio 16v:ssa normaalissa ajossa öljynlämpötila pyörii noin 60-75°C:een tuntumassa mittarin mukaan.

http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf (sivu 8.)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Paha sanoa paljonko öljyn lämpötila on sylinterin sisäpinnalla - on varmasti yli 100 astetta, mutta siellä ei olekan paljon öljyä mutta sieltähän se juuri kuluu pois.

öljyn lämpötila mitatataan jostain öljykierrosta ja se on aika paljon alhaisempi.
MP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Sylinteriputken lämpötila aika lähellä nesteen lämpötilaa, koska putki suhteellisen ohut ja sillä suuri lämmönjohtavuus. Esim crossipyörän sylinterin päälle voi laittaa käden vaikka on vedetty urku auki 20 min ei polta...

Luulempa, että Alfassa öljyn kulutus johtuu venttiilikoneistosta ja venttilien varsista...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

http://www.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf (s. 19)

Mielenkiintoinen kuva tuo kuva 10. Kun sae luokka laskee 10 alle, alkaa öljynkulutus kasvaa eksponentiaalisesti. Näin ollen 10w-40 pysyy varmasti paremmin sisällä kuin 5w-50, vaikka siinä kuuma viskositeetti onkin matalampi... :crazyeyes:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Kirkinen kirjoitti:Sylinteriputken lämpötila aika lähellä nesteen lämpötilaa, koska putki suhteellisen ohut ja sillä suuri lämmönjohtavuus. Esim crossipyörän sylinterin päälle voi laittaa käden vaikka on vedetty urku auki 20 min ei polta...

Luulempa, että Alfassa öljyn kulutus johtuu venttiilikoneistosta ja venttilien varsista...
nimenomaan ainakin vanhemissa 12 venttiilisissä V6:ssa johtuu noista mainitsemistasi seikoista... :)

vanhempiin kutosiin en ainakaan laittaisi synteettisiä kuin korkeintaan talvisin ja kun talvi ajot on liki nolla niin eipä tarvii moisia käyttää ... :)

moniaste öljyt olen vaihtanut n 3500 km välein ja esim Mobilin taulukossa 3L:lle 75:lle suositellaan 10W40-superia tai 5W-50 Rally-formulaa..nolla öljyjä en vanhaan koneeseen laittaisi..uudet motit on tietenkin hieman eri asia...

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Vielä tuosta lämpötilasta - on uunikin sisältä kuumempi kuin päältä ja sielläkin on tuli sisällä :wink:

Ajoin takaa lähinnä sitä, että onhan siellä sylinterin sisäpinnalla varmasti kuumia paikkoja kun polttoaine kuitenkin palaa siellä ja potkasee männän alas - ei takuulla jää 100 asteeseen. On tietty eri asia paljonko sylinteri lopulta lämpeää.

Tuosta näkyy tyypillinen lämpötilajakauma männässä (n. sivun puolivälissä)

http://www.jet-hot.com.au/internal.htm

Kaasut ois lämpötilaltaa puristusvaiheessa 200-2500 Celsiusta, mutta mäntä jää paljon kylmemmäksi - alemman ölyrenkaan kohdalla vain 180 astetta.
MP

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Eipä taida mennä kylmäominaisuudet ihan niin yksinkertaisesti viskositeetin mukaan kuin yleisesti kuvitellaan. Esim. tällä Castrolin sivulla lukee, että Pour Point on RS10W-60:lla -57 astetta ja esim TXT 5W-40:llä -42. Pumpattavuus määritellään muistaakseni muutaman asteen korkeammaksi kuin pour point, joten aika hyvää talviöljyä ainakin Castrolin 10W-60 näyttäisi olevan.

Jos joku löytää saman jollain ymmärrettävämmällä kielellä niin laittakoon linkki!

http://www.krzychoo.araneo.pl/other/dex ... ogi/1c.htm

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Ja vielä pari linkkiä, josta voi verrata Mobil 1:n ja Castrol TWS 10W-60:n ominaisuuksia. Aikalailla näyttäisi olevan samat kylmäominaisuudet vaikka viskositeeteistä voisi luulla toisin, Castrolissa korkeampi kuumaviskositeetti ja siksi varmaan sitä kuluu vähemmän rajussa ajossa.

http://www.team-dederichs.de/tws.pdf

http://www.mobil-oil.de/business/indust ... _5w-50.pdf

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

jep. ja että totuus tässä keskustelussa ei unohtuisi: ei tuommoinen öljynkulutus ole normaalia!!! eli moottorissa on jotain vikaa. tietysti revittäminen syö öljyä enemmän kuin tavallisesti mutta että litra/40 km!

taitavat vaan näköjään rakentaa kaikki 2.0 ts -koneet melko väljiksi kun ketään ei ihmetytä tuo kulutus???
932 937 955 955

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Litra / 40 km, mutta olosuhteet moottorissa olivat varmasti aika äärimmäiset.

Mutta sama juttuhan pätee myös cossusierran koneeseen. Se vaan kuluttaa noin 2x enemmän öljyä kuin Alfan pannut. Tässäkään tapauksessa ei juurikaan voida kyseenalaistaa tehoja.

Mitenkähän nuo muut ns. hieman tehokkaammat koneet kuluttelee? Audi + japsit?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla menee noin 3 litraa/10tkm. Ohivuodot ja puristukset ovat hyvät.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Mikäköhän olisi valmistajan ns. suora kanta asiaan? Se jo sinänsä on aika epäilyttävää kun ohjekirjassa lukee että öljyä menee.

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Skyhorse kirjoitti:Mikäköhän olisi valmistajan ns. suora kanta asiaan? Se jo sinänsä on aika epäilyttävää kun ohjekirjassa lukee että öljyä menee.
Itse asiassa useiden automerkkien ohjekirjoissa lukee,että öljyä voi kulua n. litra tuhannella ,mutta harvapa sitä niin paljon syö.

Esim. 405 Pösön ohjekirjassa sanotaan,että maksimi öljyn kulutus on muistaakseni 0.9 l/1000 km ja "normaali" 0.5 l/1000km.

Luulenpa,että valmistaja haluaa noilla lukemilla vain pestä kätensä,jos joku yksilö joka on kasattu osista,jotka sattuvat olemaan toleranssien rajoilla sattuu hieman öljyä hörppäämään.

Vastaa Viestiin