Alfa 33 P4 ja päästöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Alfa 33 P4 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ongelmana on, että päästöt on tietyillä kierroksilla OK ja tietyillä aivan poskellaan. Lambda ja katti on OK. Onko siten venttiili(t) menny. Auto on nyt Delta-Autolla tutkittavana, varmaan joutuvat availemaan moottoria.

Moottorin ääni on ehkä hieman normaalia pörisevämpi, mutta vääntö ja teho ovat perstuntumalla normaalit.

Saas nähdä kuin käy. Molemmissa pirsseissä on nyt turhan paljon ongelmia.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: Alfa 33 P4 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja HOTA »

2TS kirjoitti:Ongelmana on, että päästöt on tietyillä kierroksilla OK ja tietyillä aivan poskellaan. Lambda ja katti on OK. Onko siten venttiili(t) menny. Auto on nyt Delta-Autolla tutkittavana, varmaan joutuvat availemaan moottoria.

Moottorin ääni on ehkä hieman normaalia pörisevämpi, mutta vääntö ja teho ovat perstuntumalla normaalit.

Saas nähdä kuin käy. Molemmissa pirsseissä on nyt turhan paljon ongelmia.
Vaelteliko tyhjäkäynti ?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tyhjäkäynti harvinaisen hyvä, noin 900 rpm. Ei vaeltelua.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Itselläni aivan sama ongelma. Eli päästöt on ok, kun kierrokset >3000. Asiasta jotain tietävät epäilivät tulppia tai johtoja. Lisäksi itseäni epäilyttää bensafiltterit, jotka on menossa vaihtoon. Tyhjäkäynti on mulla kans ok, paitsi joskus auto täristää -> ikäänkuin kävisi jollain pytyllä huonommin!

Toinen outo juttu on kun yrittää vapaalla pitää kierroksia välillä 1000-2500. Aluksi kone yrittää tukehtua ja nostaa kierrokset itsestään n.2500. Lisäksi joskus, kun kone on puolilämmin, niin veto loppuu, kunnes polkasee reilummin ja taas mennään :-D . Tuosta tukehtumisesta on www.alfa-pages.co.uk/ sivuillakin ollut juttua. Sitä taidettiin pitää enemmänkin ominaisuutena :crazyeyes: ..

Kommentteja?!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Nyt on 33 "kunnostettu". Säädöissä oli vain pientä vikaa, mutta edelleen päästöheittoa noin 3000 kierroksessa on runsaasti. Ala- ja yläpuolella päästöt OK. Oikeiden säätöjen mukaan seos on kuulemma rikkaampi tuolla 3000 kierroksen alueella, jolloin päästöjä ei pienemmäksi kertakaikkiaan saada. Nyt testaus reilulla 2500 kierroksella antoi hyvän tuloksen, joten läpi päästiin.

Katsastusvaatimuksena on kuitenkin VAIN, että kierrosten on oltava yli 2000 kierrosta. Jos on ongelmia ensi vuonna, täytyy sanoa, että kokeilee muita kierrosalueita.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla huudatettiin 4500 paremmalla puolella parhaimmillaan :mrgreen:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Nyt 33 oli uudestaan Delta-Autossa, kun tyhjäkäynti vaeltaa ja potkii. Myös alle 2000 kierroksilla kaasua painettaessa vähän tai paljon moottori aina potkaisee pari kertaa. Näitähän ongelmia ei ollut ennen Deltan säätöjä.

Vikaa ei löydy. Epäilevät ilmamassamittaria tai venttiilien ohivuotoa. Päästöt vaeltelevat koko ajan. Säädöillä ei vaikutusta.

Onpa nyt ongelmia taas. Ideoita otetaan mielihyvin vastaan. Niin ja autollahan on ajettu vasta 140 000 km.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jariay kirjoitti:33 ie -92, On tehty kaikki olennainen, tulpat, johdot ,tyhjäkäyntiventtiili on putsattu, katsastuksesta saatu läpi säädöillä, jossa tyhjäkäyntikin piti ottaa "yläkanttiin" arvolla 1000+, 800 rpm nousee päästöt....
nyt päästöt ok, mutta edelleen pientä vaellusta tyhjäkäynnissä ja pientä kuvaamaasi potkimista esiintyy, taitaa olla enemmän ominaisuuksia kuin vikaa, ajettu alle 100 000 km.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

33 16v ja tyhjäkäynti heittelee. Kenkää annettaessa ja tasakaasulla ajettaessa toimii nätisti.
Sanoisin että kuuluu käytetyn padan "ominaisuuksiin".
Tyhjäkäynti vaeltaa n. +- 50rpm.
Kylmällä koneella näin pakkasilla hiukan enenmän.

Ainoa mikä voisi helpottaa olisi ehkä polttoainesuuttimien puhdistus.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Sarjassa mahdollinen tyhmä kysymys:
Onko normaalia, että kaasu pohjassa 33 16V savuttaa sen verran, että peilistäkin näkee pössyt.
En muista miten aiemmin ompi ollut, mutta nyt sitä katselee kaikkea tarkemmin.
164 TS ei ainakaan savuttanut 300 000 km ajettunakaan.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

2TS kirjoitti:Sarjassa mahdollinen tyhmä kysymys:
Onko normaalia, että kaasu pohjassa 33 16V savuttaa sen verran, että peilistäkin näkee pössyt.
En muista miten aiemmin ompi ollut, mutta nyt sitä katselee kaikkea tarkemmin.
164 TS ei ainakaan savuttanut 300 000 km ajettunakaan.
No ei ole 33 16v:ssä tervettä jos paljon pöllyttelee.
Viimeksi muokannut HOTA, 24 Loka 2003, 04:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Nyt 33 oli uudestaan Delta-Autossa, kun tyhjäkäynti vaeltaa ja potkii. Myös alle 2000 kierroksilla kaasua painettaessa vähän tai paljon moottori aina potkaisee pari kertaa. Näitähän ongelmia ei ollut ennen Deltan säätöjä.
Ekana veikkaisin, että sytkässä, ts. tulpanjohdoissa tai jakajassa on häikkää. Minkään ei tarvitse olla edes rikki, riittää, että joku tulpanhatuista ei ole painettuna kunnolla pohjaan.

Sytkäongelman kuulee tikittävästä käyntiäänestä, vähän samanlainen soundi kuin vuotavassa pakosarjassa. Lisäksi pimeän aikaan pellin alla voi näkyä läpilyönneistä syntyvää kipinöintiä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tulpat, pyörijä ja kansi vaihdettu. Pitäisiköhän piuhat vaihtaa varmuuden vuoksi.

Taidan epäillä ikävä kyllä venttiilejä, koska suurin ongelma päästöissä ja "savutuksessa".

Normaali kiihdytyksessä ei savuta, ainostaan, kun lyö lämän pohjaan. Sama "ongelma" kuin dieseleissä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Tulpat, pyörijä ja kansi vaihdettu. Pitäisiköhän piuhat vaihtaa varmuuden vuoksi.
Suosittelen, eivät maksa paljon mitään. Veltot tarviketulpanhatut on vaan pirullista saada paikalleen niihin taaempiin tulppiin, kannattanee panostaa johonkin "piipullisiin" johtoihin.
2TS kirjoitti:Normaali kiihdytyksessä ei savuta, ainostaan, kun lyö lämän pohjaan. Sama "ongelma" kuin dieseleissä.
Mulla teki V6 samaa kunnes pesetin ruiskusuuttimet, ei savuta enää polkaistessa eikä käynnistyksessä. Tuotakin kannattaa kokeilla ennen venttiiliremonttiin tms. ryhtymistä, ultraäänipesu + varaosat kustantaa Alppilassa 30 euroa suuttimelta.

Muistan kyllä, että suhtauduit Alppilaan vähintäänkin varauksella ja syystäkin. Mulla on kuitenkin paikasta hyviä kokemuksia eikä noita pesureita taida etelä-Suomessa olla kovin monella muulla pajalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tällä hetkellä epäilisin ilmamäärämittaria. Jos se antaa liian rikasta seosta ja välillä aivan liian rikasta seosta. Polttoainekulut ovat hieman vuotta takaisempaa korkeammat. Polkaistessa savu saattaa olla ylimääräisestä bensasta (vaalean harmaata). Delta-auto myös sanoi, että päästöt vaeltaa tiiviiseen tahtiin. Mittarista kuuluu myös tyhjäkäynnillä nakutusta. Hakkaakohan se läppää kiinni-asentoon??? Lisäksi kun kylmänä toimii hyvin, ja rytkytysongelmat esiintyy pääasiassa pienillä kierroksilla ja nimenomaan lämpimällä moottorilla.

Putsasin mittarin ja nyt seurataan. Kävin juuri testiajolla ja nyt auto toimi niin kuin pitääkin. Tosin en usko putsauksella olevan merkitystä tässä tapauksessa. Ongelma vaihtelee satunnaisesti, joten ei kai se venttiileistä voikaan johtua. Nakutus kuuluu edelleen, joten vika taitaapi olla mittarin elektroniikassa.

Täytyy kysellä Boschilta uutta mittaria, kun Alfan "oma" on 750 euroa. Lisäksi täytyypi seurailla romuttamoja, nyt oli yksi tarjolla, mutta väärällä koodilla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Nakutus kuuluu edelleen, joten vika taitaapi olla mittarin elektroniikassa.
Tuossa läppämittarissa ei ole sen kummempaa elektroniikkaa, vehje on käytännössä kääntyilevään läppään liitetty potentiometri plus imuilman lämpöanturi (PTC- tai NTC-vastus). Potentiometri tai anturi eivät nakuta, eli äänen pitäisi tulla mekaniikasta. Eihän läpän akselilla ole väljää?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onkos 33:sen koneesta mitattu puristukset. Mulla oli ongelma 156 V6 kanssa hc arvon kanssa. Kun koneessa oli 3000 kierrosta päästöt ok. Tyhjäkäynnillä putkenpäästä tuli 180 hc:ta kun sais olla vaan alta 100 ja normaalistihan se on jossain 3-10 välillä. Puristukset mittaamalla todettiin että toisenlohkon sylintereissä oli puristuksia 2 kiloa vähemmän eli jako yhden hampaan pielessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuossa läppämittarissa ei ole sen kummempaa elektroniikkaa, vehje on käytännössä kääntyilevään läppään liitetty potentiometri plus imuilman lämpöanturi (PTC- tai NTC-vastus). Potentiometri tai anturi eivät nakuta, eli äänen pitäisi tulla mekaniikasta. Eihän läpän akselilla ole väljää?
Juu, siitä läpästä se ääni tulee. Jos lämpöanturi on vioittunut, niin silloinhan se yrittää pitää läppää väärässä asennossa. Jostakin syystä se hakkaa läppää rajoitinta vasten. Lisäksi säätöruuvilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Akselissa ei ole väljää.

Tänään auto toimi taas niin kuin pitääkin. Huomisesta ei tiedä.
Maunu kirjoitti:Puristukset mittaamalla todettiin että toisenlohkon sylintereissä oli puristuksia 2 kiloa vähemmän eli jako yhden hampaan pielessä.
Autoa ostettaessa hihna oli 2 hammasta pielessä, jolloin käynti oli karmea. Alle 2500 kierroksen moottori ei vetänyt lainkaan. Ihme kyllä, meni päästöistä läpi.

Nyt käynti on eri luokkaa. Vääntöä löytyy 1500 kierroksesta ja moottorin ääni hillitty. Ongelma on pieni takapotku pienillä kieroksilla (ei haittaa paljoa) ja välillä tapahtuva täydellinen sekoaminen: auto ei pysy käynnissä eikä kulje kuin älyttömästi rykien. Maantiellä vauhti tippuu silloin alle 50:n eikä kiihdy vaikka mitä tekisi. Välillä auto on "pysäytettävä" ja poljettava kytkin pohjassa kaasua ylös/alas, jotta se taas herää hetkeksi. Tunnin päästä auto toimii taas kuin unelma. Jne.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Juu, siitä läpästä se ääni tulee. Jos lämpöanturi on vioittunut, niin silloinhan se yrittää pitää läppää väärässä asennossa. Jostakin syystä se hakkaa läppää rajoitinta vasten. Lisäksi säätöruuvilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Akselissa ei ole väljää.
Lämpöanturi ei tee mitään mekaanista duunia, siltä vain lähtee jännitearvo Motronicin aivolaatikolle joka hyödyntää arvoa ruiskutusaikojen laskemisessa. Ilmamäärää mittaava läppä on kiinnitetty jouseen, joka pyrkii palauttamaan läpän kiinni-asentoon, moottoriin virtaava imuilma taas pyrkii kääntämään läppää auki. Läpän akselilla oleva potentiometri kääntyy läpän mukana ja siltä lähtee Motronicille toinen jännitearvo, jota käytetään myös ruiskutusaikojen laskemisessa. Läppää ei siis kääntele muu kuin ilmavirta ja palautinjousi.

Jos akselilla ei ole väljää mutta läppä helisee, voisi jousessa kuvitella olevan häikkää. Olisiko kuoleentunut tai peräti poikki?

Ilmamäärämittarin ruuvilla hienosäädetään vastusarvot, se ei taida kovin dramaattisesti vaikuttaa koneen saaman bensan määrään. Ei kannata mennä säätelemään itse ilman mittaria.

P.S. Näin olen asiat käsittänyt, mulla ei ole mitään alan koulutusta. Jos huomaatte sepustuksessa virheitä niin korjatkaa ihmeessä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

No tässähän tuli taas uutta tietoa. Mittarin jousi toimii aikas hyvin. Eli jos imuilman määrät vaihtelevat, läppä heiluu. Täytyy tutkia naputtaako läppä niiden moottorin "potkujen" tahdissa. Ruuvisäätöä teki Delta-auto, päästömittaria seuraten. Eivät saaneet sellaista säätöä, joka pysyisi paikallaan.

Mittari taitaa sittenkin siis toimia, eli vikaa on etsittävä muualta. Ongelmana on vaihtelevuus. Kun olisi ongelma jossakin koko ajan samanlaisena, sen paikallistaminen olisi helpompaa.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Etsin tietoa tyhjäkäynnillä ja hitaasti kiihdyttäessä tapahtuvasta nykimisestä. Löysin kaksi mahdollista vaihtoehtoa: kuluneet/likaiset tyhjäkäyntiventtiili ja rikastinsuutin. Mikä ompi tämä rikastinsuutin, ja voisiko se aiheuttaa ko. ongelman?

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Voisivatko nuo oireet aiheutua imuvuodosta? Eikös 16V bokserissa ole samanlaiset kumit imusarjan ja kannen välissä kuin 75TS:ssa? Liekö ne kunnossa?

Mulla oli joskus pystykeulainen 33 1,7-litraisella koneella(kaasareilla siis). Kyseinen laite ei oikein koskaan toiminut kunnolla pienillä kierroksilla. Tuntui kuin yksi sylinteri ei oikein olisi ollut pelissä mukana. Tuota yritettiin korjata pajalla(taisi olla Vauhtipyörä Joensuussa) kaasuttimia säätämällä, mutta pienten kierrosten käyntiä ei saatu kohdalleen. Säätäjä sanoi, että todennäköisesti vika johtuu imuvuodosta, vuotavasta venttiilistä tai kuluneesta nokka-akselista. Ilmeisesti tuo käyntihäiriö sitten vielä korostuu moottorityypin johdosta, sillä ainakin minulla vapina tyhjäkäynnin tuntumassa oli huomattava. Suuremmilla kierroksilla ei ollut ongelmia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

2TS kirjoitti:välillä tapahtuva täydellinen sekoaminen: auto ei pysy käynnissä eikä kulje kuin älyttömästi rykien. Maantiellä vauhti tippuu silloin alle 50:n eikä kiihdy vaikka mitä tekisi. Välillä auto on "pysäytettävä" ja poljettava kytkin pohjassa kaasua ylös/alas, jotta se taas herää hetkeksi. Tunnin päästä auto toimii taas kuin unelma. Jne.
Samantapaista oli mulla aikoinaan yksi talvi, ajoin auton talliin ja ajoin sen ulos 2kk myöhemmin kun oli kevät. Hyvin toimi sen jälkeen. Kerro ihmeessä jos vika löytyy..

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Mulla teki viimetalvena aivan samanlaisia temppuja, eli kävi hyvin kunnes kone lämpeni ja yhtäkkiä alkoi helvetillinen nykiminen ja vedon puute. Korjaantui aina pienen odottelun kautta kaasun polkemisen avulla. Mulle sanottiin että johtuu houhottimen jäätymisestä ja on ns. vakiovika. Ikinä ei vastaavaa tehnyt kesällä. Toisaalta mulla on kanssa tyhjäkäyntipäästöt pielessä ja mielenkiintoinen ongelma josta ennenkin oon kerttonut eli kone ei vapaalla pysy kierrosvälillä 1200-2400, vaan joko yrittää tukehtua tai nostaa jengat automaattisesti 2500!

Itse aloitan auton rukkaamisen vasta ensi keväänä, mutta kerro ihmeessä jos ongelmiin löytyy ratkaisuja!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Mikä ompi tämä rikastinsuutin, ja voisiko se aiheuttaa ko. ongelman?
Rikastinsuuttimia löytyy mielestäni vain ruiskuista mallia kypärä ja miekka, eli esmes kymmenvuotiaista Mersuista ja Volvoista :wink: Tuo 16v-bokseri käyttää kuitenkin kohtuullisen modernia Motronicia eikä tarvitse erillisiä rikastinsuuttimia. Siinä rikastus tapahtuu tarjoilemalla enemmän ruokaa varsinaisten ruiskusuuttimien kautta.

Se tyhjäkäyntiventtiili kannattanee putsata ihan varmuuden vuoksi, siihen taitaa kertyä "kylmälimaa" varsinkin talvella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
2TS kirjoitti:Mikä ompi tämä rikastinsuutin, ja voisiko se aiheuttaa ko. ongelman?
Rikastinsuuttimia löytyy mielestäni vain ruiskuista mallia kypärä ja miekka, eli esmes kymmenvuotiaista Mersuista ja Volvoista :wink: Tuo 16v-bokseri käyttää kuitenkin kohtuullisen modernia Motronicia eikä tarvitse erillisiä rikastinsuuttimia. Siinä rikastus tapahtuu tarjoilemalla enemmän ruokaa varsinaisten ruiskusuuttimien kautta.

Se tyhjäkäyntiventtiili kannattanee putsata ihan varmuuden vuoksi, siihen taitaa kertyä "kylmälimaa" varsinkin talvella.
No, kyllä noita rikastussuuttimia löytyi esmes Alfa 75 V6 3.0:sta vm.-88 sinähän oli L-jetronic ruisku, polttoainesyötölle sekä sytytykselle omat boxit.

2TS:n kannattaa ensin mitata noi puristukset esim. 164 V6 oli mahdoton kun kokeilin noita (tiukkoja nokkia C&B) overlap oli niin ruhtinaallinen että ilmaa tuli takaisin imusarjaan ja hakkas tuota ilmamäärämittarin läppää edestakaisin. 2TS:n autossa viittaisi imuventtiilin vuotoon, ongelmahan alkaa yhtäkkiä ja taitaa mennä pahemmaksi nopeasti koska sytytystahti tunkee todella kuumia kaasuja vaurioituneen venttiilin ohi.


Juuri hankkimassani 156 V6:ssa oli tuo klassinen vika, Ilmamäärämittari viallinen eli ei ottanut jenkaa 4500 rpm yläpuolelle kuin aneemisesti. On hyvä kun autossa on Delta Turva, uusi ilmamäärämittari sekä työt kuuluivat turvan piiriin, ja lähtee taas :mrgreen:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Päästöt

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Päästöistä jäi kiinni myös minun 33 1.7 IE 8V. Kiertelin nuukuuksissani eri korjaamot, joissa ei kovin innokkaita oltu Alfaani tutkimaan. Eräs korjaamo olisi ottanut auton työnalle, mutta eivät suostuneet antamaan minkäänlaista edes suuntaa antavaa hinta-arviota. Sanoivat vain että kalliiksi tulee.

Aikani kierreltyä kävin eräässä kaasutinfirmassa, jossa kertoivat erästä 33 (tosin 16V) korjailleet yli tuhannella eurolla. Vaihtaneet katit, lambdat ym. Sanoivat lopuksi ongelman ratkenneen paksummilla öljyillä. Päätinkin koittaa onneani ja kävin Motonetistä ostamassa n. 4 euron pullon öljyn viskositeettiä lisäävää ainetta (LiquiMoly), jonka lisäsin öljyn sekaan. Lisäksi kokeilin muistaakseni nimimerkin Hotakainen neuvoa ja irroitin öljyn huohotinletkun imusarjalta ja laitoin letkun korkin alta luontoon. Vein rakkaan Alfani ilmaiselle uusintanäytölle samalle katsastuskonttorille, jossa se ensin hylättiin. Kappas omaksi ja katsastusmiehen yllätykseksi arvot olivat rajojen sisällä. Tyhjäkäynti käy tasaisemmin ja savun väheneminen on silmin nähtävissä.

Ensimmäisellä mittauksella arvot olivat:
Lambda 1,12

Tyhjäkäynnillä: HC 124 CO% 0,26 happi 3,66 CO2 11,9
Kierroksilla: HC 217 CO% 1,02 happi 3,71 CO2 11,8

Seuraavalla näyttökerralla ( lisätty siis öljyyn lisäaine ja huohotinletkua muutettu) arvot olivat:

Lambda 1,008

Tyhjäkäynnillä: HC 25 CO% 0,01 happi 0,69 CO2 14,3
Kierroksilla: HC 41 CO% 0,20 happi 0,34 CO2 14,5

Hiilidioksidi arvo siis nousi hieman, mutta kaikki muut tippuivat huomattavasti. Mittaukset tehtiin samoilla mittalaitteilla ja samassa paikassa molemmilla kerroilla. Kannattaa siis ainakin kokeilla ko. temppuja, mikäli palamattomat hiilivedyt(HC) ja/tai häkä(CO%) ovat korkealla.

Kiitoksia vain kaikille pakokaasupäästökeskusteluihin osallistuneille tiedon jakamisesta. Taas voi vuoden ajaa ilman katsastusmiehen pelkoa :lol:

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

No niin kiitoksia tuhannesti tiedoista!! Ensi keväänä kun asia on taas ajankohtainen, niin kokeilen tuota asiaa.

Kertooka nyt kuitenkin joku viisaampi, että miten öljyn viskositeetti vaikuttaa päästöihin!??
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

päästöt

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Boxer33 kirjoitti: Kertooka nyt kuitenkin joku viisaampi, että miten öljyn viskositeetti vaikuttaa päästöihin!??
Paksumpi öljy ei pääse niin helposti palotilaan ja palaminen paranee. Tämä koskee tietysti vain väljempiä koneita, koska jos kone on tiukka ei notkeammatkaan öljyt mene palotilaan. Näin minä sen ainakin ymmärtäisin...

Leiffi
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Loka 2003, 03:08

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
Leiffi

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Leiffi kirjoitti:Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
CRC:n tilalle WD-40 on paljon parempaa ainetta.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Leiffi kirjoitti:Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
En ole asiantuntija, mutta eräs yritti eilen huijata minulta tukun euroja. Mutta jos öljypalo ei lisää HC - arvoa, niin mistä mahtoi HC - arvojen tippuminen lähes viidennekseen johtua. En tehnyt muuta, kuin lisäsin öljyyn lisäaineen, joka paksunsi sitä ja irroitin huohotinletkun toisen pään imusarjalta ja laitoin letkun "luontoon" sekä laitoin imusarjan päähän jääneen reijän tukkoon . Mihinkään sähkö puolelle en edes koskenut.

Itselläni ei todellakaan ole mitään aikaisempaa kokemusta päästöarvojen kanssa kikkailussa, mutta hyvin tuntui toimivan nuo kaksi kikkaa(taisi käydä vain hyvä tuuri). Päästöt sain kohdalleen ja taas leiman vuodeksi. :-D (muuta vikaa inssi ei Alfastani löytänyt, kun nuo *#%¤¤:n päästöt). Jos olisin jättänyt auton sinne korjaamolle, jossa kävin olisi se vieläkin siellä ja huomenna olisin tukun euroja köyhempi.

Eli jos 90% johtuu liitinvioista, niin mistäköhän johtuu loput 10% johon oma 33:seni sitten kuuluu?
Viimeksi muokannut Hepa, 21 Marras 2003, 05:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Hepa mitä laitoit siihen toiseen reikään, siihen öljykorkin viereen?

Leiffi
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Loka 2003, 03:08

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

En väittänyt etteikö öljypalo nostaisi hc päästöjä ollenkaan
Read my f..n lipps "runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun"
mistä mahtoi HC - arvojen tippuminen lähes viidennekseen johtua
Ilmeisesti olet onnistunut ex. suljetun huohotinpiirin muutoksilla korjaamaan imuvuodon. Vaikka sanoinkn että
Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi
en tarkoita sitä, etteikö kaasuanalyysistä jotain irti saisi, arvailujen varaan jää vain enemmän.
Lambda 1.12 viittaa laihaan seokseen, josta aiheutuvat seoksen syttymisvaikeudet, josta taas korkea HC ja korkea O2 eli bensiini ja palamisessa tarvittava happi tulevat ulos pakoputkesta.

Snakeoilin korjausvaikutukseen en viitsi ottaa sen enempää kantaa kuin että tutkimustyötä tehdään niin Mobililla kuin ManOilillakin(Nilsiän sheikki)
Näitähän aina putkahtelee markkinoille ja sitten vähin äänin markkinoilta,
.......ihmeaineita, snakeoilia, ja litrahintakin sen mukainen.

Onnea kuitenkin katsastetulle autolle
Leiffi

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Wille kirjoitti:Hepa mitä laitoit siihen toiseen reikään, siihen öljykorkin viereen?
Eli irroitin sen vanhan huohotinletkun sieltä öljykorkin päästä ja laitoin siihen tulpan. Ja vedin siitä öljykorkin alta letkun alas sellaiseen paikkaan, ettei mahdollisesti tippuva öljy valu minkään pakoputken yms. päälle. Käytin öljynkestävää tarvikeputkea sisähalkaisija muistaakseni 16mm.
Eli imusarjan pää tukkoon ja huohotin letku sieltä öljykorkin alta huokailemaan luontoon.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Leiffi kirjoitti: Snakeoilin korjausvaikutukseen en viitsi ottaa sen enempää kantaa kuin että tutkimustyötä tehdään niin Mobililla kuin ManOilillakin(Nilsiän sheikki)
Näitähän aina putkahtelee markkinoille ja sitten vähin äänin markkinoilta,
.......ihmeaineita, snakeoilia, ja litrahintakin sen mukainen.
Taisit olla oikeassa sen lisäaineen suhteen :oops: :lol: .

Luultavasti päästöt meikäläisellä korjaantui tosiaan sen huohotinpiirin muutoksen avulla, sillä tuossa toisessa ketjussa http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... php?t=1334 päästöt oli saatu kuntoon öljytikun poistamisella. Eikö vaikutus ole periaatteessa sama, kun huohotin ilma (ja lima) poistuu luontoon eikä koneen poltettavaksi. Enyway Alfa käy ja kukkuu taas komiasti.

(lisäsin vielä linkin)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin