75 TS TAKAJARRUPALOJEN VAIHTO

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SS900
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 12:02
Paikkakunta: Helsinki

75 TS TAKAJARRUPALOJEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja SS900 »

Pitäisi vaihtaa taakse uudet jarrupalat. Onko kellään kokemusta tästä operaatiosta ?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Jep. Ihottava projektihan tuo on.
Varsinkin kääntelee mäntiä sisään päin koska niissä on sellainen kiva jousisysteemi sisällä.
Rakotulkiakin tarvitaan että säätö on oikea 8)

Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Niissähän on siellä päässä sellaiset säätöruuvit joilla vedetään mättät sisään.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Säätämisessä ei rakotulkki kai ole ihan välttämätön.Säädin palojen välyksen samanlailla kuin säätäisi rumpujarrun eli niin paljon kiinnipäin että lakkaa pyörimästä ja sitten löysätään sen verran että juuri pyörii vapaasti.
Toimi ainakin omassa,katsastuskonttorin dynamometri näytti tasaisia lukemia niin käyttö- kun käsijarrullakin.

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

No jopas sattui kun on juuri omastakin 75:sta jarrut irti. Oman autoni kohdalla olen ainakin tullut siihen tulokseen, että vaikka takajarrut ovat vaikeassa paikassa, niiden jarrupalat vaihtuvat suht helposti. Ainakin itse olen joutunut käyttämään enemmän väkivaltaa etujarrujen kohdalla. Tämä tosin pätee vain jos takajarrusatulat ovat hyvässä kunnossa.

Takajarrujen palojen vaihto on varsin selkeä homma, kunhan saa peräosan autosta nostettua kunnolla ylös niin että itse mahtuu alle operoimaan. Ensiksi irroita jarrupalojen ja satuloiden läpi menevät tikut, joista jokainen on tuettu paikalleen sokalla. Irroita sitten jarrusatuloiden ulkoreunoista muoviset suojakupit kiertämällä auki. Niiden alta paljastuvat ulompien palojen säätömekanismit: lukituksena 17mm mutteri, jota löysäämällä pääset pyörittämään sen sisällä olevaa pientä kuusiokololla avattavaa kierretankoa. Tätä tankoa kiertämällä siirtyvät ulommat männät, eli avaa sitä niin paljon että saat ulommat palat irti helposti ja uudet palat mahtumaan sisään. Sisemmät männät siirtyvät vastaavasti säätämällä suoraan 7mm hylsyllä satuloiden sisemmältä puolelta löytyvää 6-kulmaista säätöruuvia. Sisemmissä mekanismeissa ei siis ole mitään lukitusta.

Uusien palojen asennuksen jälkeen säädä männät niin, että 0.10 mm rakotulkki mahtuu napakasti jarrulevyn ja palan väliin. Tämä on siis tehtaan suosittelema metodi. Jos jarrulevyt ovat jonkin verran kuluneet, Toronadon ehdottamalla säätö-ja-kokeilu-menetelmällä voidaan päästä parempaankin tulokseen kuin mitalla. Btw, jarrulevyjen minimipaksuus taisi olla 8mm, ja ne ovat varsin kohtuuhintaisia, eli kannattaa vaihtaa ne jos näyttävät ollenkaan huonokuntoisilta. Sisäpuoliset vaihteistossa kiinni olevat jarrut lämpenevät aika railakkaasti, ja liian ohuet levyt tässä yhteydessä takaavat ennenaikaisen ylikuumenemisen kovassa ajossa!

Sitten vielä erittäin vakavamielinen varoitus! Vuosia paikallaan olleet o-renkaat jarrusatuloiden säätömekanismeissa saattavat pettää jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Itselläni toinen sisemmän männän säätöruuveista alkoi vuotaa jarrunestettä uusien palojen sovituksen yhdeydessä. Onneksi huomasin asennuksessa, enkä ajossa. Ainoa lääke tähän lienee uuden satulan osto.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Samalla kun rassaa jarrut takana niin kannattaa tarkastaa vetareiden kiinityspultit.
Voi olla löystyneet.

Vastaa Viestiin