75 juristää
Valvoja: Moderators
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
75 juristää
Sain Swiftin myytyä ja ostin kakkosautoksi 75 ts:n.
Siinä koeajolenkillä huomasin, että kardaani (ilmeisesti) jyristää takaa niin pirusti 2500-3000rpm. Kuitenkin mitä isompi vaihde, niin sitä vähemmän se ->mielestäni<- jyrisee vaikka on samat kierrokset Visiko kulunut rättinivel aiheuttaa moisen?
Autoon oli hiljattain tehty mm. kytkinremontti, mutta lievästä ulinasta päätellen painelaakeri oli jätetty vaihtamatta.. Voisko kytkimen virheellinen kasaus tms. aiheuttaa jyristämistä? Kytkin ja laatikko toimii muuten ihan hyvin.
Jyrinä kuuluu aina tietyillä kierroksilla oli kytkin tai vaihde päällä tai ei ja se resonoi myös vaihdekeppiin asti.
Onkos se painelaakeri muuten työläs vaihtaa?
Siinä koeajolenkillä huomasin, että kardaani (ilmeisesti) jyristää takaa niin pirusti 2500-3000rpm. Kuitenkin mitä isompi vaihde, niin sitä vähemmän se ->mielestäni<- jyrisee vaikka on samat kierrokset Visiko kulunut rättinivel aiheuttaa moisen?
Autoon oli hiljattain tehty mm. kytkinremontti, mutta lievästä ulinasta päätellen painelaakeri oli jätetty vaihtamatta.. Voisko kytkimen virheellinen kasaus tms. aiheuttaa jyristämistä? Kytkin ja laatikko toimii muuten ihan hyvin.
Jyrinä kuuluu aina tietyillä kierroksilla oli kytkin tai vaihde päällä tai ei ja se resonoi myös vaihdekeppiin asti.
Onkos se painelaakeri muuten työläs vaihtaa?
- 90
- Viestit: 8047
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 75 juristää
kard nivel saattaa olla lopussa mutta voi johtua myös kytkimen virheellisestä kasauksesta...Abarth kirjoitti:Sain Swiftin myytyä ja ostin kakkosautoksi 75 ts:n.
Siinä koeajolenkillä huomasin, että kardaani (ilmeisesti) jyristää takaa niin pirusti 2500-3000rpm. Kuitenkin mitä isompi vaihde, niin sitä vähemmän se ->mielestäni<- jyrisee vaikka on samat kierrokset Visiko kulunut rättinivel aiheuttaa moisen?
Autoon oli hiljattain tehty mm. kytkinremontti, mutta lievästä ulinasta päätellen painelaakeri oli jätetty vaihtamatta.. Voisko kytkimen virheellinen kasaus tms. aiheuttaa jyristämistä? Kytkin ja laatikko toimii muuten ihan hyvin.
Jyrinä kuuluu aina tietyillä kierroksilla oli kytkin tai vaihde päällä tai ei ja se resonoi myös vaihdekeppiin asti.
Onkos se painelaakeri muuten työläs vaihtaa?
jännä homma jos ei ole koko kytkinpakettia vaihdettu..on säästetty vähän väärässä paikassa..
Terve! Asiahan selviää helpoimmin siten että menet auton alle sen käydessä ja pyydät kaveria hieman kaasuttelemaan vapaalla. Kardaania katselemalla näkee kyllä tutinasta onko joku kolmesta rättinivelestä rikki, vai onko vika kenties moottorin, kardaanin tai vaihteiston ripustuskumeissa. Kuluvia kumiosia on Alfan pohja täynnä... Lähtisin etsimään vikaa kytkimen puolelta vasta sitten kun kaikki nämä kumit on ainakin silmämääräisesti todettu ehjiksi.
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Kiitos vinkeistä!
Nyt kun olen ollut iltavuorossa en ole kerennyt autoa syynäämään, mutta viimeistään ensi viikolla ajan auton montun päälle ja tutkin rättinivelet.
Silloin ostoiltana laitoin emännän kaasuttelemaan autoa ja yritin kurkkia kardaania, mutta en sitten kunnolla nähnyt. Jyrinä tuli kuitenkin selkeästi auton takaosasta.
Jos vaikka ottaisi kardaanin takaosan pois niin ainakin näkisi donitsin kunnon. Ja jos donitsi on kunnossa niin ei muuta kun kytkimen kimppuun!
Onko kukaan löytänyt netistä kytkimen hajoituskuvaa? Itse en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt.
Siitä olisi varmasti paljon apua kun en ole ennen 75:n kytkintä avannut.
Nyt kun olen ollut iltavuorossa en ole kerennyt autoa syynäämään, mutta viimeistään ensi viikolla ajan auton montun päälle ja tutkin rättinivelet.
Silloin ostoiltana laitoin emännän kaasuttelemaan autoa ja yritin kurkkia kardaania, mutta en sitten kunnolla nähnyt. Jyrinä tuli kuitenkin selkeästi auton takaosasta.
Jos vaikka ottaisi kardaanin takaosan pois niin ainakin näkisi donitsin kunnon. Ja jos donitsi on kunnossa niin ei muuta kun kytkimen kimppuun!
Onko kukaan löytänyt netistä kytkimen hajoituskuvaa? Itse en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt.
Siitä olisi varmasti paljon apua kun en ole ennen 75:n kytkintä avannut.
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Eilen tuli silmäiltyä autoa montusta käsin. Ainakin takimmainen rättinivel vaikutti ihan terveeltä.
Tänään sitten varmaan putki irti, kardaani takaa irti, poikittaispalkki irti ja laatikon etupää alas niin, että kytkin irtoaa.. kai
Imusarjan kumit sekä ilmamäärämittarille menevä kumiputki olivat aika haperon näköisiä, josta huonohko veto saattaisi myös johtua. Ehjät saan toisen auton entisestä moottorista.
Tänään sitten varmaan putki irti, kardaani takaa irti, poikittaispalkki irti ja laatikon etupää alas niin, että kytkin irtoaa.. kai
Imusarjan kumit sekä ilmamäärämittarille menevä kumiputki olivat aika haperon näköisiä, josta huonohko veto saattaisi myös johtua. Ehjät saan toisen auton entisestä moottorista.
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No eipä tullut hommista jyyri mitään, kun molemmat 17mm kiintoavaimet oli teillä tietämättömillä
Imusarjan kumit sain kuitenkin vaihdettua ja pakarin sain irti. Putki oli perkules yhtä puuta pakosarjasta takapöntön liitokseen asti Todella nerokasta! On varmaan mukava vääntää yksin takaisin..
Nyt ei muuta kun työkalukauppaan töiden jälkeen, jos vaikka sais kartaanin poikki
Imusarjan kumit sain kuitenkin vaihdettua ja pakarin sain irti. Putki oli perkules yhtä puuta pakosarjasta takapöntön liitokseen asti Todella nerokasta! On varmaan mukava vääntää yksin takaisin..
Nyt ei muuta kun työkalukauppaan töiden jälkeen, jos vaikka sais kartaanin poikki
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
[offtopic]
[/offtopic]
Laita kerralla iso Kamasan pakki tai sitten noita Bilsun kymmenen vuoden takuun kamppeita. On hintansa väärtejä, joku arvo se pitää laskea vitutuksellekin kun Anttilan kromivanadiinit taikovat kuusiopultista ympyräpultin.Abarth kirjoitti:Nyt ei muuta kun työkalukauppaan töiden jälkeen, jos vaikka sais kartaanin poikki
[/offtopic]
- Epäkelpokeräilijä -
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tällä kertaa Kamasat jäi kauppaan..
No kardaani lähti ja vaihteensiirtäjähärpätin myös. laatikon etupää on nyt "tunkattu" alas. Laatikon sisään menevässä vaihteensiirtoakselissa on vielä se yksi vipu sillä sokalla kiinni. Kun otan sokan ja vivun pois, niin eikös sen laatikon (kytkimen) pitäisi alkaa jo tippua?
Mitäs sille kytkimen työsylinterille pitäis tehä, että saa laatikon halkastua? Kytkimen ja laatikon saumassa on jo n. 1cm:n rako.
No kardaani lähti ja vaihteensiirtäjähärpätin myös. laatikon etupää on nyt "tunkattu" alas. Laatikon sisään menevässä vaihteensiirtoakselissa on vielä se yksi vipu sillä sokalla kiinni. Kun otan sokan ja vivun pois, niin eikös sen laatikon (kytkimen) pitäisi alkaa jo tippua?
Mitäs sille kytkimen työsylinterille pitäis tehä, että saa laatikon halkastua? Kytkimen ja laatikon saumassa on jo n. 1cm:n rako.
- 90
- Viestit: 8047
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
muistaakseni tuo työsylinteri pitää irroittaa jotta kytkinkopan saa irti...Abarth kirjoitti:Tällä kertaa Kamasat jäi kauppaan..
No kardaani lähti ja vaihteensiirtäjähärpätin myös. laatikon etupää on nyt "tunkattu" alas. Laatikon sisään menevässä vaihteensiirtoakselissa on vielä se yksi vipu sillä sokalla kiinni. Kun otan sokan ja vivun pois, niin eikös sen laatikon (kytkimen) pitäisi alkaa jo tippua?
Mitäs sille kytkimen työsylinterille pitäis tehä, että saa laatikon halkastua? Kytkimen ja laatikon saumassa on jo n. 1cm:n rako.
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Noniin.. Homma rupee valkenemaan. Vauhtipyörä on ilmeisesti kasattu v*turalleen akseliinsa kiinni. Heitto "vaivaiset" 0.35mm
Akselista neljä kiinnityspulttia auki ja akselin kääntö 180 astetta -> heitto laski 0.05mm:iin.
Nyt kun sais sen johonkin missä vois katsoa tasapainotuksen. Tietääkö joku jotain nyrkkipajaa, jossa homma onnistuu? Ei viittis sitä ennen laittaa takaisin kiinni.
Mites muuten toi moottorin vauhtipyörän suojakoppa, lähteekö irti moottoria siirtelemättä/ irroittamatta? Vuotaa tuo kampuran päätystefa sen verraan, että vois vaihtaa tässä samalla.
Akselista neljä kiinnityspulttia auki ja akselin kääntö 180 astetta -> heitto laski 0.05mm:iin.
Nyt kun sais sen johonkin missä vois katsoa tasapainotuksen. Tietääkö joku jotain nyrkkipajaa, jossa homma onnistuu? Ei viittis sitä ennen laittaa takaisin kiinni.
Mites muuten toi moottorin vauhtipyörän suojakoppa, lähteekö irti moottoria siirtelemättä/ irroittamatta? Vuotaa tuo kampuran päätystefa sen verraan, että vois vaihtaa tässä samalla.
joo on hyviä mut kerran oikeen rossasin ja tilasin bilikasta kiintoavaimia niitä jossa oli se portaaton räikkäpää,kaikkiScuderia Rasvanäppi kirjoitti:[offtopic]
tai sitten noita Bilsun kymmenen vuoden takuun kamppeita. On hintansa väärtejä[/offtopic]
koot tais olla 7-22mm samalla tilasin semmosen portaattoman miniräikän
olis ollu hyvä ahtaisiin paikkoihin TULOS: ei tullu ku perkuleen välikokoja...11,14,16,18... ja sitte ilmottivat et tulee jälkitoimituksessa..ei oo vielä näkyny...ohan täs ainaki viis vuotta vieriny hei rasvanäppi...osta kuule super wrench tv shopista ja
kerro mimmonen oli niin mäki voisin ostaa sen sit jonninmoiseks yleisavaimeks mainos niin houkuttaa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Et sitten ole ajatellut vaikka soittaa ja valittaa? Toisaalta, voivathan ne vielä tulla, ei Roomaakaan päivässä rakennettujarski kirjoitti:ja sitte ilmottivat et tulee jälkitoimituksessa..ei oo vielä näkyny...ohan täs ainaki viis vuotta vieriny
"One size fits nothing" eli mitäs minä paskalla kun ei ole peltoakaan.jarski kirjoitti:hei rasvanäppi...osta kuule super wrench tv shopista ja
kerro mimmonen oli niin mäki voisin ostaa sen sit jonninmoiseks yleisavaimeks mainos niin houkuttaa
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Aika sälli olet.Abarth kirjoitti:Ja Roomeo on taas niinku pitää
Vetääkö se muuten nyt niinkuin Teeässän pitääkin? Vaihdoit kuulemma ne imusarjan ym. kumit.
Viimeksi muokannut Rasvis, 14 Syys 2003, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Joo, vaihdoin. Kyllä se veto huomattavasti parani, tiedä sitten, että miten ts:n kuuluis oikeesti mennä.. Eihän se mikään raketti tunnu olevan..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Aika sälli olet.
Vetääkö se muuten nyt niinkuin Teeässän pitääkin? Vaihdoit kuulemma ne imusarjan ym. kumit.
Siinä imusarjan kokoajasäiliössä on pari pienempää letkulähtöä kyljessä vierekkäin, toisesta lähtee letku(edempi) ja toisessa on pultti (taaempi) tukkimassa reiän Mihinköhän se kuuluis mennä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo varaosa-CD ei nyt sitten suostu futaamaan uudessa PC:ssä kunnolla, eli menee arvailuksi. Veikkaan, että se (ohut?) letku menee bensanpaineensäätimelle ja pultilla tulpattuun paikkaan pitäisi tulla huohottimen öljynerottimelta huohotusilman paluuletku. Jarrutehostimellekin on letku jossain päin imusarjaa, semmoinen vähän paksumman sorttinen.Abarth kirjoitti:Siinä imusarjan kokoajasäiliössä on pari pienempää letkulähtöä kyljessä vierekkäin, toisesta lähtee letku(edempi) ja toisessa on pultti (taaempi) tukkimassa reiän Mihinköhän se kuuluis mennä?
- Epäkelpokeräilijä -
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Joo, ei se tehostimen letku ole. Varmaan on just se huohotinletku.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Tuo varaosa-CD ei nyt sitten suostu futaamaan uudessa PC:ssä kunnolla, eli menee arvailuksi. Veikkaan, että se (ohut?) letku menee bensanpaineensäätimelle ja pultilla tulpattuun paikkaan pitäisi tulla huohottimen öljynerottimelta huohotusilman paluuletku. Jarrutehostimellekin on letku jossain päin imusarjaa, semmoinen vähän paksumman sorttinen.
Turbokeskustelu siirretty pyynnöstä omaan threadiin:
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=982
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=982
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia