75 juristää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

75 juristää

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sain Swiftin myytyä ja ostin kakkosautoksi 75 ts:n.

Siinä koeajolenkillä huomasin, että kardaani (ilmeisesti) jyristää takaa niin pirusti 2500-3000rpm. Kuitenkin mitä isompi vaihde, niin sitä vähemmän se ->mielestäni<- jyrisee vaikka on samat kierrokset :? Visiko kulunut rättinivel aiheuttaa moisen?
Autoon oli hiljattain tehty mm. kytkinremontti, mutta lievästä ulinasta päätellen painelaakeri oli jätetty vaihtamatta.. Voisko kytkimen virheellinen kasaus tms. aiheuttaa jyristämistä? Kytkin ja laatikko toimii muuten ihan hyvin.
Jyrinä kuuluu aina tietyillä kierroksilla oli kytkin tai vaihde päällä tai ei ja se resonoi myös vaihdekeppiin asti.

Onkos se painelaakeri muuten työläs vaihtaa?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 juristää

Viesti Kirjoittaja 90 »

Abarth kirjoitti:Sain Swiftin myytyä ja ostin kakkosautoksi 75 ts:n.

Siinä koeajolenkillä huomasin, että kardaani (ilmeisesti) jyristää takaa niin pirusti 2500-3000rpm. Kuitenkin mitä isompi vaihde, niin sitä vähemmän se ->mielestäni<- jyrisee vaikka on samat kierrokset :? Visiko kulunut rättinivel aiheuttaa moisen?
Autoon oli hiljattain tehty mm. kytkinremontti, mutta lievästä ulinasta päätellen painelaakeri oli jätetty vaihtamatta.. Voisko kytkimen virheellinen kasaus tms. aiheuttaa jyristämistä? Kytkin ja laatikko toimii muuten ihan hyvin.
Jyrinä kuuluu aina tietyillä kierroksilla oli kytkin tai vaihde päällä tai ei ja se resonoi myös vaihdekeppiin asti.

Onkos se painelaakeri muuten työläs vaihtaa?
kard nivel saattaa olla lopussa mutta voi johtua myös kytkimen virheellisestä kasauksesta...

jännä homma jos ei ole koko kytkinpakettia vaihdettu..on säästetty vähän väärässä paikassa.. :?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Niin, se painelaakeri maksaa tollaset pari kymppiä, joten ei se nyt niin hirveen arvokas osa ole :P
Mitäs se sit tekee jos se laakeri kuluu loppuun? Tuleeko tuhoja?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Abarth kirjoitti:Niin, se painelaakeri maksaa tollaset pari kymppiä, joten ei se nyt niin hirveen arvokas osa ole :P
Mitäs se sit tekee jos se laakeri kuluu loppuun? Tuleeko tuhoja?
no ei välttämättä mitään isompaa tuhoa tule mutta kepittely ja liikut loppuu luultavasti siihen paikkaan... :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos painelaakeri jumittaa kunnoll aja ajelee menemään niin laaleri voi tull alopult akytkimen keskiöstä läpi, mutta tuskin hermot piisaa ajella niin kauan...
MP

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Terve! Asiahan selviää helpoimmin siten että menet auton alle sen käydessä ja pyydät kaveria hieman kaasuttelemaan vapaalla. Kardaania katselemalla näkee kyllä tutinasta onko joku kolmesta rättinivelestä rikki, vai onko vika kenties moottorin, kardaanin tai vaihteiston ripustuskumeissa. Kuluvia kumiosia on Alfan pohja täynnä... :) Lähtisin etsimään vikaa kytkimen puolelta vasta sitten kun kaikki nämä kumit on ainakin silmämääräisesti todettu ehjiksi.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kiitos vinkeistä!

Nyt kun olen ollut iltavuorossa en ole kerennyt autoa syynäämään, mutta viimeistään ensi viikolla ajan auton montun päälle ja tutkin rättinivelet.

Silloin ostoiltana laitoin emännän kaasuttelemaan autoa ja yritin kurkkia kardaania, mutta en sitten kunnolla nähnyt. Jyrinä tuli kuitenkin selkeästi auton takaosasta.
Jos vaikka ottaisi kardaanin takaosan pois niin ainakin näkisi donitsin kunnon. Ja jos donitsi on kunnossa niin ei muuta kun kytkimen kimppuun!

Onko kukaan löytänyt netistä kytkimen hajoituskuvaa? Itse en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt.
Siitä olisi varmasti paljon apua kun en ole ennen 75:n kytkintä avannut.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

sen kun avaat pultit ja nostat perästä tunkilla niin koko paketti tippuu syliin :mrgreen: on se niin helppoa nää urheiluautot...toista ne etuvetoset :roll: :roll:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Eilen tuli silmäiltyä autoa montusta käsin. Ainakin takimmainen rättinivel vaikutti ihan terveeltä.
Tänään sitten varmaan putki irti, kardaani takaa irti, poikittaispalkki irti ja laatikon etupää alas niin, että kytkin irtoaa.. kai :roll:

Imusarjan kumit sekä ilmamäärämittarille menevä kumiputki olivat aika haperon näköisiä, josta huonohko veto saattaisi myös johtua. Ehjät saan toisen auton entisestä moottorista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Imusarjan kumit sekä ilmamäärämittarille menevä kumiputki olivat aika haperon näköisiä, josta huonohko veto saattaisi myös johtua. Ehjät saan toisen auton entisestä moottorista.
Alkaa tulla synergiaetuja siitä, että piha on täynnä käärmeautoja :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No eipä tullut hommista jyyri mitään, kun molemmat 17mm kiintoavaimet oli teillä tietämättömillä :evil:

Imusarjan kumit sain kuitenkin vaihdettua ja pakarin sain irti. Putki oli perkules yhtä puuta pakosarjasta takapöntön liitokseen asti :shock: Todella nerokasta! On varmaan mukava vääntää yksin takaisin..

Nyt ei muuta kun työkalukauppaan töiden jälkeen, jos vaikka sais kartaanin poikki :?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

[offtopic]
Abarth kirjoitti:No eipä tullut hommista jyyri mitään, kun molemmat 17mm kiintoavaimet oli teillä tietämättömillä :evil:
Faija veti herneet kun työkalut hävisi, nykyään pakki on lukittuna joten v-mäistä jos jotain tarvii eikä se ole himassa :x

[/offtopic]

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

[offtopic]
Abarth kirjoitti:Nyt ei muuta kun työkalukauppaan töiden jälkeen, jos vaikka sais kartaanin poikki :?
Laita kerralla iso Kamasan pakki tai sitten noita Bilsun kymmenen vuoden takuun kamppeita. On hintansa väärtejä, joku arvo se pitää laskea vitutuksellekin kun Anttilan kromivanadiinit taikovat kuusiopultista ympyräpultin.

[/offtopic]
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tällä kertaa Kamasat jäi kauppaan..

No kardaani lähti ja vaihteensiirtäjähärpätin myös. laatikon etupää on nyt "tunkattu" alas. Laatikon sisään menevässä vaihteensiirtoakselissa on vielä se yksi vipu sillä sokalla kiinni. Kun otan sokan ja vivun pois, niin eikös sen laatikon (kytkimen) pitäisi alkaa jo tippua?
Mitäs sille kytkimen työsylinterille pitäis tehä, että saa laatikon halkastua? Kytkimen ja laatikon saumassa on jo n. 1cm:n rako.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Abarth kirjoitti:Tällä kertaa Kamasat jäi kauppaan..

No kardaani lähti ja vaihteensiirtäjähärpätin myös. laatikon etupää on nyt "tunkattu" alas. Laatikon sisään menevässä vaihteensiirtoakselissa on vielä se yksi vipu sillä sokalla kiinni. Kun otan sokan ja vivun pois, niin eikös sen laatikon (kytkimen) pitäisi alkaa jo tippua?
Mitäs sille kytkimen työsylinterille pitäis tehä, että saa laatikon halkastua? Kytkimen ja laatikon saumassa on jo n. 1cm:n rako.
muistaakseni tuo työsylinteri pitää irroittaa jotta kytkinkopan saa irti... :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Noniin.. Homma rupee valkenemaan. Vauhtipyörä on ilmeisesti kasattu v*turalleen akseliinsa kiinni. Heitto "vaivaiset" 0.35mm :shock:

Akselista neljä kiinnityspulttia auki ja akselin kääntö 180 astetta -> heitto laski 0.05mm:iin.

Nyt kun sais sen johonkin missä vois katsoa tasapainotuksen. Tietääkö joku jotain nyrkkipajaa, jossa homma onnistuu? Ei viittis sitä ennen laittaa takaisin kiinni.

Mites muuten toi moottorin vauhtipyörän suojakoppa, lähteekö irti moottoria siirtelemättä/ irroittamatta? Vuotaa tuo kampuran päätystefa sen verraan, että vois vaihtaa tässä samalla.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ja Roomeo on taas niinku pitää 8)

Ei muuta kun leimalle ens viikolla :multi:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:[offtopic]



tai sitten noita Bilsun kymmenen vuoden takuun kamppeita. On hintansa väärtejä[/offtopic]
joo on hyviä mut kerran oikeen rossasin ja tilasin bilikasta kiintoavaimia niitä jossa oli se portaaton räikkäpää,kaikki
koot tais olla 7-22mm samalla tilasin semmosen portaattoman miniräikän
olis ollu hyvä ahtaisiin paikkoihin :roll: TULOS: ei tullu ku perkuleen välikokoja...11,14,16,18... :shock: ja sitte ilmottivat et tulee jälkitoimituksessa..ei oo vielä näkyny...ohan täs ainaki viis vuotta vieriny :roll: hei rasvanäppi...osta kuule super wrench tv shopista ja
kerro mimmonen oli niin mäki voisin ostaa sen sit jonninmoiseks yleisavaimeks :mrgreen: mainos niin houkuttaa :silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jarski kirjoitti:ja sitte ilmottivat et tulee jälkitoimituksessa..ei oo vielä näkyny...ohan täs ainaki viis vuotta vieriny :roll:
Et sitten ole ajatellut vaikka soittaa ja valittaa? Toisaalta, voivathan ne vielä tulla, ei Roomaakaan päivässä rakennettu :mrgreen:
jarski kirjoitti:hei rasvanäppi...osta kuule super wrench tv shopista ja
kerro mimmonen oli niin mäki voisin ostaa sen sit jonninmoiseks yleisavaimeks :mrgreen: mainos niin houkuttaa :silly:
"One size fits nothing" eli mitäs minä paskalla kun ei ole peltoakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Ja Roomeo on taas niinku pitää 8)
Aika sälli olet.

Vetääkö se muuten nyt niinkuin Teeässän pitääkin? Vaihdoit kuulemma ne imusarjan ym. kumit.
Viimeksi muokannut Rasvis, 14 Syys 2003, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Et sitten ole ajatellut vaikka soittaa ja valittaa? Toisaalta, voivathan ne vielä tulla, ei Roomaakaan päivässä rakennettu :mrgreen:
emmää enää kehtoo :oops: on niin aika vierähtäny...ja välikoot on jo hukassaki :mrgreen:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Aika sälli olet.

Vetääkö se muuten nyt niinkuin Teeässän pitääkin? Vaihdoit kuulemma ne imusarjan ym. kumit.
Joo, vaihdoin. Kyllä se veto huomattavasti parani, tiedä sitten, että miten ts:n kuuluis oikeesti mennä.. Eihän se mikään raketti tunnu olevan.. :)

Siinä imusarjan kokoajasäiliössä on pari pienempää letkulähtöä kyljessä vierekkäin, toisesta lähtee letku(edempi) ja toisessa on pultti (taaempi) tukkimassa reiän :shock: Mihinköhän se kuuluis mennä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Siinä imusarjan kokoajasäiliössä on pari pienempää letkulähtöä kyljessä vierekkäin, toisesta lähtee letku(edempi) ja toisessa on pultti (taaempi) tukkimassa reiän :shock: Mihinköhän se kuuluis mennä?
Tuo varaosa-CD ei nyt sitten suostu futaamaan uudessa PC:ssä kunnolla, eli menee arvailuksi. Veikkaan, että se (ohut?) letku menee bensanpaineensäätimelle ja pultilla tulpattuun paikkaan pitäisi tulla huohottimen öljynerottimelta huohotusilman paluuletku. Jarrutehostimellekin on letku jossain päin imusarjaa, semmoinen vähän paksumman sorttinen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Tuo varaosa-CD ei nyt sitten suostu futaamaan uudessa PC:ssä kunnolla, eli menee arvailuksi. Veikkaan, että se (ohut?) letku menee bensanpaineensäätimelle ja pultilla tulpattuun paikkaan pitäisi tulla huohottimen öljynerottimelta huohotusilman paluuletku. Jarrutehostimellekin on letku jossain päin imusarjaa, semmoinen vähän paksumman sorttinen.
Joo, ei se tehostimen letku ole. Varmaan on just se huohotinletku.

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Abarth kirjoitti: Siinä imusarjan kokoajasäiliössä on pari pienempää letkulähtöä kyljessä vierekkäin, toisesta lähtee letku(edempi) ja toisessa on pultti (taaempi) tukkimassa reiän :shock: Mihinköhän se kuuluis mennä?
Mullakin on pultti siinä toisessa reiässä. Lienee siis tehtaalla tukittu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

pee kirjoitti: Mullakin on pultti siinä toisessa reiässä. Lienee siis tehtaalla tukittu.
Toisesta autostani sitä ei oltu tukittu. En vaan muista, että mihin letku menee.

Btw. Minkälainen projekti sulla on menossa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pee kirjoitti:Mullakin on pultti siinä toisessa reiässä. Lienee siis tehtaalla tukittu.
Joo, näyttäisi olevan tehtaan jäljiltä joko "plug" tai "connector". Tiedä sitten mitä hienoa tuon ylimääräisen letkun jatkoksi pitäisi tulla.
- Epäkelpokeräilijä -

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Turbokeskustelu siirretty pyynnöstä omaan threadiin:
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=982
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Vastaa Viestiin