CDA ilmanotto lastutettuun koneeseen
Valvoja: Moderators
CDA ilmanotto lastutettuun koneeseen
CDA boksi paikoillaan.
Säilytin kaiken kaman ilmanmassamittarista koneeseen päin.
Mittarista eteenpäin onkin sitten 70mm paperi-alumiini-paperiputkea joka on kriittisimmistä kohdista päällystetty reilulla kerroksella ilmastointiteippiä. Jäähdyttäjän yläletku pääsee hieman hiertämään ja siksi otin varman päälle. Mutkia on koitettu välttää jotta ilma pääsee virtaamaan mahdollisimman esteettömästi.
Orggis paneelisuodatin kotelo piti poistaa ja helpoiten se onnistui 200:ssa eri palasessa leikkuusaksilla. Ilman kyseistä toimenpidettä jäähdyttäjän alaletku olisi pitänyt irrottaa + pohjalevy + jotain muutakin kamaa.
Tämän jälkeen sulakerasian alle jäi ruhtinaallisesti tilaa ja sinneppä sitten pulttasin CDA boksin kiinnitysraudalla.
Etumaskiin, vilkun välittömään läheisyyteen tein reilun nyrkin kokoisen ilmanottoreijän. Tämän modin jälkeen ei tarvinnut edes laitella 83mm aluputkea CDA boksin jatkoksi, koska ilmaa on reilusti saatavilla ja itse CDA boksikin näkyy ilmanottoreijästä. Pahimmat loskatkin jää haukkaamatta, koska ne eivät pääse putkea pitkin suoraan boksin sisuksiin. Tietty syksyl/keväällä voi jättää hieman väliä edellä meneviin.
Hyöty: Väännöt on mukavat ja kone on erittäin kierrosherkkä. Huipputehoista en sitten tiedä, mutta 225 kelas lasiin ja kierroksetkin nousivat isoimmalla pykälällä 6200 paikkeille. En ehtinyt kovin tarkkailla kierroksia, mutta syrjäsilmällä huomioituna. Enemmänkin olisi kelannut, mutta itselle riitti menot kesäyössä.
(Hox. vaikka testasinkin huippuja, niin kyseessä oli avoin peltosuora jossa näkyvyys joka suuntaan min. 1 km, eli aiheutin vaaraa ainoastaan itselleni enkä edes viattomille luontokappaleille.)
Teoriassa chipillä, putkella, CDA:lla ei pitäisi pystyä kelaamaan reilua 10 km/h (todellista nopeutta) enemmän verrattuna tehtaan lukuihin joka on 208 km/h todellista. Mutta luulempa kyseessä olevan hieman liian pitkävälitteinen 5-vaihde 150 heppaseen pannuun. Vakiokoneella 5-vaihteella tappiin ajettaessa kiekat jäivät 6000 RPM:n pintaan kun käyrien mukaan parhaat alueet olisivat viellä edessäpäin 6300 RPM:n alueella.
Omasta mielestäni menot viritetyssä pannussa lähentelevät 2.5 V6 menoja. Tietty alakierrostehot ja vääntö eivät ole kilpailukykyisiä. Toisaalta kokonaismassa on pienempi ja se kompensoi rivakkuutta. Litroillehan on vaikeata lähtee kilpaileen.
Äänet on nyt sitten melkoisen sporttiset 4000 RPM:n kohdilta alkaen, mutta normaaliajossa hyvinkin säyseät.
No niin antakaahan taas kritiikkiä, niin päässään tinkaamaan vai miten se menikään?
Esittelen myös sydeemit jos joku Oulussa haluaa tsekata, ties vaikka annan vähän polkaistakkin, niin ei tarvi ihmetellä kaikenlaisia hiilaribokseja.
Säilytin kaiken kaman ilmanmassamittarista koneeseen päin.
Mittarista eteenpäin onkin sitten 70mm paperi-alumiini-paperiputkea joka on kriittisimmistä kohdista päällystetty reilulla kerroksella ilmastointiteippiä. Jäähdyttäjän yläletku pääsee hieman hiertämään ja siksi otin varman päälle. Mutkia on koitettu välttää jotta ilma pääsee virtaamaan mahdollisimman esteettömästi.
Orggis paneelisuodatin kotelo piti poistaa ja helpoiten se onnistui 200:ssa eri palasessa leikkuusaksilla. Ilman kyseistä toimenpidettä jäähdyttäjän alaletku olisi pitänyt irrottaa + pohjalevy + jotain muutakin kamaa.
Tämän jälkeen sulakerasian alle jäi ruhtinaallisesti tilaa ja sinneppä sitten pulttasin CDA boksin kiinnitysraudalla.
Etumaskiin, vilkun välittömään läheisyyteen tein reilun nyrkin kokoisen ilmanottoreijän. Tämän modin jälkeen ei tarvinnut edes laitella 83mm aluputkea CDA boksin jatkoksi, koska ilmaa on reilusti saatavilla ja itse CDA boksikin näkyy ilmanottoreijästä. Pahimmat loskatkin jää haukkaamatta, koska ne eivät pääse putkea pitkin suoraan boksin sisuksiin. Tietty syksyl/keväällä voi jättää hieman väliä edellä meneviin.
Hyöty: Väännöt on mukavat ja kone on erittäin kierrosherkkä. Huipputehoista en sitten tiedä, mutta 225 kelas lasiin ja kierroksetkin nousivat isoimmalla pykälällä 6200 paikkeille. En ehtinyt kovin tarkkailla kierroksia, mutta syrjäsilmällä huomioituna. Enemmänkin olisi kelannut, mutta itselle riitti menot kesäyössä.
(Hox. vaikka testasinkin huippuja, niin kyseessä oli avoin peltosuora jossa näkyvyys joka suuntaan min. 1 km, eli aiheutin vaaraa ainoastaan itselleni enkä edes viattomille luontokappaleille.)
Teoriassa chipillä, putkella, CDA:lla ei pitäisi pystyä kelaamaan reilua 10 km/h (todellista nopeutta) enemmän verrattuna tehtaan lukuihin joka on 208 km/h todellista. Mutta luulempa kyseessä olevan hieman liian pitkävälitteinen 5-vaihde 150 heppaseen pannuun. Vakiokoneella 5-vaihteella tappiin ajettaessa kiekat jäivät 6000 RPM:n pintaan kun käyrien mukaan parhaat alueet olisivat viellä edessäpäin 6300 RPM:n alueella.
Omasta mielestäni menot viritetyssä pannussa lähentelevät 2.5 V6 menoja. Tietty alakierrostehot ja vääntö eivät ole kilpailukykyisiä. Toisaalta kokonaismassa on pienempi ja se kompensoi rivakkuutta. Litroillehan on vaikeata lähtee kilpaileen.
Äänet on nyt sitten melkoisen sporttiset 4000 RPM:n kohdilta alkaen, mutta normaaliajossa hyvinkin säyseät.
No niin antakaahan taas kritiikkiä, niin päässään tinkaamaan vai miten se menikään?
Esittelen myös sydeemit jos joku Oulussa haluaa tsekata, ties vaikka annan vähän polkaistakkin, niin ei tarvi ihmetellä kaikenlaisia hiilaribokseja.
Kuvia voisi tietty napsia, mutta kyllähän ne sydeemit on nyt aika piilossa, mutta yritetään. Digicamin pistin jo varaukseen...
Kyllähän se boksi voisi lähtee ehyenä, mutta oishan siinä melkoinen työ. Ja en kyllä mielelläni mene aukomaan letkuklemmareita, ku niis on sit aina se vuotovaara. Etenkin ku kyseessä oli 3 kpl. klemmareita ja lohkolämmitin siin välissä. Pohjalevyn irroitus viellä erikseen. Niin ja mites pitäisköhän sitten vielä ilmata vesijärjestelmä?
Lisäksi mun tapauksessa orggis ei ole edes palautettavissa, niin mitäpäs mää sillä suodatinkotelollakaan.
Kyllähän se boksi voisi lähtee ehyenä, mutta oishan siinä melkoinen työ. Ja en kyllä mielelläni mene aukomaan letkuklemmareita, ku niis on sit aina se vuotovaara. Etenkin ku kyseessä oli 3 kpl. klemmareita ja lohkolämmitin siin välissä. Pohjalevyn irroitus viellä erikseen. Niin ja mites pitäisköhän sitten vielä ilmata vesijärjestelmä?
Lisäksi mun tapauksessa orggis ei ole edes palautettavissa, niin mitäpäs mää sillä suodatinkotelollakaan.
Menihän tuossa about pari tuntia ja jokunen tupakki. Ohimennen syyläristäkin lorahti vähän nestettä, kun putket oli tiukoilla. No mutta ei oo jälkeen päin vuotanu... onnex.puuha kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, kaivoit sen org boxin pois yläkautta pieninä paloina? mahtoi siinä aikaa palaa ja hermot kans! Lukuunottamatta tupakin määrää
Hermot ei menny ku se boksi oli jokseenkin järkevästi asennettu ja varsin haperoa ainesta. Parhaimmillaan (pahimmillaan) sai sormivoimilla paloiteltua isojakin määriä.
CDA 70-150 350€. Sain vanhasta kartiosta 60€. Aluletku oli 13€/m.BSTR kirjoitti:Hyvin näyttää sopivan tuonne. Mikä tuon BMC:n CDA:n hinta oli, ja mikä malli niistä on kyseessä?
Miten olisi yhteenveto autosta ja muutoksista tuonne projektit-osioon? Kyllähän tuo määrä työtä ja mietintää kannattaa jo yksiin kansiin laittaa.
Yhteenveto:
Kierrosherkkä, pohjavääntö mahtavaa. Paras käyttöalue nopeassa ajossa 3200 - 5000 kierrosta. Tehopiikki 6100 kiekan jälkeen, mutta laihat väännöt verrattuna 4000-5000 kiekkaa.
CDA sydeemi tavallaan herätti chipin henkiin ja putkistollekkin tuli kait jotain virkaa.
Kartiosydeemin kera Alfa ei oikein jaksanut suditella Falkeneilla vaikka Intensan Savoja se poltteli mielensä mukaan. Tällä hetkellä polkaistaessa 1 tai 2 vaihteella ja parhaalla vääntöalueella alkaa Falkenitkin jättään raitaa.
Alusta riittää ihan ok nykyisiin vauhteihin ja ei ole tarvetta jämäkemmille iskareille, mutta ehkäpä 20tkm päästä voisi nakata alle jonku sarjan jos sattuu oleen rahoissa.
Peltisatsi hintaan 750€ ei kiinnosta, eikä myöskään virinokat jos konetta ei tarvi muuten aukoa.
Eihän tuo mikään GTA:n verrokki ole, mutta varsin räyhäkkä 2.0 litran vapari. Voisimpa lähtä vetään Typeränkin kanssa jonku mukavan mutkaosuuden vaikka en uskokkaan TS:n antavan yhtä hyviä huipputehoja... väännöt ehkä on vähän paremmat.
Nyt olisi vaan se ylläpitovaihe edessä sekä railakkaita kilsoja
Oli jotku poijaat kokeilleet juuri tuota manuaalista ahtamista ilman sen kummempia modeja ja mitä enemmän oli "lapioitu" ilmaa vapariin, niin sitä enemmän oli huippukierroksista kadonnut vääntöä???Kirkinen kirjoitti:No mitä suorempi rööri koneeseen (=vähemmän mutkia ja matkaa), sen vähemmän virtausvastusta ja sen enemmän ilmaa -> Lisää tehoa koneeseen... tosin, jos panet hyrrän niin ei niin nöpö nuukaa...
Lopulta oli päädytty keskitielle ja annettu koneen imeä kylmää ilmaa mahdollisimman pienellä virtausvastuksella. Tehot ja väännöt lisääntyivät hiukan, mutta eipä lähtenyt mitään poiskaan.
Sen takia en itsekkään tunkenut mitään letkua suoraan maskiin keräämään kaikki sorsaa pienemmät kartion pintaan.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Suurempi ilmavirta vaatii enemmän taasen soppaa... menee liian laihalle... Ruiskun uudelleen ohjaus täytyisi tehdä... Tämähän menee kohta kuin 2-tahti crossin suuttimien vaihtamiseen... Seokset täytyy saada kohdalleen niin sitten pärähtää... Jammu on muuten nyt kuningas vedossa... YZ 125 +SPES + Kahvaa ja lähtee kuinka hauki rannastaSkyhorse kirjoitti:Oli jotku poijaat kokeilleet juuri tuota manuaalista ahtamista ilman sen kummempia modeja ja mitä enemmän oli "lapioitu" ilmaa vapariin, niin sitä enemmän oli huippukierroksista kadonnut vääntöä???Kirkinen kirjoitti:No mitä suorempi rööri koneeseen (=vähemmän mutkia ja matkaa), sen vähemmän virtausvastusta ja sen enemmän ilmaa -> Lisää tehoa koneeseen... tosin, jos panet hyrrän niin ei niin nöpö nuukaa...
Lopulta oli päädytty keskitielle ja annettu koneen imeä kylmää ilmaa mahdollisimman pienellä virtausvastuksella. Tehot ja väännöt lisääntyivät hiukan, mutta eipä lähtenyt mitään poiskaan.
Sen takia en itsekkään tunkenut mitään letkua suoraan maskiin keräämään kaikki sorsaa pienemmät kartion pintaan.
Jep jep...
Tuon CDA sydeemin mukaan Rune ohjelmoikin ECU:n.
Sano, että saattaappi syöpässä vähän enemmän soppaa ja vasta sitten ku saat kartios suojattua sekä raikastettua, niin voipi tulla lähtöjä.
Oli oikeessa...
Ties vaikka jos Rune höynää laittaan jotain palikkaa 40 tkm huollossa tai 50 tkm hihnanvaihdon yhteydessä, niin saattaa lompsa viel retkahtaa apposelleen.
Kovasti se silloin viimeksikin ehotteli virinokkia ja peltisatsia plus racekattia siin ohimennen. Tais hintakin olla siin 700+300+700 = 1700€.
Mitähän se lupas tehoiksi. Tais olla jottain 10-12 lissää ja mukavat väännöt. Mut alkaa olla aika kalliita heppoja???
Tuon CDA sydeemin mukaan Rune ohjelmoikin ECU:n.
Sano, että saattaappi syöpässä vähän enemmän soppaa ja vasta sitten ku saat kartios suojattua sekä raikastettua, niin voipi tulla lähtöjä.
Oli oikeessa...
Ties vaikka jos Rune höynää laittaan jotain palikkaa 40 tkm huollossa tai 50 tkm hihnanvaihdon yhteydessä, niin saattaa lompsa viel retkahtaa apposelleen.
Kovasti se silloin viimeksikin ehotteli virinokkia ja peltisatsia plus racekattia siin ohimennen. Tais hintakin olla siin 700+300+700 = 1700€.
Mitähän se lupas tehoiksi. Tais olla jottain 10-12 lissää ja mukavat väännöt. Mut alkaa olla aika kalliita heppoja???
- 90
- Viestit: 8047
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu...halvemmaksi tulee kohta ostaa se GTA..Skyhorse kirjoitti:Jep jep...
Tuon CDA sydeemin mukaan Rune ohjelmoikin ECU:n.
Sano, että saattaappi syöpässä vähän enemmän soppaa ja vasta sitten ku saat kartios suojattua sekä raikastettua, niin voipi tulla lähtöjä.
Oli oikeessa...
Ties vaikka jos Rune höynää laittaan jotain palikkaa 40 tkm huollossa tai 50 tkm hihnanvaihdon yhteydessä, niin saattaa lompsa viel retkahtaa apposelleen.
Kovasti se silloin viimeksikin ehotteli virinokkia ja peltisatsia plus racekattia siin ohimennen. Tais hintakin olla siin 700+300+700 = 1700€.
Mitähän se lupas tehoiksi. Tais olla jottain 10-12 lissää ja mukavat väännöt. Mut alkaa olla aika kalliita heppoja???
kyllähän vaparin virittely tunnetusti syö lompsaa..
Tuosta löytyy hyviä kuvia osoitteestaKirkinen kirjoitti:Tekee sporttisen meininkin ... Oletko pannut merkille, että ratapeleissä otetaan ilma suoraan vasemman ajovaloumpion kohdalla olevasta holesta...
http://www.racingonline.nl/webhosting/alfa/2003/
Yläreunasta 147 ja sitten "over de auto".
Ei vain ole tieliikennelainsäädännön mukainen tuollainen yksisilmäinen
Alfaton ainakin hetkellisesti...