CDA ilmanotto lastutettuun koneeseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

CDA ilmanotto lastutettuun koneeseen

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

CDA boksi paikoillaan.

Säilytin kaiken kaman ilmanmassamittarista koneeseen päin.

Mittarista eteenpäin onkin sitten 70mm paperi-alumiini-paperiputkea joka on kriittisimmistä kohdista päällystetty reilulla kerroksella ilmastointiteippiä. Jäähdyttäjän yläletku pääsee hieman hiertämään ja siksi otin varman päälle. Mutkia on koitettu välttää jotta ilma pääsee virtaamaan mahdollisimman esteettömästi.

Orggis paneelisuodatin kotelo piti poistaa ja helpoiten se onnistui 200:ssa eri palasessa leikkuusaksilla. Ilman kyseistä toimenpidettä jäähdyttäjän alaletku olisi pitänyt irrottaa + pohjalevy + jotain muutakin kamaa.

Tämän jälkeen sulakerasian alle jäi ruhtinaallisesti tilaa ja sinneppä sitten pulttasin CDA boksin kiinnitysraudalla.

Etumaskiin, vilkun välittömään läheisyyteen tein reilun nyrkin kokoisen ilmanottoreijän. Tämän modin jälkeen ei tarvinnut edes laitella 83mm aluputkea CDA boksin jatkoksi, koska ilmaa on reilusti saatavilla ja itse CDA boksikin näkyy ilmanottoreijästä. Pahimmat loskatkin jää haukkaamatta, koska ne eivät pääse putkea pitkin suoraan boksin sisuksiin. Tietty syksyl/keväällä voi jättää hieman väliä edellä meneviin.

Hyöty: Väännöt on mukavat ja kone on erittäin kierrosherkkä. Huipputehoista en sitten tiedä, mutta 225 kelas lasiin ja kierroksetkin nousivat isoimmalla pykälällä 6200 paikkeille. En ehtinyt kovin tarkkailla kierroksia, mutta syrjäsilmällä huomioituna. Enemmänkin olisi kelannut, mutta itselle riitti menot kesäyössä.

(Hox. vaikka testasinkin huippuja, niin kyseessä oli avoin peltosuora jossa näkyvyys joka suuntaan min. 1 km, eli aiheutin vaaraa ainoastaan itselleni enkä edes viattomille luontokappaleille.)

Teoriassa chipillä, putkella, CDA:lla ei pitäisi pystyä kelaamaan reilua 10 km/h (todellista nopeutta) enemmän verrattuna tehtaan lukuihin joka on 208 km/h todellista. Mutta luulempa kyseessä olevan hieman liian pitkävälitteinen 5-vaihde 150 heppaseen pannuun. Vakiokoneella 5-vaihteella tappiin ajettaessa kiekat jäivät 6000 RPM:n pintaan kun käyrien mukaan parhaat alueet olisivat viellä edessäpäin 6300 RPM:n alueella.

Omasta mielestäni menot viritetyssä pannussa lähentelevät 2.5 V6 menoja. Tietty alakierrostehot ja vääntö eivät ole kilpailukykyisiä. Toisaalta kokonaismassa on pienempi ja se kompensoi rivakkuutta. Litroillehan on vaikeata lähtee kilpaileen.

Äänet on nyt sitten melkoisen sporttiset 4000 RPM:n kohdilta alkaen, mutta normaaliajossa hyvinkin säyseät.

No niin antakaahan taas kritiikkiä, niin päässään tinkaamaan vai miten se menikään? :oops:

Esittelen myös sydeemit jos joku Oulussa haluaa tsekata, ties vaikka annan vähän polkaistakkin, niin ei tarvi ihmetellä kaikenlaisia hiilaribokseja.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Minä kun en ihan ouluun saakka viitsi ajella... oliskos muutama kuva laittaa?
Miksi se orggis air box ei lähteny ehjänä pois? Vaatii aina sen alavesiletkun irroituksen?
Makaroonia jo vuodesta -98

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Kuvia voisi tietty napsia, mutta kyllähän ne sydeemit on nyt aika piilossa, mutta yritetään. Digicamin pistin jo varaukseen...

Kyllähän se boksi voisi lähtee ehyenä, mutta oishan siinä melkoinen työ. Ja en kyllä mielelläni mene aukomaan letkuklemmareita, ku niis on sit aina se vuotovaara. Etenkin ku kyseessä oli 3 kpl. klemmareita ja lohkolämmitin siin välissä. Pohjalevyn irroitus viellä erikseen. Niin ja mites pitäisköhän sitten vielä ilmata vesijärjestelmä?

Lisäksi mun tapauksessa orggis ei ole edes palautettavissa, niin mitäpäs mää sillä suodatinkotelollakaan.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

niinhän se tuppaa olemaan että kun klemmarin avaat et sitä enään tiiviiksi saa...
Ymmärsinkö oikein, kaivoit sen org boxin pois yläkautta pieninä paloina? mahtoi siinä aikaa palaa ja hermot kans! Lukuunottamatta tupakin määrää :lol:
Makaroonia jo vuodesta -98

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

puuha kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, kaivoit sen org boxin pois yläkautta pieninä paloina? mahtoi siinä aikaa palaa ja hermot kans! Lukuunottamatta tupakin määrää :lol:
Menihän tuossa about pari tuntia ja jokunen tupakki. Ohimennen syyläristäkin lorahti vähän nestettä, kun putket oli tiukoilla. No mutta ei oo jälkeen päin vuotanu... onnex.

Hermot ei menny ku se boksi oli jokseenkin järkevästi asennettu ja varsin haperoa ainesta. Parhaimmillaan (pahimmillaan) sai sormivoimilla paloiteltua isojakin määriä.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

1 kuva albumissa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Hyvin näyttää sopivan tuonne. Mikä tuon BMC:n CDA:n hinta oli, ja mikä malli niistä on kyseessä?

Miten olisi yhteenveto autosta ja muutoksista tuonne projektit-osioon? Kyllähän tuo määrä työtä ja mietintää kannattaa jo yksiin kansiin laittaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

BSTR kirjoitti:Hyvin näyttää sopivan tuonne. Mikä tuon BMC:n CDA:n hinta oli, ja mikä malli niistä on kyseessä?

Miten olisi yhteenveto autosta ja muutoksista tuonne projektit-osioon? Kyllähän tuo määrä työtä ja mietintää kannattaa jo yksiin kansiin laittaa.
CDA 70-150 350€. Sain vanhasta kartiosta 60€. Aluletku oli 13€/m.

Yhteenveto:

Kierrosherkkä, pohjavääntö mahtavaa. Paras käyttöalue nopeassa ajossa 3200 - 5000 kierrosta. Tehopiikki 6100 kiekan jälkeen, mutta laihat väännöt verrattuna 4000-5000 kiekkaa.

CDA sydeemi tavallaan herätti chipin henkiin ja putkistollekkin tuli kait jotain virkaa.

Kartiosydeemin kera Alfa ei oikein jaksanut suditella Falkeneilla vaikka Intensan Savoja se poltteli mielensä mukaan. Tällä hetkellä polkaistaessa 1 tai 2 vaihteella ja parhaalla vääntöalueella alkaa Falkenitkin jättään raitaa.

Alusta riittää ihan ok nykyisiin vauhteihin ja ei ole tarvetta jämäkemmille iskareille, mutta ehkäpä 20tkm päästä voisi nakata alle jonku sarjan jos sattuu oleen rahoissa.

Peltisatsi hintaan 750€ ei kiinnosta, eikä myöskään virinokat jos konetta ei tarvi muuten aukoa.

Eihän tuo mikään GTA:n verrokki ole, mutta varsin räyhäkkä 2.0 litran vapari. Voisimpa lähtä vetään Typeränkin kanssa jonku mukavan mutkaosuuden vaikka en uskokkaan TS:n antavan yhtä hyviä huipputehoja... väännöt ehkä on vähän paremmat.

Nyt olisi vaan se ylläpitovaihe edessä sekä railakkaita kilsoja :lol:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

karua meininkiä :twisted: ... kiva hole sulla on keulassa :mrgreen: ...

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Kirkinen kirjoitti:karua meininkiä :twisted: ... kiva hole sulla on keulassa :mrgreen: ...
Mitäpä tuote holea kaunistelemaan ja miten sitä pystyiskään?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tekee sporttisen meininkin :twisted: ... Oletko pannut merkille, että ratapeleissä otetaan ilma suoraan vasemman ajovaloumpion kohdalla olevasta holesta... :-D

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Jep jep... Se onkin täs viikonlopun projektina.

:wink:

Onkohan sellasesta sitten hyötyä.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No mitä suorempi rööri koneeseen (=vähemmän mutkia ja matkaa), sen vähemmän virtausvastusta ja sen enemmän ilmaa -> Lisää tehoa koneeseen... tosin, jos panet hyrrän niin ei niin nöpö nuukaa...

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Kirkinen kirjoitti:No mitä suorempi rööri koneeseen (=vähemmän mutkia ja matkaa), sen vähemmän virtausvastusta ja sen enemmän ilmaa -> Lisää tehoa koneeseen... tosin, jos panet hyrrän niin ei niin nöpö nuukaa...
Oli jotku poijaat kokeilleet juuri tuota manuaalista ahtamista ilman sen kummempia modeja ja mitä enemmän oli "lapioitu" ilmaa vapariin, niin sitä enemmän oli huippukierroksista kadonnut vääntöä???

Lopulta oli päädytty keskitielle ja annettu koneen imeä kylmää ilmaa mahdollisimman pienellä virtausvastuksella. Tehot ja väännöt lisääntyivät hiukan, mutta eipä lähtenyt mitään poiskaan.

Sen takia en itsekkään tunkenut mitään letkua suoraan maskiin keräämään kaikki sorsaa pienemmät kartion pintaan.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Skyhorse kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:No mitä suorempi rööri koneeseen (=vähemmän mutkia ja matkaa), sen vähemmän virtausvastusta ja sen enemmän ilmaa -> Lisää tehoa koneeseen... tosin, jos panet hyrrän niin ei niin nöpö nuukaa...
Oli jotku poijaat kokeilleet juuri tuota manuaalista ahtamista ilman sen kummempia modeja ja mitä enemmän oli "lapioitu" ilmaa vapariin, niin sitä enemmän oli huippukierroksista kadonnut vääntöä???

Lopulta oli päädytty keskitielle ja annettu koneen imeä kylmää ilmaa mahdollisimman pienellä virtausvastuksella. Tehot ja väännöt lisääntyivät hiukan, mutta eipä lähtenyt mitään poiskaan.

Sen takia en itsekkään tunkenut mitään letkua suoraan maskiin keräämään kaikki sorsaa pienemmät kartion pintaan.
Suurempi ilmavirta vaatii enemmän taasen soppaa... menee liian laihalle... Ruiskun uudelleen ohjaus täytyisi tehdä... Tämähän menee kohta kuin 2-tahti crossin suuttimien vaihtamiseen... Seokset täytyy saada kohdalleen niin sitten pärähtää... Jammu on muuten nyt kuningas vedossa... YZ 125 +SPES + Kahvaa ja lähtee kuinka hauki rannasta :mrgreen:

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Jep jep...

Tuon CDA sydeemin mukaan Rune ohjelmoikin ECU:n.

Sano, että saattaappi syöpässä vähän enemmän soppaa ja vasta sitten ku saat kartios suojattua sekä raikastettua, niin voipi tulla lähtöjä.

Oli oikeessa...

Ties vaikka jos Rune höynää laittaan jotain palikkaa 40 tkm huollossa tai 50 tkm hihnanvaihdon yhteydessä, niin saattaa lompsa viel retkahtaa apposelleen.

Kovasti se silloin viimeksikin ehotteli virinokkia ja peltisatsia plus racekattia siin ohimennen. Tais hintakin olla siin 700+300+700 = 1700€.

Mitähän se lupas tehoiksi. Tais olla jottain 10-12 lissää ja mukavat väännöt. Mut alkaa olla aika kalliita heppoja???

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Skyhorse kirjoitti:Jep jep...

Tuon CDA sydeemin mukaan Rune ohjelmoikin ECU:n.

Sano, että saattaappi syöpässä vähän enemmän soppaa ja vasta sitten ku saat kartios suojattua sekä raikastettua, niin voipi tulla lähtöjä.

Oli oikeessa...

Ties vaikka jos Rune höynää laittaan jotain palikkaa 40 tkm huollossa tai 50 tkm hihnanvaihdon yhteydessä, niin saattaa lompsa viel retkahtaa apposelleen.

Kovasti se silloin viimeksikin ehotteli virinokkia ja peltisatsia plus racekattia siin ohimennen. Tais hintakin olla siin 700+300+700 = 1700€.

Mitähän se lupas tehoiksi. Tais olla jottain 10-12 lissää ja mukavat väännöt. Mut alkaa olla aika kalliita heppoja???
juu...halvemmaksi tulee kohta ostaa se GTA..
kyllähän vaparin virittely tunnetusti syö lompsaa.. :?

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kirkinen kirjoitti:Tekee sporttisen meininkin :twisted: ... Oletko pannut merkille, että ratapeleissä otetaan ilma suoraan vasemman ajovaloumpion kohdalla olevasta holesta... :-D
Tuosta löytyy hyviä kuvia osoitteesta

http://www.racingonline.nl/webhosting/alfa/2003/

Yläreunasta 147 ja sitten "over de auto".

Ei vain ole tieliikennelainsäädännön mukainen tuollainen yksisilmäinen ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin