Nokkahihnan vaihto + erikoistyökalut.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Nokkahihnan vaihto + erikoistyökalut.

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Huomasin, että täälläkin on ansiokkaasti kerrottu kuinka 2,0 TS 16V koneeseen tehdään nokkahihnanvaihto tai ajoituksenmuuntimen korjaus.

Samalla kuitenkin on hienolla tavalla jätetty kertomatta miten tavallinen pulliainen saa mm. nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönsä tai ostettua.

Voisin kuvitella, että jos kävelen Delta-autoon, ja pyydän sitä lainaksi, niin kieltäytyvät tehokkasti, tai sitten pyytävät maksun siitä.

Joten te jotka olette vaihtaneet ym moottoriin nokkahihnan, niin kertokaa toki kuinka saitte tuon nokka-akselin lukitustyökalun käyttöönne. :shock:

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Täytyy heti kärkeen tunnustaa, etten ole ts:ään koskaan nokkahihnaa vaihtanut mutta moneen muuhuun koneeseen kyllä. Kos kaan en ole lukitus työkalua tarvinnut, mutta jos nokat ei muuten pysy aloillaan niin tökkää vaikka joku laudan pätkä tai ruuvarin kanta hihnapyörien ja kannen väliin. Monet ns. erikoistyökalut ovat turhia ja kalliita, toki poikkeuksiakin löytyy. Mikäli joitain erikois vermeitä olen tarvinnut, olen ne yleensä rakentanut tai soveltanut jostain joka pajan nurkasta löytyvästä roinasta.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Lukitustyökalusta...

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Jep, mutta kuinka saat homman pysymään kasassa... 2,0 TS 16 V moottorissa kun on noita pyöriviä akseleita 1xkampi, 2xnokka, 2x tasapaino-akseli, + vielä tuo imuventtiilin ajoitukseen tarkoitettu muunnin.

Tiirailin Autodatan cd:ltä tuota asennusta, ja vaikealle näyttää jos joutuu itse soveltamaan työkalun tai laudan pätkää käyttämään... kuinkahan lienee käy näillä kotikonsteilla kohdistukselle.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Eihän noita nyt niin hirveesti ole. Mutta niin kun sanoin en ole ts:ään spesifisti perehtynyt. Jos mun pitäs tuo homma tehdä niin alkajaisikkisi kampi yläkuoloon ja sytty ykköselle. Jos löytyy merkit, niin pysytään niissä. Jos ei, niin piirretään merkit. Sitten hihna pois ja uus tilalle niin, että merkit on edelleen kohdallaan. Vedät ensin hihnan löysästi paikoilleen ja lähdet kammelta etenemään pyörimis suuntaan. Vetelet käsin tai kiristäjän avulla löysät pois hihnalta ja pyörittelet akseli kerrallaan merkin kohdalleen, kunnes päädyt kiristäjälle. Siis ikään kuin veto suunnassa. Jos kiristäjä ei tule viimeiseksi vastaan, niin aloita kiristäjän kohdalla homma vastakkaisesta suunnasta. Ne hihna pyörät hyppäävät ihan nätisti hampaiden yli hihnan ollessa sopivasti löysällä. Kuitenkin hihna pitää akselit paikoillaan. Näin toimien pitäs olla ihan kohdillaan, mutta työn päätyttyä pyöritä konetta pyörimis suuntaansa kerta pari ja tarkista että merkit ovat kohdallaan. Siis käsin ja nimen omaan kampiakselin päästä. Jos merkit ei passaa niin korjataan virhe. Se yksi hammas hihnalla on niin paljon, että se heitto näkyy jo selvästi merkeissä.

Jos haluat muuten säädellä säädettävien nokkapyörien ja yms kanssa tarvitset astelevyjä. Nekin voi tehdä itse, mutta ovat niin halpoja ettei kannata. Ennen kuin rupeaa omiin arvoihin ajotuksia säätelemään on syytä ola asioista perillä. Muuten tulee vaan tuhoa ja harmia.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Lukitustyökalu ongelmaan ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Löytyypä noita näköjään myynnissäkin 90 euroa.

Ja täällä jo olikin ystävällisiä sieluja jotka olivat valmiit jopa lainaamaan niitä :wink:

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei,

kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?

Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle :)

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

tube68 kirjoitti:Hei,

kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?

Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle :)
Juu RIcampi Heikka vuokraa palikoita. Ovatten minulla nyt vuokralla. Vapautuvat lähiaikoina. Kun osaan päättää jätän koneen lukituspalojen vai merkkien mukaiseen asentoon. :crazyeyes:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Pärnänen ja toisinaan Delta-Autokin vaihtaa jakohihnan ilman lukituspaloja.. Heidän mukaan tulee hyvä, mutta jos sen jaon tarkastaa niiden palojen kanssa jälkikäteen, niin harvoin on ihan kohdillaan.

Ajotuksen muuntimen korjaamisen yhdeydessä palat on välttämättömät. Ja kannattaa hommata myös sellainen työkalu jolla saa pidettyä pakonokan hihnapyörästä kiinni, kun sen pultin siitä avaa ja vaihtaa stefan nokalta.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

1.6-2.0 16V koneisen kiristimen saa helposti käännettyä kireelle ilman alkuperäistyökalua, kun sen lähellä olevaan kierteettömään reikään pistää noin 50mm pitkän 8mm pultin ja pultin ulkopuolelle jäävän pätkään tukien kääntää kiristintä isolla talttaruuvarilla tai pienellä asennus/vääntöraudalla.. :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

1.9JTDm 16 venttiilinen Diesel, Onko tietoa remmin vaihdosta?

tarvitaanko lukitustyökaluja vai onko kotikonsteja?
mistä lukitustyökalut saisi?
onko kone jakopään osalta samanlainen kuin jokin Saab Tid tai Opel (näihin voisi löytyä työkalut täällä mettillä paremmin)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

onko kone jakopään osalta samanlainen kuin jokin Saab Tid tai Opel (näihin voisi löytyä työkalut täällä mettillä paremmin)
sama kone.. :wink: Onnistunee ilman erikoistyökalujakin...hyvillä merkeillä ja commonrail pumppu ei liene niin absoluuttisen tarkka ajoituksestaan.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Huoltoliike ei meinaa suostua tekemään kun "alfa on niin oma maailma" :twisted: Epäilevät, että vesipumpun päällä olisi jokin pelti, joka pakottaa irrottamaan nokkapyörän ja sitä kautta lukitusvälineet olisi pakko olla.

Hohhoijaa, onkos tietoa vesipumpun peittävästä pellistä?

Tää on taas niiiin tätätätätätätätä :bad-words:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

alfista kirjoitti:Huoltoliike ei meinaa suostua tekemään kun "alfa on niin oma maailma" :twisted:
Ja tämä on siis sama kone kuin Saab / Opel..? Voi elämätä ja ennakkoluuloja. Seuraava huoltoliike?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

alfista kirjoitti:Huoltoliike ei meinaa suostua tekemään kun "alfa on niin oma maailma" :twisted: Epäilevät, että vesipumpun päällä olisi jokin pelti, joka pakottaa irrottamaan nokkapyörän ja sitä kautta lukitusvälineet olisi pakko olla.

Hohhoijaa, onkos tietoa vesipumpun peittävästä pellistä?

Tää on taas niiiin tätätätätätätätä :bad-words:
Saistko joltakulta lukituspaloja lainaksi niin voisit piirtää ne paksulle vanerille ja sahata irti?
MP

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, huoltoliike vaihtui. Kannattaa muuten kiertää kaukaa Ess etuhuollon huoltamot! Mainoksessa oli lause: "huollot kaikkiin merkkeihin", ha!

Siirryin AD ketjun huomaan. Kesti 30 sekuntia tarkistaa lukituspalojen yhteensopivuus Alfa/ Opel/ Saab. Samoilta näyttävät tuumasi myyjä.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, huoltoliike vaihtui. Kannattaa muuten kiertää kaukaa Ess etuhuollon huoltamot! Mainoksessa oli lause: "huollot kaikkiin merkkeihin", ha!

Siirryin AD ketjun huomaan. Kesti 30 sekuntia tarkistaa lukituspalojen yhteensopivuus Alfa/ Opel/ Saab. Samoilta näyttävät tuumasi myyjä.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Toi on niin tota. Kannattaa laittaa varmaan mailia tilanteesta tuonne epäluuloisen firman myyntiin, niin ehkä seuraava asiakas saa palvelua. Tai sitten päivittävät mainokseen "...paitsi Alfa Romeo".
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

voisit piirtää ne paksulle vanerille ja sahata irti?
spraymaalin avulla saa kanssa muodon hyvin kopioitua.. :-D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg

Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg

Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Noillahan voisi vaihtaa itsekin. Näiden nykyautojen ahtaus ja nosturin puute vain estävät tehokkaasti remppainnostuksen.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

jiiässä kirjoitti:
voisit piirtää ne paksulle vanerille ja sahata irti?
spraymaalin avulla saa kanssa muodon hyvin kopioitua.. :-D
No tuo tuli siitä, ku Oulussa tuttu paja haki Deltasta lainaan lukituspalat ex- alfan remminvaihtoon(ja sai ne ilman korvausta). Kai jostain muualtakin ne voi saada. Joku puolentoista sentin paksuinen vaneri varmaan kestäis ihan hyvin lukituspaloina ja eikun lankasahalla piirtojälkiä myöten irti.

No ei nuo älyttömän hintasia oo ostaakaan http://www.ebspares.co.uk/new23.htm
MP

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

heikalla lukituspalat kutoseen 110€ ja TS:ään 65€ ..

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg

Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Mites tuo on parempi kuin tää?:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -344_h.jpg

26,90€, tätä olin ajatellut itse käyttää kun ei tarvi nokkapyörää irroittaa.

Eikös Alfista nimenomaan kysellyt nokka-akselin lukitustyökalua, bilteman vehkeillä se ei taida kuitenkaan vielä onnistua.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mites tuo on parempi kuin tää?:
Kokeiltu on tätä 155 16V:een kanssa, sen kanssa ei kyllä oikeestaan tarvi mitään kun tekee hyvät merkit esim valkosella maalitussilla/rengaskynällä...nokkapyörät ei itestään pyörähdä kun hihnan irrottaa...hihnan asennusvaiheessa vaan nokkapyöriä kääntää noin 0,5 hammasta eteenpäin ja sitten kiristää niin saa "selkäpuolen löysät" pois...sitten kun kiristää niin kääntää taas takasin kohdalleen sen n 0,5 hammasta.

Oliver_1
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2006, 11:25
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oliver_1 »

Moi,

Heikalta ja parista korjaamosta jo yritetty, joten kysytäänpä täältäkin.

Löytysikö keneltäkään lainaksi tai vuokralle nokka-akselin lukituspaloja 156 2.0 TS:ään? Tieto siitäkin, mistä lainaksi tai vuokralle palat saisi, auttaa myös.

Heikalta on palat loppu ja ei näköjään ihan joka korjaamo noita vuokralle anna.

Hihnanvaihtoa väsään itse ja kun imunokankin vaihtamaan joutui, niin ajoituksen saaminen kohdille ilman lukituspaloja on melko haastavaa...

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Veekutoseen (-98 156) kaipuuna lukituspalat. Heikalla kaikki ilmeisesti lennossa - ainakaan vastausta en ole vielä saanut.

Mahtaako kellään lojua hyllyssä...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

..

Viesti Kirjoittaja heus »

TERZIUKSELLE PM...
*156 v6*

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

tube68 kirjoitti:Hei,

kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?

Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle :)
Itsellä on juurikin tuo remppa meneillään. Lainasin tohon työkalut deltasta eikä pyytäneet mitään maksua... ainakaan vielä :D

varotan vaan et ton vee kutosen kanssa saa kyl ainakin päivän ammattilainenkin tapella. itellä meni n 4,5h jo pelkästään siihen että sain edes hihnan pois. huomenna sitten koitetaan saada homma kasaan :-D kyl varmaan kuitenkin seuraava kerta sitten on jo helpompi. kannattaa muuten hommata se kiristimen kiristys työkalu samalla jostain.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

sansse kirjoitti:
tube68 kirjoitti:Hei,

kysyn nyt täältä ennen kuin hommaan itse. Onko kenelläkään lainaa tai vuokraa noita lukituspaloja 156 V6 2.5:een?

Ajattelin itse vaihtaa hihnan ja ajattelin ottaa homman varman päälle :)
Itsellä on juurikin tuo remppa meneillään. Lainasin tohon työkalut deltasta eikä pyytäneet mitään maksua... ainakaan vielä :D

varotan vaan et ton vee kutosen kanssa saa kyl ainakin päivän ammattilainenkin tapella. itellä meni n 4,5h jo pelkästään siihen että sain edes hihnan pois. huomenna sitten koitetaan saada homma kasaan :-D kyl varmaan kuitenkin seuraava kerta sitten on jo helpompi. kannattaa muuten hommata se kiristimen kiristys työkalu samalla jostain.
Sen kiristimen kiristystyökalun funktiota en oikein ole saanut vielä selville. Minulla se ei pysy paikallaan koko vehje. Siitä on enemmän harmia kuin hyötyä. Leveäteräinen ruuvimeisseli tai sorkkarauta vesipumpun laipan ja kiristimen laipan välillä ajaa asian.
Viimeksi muokannut Esa, 21 Heinä 2009, 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

jiiässä kirjoitti:http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1313_h.jpg

Näistäkin voisi olla apua...kohtuuhintanen sarja, sama on aiemmin muissa kaupoissa ollut n luokka 80-90 euroo, nyt biltemassa 49,90 euroo.
Katselin tuota sarjaa biltemalla, mutta en vielä oikein vakuuttunut siitä löytyykö siitä 156 V6 24 venttiliselle sopivia paloja. Ainakaan käyttöohjeissa ei mainittu Alfaa.

Törmäsin myös jossain yhteydessä saman tehtaan esitteeseen, jossa minulla olevaan Alfaan oli erilainen sarja. En nyt löydä kyseistä sivua, mutta yritän hakea.

Tulisiko kyseisen sarjan kuitenkin sopia Alfaan?

Oheisena linkki nokka-akselien paikallaanpito/ajoitusasetus sarjaan.

http://www.justoffbase.co.uk/Petrol-Eng ... ley-VS1410

Sealey näyttäisi olevan vähän kalliin puoleinen. AST tekee samanlaisia ja ovat muistaakseni halvempia. Snap-on tuo kotiin asti.

Itselleni haluaisin hieman lukkopihtejä paremmat välineet pelkkää hihnanvaihtoa varten.

Vastaa Viestiin