AR 166 ja Lancia Kappa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tervehdys. Olen antanut itseni ymmärtää, että Alfa 166 ja Lancia Kappa ovat samasta puusta pudonneita autosisaruksia. Vaan onko raatilaiset ajelleet autoilla ristiin, mitä kokemuksia autoista on? Vaihto 156:sta isompaan saattaa tulla jossain vaiheessa eteen ja 166 olisi luonteva vaihtoehto. Myynnissä olevat 166:set ovat vain selkeästi hintavampia kuin Kappat, joita pikaisesti muutamilta palstoilta löysin.

Eroja tuntuisi olevan ainakin taka-akselistossa, ehkäpä edessäkin. Ajettavuus lienee siis erilainen..? Sisustat ovat todella erilaiset, mutta sitä viis, omalla tavallaan tyylikkäitä molemmat. Mites ne moottorit suhtautuvat toisiinsa, Kappaa saa käytännössä 2.4-litraisella ja 3.0-litraisella. Pienempää ei Alfoissa ole (?) ja isompi on sama kuin 166:ssa..?

Kertokaa vapaasti aiheesta ja aiheen vierestä, kiitos!

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

166 saa 2 litrasena ja 2,5 v6. Perheessä ollut kumpiakin ja kappa on enemmän herrasmies auto ja alfa sporttisempi. henkkoht. kallistuisin alfan puoleen etenkin kun 156sta vaihdat.
Mutta kokeilemallahan se selviää kumpi on itselle parempi.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Fiat-foorumilla tuumittiin, että Lancian moottorit olisivat ruokahalultaan kohtuullisempia kuin nämä Alfan kuumaveriset hevoset, jo sekin miellytti kuulla.. Plus että Lanciaa saa farmarina (jollei Suomesta, niin Saksasta ainakin), joten se tilavamman auton tarve tulisi tuolla Lancialla paremmin hoidettua. Ei sillä, sydän sykkii enemmän Alfalle.

Ja kun tuli puheeksi, www.mobile.de -sivuilta löytyi törkeän edullisia 166- ja Kappa-yksilöitä. Oikeastaan ihmetyttää, ettei niitä ole enempää Suomeen tuotu. Tai jos on, on hinnassa sitten 5000 euroa hakupalkkaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös tuo 2.4 20V ole viisisylinterinen jos oikein muistan? Yhden farkku Kapan kyydissä olen ollut muutama vuosi sitten. Ihan asiallinen peli ja enemmän mukavuuspainotteinen kuin Alfa.

Kappaakin saa hyvään hintaan Saksasta kuten kaikkia muitakin. Etsiminen on tietty oma juttunsa jos ei ole sitä ennen tehnyt, ja mobilen halvempien perässä juoksemiseen saanee varata muutaman päivän ja useamman yksilön tutkailemisen.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

meidän perheessä allekirjoittaneen Alfojen lisäksi ollut myös isäukolla Kappa kohta puolitoistavuotta ja autona Lanciasta pelkkää hyvää sanottavaa..mitään ylimääräistä ei ole tuon ajan sisään tarvinnut tehdä normaalien huoltojen lisäksi ja toistaiseksi ainoat kuluvat osatkin jotka menneet vaihtoon ovat olleet takaiskarit ja toinen raidetangon pää, mm jakopäänremmin vaihto maksoi BOSCH-autokorjaamolla vaihdatettuna ainoastaan n 220€ sisältäen myös kaikki osat... :shock:

itse olen sitä mieltä että Lancian suhteen ostaja saa rahalle huomattavasti paremman vastineen kuin vastaavalle alfalle ja vastaava alfahan
lienee 166:n, myydessä sitten tulee se miinus että Lancian arvo tippuu alfaakin nopeammin.

suomessa kappan suhteen tarjontaa lähinnä 2.4 L:n vitosen ja kolmelitraisen kutosen suhteen mutta silloin tällöin näkyy myynnissä myös 2.0L vitosia ja bensaturboja, dieseleitä ei ole paljoa näkynyt markkinoilla.

paras kone Kappan keulalle on mielestäni juuri tuo 175hv:n bensavitonen sillä 2L pannun 150hv tuntuu jotenkin alitehoiselta ja kutonen taas vie menovettä enemmän ja on muutenkin kalliimpi ylläpitää.

EDIT: tokihan sitä voisi saksasta uittaa myös 2.4 JTD koneisen farkku kappan.. :wink:
Viimeksi muokannut 90, 27 Kesä 2006, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Niin, eikös Kappan koneista 2.4 lisäksi myös 2.0 ja 2.0 turbo 20v ole viitosia? Vanhemmat turbot taisivat olla 16 venaisia nelosia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja V6 »

Kivijärvi kirjoitti: Eroja tuntuisi olevan ainakin taka-akselistossa, ehkäpä edessäkin. Ajettavuus lienee siis erilainen..? . Mites ne moottorit suhtautuvat toisiinsa, Kappaa saa käytännössä 2.4-litraisella ja 3.0-litraisella. Pienempää ei Alfoissa ole (?) ja isompi on sama kuin 166:ssa..?
Kappa on esitelty 4 vuotta ennen 166 ja on siten hiukan vanhempi malli. Alustassa on eroja Kapassa on makperssonit vielä käytössä. 3 litranen on Alfan kone hiukan kesytettynä ja vie hiukan vähemmän bensaa?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Itsekin tiirailin noita Kappoja, mutta päädyin Alfaan. Väitän, että molemmilla malleilla saa rahalle vastinetta todella paljon. Oma päätökseni syntyi siten, etten halunnut vaihtaa kovin paljoa vanhempaan ja Kappan viimeisimmätkin versiot ovan 90-luvun lopulta, joten Alfa jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Lankiseen soppelein kone on varmaankin tuo Fiatin viisisylinterinen 2.4 joko bensana tai riisselinä. Lancia on nautiskelijan ja herrasmiehen auto ja vieläpä hemmetin tilava sellainen. 166 on myös (varsinkin 2 litraisella koneella) rauhallisen kuskin fiilistely auto, jossa on kuitenkin ripaus enemmän sporttisuutta kuin Lanciassa. Itse pidän Alfaa kauniimpana kuin Kappaa, mutta seuraava hankinta on silti luultavasti Lancia, nimittäin Thesis.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

kolmilitrainen farkku Kappa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

on ollut vajaat kolmevuotta ajossa, tosin sitä ennen jo 96-malleja kaksi. Tämä viimeisin versio sisältää xenonit ja käsivalinta-automaatin joten ihan mukava perheauto ja halvalla.
Tämän yksilön ostin raevaurioisena ja maalautin katon ja konepellin uusiksi >>> tuli kuin uusi mutta ostohinta oli edukas. Farkussa kun ei ole takaluukkua jota rakeet pommittaisivat :wink:
Koneessa on näkyvänä erona 166:seen ja Thesikseen verrattuna pienemmät imuputket, eli tässä on ne 2.5 litraisen käyrät, mutta niin on myös parempi alavääntö. Nelivaihteinen ZF pelaa ihan kivasti tässä ja Kappa on muutenkin ns. pomminvarma tekniikaltaan.
Tilaa matkustajille löytyy rutkasti.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Vanhaa aihetta ylös..

Nyt saattais olla taas tarvetta Kappalle, joten onko raatilaisilla antaa ostovinkkejä matkaan, mikäli sopiva sattuisi löytymään...? Ilmeisesti keskuslukituksen moottorit prakaa kaikissa Kappoissa/Alfa 166:ssa. Onko se millainen homma saada pelittämään? Ja ohjeet (kirjalliset/kuvalliset) liitteeksi, jos kellä sattuisi olemaan/helposti guuglettamaan.

Sitten on kai ruostuva taka-akseli. Mutta mitä muuta pitäis tietää? Onko moottoreissa jotain erityistä vikapaikkaa, tarjonta kun näyttää olevan 2.4/3.0 -painotteista. Ilmi/lambdat/jäähdyttimen porsiminen/nesteet sekaisin... jne. Kaikki tieto olisi poikaa.

Käyttöosia tuntuu mm. Heikalta saavan ok, vaan onkos noissa jotain mitä ei helpolla saisi Suomesta, ainakaan halvalla. Että tietäis olla koskematta, jos sattuisi vika vastaan tulemaan. Antakaahan palaa!

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Oma nykyinen talviautoni on 1995 mallinen 2.4 Kappa sedan jolla ajettu + 200 tkm.
Kaikki toimii paitsi tuulilasin ja takalasin tiivisteet menevät rumasti kuprulle tuossa vuosimallissa, takaa leikkasin kuprut pois ja eteen voisi vaihtaa jossain vaiheessa lasin.

Alkuperäiset ovilukotkin toimivat ja jos lukkomoottori on laiska niin sisäverhoilu pois ja yleismallinen keskuslukkomoottori käyttämään lukitusnupin tankoa, siinä se.
Yleismallisen keskuslukkosarjan saa halvalla ja siinä on mukana hyvät kiinnikkeetkin.

Moottorina tuo 2.4 on hyvä ja vääntävä, kolmilitrainen näillä bensanhinnoilla ei ehkä niin himoittava.

Farmareihin ei enää kannata Nivomateja metsästää vaan vaihtaa normijouset niin ei auton hinta pelkistä takaiskareista tuplaannu.

Noin vanhat autot ovat yksilöitä mutta jarrut, iskarit, jakohihna & kytkin kannattaa tutkia niinkuin aina vanhoista..

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Lauantaina näin Tampereella kruiselemassa Thesiksen. Hienompaa autoa saa kyllä hakea. Aivan huikea näky!
Ajelin aikoinaan vaatimattomalla Dedralla arki Fiatien jälkeen. Vaikka auto oli vain 1.6 koneella oli se silti miellyttävä ja tyylikäs auto, varsinkin sisältä. Mielestäni hienompaa puusisustaa ei ole kuin tuossa oli. Yleensä puuosat ovat älyttömästi lakattuja niin että ne alkavat vaikuttamaan muovisilta.
Lanciassa tuli kilometrit täyteen ja oli auton vaihto edessä. Tuolloin oli juuri tullut 156 ja Lybra teki tuloaan, vaan eipä sitten tullut myyntiin. Ei ollut varaa Alfaan vaan ostin Bravon. Se ei antanut mitään sykähdyttäviä elämyksiä, ikävä oli vanhaa vm 90 Lanciaa vaikka alla oli uusi vm98 Bravo. Oli se Lancia vaan niin hieno ajettava. Sitten minua lykästi ja löysin tyylikkään valkoisen 156. Menossa toinen Alfa, mutta Lancian perää haikailen. Alfa on makuuni hieman liian urheilullinen, (h)koukuttaa ripeään menoon - ja suurin bensakuluihin. Kivaa mutta tyyristä :? . Tästä syystä seurailen silloin tällöin Lancioita ehkäpä tuon Deltan ostan joskus. Eipä tulisi joka nurkassa vastaan, niin kuin näitä punaisia SW:tä.
Anteeksi että lipsahti eri malleihin mitä otsikossa oli, en vain voinut olla vuodattelematta tunteitani. Ai niin, ensimmäinen Lancia kokemus oli armeija aikaan Betan ratissa. Nam! Eräällä kaverilla oli tuolloin myös GTV, sitä en muista oliko se v6 myllyllä. Muistelen että tämä kiivas Alfa mies ajoi silloin kilpaa erästä CRX kuskia vastaan Jämsä-Halli. Alfa taisi olla vm 85 ja Honda uusi Siis silloin vuonna 1988. Ja voittaja oli.. Tunistaako Alfisti tästä itsensä, muistaakseni oli Kouvolasta tai sieltä päin. :wink:

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kivijärvi kirjoitti:Vanhaa aihetta ylös..

Nyt saattais olla taas tarvetta Kappalle, joten onko raatilaisilla antaa ostovinkkejä matkaan, mikäli sopiva sattuisi löytymään...? Ilmeisesti keskuslukituksen moottorit prakaa kaikissa Kappoissa/Alfa 166:ssa. Onko se millainen homma saada pelittämään? Ja ohjeet (kirjalliset/kuvalliset) liitteeksi, jos kellä sattuisi olemaan/helposti guuglettamaan.

Sitten on kai ruostuva taka-akseli. Mutta mitä muuta pitäis tietää? Onko moottoreissa jotain erityistä vikapaikkaa, tarjonta kun näyttää olevan 2.4/3.0 -painotteista. Ilmi/lambdat/jäähdyttimen porsiminen/nesteet sekaisin... jne. Kaikki tieto olisi poikaa.

Käyttöosia tuntuu mm. Heikalta saavan ok, vaan onkos noissa jotain mitä ei helpolla saisi Suomesta, ainakaan halvalla. Että tietäis olla koskematta, jos sattuisi vika vastaan tulemaan. Antakaahan palaa!
Tai sitten avaa sen lukkohässäkän ja vaihtaa sinne sisälle sen moottorin, ei ainakaan jää se vanha moottori jumittamaan.

Mulla tuohon 335 tuhatta ajettuun tuli vaihdettua takaoveen tuo, ja kyllä siinä parituntia sai äheltää ekakerralla.
Tosin nyt mulla on jo oikeita moottoreita hyllyssä :)
Taka-akseli ei ole kovin herkkä happanemaan, kestää huomattavasti paremmin kuin thema/croma, mutta kannattaa se myrkyttää.
Kai nuokin porsii jos ei niitä huolla, mutta ilmi/lambada/jäähdytin ongelmat eivät näissä taida loistaa kuin poissaolollaan.
Molemmissa on alkuperäiset ko. hilppeet, paitsi farkussa kohta ilmastoinnin lauhdutin uusi (tämä ei ollut auton vika)
2.4 kunnossa ollessaan vääntää alhaalta ylös puhtaasti, ja tämä on kivempi kaupungissa ajellessa kuin 5 mukinen turbo.
Tiellä sitten taas toisinpäin.
Turbossa tulee voima n.2100 jälkeen kivasti ja sitten 5-6000 jälkeen pikkusen rauhoittuu (kiertää kyllä tappiin, mutta ahdot laskee).
Vaparilla taitaa kakistelematta vetää tyhjäkäynniltä nelosella/vitosella jos haluaa.
Kertakaikkiaan mainio yleisjuhta kappaan, ja jopa kaikkien arvostama TM sai tuon hilattua testissä 0-100 8.9 sekuntiin muistaakseni, joten ei tuolla jalkoihinkaan jää.
Vaunuakin se kiskoo aivan hyvin (vanha 582 kafi n.1300 Kg) ja keskikulutus vetohommissa on n. 12-14 litraa, joten ei tuokaan mielestäni paha ole, kun vertaa mitä muut on hörppineet tuon edessä.
Ainoa v. mäinen homma joka noissa molemmissa on ollut, on lämmityslaitteen kennon vaihto.
Tämä on sitten helppo, jos ei ole ilmastointia.
Hihnanvaihtoon taitaa mennä parisen tuntia, lukkopalojen kanssa pikkaisen enemmän.
Tämä näin lyhyesti.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kivijärvi kirjoitti:Nyt saattais olla taas tarvetta Kappalle, joten onko raatilaisilla antaa ostovinkkejä matkaan, mikäli sopiva sattuisi löytymään...?
Jos satut olemaan LCF:n jäsen, on käytettävissä Kappa-postituslista:
http://lanciaclubfinland.fi/index.php?page=12" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Omia kokemuksia Kappasta ei ole, mutta sellaisen omistavilta kuulee kyllä melkoista suitsutusta luotettavuudesta. Tyyppivikoja ei pahemmin tunnu olevan (lukkomoottoreiden lisäksi), myöskään ruoste-sellaisia. Diesel-farkkuna harkitsin pitkään Kappaa, mutta tuli sitten hankittua tuo Lybra SW bensavitosella, eikä ole kaduttanut sekään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kiitos ajatuksistanne!

Mahtaako tiedossa olla, onko jollain kustantajalla Kappa/166 aiheista korjauskirjaa. Alfamerilla ei ainakaan Kappaan tainnut olla. Voisi auttaa lukkohommissa, jos vastaan tulee. Ajattelin, että tämän ikäisessä autossa voisi jo itsekin alkaa töihin vikojen suhteen, ihan mielenkiinnostakin jo. Vai pitääkö alkaa netistä metsästämään EPER:iä tjsp tehdasopasta?

Ei toi kappalainen taida syödä 95E10:tä...? Oktaanitarpeensa puolesta joo, mutta ei tainnut olla Fiat-groupilla ykkösprioriteettina ekoautoilu vielä 1990-luvulla - ainakaan vientimarkkinoilla. Eipä silti, kyllä se oma kaasujalka määrittää paljon enemmän polttoainekuluja kuin se 5 snt/litra bensalaatujen välilä.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ei taida olla kappaan kirjaa myynnissä.
Ei myöskään Elearnia.
Allekirjoittaneella tarvittaessa yksi Italiankielinen kappan korjaus-CD myynnissä.
Tilasin tuon kun löysin, ja kuvat on todellakin Suomeksi.
Mutta alunperin taitaa olla tehtaan opus tällaisessa analogisessa muodossa.
Liitteet
Kappan kirjat.jpg
Kappan kirjat.jpg (49.06 KiB) Katsottu 4934 kertaa

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts, 159 3,2 jts Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595.
Paikkakunta: Nurmes

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Kappa on ollut ainakin minulla huolettomin auto koskaan.Kyyti on ikäänsäkin nähden ylellistä ja paino on alhaalla,mikä tekee hyvän tuntuman.Farmari 16v turbokoneella on hyvä yhdistelmä ja helpompi on tuo nelikkokone myös huoltaa kuin viisikko.166sta en ole ajanut mutta alfan luonteen tuntien uskoisin,että kappa on miellyttävämpi herrasmiespeli.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Hmm. miten niin helpompi huoltaa kuin tuo vitoskone?
Eihän siinä ole kuin yksi tulppa enemmän vaihdettavaa. :)
Puolatkin on "suorasytkiä", eikä tulpanjohtoja lainkaan.

Tasapainoakselitkin pyörii rattailla eikä ole kuin yksi hihna vaihdettavana.

Tilasta tuo ei ainakaan jää kinni.
Vitoskoneen hihnan vaihtoon jää todella hyvin tilaa.
Apulaitehihnojakin on vain yksi automaattikiristimellä ja tuossa neloskoneisessa taitaa olla kaksi manuaalisesti säädettävää.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja 90 »

lisättäköön vielä että vitoskoneen jakopää on hieman luotettavampi.. perheestä löytyy kokemusta molemmista negatiivisessakin mielessä..
isäukko rullaillut kappalla jo 150tkm ja nyt 300tkm alkaa lähestyä, lähinnä kuluvaa osaa pitänyt vaihtaa kuten esim puslia ja niveliä etupäähän, vakaajien koiranluita parit, kerran takaiskarit ja jotain muuta pientä, kaikenkaikkiaan todella luotettava auto.
2.4 on aika sopeva kompromissi suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteen vaparina, mutta jos turboa ajatellaan niin mieluummin tuo viisimukinen kuin nelosversio..

itsellä on kolmelitrainen 166:n ja jos käyttistä hakee niin kallistuisin kappan puolelle..

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin, kulutusosiahan tuossa tuntuu olevan alapallot.
Niitä saa vaihdella 100 tuhannen välein, riippuen voimantarpeesta (vaunu perässä kesäisin nykyään haaaarvoin).
Koiranluita ei eteen ole tarvinnut vaihdella, ja tuossa berliinassa ei niitä ole edes takana (-96).
Farkun takatangot jouduin vaihtamaan yllättäen talvella.
Mitään yhteyttä ei varmaan ollut "hyvinauratulla" ja lähes perunapeltoa muistuttavalla Porin kaduilla ja -30 asteen pakkasella.

2.4:nen todellakin on mukava ajella, ja imusarjan pituuden muutuessa piristyy 3.5 k jälkeen ja toisen kerran 4.5 k jälkeen kun nokka siirtyy aikaisemmalle.
Nämä on helppoja todeta toimiviksi kun kiihdyttää rauhallisesti kierroksia lisäten (ei pulttipohjaan periaatteella).
Myöskin sammutettaessa kuuluu "klops" imusarjan siirtyessä lepotilaan alipaineen loppuessa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Koeponnistettu 2.4-litrainen Kappa ja fiilikset vähän moniselitteiset nyt ainakin.. Parasta autossa on se helppous ja sujuvuus, millä edetään pientä mutkatietä. Ohjaus kertoo olennaisen ja auto tuntuu seuraavan kuin ajatus mukana. Jousitusmukavuutta löytyy ja alusta on hiljainen iäkkäässäkin autossa. Oma uudempi Delta ei tässä mielessä pärjää kisoissa ohjauksen tai ajotuntumansa puolesta ollenkaan. Itse asiassa Delta Kappan alustalla ja ohjauksella olisi aika pistämätön auto!

Jos aikaa nähneen sisustan unohtaa, voi vain hämmästellä miten erilaisilta 1990- ja 2010-lukuiset autot lopulta tuntuvat fiilikseltään. Kappan ohjaamo on avara, valoisa ja kojelauta on siro ja etäällä kuljettajasta. Ajoasento sopii paremmin sille "italialiselle standardiapinalle" kuin minulle. Uudessa ei tätä piirrettä ole, ja kojelauta tulee syliin ja tunnelma on tiivis, suorastaan ahdas. Tässä mielessä aikoinaan istutut 166:det ovat jättäneet nykyaikaisemman, sporttisemman ja houkuttelevamman olon.

Viitosmyllyn soundit ja ominaisuudet jäivät vähään kokeiluun pikkuteillä, mutta ainakin sillä tulee huomaamatta ajettua "liian isoilla" kierroksilla. Kone nyt vaan tuntuu tykkäävän 3000 rpm alueella olemisesta, eikä se kuulosta olevan millään lailla paljon. Liekö osansa viisipyttyisen soundillakin asiaan? Ainakin smartin litraisen kolmipyttyisen originelli ääni sai aikaan urheiluautossa matkaamisen tunnelmaa; karhea metallinen ääni puskee tajuntaan ahterin alta ja saa kinnerin tuntumaan 3x todellisuutta nopeammalta. Lanciassa sivistys peitti ehkä alleensa sen kivan kulun taas...

Mutta kun kilsoja on mittarissa paljon, tuntuu kytkin olevan tiensä päässä. Ainakin tosi lyhytliikkeiseen kytkinpolkimen liikkeeseen sopi huonosti työkonemaisen raskas käyttövoimantarve. Oman Lancian kytkin tuntui volkkarimaisen pitkältä ja toyotamaisen kevyeltä kiekan jälkeen. Kytkin ei tuntunut luistavan, irroittikin aivan ok. Kauanko kestää, se on toinen juttu. Ja maksanee maltaita? Jakohihnan vaihdosta ei ollutkaan dokumentaatiota, joten jäi harmittamaan ajatus "pakollisesta" hihnaremontista. Osat Heikalta ilm. alle 150 eurolla, vaan mitenkähän rokotetaan asennuksesta? Mielipiteitä helppoudesta on tässäkin keskustelussa erilaisia.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tulipa tuosta kytkimestä vielä mieleen, etten koe manuaalia ollenkaan "pakolliseksi". Automaatti voisi olla kivakin, ja kaveriksi se 3.0 V6. Jossain 1995 vuoden TM:n testissä (?) mainittiin, että autossa olisi sama Aisin-Warnerin automaatti kuin Volvo 850:ssä. Volvo V70:stä (uudemmista, 2000->) saa taas aina kuulla, että loota leviää automaatiksi ennätyhelpolla. Mitenkähän lienee..? Kestääkö automaatti yleensä auton eliniän, vai onko se niitä ensimmäisiä isoja hajoavia osakokonaisuuksia?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja 90 »

jakopääremppa kustansi muistaakseni n 250-270€ kaikkinensa, sisälsi osat sekä työn, tilaa on hyvin ja jaopäänrakenne aika simppeli joten homma hoitui nopeasti ja helposti, osat tilattiin itse heikalta ja työn teki paikallinen bosch carservice ketjuun kuuluva korjaamo..

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Kivijärvi kirjoitti:Tulipa tuosta kytkimestä vielä mieleen, etten koe manuaalia ollenkaan "pakolliseksi". Automaatti voisi olla kivakin, ja kaveriksi se 3.0 V6. Jossain 1995 vuoden TM:n testissä (?) mainittiin, että autossa olisi sama Aisin-Warnerin automaatti kuin Volvo 850:ssä. Volvo V70:stä (uudemmista, 2000->) saa taas aina kuulla, että loota leviää automaatiksi ennätyhelpolla. Mitenkähän lienee..? Kestääkö automaatti yleensä auton eliniän, vai onko se niitä ensimmäisiä isoja hajoavia osakokonaisuuksia?
Jos sama loota kuin Volvoissa, niin se kyllä kestää kunhan öljyt on vaihdeltu. Turhaa pelottelevat ihmiset noista lootista, huolto siihen vaikuttaa.
Viva la Italia

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kivijärvi kirjoitti:Koeponnistettu 2.4-litrainen Kappa ja fiilikset vähän moniselitteiset nyt ainakin.. Parasta autossa on se helppous ja sujuvuus, millä edetään pientä mutkatietä. Ohjaus kertoo olennaisen ja auto tuntuu seuraavan kuin ajatus mukana. Jousitusmukavuutta löytyy ja alusta on hiljainen iäkkäässäkin autossa. Oma uudempi Delta ei tässä mielessä pärjää kisoissa ohjauksen tai ajotuntumansa puolesta ollenkaan. Itse asiassa Delta Kappan alustalla ja ohjauksella olisi aika pistämätön auto!

Jos aikaa nähneen sisustan unohtaa, voi vain hämmästellä miten erilaisilta 1990- ja 2010-lukuiset autot lopulta tuntuvat fiilikseltään. Kappan ohjaamo on avara, valoisa ja kojelauta on siro ja etäällä kuljettajasta. Ajoasento sopii paremmin sille "italialiselle standardiapinalle" kuin minulle. Uudessa ei tätä piirrettä ole, ja kojelauta tulee syliin ja tunnelma on tiivis, suorastaan ahdas. Tässä mielessä aikoinaan istutut 166:det ovat jättäneet nykyaikaisemman, sporttisemman ja houkuttelevamman olon.

Viitosmyllyn soundit ja ominaisuudet jäivät vähään kokeiluun pikkuteillä, mutta ainakin sillä tulee huomaamatta ajettua "liian isoilla" kierroksilla. Kone nyt vaan tuntuu tykkäävän 3000 rpm alueella olemisesta, eikä se kuulosta olevan millään lailla paljon. Liekö osansa viisipyttyisen soundillakin asiaan? Ainakin smartin litraisen kolmipyttyisen originelli ääni sai aikaan urheiluautossa matkaamisen tunnelmaa; karhea metallinen ääni puskee tajuntaan ahterin alta ja saa kinnerin tuntumaan 3x todellisuutta nopeammalta. Lanciassa sivistys peitti ehkä alleensa sen kivan kulun taas...

Mutta kun kilsoja on mittarissa paljon, tuntuu kytkin olevan tiensä päässä. Ainakin tosi lyhytliikkeiseen kytkinpolkimen liikkeeseen sopi huonosti työkonemaisen raskas käyttövoimantarve. Oman Lancian kytkin tuntui volkkarimaisen pitkältä ja toyotamaisen kevyeltä kiekan jälkeen. Kytkin ei tuntunut luistavan, irroittikin aivan ok. Kauanko kestää, se on toinen juttu. Ja maksanee maltaita? Jakohihnan vaihdosta ei ollutkaan dokumentaatiota, joten jäi harmittamaan ajatus "pakollisesta" hihnaremontista. Osat Heikalta ilm. alle 150 eurolla, vaan mitenkähän rokotetaan asennuksesta? Mielipiteitä helppoudesta on tässäkin keskustelussa erilaisia.
Kappan alustassa ei turhia osia ole :)
Eli kytkimeen auttaa pikkaisen kun vaihtaa ne nesteet sieltä, mutta mitenkään kevyt se ei kyllä käytössä ole.
Sama tuohon ohjaukseen, vaihtaa ne nesteet, niin tutuma paranee, eri nesteillä erilainen.
Oma sisusta on todellakin berlinassa yli 330 tuhatta ajettu, muttei nyt oikeastaan huomaa kulumaa mistään.
Edes kuskinpenkistä, joka on vakio kangaspenkki.
Eri asia on jos on imuroimaton/hoitamaton tai alcantaraa, joka ainakin on vaaleana herkkä likaantumaan.

Kytkin noihin lienee kaikkiin vaihdettu alta 100 tuhannen, ja tuo uusi versio taitaa kestää sitten jo hyvin.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

ei ole Aisin V6:ssa vaan ZF joka kyllä kestää ihan normisti.

Kytkimen kuuluu toimia normaalisti ihan normaalilla poljinvoimalla, kytkin ei ole kuitenkaan hurjan kallis vaihtaa. Nahkasisusta on Kappaan paras, kestää...

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Ihan vimoset Kappat sai "Softtronic" lootalla = 166 Sporttronic. Itsellä Kappa farkussa moinen, muuten hyvä mutta vain 4-pykäläinen.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja TTi »

Mulla on ollut kaksi Kappaa, ja pakko yhtyä edellisiin herroihin. Hieno, laadukas, kestävä ja huoleton auto. Eikä niitä alapallojakaan tarvitse vaihtaa kuin 200 tkm:n välein :)

Toinen noista oli -98 2,4 LS SW automaatilla, nahoilla, sähköpenkeillä yms. Loota oli tuossa se Aisinin laatikkon, eikä se nyt ainakaan 225 tkm:n kohdalla vielä antautunut. Automaatti sopii hyvin Kappaan, mutta tosiaan vaihteita löytyy vain neljä. Kulutustahan tuo lisää melkoisesti, mutta eipä sillä väliä, jollei paljon aja.

Kappan vikalista on tosiaan varsin lyhyt. Farkun Bogen valmistamat nivomatit on turhan huonosti kestävät ja järjettömän kalliit. Lämppärin puhaltimen moottori palaa noissa jossain vaiheessa, johtuen ihan sijaioituksesta ja asennosta, jossa kuivuneet lehdet yms roju ajautuu moottoriin.

Jos nyt itse olisin Kappaa ostamassa, valitsisin tuon 2,4:n Berlinan koriin. Harmi vain, että noilla alkaa jo olla ikää, ja usein myös kilometrejä takanaan.
TTi

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Siis mä olen niin kateellinen Lnacian omistajille nuo tarinat luettuani :oops: :drinking:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja V6 »

miksi?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: AR 166 ja Lancia Kappa

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

http://www.nettiauto.com/lancia/kappa/4698568" onclick="window.open(this.href);return false; tän ostaisin jos jo tuossa pihalla ei pötköttäisi yks 166:nen...

Vastaa Viestiin