Paluu Ilmamäärämittariin..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Paluu Ilmamäärämittariin..

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Terve, tutustuin tuolla keskusteluun "156 Tehonpuute" ja totesin omassa 156 TS -98:ssa olevan aivan samoja oireita. Ensimmäiset 3 km auto kulkee kuin tervassa ja sitten yht'äkkisesti nykäisy ja samalla kaasupolkimen asennolla vauhti kiihtyy noin 20 km/h.

Kysyisinkin osan hinnasta johtuen, onko kukaan koittanut "elvyttää" vanhaa ilmamäärämittariaan esim. puhdistamalla?

Toinen kysymys koskisi tuota ilmamäärämittarin taakse tulevaa huohotinletkua. Onko kyseinen letku herkkä tukkeutumaan tai keräämään itseensä jotain öljymähnää yms? Noitahan kaiketi Citikoissa jäätyi talvella aiheuttaen ikäviä öljylähteitä..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

No, purin omani ja puhdistelin kaikenlaisilla mömmöillä ja puhaltelin paineilmalla kuivaks... ei vaikutusta, joten uskoisin että likaantuminen ei olis syynä tähän oireeseen niinkuin jossakin muistelen kuulleeni... kertakäyttökamaa... mitenkä lie olis jos vähän "kuristais" tota imutorvea mittarin kohdalta, tuskin vaikuttais hirveesti itse virtaukseen, mutta varsinaisen anturin läpi menis enemmän ilmaa :roll:

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Täytyypä ottaa pulikka irti ja tarkastella sitä lähemmin. Outoa tässä on siis se, että ongelma vaivaa vain muutaman kilometrin käynnistyksen jälkeen. Kyseisen vehkeen liitin näyttää myös aika huonokuntoiselta, saattaisi vika olla jopa yksinkertaisesti huono kosketus jossain johdon/liittimen osassa. Täytyypi tarkastaa samalla noi huohotinputket, ettei niihin ole kertynyt jotain mähnää.

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Paluu Ilmamäärämittariin..

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Mulla tekee -98 156 1,8TS ihan samaa ja huomasin, että se ilmenee vain kuumalla ilmalla, talvella ja viileämmällä ilmalla alle 20 astetta ei ongelmaa ole.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

luuteri
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Elo 2003, 20:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja luuteri »

Mulla meni V6:sesta ilmamäärämittari vaihtoon justiinsa tuosta syystä ja kalliiksi tuli. Ajoin auton ulos Deltasta ja kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkoi nikotella ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin, vein auton takaisin ja huoltomies sanoi että pitäisi vaihtaa myös (lambda?)anturi ja pahoitteli ettei ollut huomannut sitä ensimmäisellä kerralla. Kuulemma menevät aika käsi kädessä kun alkavat nikottelemaan. Sekin vaihdettiin (onneksi nyt sai edes alennusta) ja nyt vika on korjaantunut.

En tiedä siis voisiko se syy olla itse asiassa tuo anturi, ei niinkään ilmamäärämittari? Tai sitten molemmat.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Muukonen ehdotti mulle et kokeillaan ensin anturia ja vasta sitten mittaria kun se on kalliimpi. Voipi olla kyllä et menee molemmat :(

Huomasin muuten että joku pääsiäiskäsi on onnistunut katkaisemaan yhden ilmanputsarin ruuveista, liekkö ollut jumissa. Oliskohan kannattanut käyttää päätä eikä hauista :evil:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

re: käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Campari »

Wile E. Coyote kirjoitti: Huomasin muuten että joku pääsiäiskäsi on onnistunut katkaisemaan yhden ilmanputsarin ruuveista, liekkö ollut jumissa. Oliskohan kannattanut käyttää päätä eikä hauista :evil:
Jos tarkoitat niitä kotelon ruuveja, niin sama juttu, kaksi ruuvia katkaistu, ja joku oli laittanut pari puuruuvia viereen. Ongelma on ilmeisesti se, että ruuvit pääsevät tuossa paikassa ruostumaan jumiin varsin nopeasti. Kun vaihdoin ilmansuodatinta, kotelosta löyti myös n 6cm2 irtonainen musta muovipala, aivan kuin lohjennut ilmaputkesta, en tosin löytänyt reikää ??? Ei varmaan olla ainoita ruuviongelmaisia. Muutenkin nuo käyntiongelmat tuntuvat tutuilta, kuumalla ilmalla starttauksen jälkeen ottaa erittäin huonosti kierroksia ja meno on vaivalloista. Parin kolmen kilsan jälkeen meno vetreytyy. Minulla
on tosin tullut nyt myös tuo "4000:n" ongelma, eli ei kierrä oikein millään yli tuon ja jos kiertää niin voima hyytyy. Palstan lukijoille tuttuja oireita nämäkin ja tuntuvat jo enemmän ominaisuuksilta...:(
Taidan vaihtaa fillariin

:roll:
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

samaa JTD

Viesti Kirjoittaja jariay »

Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.


Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Jari

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: samaa JTD

Viesti Kirjoittaja Maho »

jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.


Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Tuhansia euroja?? Ei se ilmamäärämittari nyt niin hemmetin kallis ole! Deltassa sillä taisivat pitää hintaa jotain 200-300€ välillä. Kyllä minä tuon summan kitisemättä maksan jos ongelmat ovat noin suuret.

Muuten vähän epäilyttää nämä nykimiset jne. Ei ne välttämättä kaikki johdu tuosta ILMI:sta (lyhenne ilmämäärämittari, viddumainen kirjoittaa :lol: ). Nyt vois yrittää koota jotain rankkaa faktaa siitä mitkä oireet ovat kun ILMI menee. Itse ajoin viallisella ILMI:lla 50kilsaa jonka jälkeen riitti. Auto ei ottanut kierroksia millään yli 4000. Siihenkin todella verkkaisesti. Eli lähinnä kiinnostaa voiko se hajota "vähän" tai eri tavalla. Koneen lämmöllä ei ainakaa minulla ollut mitään merkitystä. Ei kulkenut oli lämmintä tai viileetä. Joten jos pientä nykimistä ilmenee en ainakaan itse lähtisi heti vaihtamaan ILMIä.
En myöskään pysty ymmärtämään miten joku voi ajaa Alfalla mikä ei ota kierroksia kuin 4000 asti... silloinhan se ilo vasta alfalla alkaa :mrgreen:
Ei enää Alfaa... eipä

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: samaa JTD

Viesti Kirjoittaja V6 »

Maho kirjoitti:
jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.


Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Tuhansia euroja?? Ei se ilmamäärämittari nyt niin hemmetin kallis ole! Deltassa sillä taisivat pitää hintaa jotain 200-300? välillä. Kyllä minä tuon summan kitisemättä maksan jos ongelmat ovat noin suuret.

Muuten vähän epäilyttää nämä nykimiset jne. Ei ne välttämättä kaikki johdu tuosta ILMI:sta (lyhenne ilmämäärämittari, viddumainen kirjoittaa :lol: ). Nyt vois yrittää koota jotain rankkaa faktaa siitä mitkä oireet ovat kun ILMI menee.


ja kannattaisi varmaan pitää erillään eri mallit, kun niissä tuppaa olemaan hieman erilaiset vaivat. Eli kutosen vaivat eivät välttämättä ole samoja kuin 2 litraisessa tai JTDssä.
:mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: samaa JTD

Viesti Kirjoittaja Maho »

V6 kirjoitti: ja kannattaisi varmaan pitää erillään eri mallit, kun niissä tuppaa olemaan hieman erilaiset vaivat. Eli kutosen vaivat eivät välttämättä ole samoja kuin 2 litraisessa tai JTDssä.
:mrgreen:
Totta... voiko oireet erota sitten pahasti eri koneissa?
Ei enää Alfaa... eipä

luuteri
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Elo 2003, 20:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja luuteri »

Mulla (V6 kone) oireet oli sellaisia, että suunnilleen puoleen väliin kun painoi kaasun niin kone jäi ikään kuin hetkeksi miettimään ja sitten hyökkäsi kunnolla eteenpäin. Samaten kierroksilla 2000-3000 nyki aika voimakkaasti, myös isommissa nopeuksissa. Joskus, tosin harvoin, nykäykseen liittyi pieni "flonk" ääni koneesta kun veto miettimisen jälkeen alkoi.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ensimmäiset oireet omassa V6:ssa huomasin matkalla Bella Italiaan '02, kun ei kiertänyt viittätonnia enempää... Missään vaiheessa ei kuitenkaan 'laiskistunut', eli kiersi iloisesti tuohon saakka. Muutaman viikon päästä ei käynyt enää kunnolla tyhjäkäyntiä ja sammui heti, jos yritti antaa kaasua... Yksi kaunis päivä kuitenkin sain auton liikkeelle ja köröttelin Deltaan. Kierroksia otti runsaat 2000... :-D

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Minulla käyttäytyy myös kesähelteillä siten,että vaatii ensin parinkilometrin ajon ennen kuin tehot on kohdallaan (kuuluu olevan "normaalia"),mutta kiertää kyllä sitten tuonne n. 7300 rpm asti,vaikkakin tuntuu,ettei yli 6000 kierroksen jälkeen enää vedä aivan niin hyvin kuin sen alle.

Olen huomannut,että kun ajaa pitkää matkaa ja saa moottorin kunnolla lämpimäksi,niin sen jälkeen toimii aina paljon virkeämmin.
En oikein usko,että kone itse karstottuisi,mutta lamda-anturi saattaa nokeentua ja kun sen ajaa puhtaaksi,niin toimii taas.

Boxeri koneiden kanssa aikoinaan piti aina käydä polttamassa lamda-anturista karstat kunnolla pois,ennen katsastusta,että sai päästöt leimasta läpi.
(tämän neuvon minulle antoi yksi huoltomies muinaisessa Lauttasaaren Autokeskuksessa,oikein on tullut ikävä sitä paikkaa,kun on Deltassa viimeaikoina asioinnut)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

luuteri kirjoitti:Mulla (V6 kone) oireet oli sellaisia, että suunnilleen puoleen väliin kun painoi kaasun niin kone jäi ikään kuin hetkeksi miettimään ja sitten hyökkäsi kunnolla eteenpäin. Samaten kierroksilla 2000-3000 nyki aika voimakkaasti, myös isommissa nopeuksissa. Joskus, tosin harvoin, nykäykseen liittyi pieni "flonk" ääni koneesta kun veto miettimisen jälkeen alkoi.
Minulla hyvin samantapainen oirehtiminen. Ikään kuin kaasupolkimen komennot ei menis aina perille. Oireet jostain syystä helpottuu kun ajaa pari kilometriä(lambda?). Myös tuo sammumis herkkyys liikkeelle lähdettäessä on nolo. Pari kertaa sammunut risteykseen ja hävettää niin maan perusteelliseti :oops:

Kyllä se on kuntoon saatava se on selvä juttu, vielä reilu viikko odotusta :(

Campari onkohan toi joku yleinenkin korjaus keino kun mullakin on puuruuvi laitettu :wink: Ihmetyttää vaan miten ne sinne muoviin juuttuu, vai onko sinne istutettu metalli kierre? Siinäpä hyvä syy laittaa koneen ilmansaanti kuntoon :-D
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Toi kutosen kaasupedaalihan on vaijeriton systeemi, "aivo" ei anna kierrättää kylmää konetta normaalisti, tästä oli maininta jo TM koeajossa aikoinaan.. mulla ainakin toimii iloisesti heti kun kone vähän lämpiää. tietenkin nykimiset ja sammumiset ovat "oikeita" ongelmia :?
- Alfaholic -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Otimpa tuossa torstaina ilmamäärämittarin irti ja putsasin sieltä rähmät veks. Likaa tuntui olevan melkolailla ja myös liittimet olivat hieman hapettuneet. Mutta mutta, homma oli taatusti sen puolentunnin väärti minkä tuo puhdistustoimenpide otti!! On nääs perskeleen kiva ajella autolla joka vetää myös kylmällä koneella! :-D
Eli voin suositella ennen huoltoon vientiä, että edes kokeilee puhdistaa mittarin ja sen liittimet. Nyt vaan jännityksellä odottelen miten tämä vaikutti kulutukseen... nythän voi käyttää myös aamulla 4. ja 5. vaihteita!

luuteri
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Elo 2003, 20:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja luuteri »

Wile E. Coyote kirjoitti:Minulla hyvin samantapainen oirehtiminen. Ikään kuin kaasupolkimen komennot ei menis aina perille. Oireet jostain syystä helpottuu kun ajaa pari kilometriä(lambda?). Myös tuo sammumis herkkyys liikkeelle lähdettäessä on nolo. Pari kertaa sammunut risteykseen ja hävettää niin maan perusteelliseti :oops:

Kyllä se on kuntoon saatava se on selvä juttu, vielä reilu viikko odotusta :(
Melko samanlaiselta kuullosta, mullakin meno tasaantui aina muutaman kilsan ajon jälkeen. Tosin sammumaan en autoa koskaan saanut...

Mutta vaikka korjaus tuli kalliiksi, niin kyllä nyt meno on niiiin tasaista ja vetoa löytyy... :mrgreen:

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

re:ilmi yms

Viesti Kirjoittaja Campari »

onkohan toi joku yleinenkin korjaus keino kun mullakin on puuruuvi laitettu :wink: Ihmetyttää vaan miten ne sinne muoviin juuttuu, vai onko sinne istutettu metalli kierre? Siinäpä hyvä syy laittaa koneen ilmansaanti kuntoon :-D
Oliskohan joku DA:n vakioteippiviritys ? Nauratti kyllä, kun katsoin.:)
Ongelmanahan saattaa olla tuossa puuruuvivirissä tuo tiiviys, sitä koppaa ei
taida saada niillä ihan kunnolla kiinni.
Tutkinpa tuossa cd:ltä tuota ilmanottoa, kun ihmettelin sitä irronnutta
palaa, näyttäis olevan jostain resonaattorin paikkeilta muodosta päätellen.
Vaan ei varmuutta vielä, kun ei päälle näkynyt. Kumma juttu sekin.
No jospa illalla kerkeis penkomaan ja putsaileen ton "ilmin". Hassuja nää pastapäristimet...

Maholle sen verran, että nythän sitä on opeteltu ajamaan kuin tavallisella perheautolla, kun ei kierrä yli 4k:n ;) Kyllä sillä aamuruuhkassa pärjää.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: samaa JTD

Viesti Kirjoittaja JTD »

jariay kirjoitti:Näköjään kuuluu 156 tyyppivikoihin. 2,4 JTD, tehonpuute, huippunopeuskin jää 160km/h, outoa on se että tuo saavutetaan aika nopeasti, ikäänkuin tehoa rajoitettais. Sama kiihdytettäessä, varsinkin matalilta kierroksilta väännön puute, kun 5 pyttyinen turbodiesel pitäisi vääntää niin maan perusteellisesti. Tämän kokoista TD:tä ei normaalisti saa liikkeelle lähdettäessä edes akka sammumaan, mutta tätä yksilöä vaivaa väännön puute matalilla kierroksilla ja jopa sammuminenkin on mahdollista tuon takia.


Enkä kehtaa investoida vanhaan autoon tuhansia euroja (-98 2,4 JTD)
uusimalla ilmamäärämittaria, ellei muuta keksitä. Mieluummin vaihdan autoa. Tässä pitää alkaa harkita uudehkon 2,4 JTD:n tuontia Saksasta.
Älä likaa erinomaisen auton mainetta, puhdista mieluummin lika sieltä ilmamäärämittarista! Ja tee se huolella. Olen putsannut kahdesti ja nyt on homma hanskassa. Eipä hytky enää kiihdyttäessä. Nautinnollisia kilometrejä!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

taitaa olla sama operaatio mullakin edessä. Mites te sen ilmamäärämittarin putsasitte? ihan rätillä vai jollain litkulla?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

puuha kirjoitti:taitaa olla sama operaatio mullakin edessä. Mites te sen ilmamäärämittarin putsasitte? ihan rätillä vai jollain litkulla?
Rätillä, jollakin liuottimella ja pumpulipuikot oli kans aikas hyviä...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€ :crazyeyes: Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.

Onko kukaan onnistunut irroittamaan itse anturia siitä putken pätkästä että näkis mitä se on syönyt? Jos sen vois korjata itse? Ainakin ihan tavallisen diodin näköinen komponentti siellä näyttäisi olevan kun putken päästä tiirailee. Pitäis vaan ehkä päästä mittaamaan ehjän komponentin arvot. Mitenköhän se sitä ilman määrää oikein mittaa. Tuntuis et joku liikkuva osa siellä on pakko olla? Vai paine anturi? Tietääkö kukaan?
Ayrton Senna da Silva forever

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Wile E. Coyote kirjoitti:Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€ :crazyeyes: Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.
Luigi Automilanossa laskutti ko. klunssista 450, joten siinä hintaluokassa kai tosiaan liikutaan. Sain käsityksen että olisi kestävämpi versio kuin mitä alunperin ainakin -98 malleissa on ollut, mutta voin tietysti olla totaalisen väärässäkin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Sassicaia kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Ikävä kyllä pelkkä puhdistus ei tuonut mulle apua ilmi ongelmaan. Ehkä hieman paremmin käy nyt. Kiihtyvyydessä on edelleen pykälä 4500-5000rpm välillä. Kiihtyy kyllä ylikin mutta ei yhtä rivakasti. Onko joku onnistunut tilaamaan kyseisen osan järkihintaan? Se maksaa Boschin luettelossakin jotain 420€ :crazyeyes: Deltalla kai 450€. Voisin mielelläni hieman odotella jos sais halvemmalla.
Luigi Automilanossa laskutti ko. klunssista 450, joten siinä hintaluokassa kai tosiaan liikutaan. Sain käsityksen että olisi kestävämpi versio kuin mitä alunperin ainakin -98 malleissa on ollut, mutta voin tietysti olla totaalisen väärässäkin.
Saitko pitää alkuperäisen? Jos jollakulla on risa vois vaikka lähettää mulle kun ei viitsi omaa purkaa ennenkuin on uusi tilalla :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Wile E. Coyote kirjoitti:Saitko pitää alkuperäisen? Jos jollakulla on risa vois vaikka lähettää mulle kun ei viitsi omaa purkaa ennenkuin on uusi tilalla :roll:
No enpäs älynnyt pyytää, kyllähän tuon olisi varmaan saanut. Ensi kerralla sitten :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

164:n ilmamäärämittarin säätövastusta olen putsaillut crc:n tapaisella tökötillä ja siihen loppui omituiset nykimiset mulla ainakin.

Joskus (täällä tai Suomi24:ssä?) pohdiskeltiin myös sitä että sitä kääntyvää osaa vois vähän jatkaa niin että se ottaisi eri kohtaan (kulumattomalle osalle) vastuksen liukupinnalla kiinni.

Toisaalta, tuollaisia viritelmiä ei viitsi tehdä kuin vanhaan autoon jossa arvo nousee jokaisen varaosan oston seurauksena jopa kymmeniä prosentteja :mrgreen:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Paikalla
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Wile E. Coyote kirjoitti:Mitenköhän se sitä ilman määrää oikein mittaa. Tuntuis et joku liikkuva osa siellä on pakko olla? Vai paine anturi? Tietääkö kukaan?
Isojen poikien juttujen mukaan tuo toimii siten, että sitä lankaa pidetään sähkölämmityksellä jatkuvasti samassa lämpötilassa. Ohi virtaavan ilman määrästä ja lämpötilasta riippuu, kuinka kovasti lanka pyrkii jäähtymään ja kuinka paljon sille on siis annettava virtaa, jotta lanka ei jäähtyisi. Sitä virran arvoa sitten tarkkaillaan.
Jakke kirjoitti:164:n ilmamäärämittarin säätövastusta olen putsaillut crc:n tapaisella tökötillä ja siihen loppui omituiset nykimiset mulla ainakin.
En nyt tahtoisi säikytellä, mutta... Tuossa viikonloppuna kallistelin vähän tuoppia erään Alppilan Autohuollon (pätevän tuntuisen) autosähkökaverin kanssa, ja heppu kielsi ehdottomasti putsaamasta ilmamäärämittarin liukupintoja CRC:llä tms. yleisöljyllä. En muista enää tarkkoja perusteluita, mutta ilmeisesti hiilipinnat eivät tykkää. Jos on pakko putsata niin mieluummin sitten vaikka contact cleanerilla, joka haihtuu kokonaan veks.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: En nyt tahtoisi säikytellä, mutta... Tuossa viikonloppuna kallistelin vähän tuoppia erään Alppilan Autohuollon (pätevän tuntuisen) autosähkökaverin kanssa, ja heppu kielsi ehdottomasti putsaamasta ilmamäärämittarin liukupintoja CRC:llä tms. yleisöljyllä. En muista enää tarkkoja perusteluita, mutta ilmeisesti hiilipinnat eivät tykkää. Jos on pakko putsata niin mieluummin sitten vaikka contact cleanerilla, joka haihtuu kokonaan veks.
No joo siis kun tarkemmin muistelin niin täältä töistä pöllittyä contact cleaneria se juuri olikin. Tai tarkemmin sanottuna Orapi A90 H -merkkistä litkua. Tuo "CRC:n tapainen tökötti" oli vaan sellainen yleisnimi kaikelle aerosolipullossa myytävälle. Sisältäen siis myös kermavaahdon :mrgreen:

Mutta ihan hyvä, ollaan tarkkoina mitä sanotaan jos (ja kun) joku vaikka menee ja kokeilee täältä luettuja juttuja. Pitäis melkein lisätä joka viestin perään, että "don't try this at home" 8)
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakke kirjoitti: Tuo "CRC:n tapainen tökötti" oli vaan sellainen yleisnimi kaikelle aerosolipullossa myytävälle. Sisältäen siis myös kermavaahdon :mrgreen:


Pitäis melkein lisätä joka viestin perään, että "don't try this at home" 8)
:lol: :drinking:

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Tarvikekauppias heitti tänään mielenkiintoisen kommentin hankkiessani vapaavirtaussuodattimelle puhdistussettiä. Suotimessa käytettävä öljy on kuulemma myrkkyä ilmamäärämittareille. Ovat joutuneet vaihtamaan mittareita 20000 km välein ainakin dieseleihin. Ohjelma pystyy korjaamaan likaantuneen mittarin arvoa tiettyyn rajaan asti, mutta liiallinen lika iskee sitten tehoihin.

Tämä olisi ainakin syytä huomioida mittarin puhdistusvälin pituudessa. Myös liiallisen öljyn käyttöä suotimessa tulisi välttää.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

eipä oo sitä onkelmaa ku ei oo semmosia :roll:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuli sitten mittari vaihdettua viimeviikon lopulla... nyt on useampi päivä jo uudella tullut ajeltua ja hymy senkun levenee :P taas vetää niinkun pitääkin ja nykiminen kylmänäkin loppu :-D

BTW onko kellään muuten tietoa boschilaisen ilmamäärämittarin takuusta?? varaosakauppias ei osannut kertoa, lupas tosin ottaa selvää vaan ei ainakaan vielä ole ilmotellut :roll:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

alfa 156 v6 kirjoitti:Tuli sitten mittari vaihdettua viimeviikon lopulla... nyt on useampi päivä jo uudella tullut ajeltua ja hymy senkun levenee :P taas vetää niinkun pitääkin ja nykiminen kylmänäkin loppu :-D

BTW onko kellään muuten tietoa boschilaisen ilmamäärämittarin takuusta?? varaosakauppias ei osannut kertoa, lupas tosin ottaa selvää vaan ei ainakaan vielä ole ilmotellut :roll:
Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?

Kyselyikä :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?

Kyselyikä :wink:
340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)

Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea :wink:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?

Kyselyikä :wink:
340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)

Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea :wink:
Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?
Ayrton Senna da Silva forever

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Wile E. Coyote kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Maho kirjoitti: Mitä maksoi? Mistä ostit? Vaihdoitko itse?

Kyselyikä :wink:
340€ paikallisesta varaosaputkasta.. itsehän tuo tuli vaihdettua, laitoin vielä mielenkiinnosta piuhan perään värkin ja nollasin vikakoodit ja jo vain toimii (tosin ilmamäärämittarista ei koodia ollut tullut, ilmeisesti oli senverran "vähän" rikki)

Takuujuttukin selkis, niillä on jopa vuoden takuu näillä mittareilla! niitähän kerkiää muutaman takuisiin hakea :wink:
Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?
Mulla vaihdettin ILMI deltassa ja seisoin vieressä kun asentaja sen vaihtoi. Ei nollattu operaation jälkeen millään yhtään mitään...
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Wile E. Coyote kirjoitti: Pitääkö paikkansa että jos ilmin vaihtaa niin kojelautaan jää joku ruiskujen tms valo palamaan?
Pakko ei nollata ole, mutta jos valo on joskus syttynyt niin vika jää muistiin vaikka mittarin vaihtaisikin... eli syytä olisi nollata. Harvemmin nuo mittarit taitavat niin hajota että valo syttyisi. Itse koodit nollasin, muutama niitä oli kertynyt..

Vastaa Viestiin