Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Se kaasuläppä ja kotelo on tietysti putsattu?
- Alfaholic -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itse kokeilin sitä motonetin ilmiä V6:een ja ei se auto kyllä samalta tuntunut alkuperäiseen verrattuna. Itellä vika oli kaasupolkimen anturissa ja sen korjaamisen jälkeen vein ilmin motonettiin takaisin. Kun kerran sen Bosh:in saa aika edukkaasti jo nykyään niin en säästäis, varsinkin vielä kun Jeppaan kärrykin vielä lastutettu. Pers-tuntumalla hävii muutama heppa.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Minulla teki viallinen lambda tuon kolme litraa liikakulutusta parilitraisessa 155:ssa. Muut oireet eivät sitten täsmääkään :roll:

Aina on tietysti se ikävä mahdollisuus että vikapaikkoja on useampia...

dino
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja dino »

Jeppaa kirjoitti:Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Tilasin Muukkoselta anturiosan V6seen ja hyvin on viikon toiminut sillä.

Avatar
slartibarti
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja slartibarti »

Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

slartibarti kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.
Hmm.. Mä oon päässyt tuolla neljän hengen kuormalla ja viikonlopun viettoon varatulla varustuksella Lappeenrannasta Tampereelle ja takas 8l/100km- kulutuksella, eikä koko matkaa suinkaan ajettu pintakaasulla =) Nyt tämän vuoden puolella en oo kertaakaan alle 11l/100km päässyt, vaikka olisin ajanut pelkkää matkaa... Jotain tarttis asialle tehdä, mut en enää keksi, että mitä... Kone kiertää rajoittimeen asti ihan kivasti, mut jotenkin tuntuu, et muutama hepo ois kadoksissa. En kyllä sitä ihmettelekään jos kulutuskin on noin runsasta, jotain on vialla... Koittakees keksiä, et missä vika =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vialliseen/likaiseen ilmiin liittyvä juttu, joka kannattanee kokeilla:
Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, painat kaasun äkisti pohjaan. Jos ei ota kierroksia normaalisti heti, vaan miettii/kurnuttaa hetken, voi hyvällä syyllä veikata ilmiä.

Edit: mikään ei kuitenkaan ole varmaa Alfan ja sen sähköjen ollessa kyseessä ;-))

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

JiiPee kirjoitti:Vialliseen/likaiseen ilmiin liittyvä juttu, joka kannattanee kokeilla:
Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, painat kaasun äkisti pohjaan. Jos ei ota kierroksia normaalisti heti, vaan miettii/kurnuttaa hetken, voi hyvällä syyllä veikata ilmiä.

Edit: mikään ei kuitenkaan ole varmaa Alfan ja sen sähköjen ollessa kyseessä ;-))
Heh, no kokeillaan tuota =) Sen verran piti vielä sanoa tohon kaasuläppään, et koko imusarja oli talvella irti ja samoin kaasuläppä ja tuolloin puhdistin ne huolellisesti... Putsattu setti ollut kiinni autossa vasta 2kk/3000km, joten en sitä itse lähtis epäilemään tässä vaiheessa =)
Eli ilmi tai lambdako sitä nyt sitte pitäis vaihtaa.. *puuh* Tuskastuttavaa, ku ei kone käy kunnolla =/
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J@mo »

Veikkaisin kovasti lambda + kierrosnopeuden tunnistin + kampiakselin asennon tunnistin. Mulla auto sammahteli myös satunnaisesti (erityisesti kuumana), ja DA:ssa vaihtoivat nuo uusiin, kun kuulemma kaikissa oli vikaa. Sen jälkeen tehoja löytyi kuin uudesta koneesta ja kulutus näyttäisi myös tippuneen.

Käytä testerissä jossain, nuo ainakin näkyvät vikakoodeina saman tien kuten ILMIkin niin ei tarvii arpoa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja V6 »

slartibarti kirjoitti: Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.
11 litran kulutus on normaali ripeähkössä seka-ajossa, pelkässä maantieajossa reilusti vähemmän. Tuossa oli jo mun aikana tuota sekoilua ja kaasuläppää rassaamalla/putsaamalla se aina tokeni. Ilmiäkin siihen on vaihdeltu joten tuskin johtuu siitä? Ilmansuodatinkin vaihtui normaaliin paperisuodattimeen, kun epäilin siitä tulleen öljyn sekoittaneen ilmin. siitä asti (2kk) se toimi ihan ok kun vaihdoin sen tähän uudempaan. Olisi kyllä kiva tietää mistä tuo sitten oikein johtuu. Kuumana jos sammuilee niin yleensä vika on kai tuossa TDC/RPM/Crank sensorissa silloin on yleensä kyllä myös vaikeuksia startata ennenkuin kone on jäähtynyt.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Oman biilin tyhjäkäynnin heittelyt ja ajoittaiset
lämpimänä sammuilut ovat yllättäen loppuneet
ihan itsestään..jo monta kuukautta ollut oireeton.
:roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Pitää vähän nostaa tätä topiccia taas, kun oon saanut selviteltyä asiaa. Ainakaan ilmi ei oo rikki meikäläisellä. Kokeilin ottaa ilmistä johdon irti ja starttasin. Kone kävi, kuin vanha zetori ja meinas hyytyä, kun polkas kaasun kerralla pohjaan. Eli ilmi kytkettynä kierrosherkkyyttä kyllä löytyy ja käy tyhjäkäynnin yläpuolella ihan nätisti, mitä nyt tuntuu vähän veto olevan kadoksissa. Eli tyhjäkäynti heijaa edelleen ikävästi ja välillä meinaa sammahdella, olisko se nyt sitten lambda menossa vaihtoon seuraavaksi?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.

Lamba, ilmi, asentotunnistin ja termostaatit vaihdettu. Viimeksi muutama kuukausi sitten ECU kyllä näytti nakutuksentunnistimen vikakoodia. En ole vielä jaksanut katsoa onkohan vikakoodi uudistunut. Tästä viasta tietysti voi johtua se ärsyttävä pauke startin jälkeen, joka kuullostaa venttiili vialta. Auto tuntuu kyllä kulkevan ihan normaalisti eikä ole ikuna sammunut käskemättä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Mua kiinnostaa kanssa. Samalla kulutuksella mennään. Mittailin juuri viimeisten tankillisten kulutukset ja tulos: 10,9 ja 11,8 l/100km. Tosin minullakin osa kaupunkimatelua, mutta silti. Todella herkällä jalalla saa matka-ajoa vääntää jos meinaa alle 10 litran taivuttaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTE »

mulla nousi kans yhtäkkiä polttoaineen kulutus yli 10l/100km.käytin autoa pakokaasutestissä ja arvot olivat aivan kaameat.remppamies teki sit semmosen tempun että nykäs lambdan sähköliittimen auki niin arvot tipahtivat lähes normaaliin kysäsin sitte että mites toi on mahdollista? kuulemma ecu rupeaa käyttämään siihen ohjelmoituja ohje-arvoja.oon nyt ajellu se liitos irrallaan ja kulutus on tippunu aivan älyttömästi. :shock:

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

JTE: tuttu homma omastakin viitosesta. Tuo 155 on hauska kun se ei osaa ruiskun merkkivaloa poltella vaikka ilmeisesti menee varaohjelman puolelle.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, juuri sama koettu. Takuuaikana kulutus älytön ja kulku huonoa. Lambda hajalla, korjattiin kahteen kertaan.

Tosin 156

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

alfista kirjoitti:Jep, juuri sama koettu. Takuuaikana kulutus älytön ja kulku huonoa. Lambda hajalla, korjattiin kahteen kertaan.

Tosin 156
Nonni, nyt alan mäkin päästä jyvälle asiasta =) Oli nimittäin mullakin katsastuksessa vissiin päästöt vähän enemmän vituroillaan, mikäli itse tulkitsin sitä mittataulua oikein... Leimasta meni läpi kuitenkin, kun oli tuttu katsastusmies. Pitänee tuo lambda laittaa vaihtoon sitten. Itse olen todistetusti päässyt matka-ajoa sen 8l/100km tuolla, eikä aina menty edes rauhallisesti. Nyt on kyl jo hyvän aikaa ollut noita käyntihäiriöitä ja tuntuu jotenkin turha rikkaalla käyvän. Vaihdan lambdan ja teen ecu-resetin, niin katsotaan mihin se vaikuttaa jos vaikuttaa =)

PS. Mistäs niitä lambdoja kannattais kysellä ja paljonko siitä kannattaa maksaa? =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTE »

itte ostin motonetistä ja se pelasi 2kk,taas päästöt päin mettiä.. kannattaa ostaa alkuperäinen bosch..

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Mulla on keskikulutus kaupungissa 12,8 (paljon kiihdytyksiä yms), mutta jos ajaa pitkää matkaa 80-100 vauhtia kutosella niin sen saa 6,5:een tai allekin (siis jos voi ajaa noin, minä en vaan voi).

Siis lyhyesti: kyllähän sen saa kuluttamaan vähän jos ei kaasuttele kuin pintakaasua ja käyttää isoja vaihteita. Mutta kuka sellaista jaksaa.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

PSS kirjoitti:Siis lyhyesti: kyllähän sen saa kuluttamaan vähän jos ei kaasuttele kuin pintakaasua ja käyttää isoja vaihteita. Mutta kuka sellaista jaksaa.
Eikun sitä vartenhan V6 just hankitaan. Suunnatonta himmailua kehiin ja kiihdyttää ei ainakaan saa muuten kuin isoilla vaihteilla ja "raahassa"... :mrgreen:
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kuulkaas ny Maunu ja tmv - hankkikaa joku kiisselimopo, jos ei autot kiinnosta. Kerran täällä vaan ollaan ja elämä on...

Maantiellä menee 10 ja kaupungissa 12,5 - automaatti voi vähän rankaista lisää tai sitten ei.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Laku kirjoitti:Kuulkaas ny Maunu ja tmv - hankkikaa joku kiisselimopo, jos ei autot kiinnosta. Kerran täällä vaan ollaan ja elämä on...
No sitähän mä tolla edellisellä viestillä vähän yritin sanoakin :twisted:.
Ei kait se kutonen mitään himmailua varten ole sinne pellin alle istutettu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Sori vaan tmv - viittasin Sun 3.6. viestiisi, hyppäsin näköjään toiseksi viimeisen yli.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Sori vaan tmv - viittasin Sun 3.6. viestiisi, hyppäsin näköjään toiseksi viimeisen yli.
Ei kun siis 27.6. - pitäsköhän herätä ensin, ennenkuin kirjottelee
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Laku kirjoitti:
Sori vaan tmv - viittasin Sun 3.6. viestiisi, hyppäsin näköjään toiseksi viimeisen yli.
Ei kun siis 27.6. - pitäsköhän herätä ensin, ennenkuin kirjottelee
Nou hätä. En mäkään vielä ole herännyt kunnolla...

Ihmettelin alunperin vaan kun joku onnistuu tollaisiin lukemiin V6:lla pääsemään. Ei mun jalka-poljin -yhdistelmä anna tuollaisia arvoja :mrgreen:.

Omasta 156:sta on lambda vaihdettu joku 25 tkm sitten ja katsastuksessakin arvot olivat kohdillaan. Ja kun kulutusta käsittelevää ketjua katselee, niin kyllä tuo 10-13 litran välillä tuntuu olevan ihan normaali V6:n keskikulutus riippuen siitä paljonko mitäkin ajoa tulee. Oma ennätys on muuten pelkässä kaupunkikiihdyttelyssä 16,5 litraa satkulla :oops:.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Eihän sitä saakaan kuin ihan armottoman rauhallisella maantieajolla. Onhan tehtaankin ilmoittama yhdistetty kulutus muistaakseni 11.7l/100km. Oma käytännön ennätykseni on 9.6l/100km, mutta keskimäärin menee se 12l, kun ajo on vahvasti kaupunkipainotteista.

Jos haluat mielenrauhan, aja 100km pelkkää maantietä kutosella ja mittaa kulutus. On varmasti alle kympin. Toinen vaihtoehto on vaihtaa autoa. ;)

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Niin kertokaas nyt vielä, että mistä sitä boschin anturia kannattais kysellä? Eikai ainakaan Teltta-Autosta??? =S
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja bomber »

Muukkonen myy kans Boschia...
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

bomber kirjoitti:Muukkonen myy kans Boschia...
Pitääkin sitten varmaan soitella Muukkoselle... Tuli nimittäin pieni yllätys, kun kävin paikallisella boschin jälleenmyyjällä ja myyjä sitten katseli koneeltaan auton tarkan tyypin perusteella oikeata osanumeroa anturille ja totesi, että ei oo varastossa, eikä oo näemmä maahantuojallakaan. Siinä vaiheessa oli vähän O_o -olo... Ei huvittais teltta-auton hintoja maksella eikä laittaa tarvikeosaakaan.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Onkohan Teltta ostanut kaikki?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Höpönlöpön. Ite kävin hakemassa ADsta ja ne sano siellä että ei oo maahantuojalla varastossa mutta saksasta tulee päivässä että ei paljoa tunnu jos maahantuojan saldo on 0. Ja tuli se päivässä, kiitos taas tampereen AD:lle.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

...ja tuo osahan on ihan Boschin bulk tavaraa, eikä mikään Alfa-spesifinen - joten kyllä niitä maailmassa riittää.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onko Muukkosen hinnnat noussu kun melkein 200 verollinen hinta? Kone tuntuu kurnuttavan "haluttomasti" alakierroksilla ja vähän nuhaisen oloinen muutenkin niin ajattelin kokeilla onneani :)

EDIT: Niin itse puhuin ILMI:stä, mutta kohta on katsastus ja selviää josko lambdakin on sökö...
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 08 Syys 2006, 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jos oli kyse lambdasta, niin miksette kysele tuolta:
http://www.vpv-motorracing.com/ tietoa löytyy kohdasta "tarvikkeet"

Hintaa aidolla Boschin 4-johtoisella planaarilambdalla on 70 euroa ja on samalla liittimellä kuin alfankin (vaikka lambdassa on volkkersonin leimat). Ostin edesmenneeseen Alfaan anturin juuri tuolta ja se toimi todella hienosti. Johto on vain hieman lyhyempi, mutta minulla se ainakin riitti. Jos ei vakuuta, niin soittakaa ko. myyjälle.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Hmmhmm. Omassa alfassa on ollut vähän samansuuntaisia oireita. Eli kulutus on ollut selvästi suurempaa kuin aikaisemmin, noin 13l/100km kun aikaisemmin oli aika usein about 10l/100km. Lisäksi on vähän tehottoman tuntuinen. (sen tosin olen laittanut mielikuvituksen/autoon tottumisen piikkiin) Katsastuksessa myöskin arvot olivat aika lähellä rajoja kautta linjan. Jonkin aikaa sai se katsastusmies polkea että sai arvot sallittuihin rajoihin vaikka auton piti olla ennestään jo melko lämmin.

Lambdaako tässä sitten pitäisi alkaa vaihtamaan? Olikos siihen jotain helppoa keinoa todeta että onko rikki...siis ilman että ajaa testeriin? Muistelin että jossain oli puhetta että nyppää johdon irti ja tarkkailee eroja.

Ai niin...jonkin verran on alkanut ilmetä nykimistä pienellä kaasulla ajettaessa. Tuntuu myöskin olevan herkempi sammumaan pienillä kierroksilla.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Liekki, kyllähän sulla kaikki lambdavian ainekset on koossa, jos omiin kokemuksiini vertaan. Lisäksi vielä tuo sammuilu josta ei omaa kokemusta. Onko miten äskettäin katsastettu? Itse ajoin varmaan monta kuukautta viallisella ja mietin että auto onko laiskistunut vai olenko vain tottunut.

Lähtisinkö sitten sinun sijassasi anturia vaihtamaan, niin enpä osaa sanoa :roll:

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?

Mulla oli täsmälleen sama vika. Ja mulla se vika johtu siitä että moottorille ilmaa tuova putki oli perkele halki jostain syystä :evil: Oli vittumaista yrittää pitää auto käynnissä valoissa. Uusi putki telttasta ja se auttoi. Nyt pelaa hienosti. Tosin mulla oli termostaattikin armahtanut samaan aikaan.... :shock:

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla näyttäis olevan kanssa tuo imuilmanputki olevan pikkuhiljaa vaihto kunnossa. Mitäs uusi maksoi Telttassa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Taitaa nämä edellä kuvaillun tapaiset käyntiongelmat johtua suurimmassa osassa tapauksista viallisesta ilmistä, lambdasta tai imuvuodosta jossain ilmin jälkeen - tai sitten näiden kombinaatiosta. Imuvuodot on kyllä onneksi suhteellisen helppo sulkea pois ja korjata, ja anturivikoja voi koittaa löytää vaikkapa Alfadiagilla. Omastanikin totesin lambdan täysin mykäksi, mistä aiheutui tyhjäkäynnin sekoilua, lähes sammumista, nykimistä ja mahdottomat päästöt ylirikkaasta seoksesta johtuen.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Pepperoni kirjoitti:Liekki, kyllähän sulla kaikki lambdavian ainekset on koossa, jos omiin kokemuksiini vertaan. Lisäksi vielä tuo sammuilu josta ei omaa kokemusta. Onko miten äskettäin katsastettu? Itse ajoin varmaan monta kuukautta viallisella ja mietin että auto onko laiskistunut vai olenko vain tottunut.
Toukokuun lopussa on katsastettu ja ennen sitä on oireet alkaneet. Ajattelin ensin että ei kai se lambda voi olla rikki kun päästöistä kerran meni läpi. Mutta viimevuotiseen verrattuna ne on kyllä kasvaneet aika runsaasti.

Ei muuta kuin konepelti auki ja tutkimaan lisää. :?

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Maunu kirjoitti:Mulla näyttäis olevan kanssa tuo imuilmanputki olevan pikkuhiljaa vaihto kunnossa. Mitäs uusi maksoi Telttassa?
Et halua tietää :lol:



Hieman vajaa 200e Lielahden telttasta :crazyeyes:

Rahallahan siitäkin selviää.

Muovi on arvossaan.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

ASD Häkkinen Turusta myy muuten kutvosen "aitoa boschilaista" ilmi-anturia (siis ilman putkea) 150€. Ihan inhimillistä :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

No nyt uudella ilmillä ja ecu-resetillä tuntuu halukkaammalta ottamaan kierroksia, mutta ei vieläkään ihan niinkuin pitäisi. Jotain outoa tökkimistä siinä vieläkin on :( Nyt kuitenkin jos tyhjäkäynniltä polkaisee niin ottaa komeasti kierroksia eikä tunnu tukehtuvan. Veto päällä sen sijaan ei tunnu normaalilta. Onkos ehdotuksia? Jos vanha ilmi on aiheuttanut lambdan vaurioitumisen niin voiko aiheuttaa kuvatunlaista oiretta? Entäs se nokka-akselin tunnistin vai mikäsenytolikaan onko se myös kuutosessa? kaksin kappalein? Paljon tyhmiä kysymyksiä mutta en viitsisi rahojani deltaankaan kantaa.

Lisäksi jos joku tietää missä kannattaa vikakoodit luetuttaa kouvola-kuusankoski seudulla niin kiitollisuudella otan tietoja vastaan. Sieltähän luulisi jotain johtolankaa löytyvän jos mutu tuntuma pitää paikkansa?

Lähden tästä katsastamaan autoani, joten eiköhän sen jälkeen taas ole viisaampi :roll:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =vikakoodi

tollasen threadin löysin, mutta liittyykö se omaan ongelmaan mitenkään jää nähtäväksi...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

No, nyt on auto käytetty katsastuksessa ja läpi meni että pätkähti - niin kuin ennnenkin. Lambda arvo 1,01 (0,97-1,03) ja HC pitkällisen kierrättämisen jälkeen sallitut 84 (<100ppm).

Tarkoittaako tuo nyt sitä että lambda on ok? Mielipiteitä ja varsinkin arvailuja tahmeaan menoon otetaan vastaan...

Ja edelleen jos on tietoa edullisesta vikakoodien lukemisesta KOuvola-Kuusankoski tienoolla. Lähimmät Bosch carservicet näyttäis olevan Lahti ja Kotka.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

liekki kirjoitti:Hmmhmm. Omassa alfassa on ollut vähän samansuuntaisia oireita. Eli kulutus on ollut selvästi suurempaa kuin aikaisemmin, noin 13l/100km kun aikaisemmin oli aika usein about 10l/100km. Lisäksi on vähän tehottoman tuntuinen. (sen tosin olen laittanut mielikuvituksen/autoon tottumisen piikkiin) Katsastuksessa myöskin arvot olivat aika lähellä rajoja kautta linjan. Jonkin aikaa sai se katsastusmies polkea että sai arvot sallittuihin rajoihin vaikka auton piti olla ennestään jo melko lämmin.

Lambdaako tässä sitten pitäisi alkaa vaihtamaan? Olikos siihen jotain helppoa keinoa todeta että onko rikki...siis ilman että ajaa testeriin? Muistelin että jossain oli puhetta että nyppää johdon irti ja tarkkailee eroja.

Ai niin...jonkin verran on alkanut ilmetä nykimistä pienellä kaasulla ajettaessa. Tuntuu myöskin olevan herkempi sammumaan pienillä kierroksilla.
Ja tämä kaikkihan siis korjaantui Ecun ja kaasuläpän resetoimalla. Kulutuspuolesta tosin en osaa sanoa vielä kun muutaman kympin vaan ehtinyt ajaa sen jälkeen.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Juu, tiedän että mulla on lambda paskana täl hetkel(tsekattu vikakoodit), mutta toimii ja käy normaalisti, kun nappas lambdan johdon irti.
Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" :D..
Meinaan vaan, kun kokeilin kovaa kiihdytystä niin nykäisi selvästi 2500/3500 (ei muista tarkkaan) kohtiilla ja veto muuttui hitaammaksi.
Kokeilin tossa parikin vetoa niin toisella vedolla kyllä tuntui toimivan normaalisti...

Onkohan ilmikin sökönä? kyllä kierroksia ottaa ihan mukavasti jne...
Mutta tuohon olisi hyvä saada vastaus -> Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" :D..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos olet nypännyt lambdan piuhan irti niin tällöin käyttää "varaohjelmaa".

Pistäkää heti sanoilleni loppu jos olen väärässä :silent:

Vastaa Viestiin