Pallonivelen suojakumi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Moro,

kävinpä katsastamassa 156 Alfan ja setä huomasi, että kuskin puoleisen alapallon suojakumi on revennyt. Välystä ei nivelessä vielä ollut, joten leima tuli huomautuksen kanssa. Mutta jotain ensiapua tarttis tehdä, ei viitsisi ajaa niveltä paskaks ja vaihtaa vain sen takia koko alavartta.

Suojakumin voisi yrittää vaihtaa uuteen. Mitenhän se onnistuu, ala kiinnitys on näyttää ainakin prässätylle.

Plan B on liimata kumi ja varsinkin tähän kaipaisi vinkkiä lähinnä käytettvän liiman suhteen.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Taitaa se pallonivel mennä vaihtoon?? Pielavetisiä en nuukana miehenä suosittelisi.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tekevälle sattuu ja tekemättömälle ei mittään!

Nyt tulisi kysymys nivelien suojakumeista onko varaosana esim. alapallonivelen suojakumia? Ei viitisi vaihtaa uutta tukivartta sen takia.

Vaihdoin juuri uudet alatukivarret ja siinä vaihdon temmellyksessä hieraisi johonkin terävään ja reikähän siihen tuli. Vai liekkö tuota huonoa saksalaista kumia? Väliaikaisesti korjattu liimasilikonimassalla voimalaitoksella käytämme kyseistä ainetta. Siinä on erinomainen kemikalien ym. aineiden kesto ja joustavaa tietty. Vetäisen sen verran runsaasti, että kietaisen vielä muovituksen päälle. Kestää varmasti kesä-ajan hyvin.
Viimeksi muokannut Dobber, 02 Kesä 2006, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
mutt
Viestit: 5443
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllähän noita nivelien suojakumeja saa yleismallisina eri kokoja, mutta tuppaavat vain useimmat olemaan "jotain italialaisia p**koja", jotka on riekaleina vuodessa. Hyvin puhdistettuun pintaan käytetty laadukas (kenties jollain tapaa vulkanoituva?) tiivistemassa on varmasti noita parempi ratkaisu.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Niin sitää saksalaisesta siis toinen ala oli saku ja se parempi oli italo.

Mutta täytyy myöntää että aika rankka homma vaihtaa tukivarret etuun. Se jousijalan hankkura on aikamoinen este. Mikäs siinä on se ns. juju? Miten se olisi oikeaoppisesti tehtävä?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vaihdoin tuohon Italiasta tuotuun 75:n tuodessa raidetangon pään kun oli kumi kokonaan halki, vaikka itse pallo oli tiukka. No. Talvella vaihdoin yläpallon suojakumin kun oli reikä, pallo oli tiukka. Tänään vaihdoin toisen yläpallon suojakumin samasta syystä, itse pallo tiukka. Ja aloitin vaihtamaan alapallon suojakumia samasta syystä, itse pallo tiukka. Toisenkin puolen alapallossa on pikkunen reikä suojakumissa, mutta en ajatellut vaihtaa vielä. Siis kohta neljä pelkkää suojakumia suojakumia vaihdettu etupään palloihin, plus yksi raidepää kumin takia 8)
Jos joku ajattelee miksen silti vaihda kokonaan uusia palloja, niin noilla alkuperäispalloilla on luultavasti vielä enemmän käyttöikää jäljellä kun motonetin 'paskoilla'. Ainakin ellei lisää ylimääräistä rasvaa niihin sisään.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Ja Motonetista löytyy myös niitä suojakumeja, vajaa 4 eeroa kpl.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten tuon suojakumin rautalangan saa siihen siististi takaisin?
Tuli palloniveltä rasvattua ja nyt tuo isompi rautalanka jää hieman löysäksi.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Mä onnistuin rikkomaan mollemmilta puolilta suojakumit ku irrotin tukivarret, olis kans kiva tietää et oisko jotain tehtävissä ennenku menee väljäks vai onko tukivarret laitettava vaihtoon??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Motonetissä on edelleen aika hyvä valikoima suojakumeja ainakin n.4e/kpl.
Ison rautalangan asennus on aika kinkkistä ja se tapahtuu siten että sitä venytetään ensin reuna paikoilleen ja sitten venytetään loput kieppi kerrallaan eli rautalankamuodossa. Pieniä pihtejä ja meisseliä voi olla hyvä käyttää apuna.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

EmmiMaria kirjoitti:Mä onnistuin rikkomaan mollemmilta puolilta suojakumit ku irrotin tukivarret, olis kans kiva tietää et oisko jotain tehtävissä ennenku menee väljäks vai onko tukivarret laitettava vaihtoon??
Käytitkö haarukaa avaamiseen, sillä saa lopullisesti tuhottua pallonivelet.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

^juu näin tein, piti perskule viel lämmittääkki ku oli aikas tiukas... en tee enää toiste näin
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ne pallonivelet kannattaa irroittaa lyömällä lekalla siihen silmukkaan eri puolilta, jossain vaiheessa pomppaa pois.

Muotoilin rautalankaa uudelleen niin nyt tuntuisi että kumi pysyy paikallaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Se alapallo saattaa olla aikast hyvin jämähtänyt, kunnon työkalulla lähtee silti ja lämmittämättä eikä tartte moukaroida "silmukkaa" muodottomaksi. Tommonen haarukka on tosiaankin kuin sorkkarauta, tarkoitettu vain purkamiseen.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

stoichiometric kirjoitti:Se alapallo saattaa olla aikast hyvin jämähtänyt, kunnon työkalulla lähtee silti ja lämmittämättä eikä tartte moukaroida "silmukkaa" muodottomaksi. Tommonen haarukka on tosiaankin kuin sorkkarauta, tarkoitettu vain purkamiseen.
Näin on, sain omastani ehjänä auki laakeriremontin yhteydessä.
Käytin bilteeman avaajaa (http://www.biltema.fi/ProductImages/19/ ... 1254_l.jpg) sekä sopivan kokoista moskaa

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tommosella olen menestyksellä avannut useamman alapallon 156sesta https://static1.motonet.fi/img/8/803016/500/803016.jpg

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

^^ taitaa mennä listalle "pakko hankkia", luulenpa että kiitos meidän aivan v***n paskojen hiekkateiden mul on koht edes jos jonkinmoista remppaa..
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

EmmiMaria kirjoitti:^^ taitaa mennä listalle "pakko hankkia", luulenpa että kiitos meidän aivan v***n paskojen hiekkateiden mul on koht edes jos jonkinmoista remppaa..
Hiekkatie aiheuttaa myös tarkistustarpeen, pohjan tuuletus reiät ei saa tukkeentua.
Alfa:n tuuletusreikiä en ole katsellut mutta ex anopin volvo 460 mallin apurungon reiät oli tukossa ja runko ruostunut kahdesta kohtaa poikki. Oli muutama desi hiekkaa putkien sisällä.

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ei sitä tarvitse moukaroida muodottomaksi vaan sopivasti antaa iskuja eri puolelta. Toinen tapa on avata tuolla bilteman työkalulla, paukahtaa aika mukavasti kun irtoaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuolla biltemalla ja sen kopioilla aukenee kyllä. Ei kannata kovin pitkillä jatkovarsilla vääntää tuollakaan, kun ei se kestä mahottomia (leuka murtuu). Nuo ei ole hinnan kiroissa, joten varatyökalu hyllyssä, kun ei niitä yleensä viikonloppuna yöllä mistään saa. Pistää tarvittaessa riittävään pänniin ja moskaa perään. Ite pistän mutterin akselin päähän suojelemaan/voimia jakamaan. Ei mene kuusiokoloavainvälikään läjään.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

jmi kirjoitti:Ei sitä tarvitse moukaroida muodottomaksi vaan sopivasti antaa iskuja eri puolelta. Toinen tapa on avata tuolla bilteman työkalulla, paukahtaa aika mukavasti kun irtoaa.
Joo niin päästää komean äänen. Kun vaihdoin alfaan nivelen suojakumia, pisti ojanpuolen alapallo kovasti hanttiin.
Vedin avaajan niin tiukkaan kun sain ja tunkkasin pullotunkin nostamaan avaajaa mutterin kohdalta.
Kaffilla ollessani kuului pihalta komea TSONG!
Onneksi oli pukit alla ettei karannut auto alamäkeen, pullotunkki oli lähtenyt alta komeasti

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Pallonivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Itellä onkin kuulonsuojaimet käytössä, yleensäkin jos meteliä meinaa tulla remontissa kuin remontissa.

Niin, pitäs keksiä jotain seksikkäämpää ko. työkalun akseliksi - nyt alkaa olla jo sekin mutkalla. Tai ostaa oikea työkalu.

Vastaa Viestiin