Bensan paineet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Bensan paineet

Viesti Kirjoittaja miki »

Onko kokemusta, missä vika kun 75 ts käynnistyy huonosti jos on seisonut pidemmän aikaa. Voisko olla esim. bensanpaine säätimessä joka vuotaa paineet pois, käynnistäessä saa pyörittää moottoria jonkin aikaa ennenkuin kuin lähtee tulille hieman vaivalloisesti. Pitää huomenna mitata bensan paineet ja kattoa että laskeeko ne itsestään. Paljonko muuten painetta pitäisi olla tuolla järjestelmässä, 2-3 baria vai kuinka?

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Minulla on samanlainen vika. Auto käynnistyy melkein poikkeuksetta vasta noin 3-4 sekunnin starttauksen jälkeen. Muuten toimii kyllä ihan normaalisti, tai ainakin siltä tuntuu, mutta mitään vertailupohjaa ei ole.

Bensalinjassahan muistaakseni on jokin komponentti joka tasaa painetta. Onko tuon tarkoitusena myös pitää paine moottorin sammutuksen jälkeen? Onko noissa ollut vikoja?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos tuntuu käynnistyvän "pytty kerrallaan" epäsiististi ja jos vielä samalla pölläyttää savupilven, voisi vikaa etsiä likaisista ruiskusuuttimista. Mulla teki juuri noin, suuttimien pesu auttoi mutta vieläkin bensanpaineet ilmeisesti hissukseen katoavat johonkin. Starttia saa pyörittää pari sekuntia ennen kuin syttyy, ei mitään varsinaista haittaa mutta ei kuitenkaan lähde laakista kuten jotkut autot.

No, pääasia että nyt käynnistyy siististi kaikilla pytyillä yht'aikaa eikä enää savuta nolosti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

3 baria siellä pitäisi olla. Omastani tarkistettiin pari vuotta sitten, eikä maksanut paljon. (Jäälin autosäätö)

Huomasin tässä juuri, että lämpötila-anturilta tulevaa vastusta lisäämällä (huijaamalla, että on kylmempi) lähtee laakista. Niinköhän pitäisi säädättää tyhjäkäynti vähän rikkaammalle.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Jostain se varmaan päästää ne paineet pois, mutta ei se pölläytä käynnistäessä, eikä vuotoja näy letkuista. Lisäksi kun moottori käynnistyy ja sen jälkeen sammuttaa ja starttaa uudelleen, lähtee se heti laakista käyntiin vaikka moottori on vielä aivan kylmä eli ei se voi olla lämpöanturi(luulisin). Bensapumppu on uusittu keväällä, ja motonetiltä sais paineensäätimen 44 eur hintaan.

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Tarkoitin siis tuossa kaaviossa näkyvää osaa numero 8, jonka sanotaan olevan "Ping-Damper".
Kuva

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Se on tuon ohjekirjan mukaan polttoaineen paineentasain (8) joka "leikkaa" injektorien avautumisesta ja sulkeutumisesta johtuvat painehuiput. Osa numero 11 on syöttöpaineen säädin joka pitää bensanpaineen vakiona. Luulen että omassa juuri tuo paineensäädin valskaa, pitää vaihtaa uusi ja kokeilla.

Vastaa Viestiin