alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

-TMP- kirjoitti:Hmm, nyt ehkä mielenkiintoisin vika autossa ikinä, avasi itsekseen keskuslukon ja kaikki ikkunat! Kun katselin tuota ihmettä vierestä niin tietyin väliajoin kuului napsumista kun yritti avata lukkoja. Teki tuota muutaman kerran ja kävin sitten ajamassa pidemmän lenkin niin vika katosi, mutta aika huolestuttavaa jos tuo olisi tapahtunut jossain keskustassa eikä täällä metsässä. Samana yönä kun tuota alkasi tekemään oli aika kova ukkonen, lieneekö yhteydessä. Huomenna Tampereelle katsastamaan mikä tuon aiheuttaa, eivät olleet kuulemma kuulleet että koskaan ennemmin olisi kellään näin käynyt.
Jos eivät ikkunat olisi mukana ongelmassa, voisi luulla, että ovi ei jostain syystä pääse lukkiutumaan tai joku ovi tai luukku on raollaan. Mutta nuo ikkunat...

Työkaverilla oli kyllä jokunen vuosi sitten upouudessa Mazda 6:ssa juuri samanlainen vaiva kuin sinullakin. Sattui vielä sadepäivä, kun ovet ja joka ainoa ikkuna auki.


Jotenkin luulisi, että tuon tyyppiseen vaivaan on olemassa joku yksi ja sama selitys (joka ei siis ole se, että ei ole koskaan ennen...).

Kopsu
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Loka 2008, 22:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Kopsu »

Ainakin saksalaisissa (VAG) on joku "mukavuustoiminto" joka avaa kaikki lävet pidemmällä kauko-ohjaimen painalluksella. Tai sitten pakkasella lumipyryssä itsekseen yön aikana niinkuin itselle kävi pari kertaa. :evil: En sitten tiedä miten tämä tuohon mukavuuteen liittyy kun auto on aamulla puolillaan lunta :shock: .

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Kopsu kirjoitti:Ainakin saksalaisissa (VAG) on joku "mukavuustoiminto" joka avaa kaikki lävet pidemmällä kauko-ohjaimen painalluksella.
Tämä toiminto on myös 159:ssä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tuli soitto Deltasta ja autossa onkin DPF:n kanssa ongelmia. Koittavat nyt ensiksi puhdistaa sen ja jos ei auta / puhdistu, niin sitten vaihdetaan uusi tilalle.

Ei onneksi tällä kertaa EGR-venttiili. :multi:

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

HopeinenQ kirjoitti:Tuli soitto Deltasta ja autossa onkin DPF:n kanssa ongelmia. Koittavat nyt ensiksi puhdistaa sen ja jos ei auta / puhdistu, niin sitten vaihdetaan uusi tilalle.

Ei onneksi tällä kertaa EGR-venttiili. :multi:
Tiedä vaikka loppuis sen myötä EGR:n ongelmat myös. Tuntuu, että
näissä nykyautoissa kaikki vaikuttaa jollain tapaa kaikkeen tuolla konehuoneessa. :roll:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Do diin!

Taas kulkee Alfa ja tällä kertaa tuntuu jopa, että kulkisi vieläkin paremmin. Voi olla kuvitelmaa tai johtua siitä, että olen reilun viikon ajellut 1.0 litrasella Kia Picantolla ilmastointi päällä. :P

Ajoivat autolle hiukkassuodattimen puhdistuksen regeneroinnin ja sillä tuo vika poistui. Hassua ajatella, että käynnistivät tietokoneella sen puhdistusprosessin kun auto oli saavuttanut riittävän lämpötilan. Autoa haettaessa ajotietokoneen näytöllä luki: Average Consumption 25,4l / km :lol:

Toivotaan nyt, että kestäis hieman pidempään ilman lavettikeikkoja.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Hip hei hurraa!

Alfa kesti matkan Hyvinkää-Valkeakoski-Hyvinkää (n. 190km) :lol:

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Nyt 159 2,4 jtdm ryttyilee, autolla ajettu ainoastaan 160.000 km.
Vika 1, ei ilmeisesti hehkuta kylmäkäynnistyksessä, hehkut mitattu, rele mitattu, näissä ei ole vikaa. Ei tahdo käynnistyä muutaman tunnin seisokin jälkeen, kun käynnistyy, sankka sininen savu putkista.
Vika 2, savuttaa runsaasti mustaa kiihdytyksessä, vetää kuitenkin hyvin n. 3500 rpm huitteille, sen jälkeen ahtopaine vaeltaa ylös-alas 1,5- 1,2 bar. Eikä kunnolla vetoja.

- ennen tätä putsasi nokiloukun niin tehokkaasti, että valkoinen savu täytti tienoon, pakoputken päätkin oli valkoiset ja vikavalo syttyi, toimi kyllä OK jonkin viikon.
-EGR jumitti, meni vikatilaan jne, putsattu ja testerin mukaan toimii.
- diagnostiikan mukaan lämpötila-anturi, ruiskutuspaine, EGR, ilmamassa jne OK.
- EGR on vaihdettu kahdesti ja putsattu kerran, onko imusarja jo niin tukossa, ettei saa korkeammilla kierroksilla tarpeeksi ilmaa???
- kulutus ollut n 7,5 l satasella, se on noussut litralla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

ErkkiK kirjoitti:Vika 1, ei ilmeisesti hehkuta kylmäkäynnistyksessä, hehkut mitattu, rele mitattu, näissä ei ole vikaa. Ei tahdo käynnistyä muutaman tunnin seisokin jälkeen, kun käynnistyy, sankka sininen savu putkista.
Kesälläkö? Jos, niin en usko että johtuu hehkuista. Ei sen pitäisi paljon hehkutella ennen kuin kelit lähestyvät nollaa. Ainakin oma patonki hehkuttaa useamman sekunnin vasta kun on oikein kunnolla pakkasta.

Mahtaisiko olla kumminkin ilmamassamittarivika? Diagnostiikka ei kait tajua sitä ennen kuin tökkeli on totaalisen kaputt.
- Epäkelpokeräilijä -

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Kesällä, tänäänkin seisoi 20 asteen lämmössä 6 tuntia...

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

ErkkiK kirjoitti: - EGR on vaihdettu kahdesti ja putsattu kerran, onko imusarja jo niin tukossa, ettei saa korkeammilla kierroksilla tarpeeksi ilmaa???
Eikös tuo imusarja ainakin autobildin testissä tukkeutunut jo ennen 100tkm, eli voisi hyvinkin olla?
-TMP- kirjoitti:avasi itsekseen keskuslukon ja kaikki ikkunat! Huomenna Tampereelle katsastamaan mikä tuon aiheuttaa, eivät olleet kuulemma kuulleet että koskaan ennemmin olisi kellään näin käynyt.
Tämä vika korjattu, vaihtoivat lukon kuskinpuolen etuoveen. Samalla vaihdettiin tuo termostaatti kun lämmöt vaelteli, oli kuulemma mennyt joku tiiviste ruttuun niin termostaatti ei päässyt kunnolla sulkeutumaan.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

60tuhatta ajettu ja jarrupalat vaihtoon eteen ja taakse. (automaatti)
Soitto Deltaan, hinta arvio noin 750 euroa :(

Tilasin autotarvikeliikkeestä jarrupalat eteen/taakse yhteensä 70e ja toisaalla asennus 130e.
Nyt uudet palat alla 200 eurolla.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
jeQQ
Viestit: 4340
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Miten se voi olla noin kallista Deltassa!? Uskomaton hinta hommaa, jonka kuitenkin itsekin tekee helposti, varsinkin kelluvissa satuloissa..

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Qtronic kirjoitti:60tuhatta ajettu ja jarrupalat vaihtoon eteen ja taakse. (automaatti)
Soitto Deltaan, hinta arvio noin 750 euroa :(

Tilasin autotarvikeliikkeestä jarrupalat eteen/taakse yhteensä 70e ja toisaalla asennus 130e.
Nyt uudet palat alla 200 eurolla.
:-D Jostainhan sen Deltan pitää ne rahat saada. Mä en käytä enää Deltaa muuhun kuin takuuhuoltoihin. Ja kaipa nekin kohta loppuu jos kaatuu koko lafka.

:drinking:

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Puoli vuotta 159:n onnellisena omistajana itsekin hämmästelen Deltan hinnoittelua.
Pari kertaa takuun puitteissa käyttänyt Deltaa.Viimeisin oli raidetangon vaihto , kun alkoi narinat alustasta.Vika poistui ja homma hoitui kuntoon,
kiitos Lahden Deltan huollolle.Muutenkin palvelu ollut asiallista.
Kysyin samalla vuosihuollon hintaa ,niin 390 euron paikkeilla??!!.
Kyseessä ei käsittääkseni edes päähuolto,koska viime joulukuussa tehty
30tkm huolto.
Ja mun ajot niin vähän n.1000km/kk,ettei ehdi vuodessa ajaa niin paljon,että vaatisi päähuollon huoltomuistuttimen mukaan.
Mutta toi "välihuollon" hinta kyllä aika suolainen, vai onko muutettu käytäntöä, että tekevät päähuollon vuosittain kilometrimäärästä riippumatta???

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

petjohk kirjoitti: Ja mun ajot niin vähän n.1000km/kk,ettei ehdi vuodessa ajaa niin paljon,että vaatisi päähuollon huoltomuistuttimen mukaan.
Mutta toi "välihuollon" hinta kyllä aika suolainen, vai onko muutettu käytäntöä, että tekevät päähuollon vuosittain kilometrimäärästä riippumatta???
Päähuolto on 30.000km välein tai vuosittain.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Belva
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 17:41
Car(s): GTV 1.8 itselle ja Q5 perheelle, Exinä: 159 SW 1750 Tbi TI, Mito QV, 159 2.4 jtdm, 156 2.0 JTS, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Belva »

60tkm (vuosi)huolto. Autossa ei vikaa. Pyysin vaihtamaan sulat ja pesemään auton.

Hinta 900eur. Sulkien vaihto (sis. sulat) 140eur.

Tuon laskun jälkeen Auto-Milano on hoitanut huollot.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Kuuden viikon kesäloman aika tullut nyt kellotettua Mariiaan vajaa 8tkm ja aina auto kattoa myöten täynnä. Keskikulutus ollut 6,4l ja aika haipakkaa tullut mentyä. Lisäksi puolet kilsoista tuli Lofooteilla jossa ei teiden mutkaisen herkullisuuden ja mäkien takia pystynyt ihan pienillä kiekoilla ajamaan.

Ilmeisesti meitillä on niitä harvoja 159-yksilöitä, joissa ei ole ongelmia. 22tkm on nyt lasissa ja ainoat ongelmat ovat liittyneet matalaan alustaan ja keulanylitykseen. Ainoastaan lisää kaakkeja kaipaisi, vaikka toi 1,9 on varsin mainio kone matka-ajossa.
-Matti-

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

90 000km huolto Malminkartanon Autohuollossa 406,00Eur.
Ride on!

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

doublesix kirjoitti:90 000km huolto Malminkartanon Autohuollossa 406,00Eur.
Oliko omat öljyt mukana?

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ei ollut.Pistivät Mobil rally formula 5W50 10,66 ltr+alv. Naftasuodattimella oli kyllä rapee hinta 96,00.
Ride on!

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

doublesix kirjoitti:Ei ollut.Pistivät Mobil rally formula 5W50 10,66 ltr+alv. Naftasuodattimella oli kyllä rapee hinta 96,00.
Itse asiassa tuo huolto ei niin kauhean kallis ollut. Kävin vaihdattamassa (omat) öljyt teltta-autossa, mukana myös oma suodatin. Hintaa tuli n. 60 €.

muumikko
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Kesä 2006, 14:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja muumikko »

Mulla oireili lämppäri ja jäähdytin 2006 vuoden 60 t ajetussa 2.2 JTS:ssä sen verran, että kolmeen kertaan korjattiin Deltassa ennen kuin vika löytyi: pieni halkeama sylinterin kannessa kuulemma päästi jäähdytinnesteet väärään paikkaan. Lopputulemana nokalla on nyt uusi kone, takuuna. En valita.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

159 on ruvennut esittelemään vikojaan. Ensin totta kai seisontavalon polttimo rikki ja sitä yrittäessä irrottaa katkesi "lukitsin"-liparekin. NO korjaajan kanssa se saatiin johdoista vetämällä vaihdettua.

Suurempi huoli on kuitenkin n. viikon jatkunut tehojen puute. Auto ei jaksa kulkea kun kierroksia on alle 2000, mutta suuremmilla kierroksilla toimii kuin unelma. Kun auton käynnistää, niin se puhisee jonkin aikaa ja saattaa sammuakin. Käytiin eilen ajelemassa suurilla kierroksilla, kun mietittiin että ongelma on nuo legendaariset egr-venttiilit. Seinäjoen Deltassa ei paljoa selitetty, sanottiin että soittavat Treelle ja kysyvät asiasta.

Tänään auto toimi aamulla paremmin, jaksoi kulkea paremmin pienilläkin kierroksilla. Mutta, iltapäivällä auto ilmoitti 'Tarkista moottori' ja symbolia, joka viittaa ruiskutusjärjestelmän häiriöön. Mitäs tämä tälläinen tarkoittaa, liittyvätkö nämä ongelmat toisiinsa, vai ei kai uutta onkelmaa pukkaa toisen päälle? Ei kovin huvita mennä Sjk:n Deltaan vierailulle...

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Veikkaan että kyse on hiukkassuodattimen tukkeutumisesta. Oletko ajanut paljon lyhyttä ajoa?

SuodattimeN regenerointi auttaa jos ei ole pahasti tukossa.

Vink: regenerointia ei kannata tehdä hallissa, jos sattuu että huoltomies ei ole tietoinen asiasta, savua tulee. Paljon. Lisäksi pakarit kuumenee niin että niihin ei saa laittaa kumisia jatkoja, terveisin nimimerkki "kokeillut".
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Ahaa, että kyse voisikin olla hiukkassuodattimesta... Tuo ruiskutusongelman merkki laittoi vaan miettimään, että mistä on kyse. Lisäksi käyttöoppaassa pyydetään ajamaan pienellä teholla ja nopeudella :o Auto toimii kyllä yhä ihan normaalisti.

Kuinka regeroinnin voi tehdä? Auttaako suurilla kierroksilla ajelu yhtään?

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kyllä lyhyttä ajoa on tullut ajettua paljon, ja valitettavan pienillä kierroksilla. Viime päivinä olen käyttänyt mahd. paljon pienempiä vaihteita. Ahaa, että kyse voisikin olla hiukkassuodattimesta... Tuo ruiskutusongelman merkki laittoi vaan miettimään, että mistä on kyse. Lisäksi käyttöoppaassa pyydetään ajamaan pienellä teholla ja nopeudella :o Auto toimii kyllä yhä ihan normaalisti.

Kuinka regeroinnin voi tehdä? Auttaako suurilla kierroksilla ajelu yhtään?

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Moottori hoitaa itse tuota suodattimen tyhjennystä ja se käynnistyy 500 - 1000 km välein. Oman kokemukseni mukaan puhdistus kestää 80 matkavauhdissa 6 vaihteella 10 - 15 km, eli aika pitkään saa ajaa että puhdistus menee loppuun.

Regenerointi tehdään Deltan Examiner tietokoneella jolla käynnisteään tapahtuma ja se on paljon rajumpi kuin tuo auton normaalikäytössä automaattisesti tapahtuva. Auto käy puhdistuksessa puolisen tuntia ja ison osan siitä ajasta on taulussa 4000 rpm.

Edit: mullakin sytytti moottorinohjauslampun mutta kun Examinerilla katsottiin niin ilmoitus oli "Il filtro del particolato bloccato".
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kiitoksia. Taitaa tulla reissu Deltaan piakkoin. Toivotaan, että siellä saadaan Alfa piuhoihin ja suodatin puhtaaksi! :D

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Mulla on ruvennu toi nokiloukku polttamaan n. 200 kilsan välein...?
Liekö ihan normaalia? Johtuneeko vaan tästä kaupunkiajosta?
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Miles Per Hour kirjoitti:Mulla on ruvennu toi nokiloukku polttamaan n. 200 kilsan välein...?
Liekö ihan normaalia? Johtuneeko vaan tästä kaupunkiajosta?
Minun ajot on kaupunkia 40%:sti ja tuo nokiloukun putsaus tapahtuu melkoisen epäsäännöllisesti. Joskus ihan 50-100 km ja toisinaan taas
300 km välein.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Onkos kenelläkään oikeaa kokemusta 2,4-litraisten dieseleiden eroista, kun verrataan 200 hv:n ja 210 hv:n versioita keskenään. Huipputehon ero on pieni ja koska auto muutenkin on huipputehon kierrosluvulla vain ohivipeltävän hetken, se ei ole kovin kiinnostavaa. Mutta onhan se rikkana rokassa. Toinen rikka muodostuu runsaan 40 kg:n painoerosta tehokkaamman version hyväksi. Tärkein mieltäni askarruttava asia on kuitenkin suuin vääntömomentti, joka tehokkaammassa mallissa saavutetaan jo 1500 kierroksella 2000 sijasta.

Tuo 200 hv:n versio on nimittäin aika laimea peli alle 2000 kierroksen ja suorastaan kuollut tyhjäkäynnin tuntumassa. Kun meno parhaimmillaan aon hyvinkin railakasta kierrosluvulla 2000-4000, on kontrasti alempiin kierroksiin jopa lähes häiritsevän suuri, eikä siihen millään meinaa sopeutua, kun on edellisessä elämässä kelannut 230 000 km. tasaisen kuminauhamaisella 2,0 JTS:llä ja 130 000 2,0 TS:llä, jota Tuulilasikin aikoinaan ylisti väliotsikolla "Ihana turbiini" ja toteamuksella, että "tällaista moottoria ei Japanin poika ole vielä koskaan osannut valmistaa: voimaa on kuin eilisen pojan turbossa, mutta tarjoiltuna tasaisen sivistyneesti alakierroksilta asti".

No siihen verrattuna tämä 2,4 JTDm 200 on kyllä lähellä sitä eilisen pojan turboa. Potku on tuntuva, kunhan ahtopaineet saavuttavat 0,8 tason. Sen saavuttaminen taas edellyttää liikaa vaihdekepin keilutusta.

Takaisin kysymyksten pariin.
- onko JTDm 210 käytännössäkin vääntävämpi eikä vain paperilla?
- on kulutuksissa eroa?
- missä ovat uudemman painoksen kevyemmät komponentit? Tuntuuko kevennys ajo-ominaisuuksissa tai jossain?
- tekeekö Q2:lla mitään? Tuntuuko se missään?

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Jönsson kirjoitti:Onkos kenelläkään oikeaa kokemusta 2,4-litraisten dieseleiden eroista, kun verrataan 200 hv:n ja 210 hv:n versioita keskenään.
- onko JTDm 210 käytännössäkin vääntävämpi eikä vain paperilla?
- on kulutuksissa eroa?
- missä ovat uudemman painoksen kevyemmät komponentit? Tuntuuko kevennys ajo-ominaisuuksissa tai jossain?
- tekeekö Q2:lla mitään? Tuntuuko se missään?
Omat kokemukset, jotka ovat vain 210 hv vehkeestä.
- syö polttoainetta sekalaisessa ajossa 6.9-7.4l/100 km
- nyt ohjelmistopäivityksen jälkeen tuntuu että turbo tulee tasaiseti mukaan. Ei tule enää sellaista tunnetta että jousi venyy, venyy ja sitten potku.
- vääntöä on mukavasti jo alakierroksilla.
- tässä on uutta mallia mm. ruiskut, EGR, läppärakenne mistä puhuit taannoin ja oliko eri valmistajan turbo

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

uudessa mallissa ( 210hv ) on garretin gtb2056v ahdin, joka tosiaan alhaalta tulee mukaan nopeammin, kuin vanhan version kkk ahdin.
uudemmasta saa jo pelkällä steinbauerin purkillakin +250hv/500nm
( ulkomaittein tuloksia )

automaatti on edelleen mielestäni 200hv versio, mutta nelikko ja manuaali etuveto tolla uudemmalla koneella jostain 2008 lähtien.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

Jönsson kirjoitti:Onkos kenelläkään oikeaa kokemusta 2,4-litraisten dieseleiden eroista, kun verrataan 200 hv:n ja 210 hv:n versioita keskenään. Huipputehon ero on pieni ja koska auto muutenkin on huipputehon kierrosluvulla vain ohivipeltävän hetken, se ei ole kovin kiinnostavaa. Mutta onhan se rikkana rokassa. Toinen rikka muodostuu runsaan 40 kg:n painoerosta tehokkaamman version hyväksi. Tärkein mieltäni askarruttava asia on kuitenkin suuin vääntömomentti, joka tehokkaammassa mallissa saavutetaan jo 1500 kierroksella 2000 sijasta.

Tuo 200 hv:n versio on nimittäin aika laimea peli alle 2000 kierroksen ja suorastaan kuollut tyhjäkäynnin tuntumassa. Kun meno parhaimmillaan aon hyvinkin railakasta kierrosluvulla 2000-4000, on kontrasti alempiin kierroksiin jopa lähes häiritsevän suuri, eikä siihen millään meinaa sopeutua, kun on edellisessä elämässä kelannut 230 000 km. tasaisen kuminauhamaisella 2,0 JTS:llä ja 130 000 2,0 TS:llä, jota Tuulilasikin aikoinaan ylisti väliotsikolla "Ihana turbiini" ja toteamuksella, että "tällaista moottoria ei Japanin poika ole vielä koskaan osannut valmistaa: voimaa on kuin eilisen pojan turbossa, mutta tarjoiltuna tasaisen sivistyneesti alakierroksilta asti".

No siihen verrattuna tämä 2,4 JTDm 200 on kyllä lähellä sitä eilisen pojan turboa. Potku on tuntuva, kunhan ahtopaineet saavuttavat 0,8 tason. Sen saavuttaminen taas edellyttää liikaa vaihdekepin keilutusta.

Takaisin kysymyksten pariin.
- onko JTDm 210 käytännössäkin vääntävämpi eikä vain paperilla?
- on kulutuksissa eroa?
- missä ovat uudemman painoksen kevyemmät komponentit? Tuntuuko kevennys ajo-ominaisuuksissa tai jossain?
- tekeekö Q2:lla mitään? Tuntuuko se missään?
Mahtaisiko alakierrosten laimeuden syynä kuitenkin olla EGR-venttiilin jumittelu tms. Itselläni ainakin EGR:n temppuilu näkyi juuri alakierrosten heikkona voimana esim. liikkeelle lähdössä ja moottorijarrutusten jälkeisissä kaasun painamisissa. Ainakin omassani EGR vaihdettiin ja sen jälkeen on toiminut.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

juhani kirjoitti:Mahtaisiko alakierrosten laimeuden syynä kuitenkin olla EGR-venttiilin jumittelu tms. Itselläni ainakin EGR:n temppuilu näkyi juuri alakierrosten heikkona voimana esim. liikkeelle lähdössä ja moottorijarrutusten jälkeisissä kaasun painamisissa. Ainakin omassani EGR vaihdettiin ja sen jälkeen on toiminut.
Ei mahtaisi. Eegeeärrät on vaihdettu ja tutkittu, softat päivitetty ja huollot tehty. Kyse on vain ja ainoastaan monia muitakin nykyaikaisia dieselmoottoreita kiusaavasta ominaisuudesta: suurin vääntömomentti on suuri, mutta sitä vastaavan kierrosluvun alapuolella olematon. Vapaasti hengittävä bensakone on nöyrempi.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

kunnon ohjelma auttaa ainakin jonkin verran, mutta parhaiten auttaa 200hv versiossa vaihtamalla parempi ahdin :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Nyt alko taas lämpömittari temppuilemaan. Sama vika oli heti uutena vuosi sitten mutta korjaantui kun huoltomies tarkisti anturin.

Lämpömittari nousee piikkiin aina samoissa paikoissa, motarilla kun vauhtia on 100 km/h tai enemmän sekä käännyttäessä alamäkeen kotitielle. Aargh. Onneksi vuosihuolto on ajankohtainen muutenkin.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

gfj-365 kirjoitti:kunnon ohjelma auttaa ainakin jonkin verran, mutta parhaiten auttaa 200hv versiossa vaihtamalla parempi ahdin :mrgreen:
Ahtimen vaihto ei liene niitä halvimpia operaatioita??? Sitten vielä Q2 jälkiasennettuna ja ne uudempien mallien kevennetyt osat (mitä ne lienevätkään). Ja minä kun luulin jo lopettaneeni harrasteautoilun. Ei näköjään 40 000:llakaan saa vielä autoa, jota ei tarvitsisi itse rakennella valmiiksi.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Ensimmäinen vikakoodikäynti suoritettu aamulla 159:n kanssa. Jonkinlainen softahäiriö aiheutti moottorin häiriöilmoituksen ja hetkittäisen tehon katoamisen puhdistuspolton aikana, kun ilmaa ohjaava läppä tms. oli jäänyt jumiin hetkeksi. Nopea käynti pikahuollossa ja homma kunnossa. Samalla huomattiin, että juuri ennen kauppoja tehty EGR-venttiilin vaihto oli jäänyt loppuun asti viemättä, eli ko. venttiilin kiinnityskohdan ruuvit hieman kiristämättä ja tiiviste sitämyöten hieman falskannut...

Edit: ei siis kaasuläppä vaan ilmaa ohjaava...
Viimeksi muokannut tmv, 26 Elo 2009, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

tmv kirjoitti:EGR-venttiilin vaihto oli jäänyt loppuun asti viemättä, eli ko. venttiilin kiinnityskohdan ruuvit hieman kiristämättä ja tiiviste sitämyöten hieman falskannut...
Onko sinulla 210hp vai 200hp ja miltä vuodelta ja paljon ajettu?

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Billie kirjoitti:Onko sinulla 210hp vai 200hp ja miltä vuodelta ja paljon ajettu?
-08 rekisteröity, nyt mittarissa 30tkm ja 200hp kone on kyseessä. Ja tuntui kiristyksen jälkeen että vääntö tuli herkemmin ja tasaisemmin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

Hei. Minulla on harkinnassa noin sata tonnia ajetun 159 alfan hankinta. Koneena olisi 2.4 JTDm. Mitä tuollaisesta kannattaa tarkistaa ennen kauppojen tekoa ja millä kilometreillä tulossa olisi isompia remppoja (jakohihnan vaihtoa tms.)?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Hallanvaara kirjoitti:Hei. Minulla on harkinnassa noin sata tonnia ajetun 159 alfan hankinta. Koneena olisi 2.4 JTDm. Mitä tuollaisesta kannattaa tarkistaa ennen kauppojen tekoa ja millä kilometreillä tulossa olisi isompia remppoja (jakohihnan vaihtoa tms.)?
Hihnan vaihto on tuossa mallissa 4v / 120 000 ja se todella kannattaa vaihtaa ajoissa. D-A kyllä rokottaa siitä vaihdosta melko suolaisen hinnan, mutta löytyy niitä osaajia muualtakin - ja edullisempaan hintaan.

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

einari kirjoitti: Hihnan vaihto on tuossa mallissa 4v / 120 000 ja se todella kannattaa vaihtaa ajoissa. D-A kyllä rokottaa siitä vaihdosta melko suolaisen hinnan, mutta löytyy niitä osaajia muualtakin - ja edullisempaan hintaan.
Ok, hyvä tietää. Osaako joku suositella hinta-laatusuhteeltaan hyviä paikkoja alfan huollattamiseksi pk-seudulta?

(Yritin katsoa löytyykö aiheesta jo ketjua foorumilta, mutta ei osunut silmiin. Pahoitteluni, jos kysymys on väärässä ketjussa).

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Malminkartanon autohuollosta kannattaisi varmaan kysäistä. Tietääkseni heillä on kokemusta alfojen huolloista.

http://www.mkah.fi/

Hallanvaara
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44

Viesti Kirjoittaja Hallanvaara »

einari kirjoitti: Malminkartanon autohuollosta kannattaisi varmaan kysäistä. Tietääkseni heillä on kokemusta alfojen huolloista.

http://www.mkah.fi/
Kiitos, pitänee soittaa tuonne ja kysäistä hintaa ja sen jälkeen arvioida juuri tuon kyseisen yksilön ostamista.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

einari kirjoitti:Malminkartanon autohuollosta kannattaisi varmaan kysäistä. Tietääkseni heillä on kokemusta alfojen huolloista.

http://www.mkah.fi/
Kiitoksia muuten tästä! Oman kotteron määräaikaishhuolto olis nyt kohta käsillä ja Deltaan en sitä vie.

Danke!

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Jönsson kirjoitti:Takaisin kysymyksten pariin.
- missä ovat uudemman painoksen kevyemmät komponentit? Tuntuuko kevennys ajo-ominaisuuksissa tai jossain?
Vanteista, jarruista ja joistain ripustuksen osista on karsittu painoa mm . alumiinin käytollä. Ilmoitettu etu 45 kg ja teoriassa parantaa ajettavuutta. Tunteeko joku eron, kuka tietää...

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Curva Grande kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Takaisin kysymyksten pariin.
- missä ovat uudemman painoksen kevyemmät komponentit? Tuntuuko kevennys ajo-ominaisuuksissa tai jossain?
Vanteista, jarruista ja joistain ripustuksen osista on karsittu painoa mm . alumiinin käytollä. Ilmoitettu etu 45 kg ja teoriassa parantaa ajettavuutta. Tunteeko joku eron, kuka tietää...
Auto kevenee, jousittamaton massa pienenee => plussaa ajettavuudelle.
Samanaikaisesti kuitenkin auton painopiste nousee korkeammalle, kun kevennys tapahtuu pohjapellin alapuolella...?

Olisikohan jossain luettelo noista kevyemmistä osista? Onko siellä kulutusosaa mukana? Jos menee palikka vaihtoon, niin saako automatic sen light-version vai laitetaanko vanhaan malliin norsuosat ihan periaatteen vuoksi. Ken elää, hän näkee.

Lukittu