Ilmamassamittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jarsan kirjoitti:
DaViega kirjoitti:yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?

Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Täällä samanlaista vaivaa havaittavissa. Ei nyt selkeetä kynnystä huomaa, mutta yli 5500 alkaa veto olla kovin nihkeää ja kulutus on vähän yläkantissa. Perstuntumalla sanoisin, että kiihtyy aivan yhtä hyvin/huonosti osakaasulla kuin lätkä lattiassakin. Tulpat tuli vaihdettua juuri, eikä meno siitä kummemmaksi muuttunut, vaikka vanhoilla olikin jo se 100 000km täynnä ja uivat mukavasti öljyssäkin vielä.

Lienee ilmistä johtuvaa moinen? Vai olisko muita veikkauksia? Mitään vikakoodeja ei löydy.
Nyt on uusi ilmamassamittari paikallaan ja ilmansuodatinkin tuli vaihdettua samaan pakettiin, vaikka vanha olikin vielä ihan hyvännäköinen.

Lopputulos > Veto palasi yläkierroksille ja kaasuun vastaavuus parani koko matkalta. Diagnoosi oli siis oikea ja hyvä niin. :) Ps. ei se näemmä auta, vaikka kuinka sitä vanhaa ilmiä puhdistaisi. Loppu mikä loppu.


Edit: Tarkennetaan sen verran, että taisi ollakin ECU resetti mikä auttoi. Jälkikäteen testattuna ei huomannut mitään eroa uuden ja vanhan ilmin välillä. :oops: Nyt on sitten toimiva varailmi...
Viimeksi muokannut Jarsan, 17 Kesä 2011, 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti: Ps. ei se näemmä auta, vaikka kuinka sitä vanhaa ilmiä puhdistaisi. Loppu mikä loppu.
Joo kyllä se mullakin varmaan vielä vaihtoon menee. Tässä viikolla on pari kertaa oireet palanneet hetkeksi, mutta 95% ajasta toimii kuten pitää.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aluksi se puhdistus tosiaan tuntu vähän auttavan, mutta eipä se enää tuossa vaiheessa, kun ilmi on jo paljon ajettu. Jotenkin se vaan hiipuu, vaikka langat puhtaat olisikin. Tietty puhdistus sillon toimii, jos on vaan likanen ja kannattaahan se ensin yrittää puhdistamalla korjata ongelmaa. Sen verran on helppo ja nopea homma.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pitänee ruveta sitä ilmamassa mittaria pikkuhiljaa etsiskelemään, ensimmäisenä vaki paikkaan kysymään ~30% alennuksen takia :lol:

Onneksi ei ole niin 'välitöntä korjausta' vaativa vika, tietysti puolella tankilla pääsee vaan 250km, mikä nyppii, vaihan ilmamassamittarin ja katson tarkan kulutuksen...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

En oo nyt varma onko ilmi kosahtanut vai ei, mutta asiaa tutkiessani huomasin mielenkiintoisen havainnon brittien palstalta.
Siellä mainitaan, että boschin (eng:MAF) ilmien osanumero on automallista riippuen eri, mutta antureiden osalta ne ovat identtisiä.

156 V6 CF2 on anturi #F00C2G2030.
Sama anturi on myös ts ja JTD.
Muita ovat Landrover, Lada, Fiat, Ford, Volvo ja Opel.

Kun V6:n ilmistä saa maksaa lähes 300e, niin sama osa muihin on useilla alta sadan euron, ja kuitenkin kyse on lähes samasta tuotteesta.
Moni on tuolla briteissä todennut, että mm. Opelin anturi pelittää ongelmitta.
Onko tässä koira haudattuna vai mistä tollanen hintaero voi muodostua?

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

hamppi kirjoitti:Kun V6:n ilmistä saa maksaa lähes 300e,...
Maksoin alkup. Boschista 175€ kaksi viikkoa sitten Vaasassa.
Kyllä varmaan löytyy sama anturi muuallakin, vain eri putki -mutta ovatko ne alle satasen sitten Bosch vai joku ping-pong-merkki?

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

^ Ihan alkuperäisiä Boscheja ovat.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tuossa lueskeltuani on pakko kirjoittaa, että tuo just rempattu 156nen teki rempan jälkeen sitä, että kiihdytettäessä se potki putkeen ja nyki ja hyytyi. Parin sadan metrin ajon jälkeen alkoi toimia hiukka paremmin kuitenkin niinkuin myöhäisellä pakariin potkien. Ajoin auton talliin ja vaidoin MAFfin, niin jo perkele on pelannut kuin enkeli pari päivää. Kiihtyy ja vetää kiitettävästi. Moninaiset ovat siis oireet. Pahin kierrosalue oli 2000-3000 rpm.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hamppi: kyllä antureissa on yhtäläisyyksiä. En nyt osaa sanoa että missä kaikissa on samoja, mutta Bosch asentaa samoja antureita eri koteloihin.

Jos siis mahdollista niin halvemmalla saattaisi päästä jos irroittaisi sen anturin kotelostaan, ottaisi siitä numeron ja menisi sen kanssa varaosaliikkeeseen.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

TDI Vaggineissahan on porukka vaihtanut alkuperäisten Boschilaisten tilalle Mersuissa käytettäviä Pierburgin? tekemiä ILME:jä. Itselleni jäi tuollainen hyllyyn edellisestä Seatista ja pakkohan sitä oli tuohon JTD 156:een koitaa. Menossa ei havaittavaa muutosta suuntaan taikka toiseen ollut, mutta Examinerin mukaan uusi anturi näytti "hieman liian alhaista imuilmanlämpötilaa (n. -120°C, todellinen jotain +15°C)
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Ei ne englantilaiset ihan hassuja puheskele siellä foorumillansa.
Voin vaan todeta, että jukoliste sehän toimii!
Tällä hetkellä siis anturin virkaa hoitaa Opelin ilmamassamittarista irti otettu anturi.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulle tyrkyttivät varaosaexpertillä viime kesänä nimenomaan ooppelin ilmamassa mittaria kun hintoja kyselin, oletettavasti se koko hoito olisi mennyt sinne kun niin varman oloisena laittoivat ooppelin osaa :lol:

Mainitaan nyt vielä että jäi kokeilematta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Tulipa taas todettua ettei halvalla saa hyvää.
AD:ltä tarvike 109€ kun Bosch 230€.
Ensimmäisenä tuli intermotor Part Number 19602. Ruiskun vikavalo hävisi mutta poltti putkessa ja ei ottanut juurikaan kierroksia (epäilen että väärä osa mutta eivät myöntäneet).
Seuraavaksi sain jonkun saksalaisen joka oli samalla numerolla.
Tyhjäkäynti kuin ralliautolla mutta muuten tuntui toimivan. Koeajossa huomasin selvää puutumista 2000-5000 rpm välillä.
Ecu resetoinnin jälkeen yritin opettaa ilmiä puolisen tuntia vielä tavoille mutta tuloksetta.
Kyllähän se alkuperäinen on sitten vaan haettava.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:Hamppi: kyllä antureissa on yhtäläisyyksiä. En nyt osaa sanoa että missä kaikissa on samoja, mutta Bosch asentaa samoja antureita eri koteloihin.

Jos siis mahdollista niin halvemmalla saattaisi päästä jos irroittaisi sen anturin kotelostaan, ottaisi siitä numeron ja menisi sen kanssa varaosaliikkeeseen.

Koskee nykypäivänä NIIIIIN montaa muutakin osaa, pirukaan vaan ei tiedä mitkä käy ristiin. Kaikki osahankinnat menee nykypäivänä kuitenkin pitkien alihankintaketjujen kautta ja sarjat pyritään saamaan mahdollisimman suuriksi että kannattavuus olisi kohdallaan.

Siksipä veikkaan että jos puhutaan esim. keskuslukon ovimoottorista tms. sama moottori käy kauttalinjan niin Volvoon, Alfaan, Dodgeen tms. jne. ihan yli "puoluerajojen" sitten nuo koteloinnit yms. vaihtelee automerkeittäin....
Boschin osat yksi hyvä esimerkki - nykyään aika monesta autosta löytyy niitä ja boschillakin on alihankkijoita jotka toimittaa myös boschin kilpailijoille. Joten voi olla että se varsinainen anturi on aivan sama myös siellä boschin kilpailijan tekemässä ilmissä - kotelo on vaan tehty jossain muualla - tai toisinpäin. Ja kuten sanottu - pirustako näitä tietää :-D

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Ilmistä

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Tervehdys

Alkoi tuo 145 yskiä ja vähäinenkin kulku katosi. Katsoin onneksi tästä listalta identtiset anturat ennenkuin painelin Hämeen Autosähköön. Autooni kertoivat sopivan 01 loppuinen ilmi, hinta karvan alle 400e. Ostin kuitenkin satasella 19 loppuisen ilmin jossa sama antura kuin tuossa 01:ssä. Vaihdoin sitten pelkän anturan vanhaan putkeen ja taas toimii. En tosin silmämääräisesti erottanut mitään eroa noissa eri numeroisissa putkissa- mielestäni kuitenkin muovinpalalle aika kova hinta tuo 300. Anturoita ei Bosch kuulemma toimita irrallaan suomeen- euroopasta ja englannista voisi saada. Listan kaappasin linkistä joka yllä.
145 brittifoorumilta löytyy kanssa kattava tarina aiheesta. Toivottavasti tästä löytyy apua kun painitte noiden Boschien kanssa. Yllämainitun firman myyjä oli oikein yhteistyöhaluinen kun listan kanssa sinne painelin, kaiveli läjän tavaraa ja vertailtiin hintoja. Joissain Opelin malleissa on myös samoja ilmejä, niitä en selvittänyt tarkemmin kun tuo ratkesi noin helpolla.

There's a good bit of research on MAF's and a list on the "other" 156 forum ...

Recently in our Bulgarian Alfa forum was posted info about HFM (Hot Film Air Mass Meter) sensor, used for Bosch MAF's.
It seems that Bosch used the very same sensor F00C2G2030 for all of thiese MAF's(please make difference between the sensor, and entire MAF):
Bosch 0 280 217 531
Bosch 0 280 218 001
Bosch 0 280 218 004
Bosch 0 280 218 019
Bosch 0 280 218 045
Bosch 0 280 218 108
Bosch 0 281 002 182
Bosch 0 281 002 199
Bosch 0 281 002 207
Bosch 0 281 002 208
Bosch 0 281 002 308
Bosch 0 281 002 309
In all above MAFs is build (HFM) F00C2G2030.....
So its possible for someone who drives 156 1.9 JTD ‘02, and normaly must use Bosch 0 281 002 309, at cost 310 EU (BG price), to use MAF for 166 2.4 JTD ‘99 - Bosch 0 280 218 019 at cost 65 EU - and must change only the sensor, if MAF main body differs from each other.......
Few of our Bosch dealers checked this info, and it seems OK.....

2c

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Vikakoodien luvussa Ilmi näyttää liian vähäistä arvoa. Putsaamalla kannattaa varmaan kannattaa aloittaa ja löytyykin jo tuota ilmiin tarkoitettua suihketta.

Mitään vinkkejä ilmin puhdistamiseen? Ruuvit oli ainakin torx, mutta niissä oli keskellä sellainen tatti, kun nopeasti katselin ja eipä sellaista löydy :-D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ vielä otetaan vinkkejä vastaan ennen kuin vkl alan asiaa tutkimaan, kiitos :roll:

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Asiaa sivuten, ostin juuri paikallisesta tarvikeliikkeestä alkuperäisen 2.0TS CF2 koneen Boschin ilmin hintaan 110e. Tuli Boschin keltaisessa laatikossa ja oli sinetöity boschin hologrammisinetillä. Eli ei nuo alkuperäisetkään nyt niin hirmuisen kalliita ole edes täällä suomessa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

quppe kirjoitti:Mitään vinkkejä ilmin puhdistamiseen? Ruuvit oli ainakin torx, mutta niissä oli keskellä sellainen tatti, kun nopeasti katselin ja eipä sellaista löydy :-D
Sehän ei muuten sitten ole perus 6-sakarainen torkki vaan Security TORX +, eli ns. turvatorxi 5-sakaralla. Pitäis nykyään löytyä sarjoina ihan perus autotarvikeliikkeestä. MAF:in puhdistukseen löytyy CRC:ltä aine nimeltä Air Sensor Cleaner.


^Paikallisesta autotarvikkeesta alkuperäinen CF3 ilmi 95€.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Heikalta ilmi ja sen lisäksi ecu resetti... huh, kylläpä auto muuttui. Ilmi saisi laueta kerralla, eikä niin, että pikku hiljaa meno muuttuu huonommaksi.

Alusta kunnossa, moottori vetää iloisesti rajoittajaan... kyllähän tuolla taas ajelee. 8)
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

quppe kirjoitti: Ruuvit oli ainakin torx, mutta niissä oli keskellä sellainen tatti, kun nopeasti katselin ja eipä sellaista löydy :-D
Voi niistä reunoista napata kiinni sivuleikkurillakin ja kiertää auki.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

hjpp kirjoitti:
quppe kirjoitti: Ruuvit oli ainakin torx, mutta niissä oli keskellä sellainen tatti, kun nopeasti katselin ja eipä sellaista löydy :-D
Voi niistä reunoista napata kiinni sivuleikkurillakin ja kiertää auki.
Lähteekö se tosiaan irti kiertämällä? Enpä ole uskaltanut kokeilla.. Tarkoitit varmasti tuota putken sisällä olevaa anturi osaa ja sitä pyörittämällä lähtee irti, siten että on myös toiminta kunnossa sen jälkeenkin? :lol:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hagger16 kirjoitti:Heikalta ilmi ja sen lisäksi ecu resetti... huh, kylläpä auto muuttui. Ilmi saisi laueta kerralla, eikä niin, että pikku hiljaa meno muuttuu huonommaksi.

Alusta kunnossa, moottori vetää iloisesti rajoittajaan... kyllähän tuolla taas ajelee. 8)
Ja seuraavaksi hihna poikki :-D Kyllä se meno muuttuu, tiedän myös kokemuksesta.

Olitkos sie jo vaihtanut siihen kerran ilmin?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

quppe kirjoitti:Vikakoodien luvussa Ilmi näyttää liian vähäistä arvoa. Putsaamalla kannattaa varmaan kannattaa aloittaa ja löytyykin jo tuota ilmiin tarkoitettua suihketta.

Mitään vinkkejä ilmin puhdistamiseen? Ruuvit oli ainakin torx, mutta niissä oli keskellä sellainen tatti, kun nopeasti katselin ja eipä sellaista löydy :-D
Eipä muuta kun joko CRC bräkleeniä tai puhdistus sprayta. Noilla luulisi puhdistuvan jos on puhdistuakseen?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

quppe kirjoitti:
hjpp kirjoitti: Voi niistä reunoista napata kiinni sivuleikkurillakin ja kiertää auki.
Lähteekö se tosiaan irti kiertämällä? Enpä ole uskaltanut kokeilla.. Tarkoitit varmasti tuota putken sisällä olevaa anturi osaa ja sitä pyörittämällä lähtee irti, siten että on myös toiminta kunnossa sen jälkeenkin? :lol:
Taisi kyllä hjpp tarkoittaa reunoilla torxin kannan reunoja... :roll:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Olitkos sie jo vaihtanut siihen kerran ilmin?
No en... :oops: Sen takia nyt ajattelin vaihtaakin, kun arvelin, ettei se enää voi olla kunnossa.

Hihnan vaihdosta on kolme vuotta. Eiköhän se nyt laukea, kun auto on muuten tikissään. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Torxeja juu... Ja sitten vaan vetäisee anturin pois kolostaan.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Korvasin omasta autosta ne ikävät 5-sakaraiset torxplustamperproofit tavallisilla torx-ruuveilla.
Lieneekö Veijo Bosch laittanut sinne sellaiset, että voisi myydä sitä €300 ilmiä putkenpätkineen pelkän €100 anturin asemesta? Muuta syytä niille on vaikea keksiä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Lievä OT. Jotain joskus kuullut, että niillä oli tarkoitus estää osaamattomien räpellykset, ettei tule moottorivälinepaloja. Polttoainepuolellahan noita torxeja käytetään. Ennenhän noita turvatorxeja ei vissiin löytynyt juuri mistään ja yksityisille niitä ei edes saanut myydä.

Totuus lienee kuitenkin tuo rahastus-teoria.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Omassa cf2 2.0ts ominaisuutena kylmällä(kylmänä), kun lähden liikkeelle, kierrokset eivät tahdo nousta, tai nousevat nykien. Paikallaan ollessa kierrokset kyllä nousevat reippaasti ja tasaisesti. Myös ylämäissä tuntuu nopeus laskevan hieman turhan paljon vaikka mäen alla on ollut nopeutta ja kierroksia 3-4k.

Ilmin vaihtoko olisi ajankohtainen, tulppiakaan ei varmaan ole vaihdettu ainkaan 75tkm (moottori vaihdettu tehdaskorjattuun, kopalla ja ilmiesesti myös lisälaitteilla ajettu noin 200tkm)

Tulppien kuntoa en ole vielä katsonut, ei tulppa avain mahtunut reikään ja lienee mittavasti liian isokin (21mm) Mitä kokoa tulpan kannat ylipäätään ovat?

Tankissa pelkkää 98E..

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Kylmällä autolla ajaessa ei kannata suurempia johtopäätöksiä tehdä. Mikäli auto ei lämpinäkään vedä tasaisesti (ilman nykimisiä tai hyytymisiä) rajoittajaan, niin sitten kannattaa testata uutta ilmiä..

Kyllä tuo omakin takkuaa kylmänä edelleen. Taitaa olla ominaisuus...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Siinä on liian pieni moottori :wink:

Muistan EX 156 kanssa oli kanssa kylmällä koneella samoja ongelmia että kylmällä koneella oli välillä ihme nykimistä.

Eipä ole VeeKuutosessa ollut tuota ropleemaa, tasaseen kulkee.
Life is too short to drive boring cars.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

5000rpm ja kierrokset alas(pää melkein tuulilasiin) ja teksti "go to dealer".
Multiecuscan näytti vikakoodin P0100 ja on jatkuva eli ei saa pois.
Onkohan vika varmasti ilmamassa-anturi?
Vaihdoin eilen tulpat ja akku oli irti eli olisiko mahdollista että ilmissä on ollut vikaa jo aiemmin ja on korjannut sitä ja nyt akun irroituksen johdosta vika tuli esiin?
Autona siis 2.5 V6.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mistä mahtaisi saada halvimmalla?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllähän se ilmiltä kovasti vaikuttais.

Itse en siitä muoviputkesta viitsisi maksaa paria sataa, kun pelkkää anturia saa muutamilla kympeillä (Bosch F 00C 2G2 044). Tuotahan käytetään monissa muissakin autoissa, joten googlettamaan vaan mitä saisi helpoiten ja edullisesti. :wink:

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko tässä uudemmassakin v6:ssa sama anturi? Mulla olisi vanha tessun anturi vielä tallessa,kävisikö se muka tuohon? Ja millä sen anturin irroittaa,saako sellaisia avaimia esim motonetista?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jkk »

^anturi lähtee kun avaa kaksi ruuvia, joissain 6sakarainen erikois torksi ja joissain 5 sakarainen. molempia löytyy ainakin biltemasta

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuo laittamani anturinumero on omasta V6:sta otettu. Sama anturi oli myös 1,8 "Bose" tessussa. Vanhemmista tessuista en tiedä, mutta äkkiähän tuon siitä anturin kyljestä lukee.

Oman halpis turvatorxisarjan ostin Fixus-liikkeestä ja kustansi alle 10€. Muistan lukeneeni, että noita on löytynyt myös Biltemasta. Motonetista en ole varma. Ruuvit eivät ole upotettuja, joten oikean avaimen puuttuessa ne voi kiertää auki vaikka sivuleikkureilla. Oikean kokoisella talttapää ruuvimeisselilläkin kuulemma on operaatiossa onnistuttu. ;)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jkk »

motonetista en ainakaan itse aikanaan löytänyt...

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ilmin ulkopinnassa luki 0280218054, tuo toinen numerosarja on siellä itse anturissa, eli se pitää varmaan irroittaa että sen näkee?

Onko tässä oikea anturi:
http://www.driven2automotive.com/air-fl ... nsert.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos taas nopeasta avusta!

Juuri kun vaihdoin tulpat ja vahasin auton niin kiitos on tässä :shock: .
Voiko tuo akun irroitus aiheuttaa ilmin toiminnassa jotain, kun tosiaan valittaa että jännite liian alhainen ja näytti multiecuscanilla jotain 0,4V. Päivän kuitenkin toimi virheettä tulppien vaihdon jälkeen ja yhden kerran kun kiihdytin ja kierrokset nousi yli 5000 niin häiriövalo syttyi eikä saa poistettua. Auto toimii muuten mielestäni normaalisti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Helppo testata: ota ilmi irti ja katso, muuttuuko mikään. Jos ei muutosta, se on tasan siinä se vika. Jos huomaat selvän muutoksen, voipi ilmissä olla orastavaa vikaa.
Toisaalta, hajonnutkin ilmi voi ilmaantua monella tavalla.

Koodi: Valitse kaikki

Possible sumptoms of OBD code P0100
You will likely not notice any serious drivability problems, although there may be symptoms such as a general decrease in power or sluggishness.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jmi kirjoitti:Ilmin ulkopinnassa luki 0280218054, tuo toinen numerosarja on siellä itse anturissa, eli se pitää varmaan irroittaa että sen näkee?

Onko tässä oikea anturi:
http://www.driven2automotive.com/air-fl ... nsert.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu, se anturin numero on tosiaan siinä anturin kyljessä, joten pitää irrottaa että näkee. Kyllähän tuo linkittämäsi oikealta näyttää. Tarvikeantureita varmaan kannatta välttää, niitäkin ebaystä näyttää saavan alle £40 hintalapulla.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Uskaltaako autolla ajaa nyt? Tuossa linkittämässäni osassa ei ole mainittu uudempaa v6:sta,omani on v.2004 valmistettu,taidan varmistaa numeron huomenna.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jmi kirjoitti:Iyhden kerran kun kiihdytin ja kierrokset nousi yli 5000 niin häiriövalo syttyi eikä saa poistettua. Auto toimii muuten mielestäni normaalisti.
Itselläni kesti kerran V6:sen uusi ilmi noin 3km. Kierrokset oli jotain 6000rpm ja naps, kerrasta poikki. Uusin tuolloin samalla ilmansuodattimen, ilmeisesti jokin roska/hiekanmuru oli jäänyt puhtaalle puolelle ja kiihdyttäessä lähti sitten liikkeelle ja napsahti ilmiin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin osaako joku sanoa uskaltaako autolla ajaa, normaalisti se tuntuu ainakin toimivan, valo vain palaa? Eli meneekö auto johonkin vikatilaan?

Onko näissä uudemmissa niin että häiriövalo jää niin pitkäksi aikaa kunnes vian nollaa? Vanhoissa ruiskunvalo paloi vain kun vika oli päällä?

Joo ja omassa ilmissä oli lukemat F 00C 2G2 044(V6) ja pistin uuden tilaukseen.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Toisella cf2 2.0 ts ilmillä vikavalo jäi pois ja tuntui muutenkin käyvän normaalisti. Tämän numero on F 00C 2G2 030, voiko olla käytännössä sama kuin tuo V6:n 044 kun tilaamani uusi anturi korvaa molemmat(linkki aiemmin)?

Ja tosiaan tuo rikkinäinen näyttää ilman määrän ja lämpötilan, mutta jännite on alhainen ja tästä johtuen valo palaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jmi »

Sain tilaamani anturin ja osa on F00C2G2030 ja driven2automotive.com:n mukaan 030,033,044 ovat samoja antureita.
Aika kusetusta Bosch:n puolelta, voiko tosiaan olla näin!!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä se niin taitaa olla. Ulkomailla on myös puitu samaa asiaa. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=47987" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Omaan 156 V6:seen löytyi tuo F00C2G2030 anturi Lada 110:stä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin