Ilmamassamittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

onkohan jollakin tietoa asiasta!!! kävin kysymässä paikallisesta boschin liikkeestä ilmamassamittaria itselleni, kaveri sanoi että onkos auto pihalla, että käydään katsomassa osanumero siitä!!! katsottiin numero ja näpytteli koneelle, sanoi että taitaa olal hyllyssä ja länttäsi tarvikeosan käteen, kysyin että eikös ole alkuperäistä niin sanoi että maksaa 279€ varaosan hinta oli 155€, noh... kävimme kuukausi takaperin ostamssa markus_p:lle mittarin, hän sai boschin osan ja hinta oli 108€ :shock:

että voiko noita olla kuinka montaa erilaista numeroa??? vai oliko tämä markuksen ilmi sitten se ladan ilmi???

ja kannattaakohan sellainen tarvike ilmi ostaa??(arvaan että ei)

ja jos joku viitsisi katsoa sen numeron itseltään niin vosii vertailla että kuinka monta erilaista löytyy :-D

kuulostaa todella ihmeelliseltä, mutta se myyjä sanoi että autoissa voi olla erilaiset ruiskut josta johtuu se että mittari on erilainen!!!

ai niin ja koneena oli 1.8TS

ja mun ilmin osanumero on 0 281 002 199? ja luulempa melkein että mulla on alkuperäinen osa jota eio le vaihdettu ikinä, voisko olla että numero on muuttunut???
Viimeksi muokannut KauGoH, 03 Huhti 2006, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Tuosta miun tilanteesta... Eli se ilmi on Boschin ja osan nro: 0 280 218 019. Hintaa oli tosiaan 108e. Miulla se on toiminu hyvin!

Kuulostaa kyllä omituiselta että samassa autossa olis useempaa erilaista osaa...

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Mie ostin vasta 2.0 TS:ään ko osan 120e Boschin liikkeestä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Täältä jos katsoo, niin saa selvyyden noista ilmeistä. Pikaisella vilkaisulla vaikuttaa että 156 1.8TS:n (vm.2000->) ilmi on sama kuin 1.6 ja 2.0. Samoin kuin Fiat Mareassa..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

ZicZac
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Syys 2005, 13:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZicZac »

Jouduin vaihdattamaan 156:een ilmamassamittarin ja kulutus putosi litralla/100km. Voiko olla pelkästään ilmin ansiota?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

voi... itselläni tapahtui sama ilmiö :wink: ei valittamista
Life is too short to drive boring cars.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

pari kysymystä jos joku osaa vastata:

1. 156 v6 tuntuu jotenkin laiskalta, ottaa kyllä kierroksia mutta laiskasti
2. tuntuu että vie bensaa aikaista enemmän (ei ole ajotietokonetta, perstuntumalla) varsinkin lähtiessä ryyppy toimii oudosti, auto meinaa välillä hyytyä kun painaa kaasua, ihan kuin saisi liikaa

voiko tämä johtua ilmistä ja voiko ilmi mennä niin sanotusti puoliksi rikki että välittää väärää tietoa ECU:lle?

Vai onko vain luulo tauti iskenyt :crazyeyes:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Itsellänikin oli vastaavat oireet, eikä mikään muuttunut vaikka ostin uuden em. anturin. Vieläkin menovesi maistuu ja kylmällä koneella tukehtuu kovemmalla kaasulla alle 2500 kierroksen. Jos tarpeeksi runttaa kaasua että pääsisi korkeammille kierroksille niin polttaa putkessa :) Naapurit tykkää.

Seuraavaksi tarvitsee varmaan vaihtaa lambda...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

tube68 kirjoitti:
1. 156 v6 tuntuu jotenkin laiskalta, ottaa kyllä kierroksia mutta laiskasti
Tämä on aivan peruskäytös mikä tulee loppusuoralla olevan ilmin kanssa eli laiskuus kierrosalueen ylärekisterissä. Tosin en ole varma onko se jälkimmäinen ominaisuutesi ilmin aikaansaamaa. Mutta jos tuota anturia ei ole lähivuosina vaihdettu, niin kannattaa se tehdä. Pelkkä laite ei ketään konkurssiin vie eikä se normaalisti montaa vuotta kestä.
Viimeksi muokannut MKT, 22 Elo 2007, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Meillä on -99 156 1.6 TS ja se tuntuu hieman hengettömältä alakierroksilla ja bensankulutuskin on ollut siell 9 litran tienoolla ja päästöissä häikkää olisikohan syynä tuo ilmamäärämittari (ilmi)????
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

ilmin hajotessa useille on käynyt(itsellenikin) että kierrokset loppuvat viiteen tonniin, ja siitä ylöspäin on kuin tervan juontia... ja myöskin lisääntynyt kulutus voi olla oireena...

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa... :roll:

Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

silverine kirjoitti:Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa... :roll:

Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.

Sulla on autossa varmaan öljyttävä ilmanputsari? Puhdistiko/öljyskö ne huollossa sen? Liika öljy tuhoaa ilmin. Kokemusta on.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Ei ole öljyttävä malli.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

silverine kirjoitti:^
Ei ole öljyttävä malli.
:shock: Ei voi sitten kun ihmetellä. Onneksi sait takuuseen uuden. :lol:

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Itelläkin tuo ilmi näköjään heikossa hapessa.

Tehot tuntuu olevan kateissa vrt:

kolmosvaihteella:

100-140 6sec ilmin johto irti
100-140 15sec ilmin johto kiinni

Heikalta ajattelin uuden tilata, mutta heräää kysymys kumpikohan noista
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=262 (tämän koodi vanhassa vehkeessä)
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=263
on se oikea? Koneen 2.0 TS vm -00
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

VOI olla, että olen täysin väärässä mutta eikös tuo CF2 ole 155hv koneeseen? CF3 taas sitten 150hv 2000 vuodesta eteenpäin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

4 napainen piuha hintaa n300, sopii vanhemmat alfat kuten 155/gtv
5 napainen hintaa n 150 uudempiin malleihin

tosin Tampereelta irtoaa tuo kalliimpi tarvikkeena 60 eskolla, hyvin pelaa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

KauGoH kirjoitti:onkohan jollakin tietoa asiasta!!!
Mulla on jossain kaapissa 2.0 JTS:n ilmamäärämittari, oliskohan se käypänen, sillä on ajettu n. 2.000 km.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja vale »

KauGoH kirjoitti: ja kannattaakohan sellainen tarvike ilmi ostaa??(arvaan että ei)
V: Kyllä ja ei. Riippuu tarvikkeesta.

Itselle on muodostunut näin varaosamyyjänä seuraavanlainen käsitys näistä tarvikeilmeistä:

Hyllystä löytyy monenlaista ilmiä, on boschin paketissa ja sitten mitäänsanomattomassa valkoisessa paketissa jossa on esim. Startaxin koodit päällä, no sitten kun otetaan käteen se boscin paketti ja se valkoinen ja tutkitaan sisältöä, niin kappas sielä on kaksi aivan samanlaista ilmiä sisällä, boschilla on selvät merkinnät siinä ja kun sitä tarvikettakin tutkiin niin monesti sieltä hahmottuu samat tekstit, mutta kolvi on hieman sotkenut niitä kohtia joissa sitten on esim. autovalmistajan logo tai boschin logo tms. Hyvin usein näin käy saksalaisten autojen varaosien kanssa ja niiden mihin bosch toimittaa tehtaalle osat.

Eli ilmamassamittareiden valmistajia ei euroopassa kovin montaa ole. Tuossa kun ilmiä omaani hommasin huomasin että on ne perkule kalliita tehdäkkin (verrattuna moneen muuhun nipistikkeliin), sillä sisään ostohinnat 200e ilmille on melkein 170e ja kyseessä on kuitenkin sellainen osa mitä ei joka päivä kysellä vaikka otetaan kaikki merkit huomioon.

Denson systeemien ja yleisesti autojen joissa on muut kuin boschin tai valeon elektroniikka asia onkin toinen. Kiina kun melkolailla valmistaa japsielektroniikan niin siellä sitä kopiointiakin harrastetaan melkoisesti. Tosin kiinalainenkin osaa tuotteen tehdä, kun vaan laadunvalvonta on kunnossa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

20v varaosamyyntiä työkseen harrastanut yhtyy edelliseen, saman kylän mieheen (ajatuksillaan)

monesti ovat tosiaan samaa sontaa kuin alkup. samasta tehtaasta, mutta halvempi reitti.
ja Kiina on tuleva talousmahti....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTE »

jees.samat sävelet.ostin 2v sitte ilmin 155:seen oulun diesel turuselta,siellä sanoivat että laittavat asiakkaiden autoihin pääasiassa tarvike ilmejä ja valituksia ei ole tullut sen kummemmin kuin boschin ilmeistä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Sattuman kauppaa. Oma tarvike ilmi tuntuu pelaavan huonommin kuin vanha likainen Bosch. :lol:

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Lähetetty: Kes 31.12.2008 18:16...
silverine kirjoitti:Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa... :roll:

Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
Eilen matkalla duunista kotiin heitin ohituskaistalla
kaasun pohjaan ja samalla melkein otsan tuulilasiin...
ILMI hajos/oli hajonnut taas. Mikähän tota oikeasti vaivaa?
Alfan legendaariset sähköt -kö?
Vai hieman rikki oleva suodatinkotelo?
No, nyt sitten kerhon setä askartelee BMC:n tilalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Hyvät ne alfan sähköt on :o:

Aika ihme kyllä, et ilmit menee?
Jos putsarin kotelo rikki, pääseekö putkeen pölyä?
lähtisin kyllä etsimään vikaa liittimistä/johdoista.
eihän ilmit nyt kokoajan hajoa.

Tuskin siinä ilmissä se vika on?

lisätty: mistä päättelet, että ilmissä vika?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

stenu
Viestit: 43
Liittynyt: 13 Loka 2009, 20:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stenu »

Yleensä (pätee varmaankin myös Alfoihin) ilmamassamittarit alkaa näyttämään koneeseen tulevaa ilmaa liian vähän. Johtuu yleensä likaantumisesta. Varsinkin vaihdettaessa ilmansuodatin kannattaa varoa että ei levittele pölyä putkiin. Pöly palaa kiinni mittariin ja alkaa näyttämään liian vähän. (Tätä käy myös ihan merkkihuolloissa kun keikalla tehdään).
ECU:han ruiskuttaa bensaa sen mukaan mitä ilmaa tulee. Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.

Näkeekö Alfadiagissa Ilmin mittausarvon? Jos näkee niin tännehän vois laittaa eri koneiden oikeat arvot parissa pisteessä (esim. tyhjäkäynti ja 3.vaihde 3000 rpm). Pääsee sitten helposti kattomaan onko samanlaisia arvoja vai näyttääkö ilmi väärin.
Myös Lamdban korjausarvot kannattaa kattoa, niistä paljastuu usein ilmi vika. Jos ei Alfadiaggia tai vastaavaa ole niin kannattaa kyllä miettiä lähteekö perstuntumalla vaihtamaan kallista osaa.

Itselläni ei tosiaan Alfoista ole vielä pahemmin kokemusta joten korjatkaa jos oon pahasti väärässä. Toisaalta auto kun auto niin toimintaperiaatteet on aikalailla samat.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^^
ILMI:hän se paskana oli.

Suodatinkotelon kansi on ollut pitkään rikki ja
sitä olen yrittänyt paikkailla kotikonsteilla, huonolla
menestyksellä:
Kotelosta löytyi kuollut ampiainen, suodattimen
sisäpuolella mm. hämähäkin verkko...

No, nyt on kotelo haudattu ja korvattu. :twisted:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

stenu kirjoitti:Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
Omien kokemusperäisten havaintojen mukaan juurikin näin. Eli murisee mutta ei mene. Sitten alkaa sammua tai meinata risteyksiin ja vielä kun odottelee niin puutuu totaalisesti tietyn kierrosalueen yläpuolella. Katastrofaalisesti ei ole yhtään itseltä hajonnut.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Wile E. Coyote kirjoitti:
stenu kirjoitti:Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
Omien kokemusperäisten havaintojen mukaan juurikin näin. Eli murisee mutta ei mene. Sitten alkaa sammua tai meinata risteyksiin ja vielä kun odottelee niin puutuu totaalisesti tietyn kierrosalueen yläpuolella. Katastrofaalisesti ei ole yhtään itseltä hajonnut.
Jep. Ilmi hiipuu pikku hiljaa, minulla laitos on myös kyykännyt
totaalisesti eli täyskiihdytyksessä veto katkeaa totaalisesti
yläkierroksille päästäessä. Ja sen jälkeen syttyy ruiskun
merkkivalo mittaristoon.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Taas on ilmi muusina tessusta. Kestihän edellinen ihan 100 tkm. Paskaa kaikki Boschin tekemä.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^100tkm, se on aika hyvin. Täällä kesti 3km.

156 V6 kävi hieman epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja veto oli vähän kateissa alle 4000rpm. Vaihdoin uuden Boschin ilmin ja lähdin ajelemaan kotio päin, veto parani ja tyhjäkäynti tasaantui. Kierrätin kakkosella rajottajalle, vika valo syttyi ja käynti meni ihan hervottomaksi, tyhjäkäynnillä ei pysynyt käynnissä.

Kävin lukasemassa testerillä vikamuistin ja siellähän oli P0100 Ilmamassamittari. Nollasin muistin, auto uudelleen käyntiin, vikavalo syttyi ja sama vika muistissa. Vaihdoin vanhan ilmin takasin ja taas toimii, mutta niinkuin ennekin hieman huonosti.

Huomenna pääsee testaan varaosaliikkeen takuuta.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Joku äijä kävi tänään katsomassa tessua josko olis ostanut sen pois. Ei ostanut kun oli ILMI paskana ja ei kuulemma uskalla ostaa Alfaa kun siinä oli tuo vika. WTF????
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kait sanoit sille että etsii sitten jonkun 90-luvun alkupuolen auton :)

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^^Oiskohan meinanut, että ei uskalla ostaa sitä yksilöä niin kauan kun siinä on tuo vika päällä? Toimivan ilmin kanssa näkee muunkin sitten paremmin?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kaalipata kirjoitti:Joku äijä kävi tänään katsomassa tessua josko olis ostanut sen pois. Ei ostanut kun oli ILMI paskana ja ei kuulemma uskalla ostaa Alfaa kun siinä oli tuo vika. WTF????
No sinänsä ihan ymmärrettävää jos pelkää että jotain pahempaa vialla ja myydään pelkällä ilmivialla. En siis tarkoita että näin tekisit, mutta ostajan kannalta ongelmallista.

Mulla taitaa olla 3 ilmi oman omistuksen aikana. On tietenkin mahdollista että eka omistaja on jo joutunut vaihtamaan, mut en usko. kilometrejä 160tkm. 100tkm on tosi paljon. Ei varmaan ole kulkenut pitkään aikaan niin kuin pitäisi.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Taas on uusi ilmi, ja hyvin kulkee. Epätasaisen tyhjäkäynninkin sain korjattua kaasuläpän puhdistamalla.

"Vanha" ilmi lähti takasin varaosaliikkeeseen ja valmistajalle tutkittavaksi, toivottavasti menee takuuseen tai muuten olen vitusti köyhempi (pikkusen vaan pahaa pelkään että kyllä rikkoutumiselle keksitään/löydetään jokin muu syy kuin tuotevika.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tulipas putsattua ilmi sellaisella haihtuvalla elektroniikanpuhdistusaineella + paineilmalla ja ensimmäinen tuntuma on, että siinä kolmen ja puolen tonnin paikkeilla ollut pieni notkahdus vedossa katosi ja muutenkin tuntuu voimaa olevan tasaisemmin tarjolla. :) Lisäksi tyhjäkäynti pyörii nyt erityisen nätisti, vaikkei tuossa pientä ajoittaista aaltoilua lukuunottamatta ole suurempia ongelmia ollutkaan.

Voisi kai tuon tietysti uusiakin, kun leimoista päätellen autossa on vielä alkuperäinen ilmi paikallaan. Ensin pitää kuitenkin ihan "muuten vaan" uusia ILMIn ja kaasuläpän välinen putki, joka on entisen omistajan toimesta (sinänsä ihan asiallisesti) paikattu...

Edit: Niin siis mitäs mieltä raati on, VOIKO 220tkm ilmaa haistellut ILMI enää edes putsattuna olla täysin kunnossa?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jakke kirjoitti: Edit: Niin siis mitäs mieltä raati on, VOIKO 220tkm ilmaa haistellut ILMI enää edes putsattuna olla täysin kunnossa?
En tiedä, mutta kappassa lienee 320 tuhatta ajettu ilmi vieläkin paikoillaan.
Onlisiko tuon vaihto tarpeellista?
Mitään varsinaista vikaa tuossa ei ole.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?

Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

DaViega kirjoitti:yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?

Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Täällä samanlaista vaivaa havaittavissa. Ei nyt selkeetä kynnystä huomaa, mutta yli 5500 alkaa veto olla kovin nihkeää ja kulutus on vähän yläkantissa. Perstuntumalla sanoisin, että kiihtyy aivan yhtä hyvin/huonosti osakaasulla kuin lätkä lattiassakin. Tulpat tuli vaihdettua juuri, eikä meno siitä kummemmaksi muuttunut, vaikka vanhoilla olikin jo se 100 000km täynnä ja uivat mukavasti öljyssäkin vielä.

Lienee ilmistä johtuvaa moinen? Vai olisko muita veikkauksia? Mitään vikakoodeja ei löydy.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No niin... Muutamia kymmeniä kilsoja ajeltu testiajoa ja kylläpäs se ero on tosiaan merkittävä. Tyhjäkäynti, joka aiemmin silloin tällöin vähän seilasi, on nyt erittäin tasaista ja korvakuulolla myös nätimmältä kuulostaa kuin mitä koskaan minulla ollessa. Tyhjäkäyntikierrokset myös nousivat hieman, ehkäpä sieltä 850:stä noin 950:een, mikä taas johtaa kysymykseen, että kannattaiskohan nyt sitten tehdä ECUn resetointi?

Aiemmin oli myös sellainen ilmiö, että ilmastoinnin päälle kytkeminen tuntui muuttavan auton käytöstä merkittävän paljon, nyt sitäkään ei enää juuri huomaa. Vähän hämärä juttu sinänsä, mutta kaipa se toimii nyt vaan paremmin, niin ettei kompuran kuormituskaan sillä tavalla haittaa.

Innostuin tuossa vielä korjaamaan jäähdyttimen hitaamman nopeuden (ilmastoiduissa on kaksinopeuksinen flekti). Hitaampi nopeus ei toiminut, koska flektin "telineessä" kiinni oleva vastus oli rikki. Tai oikeammin ei se vastus, vaan vastuksen yhteydessä oleva lämpösulake tai -suoja. Samantyyppinen mitä näkee esim. pienissä virtalähteissä ja kahvinkeittimissä. Hyppylanka väliaikaisena virityksenä korjasi vastuksen 8)
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jarsan kirjoitti:
DaViega kirjoitti:yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?

Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Täällä samanlaista vaivaa havaittavissa. Ei nyt selkeetä kynnystä huomaa, mutta yli 5500 alkaa veto olla kovin nihkeää ja kulutus on vähän yläkantissa. Perstuntumalla sanoisin, että kiihtyy aivan yhtä hyvin/huonosti osakaasulla kuin lätkä lattiassakin. Tulpat tuli vaihdettua juuri, eikä meno siitä kummemmaksi muuttunut, vaikka vanhoilla olikin jo se 100 000km täynnä ja uivat mukavasti öljyssäkin vielä.

Lienee ilmistä johtuvaa moinen? Vai olisko muita veikkauksia? Mitään vikakoodeja ei löydy.
Ainakin täsmäisi muiden oireisiin... Täydellä kaasulla kyllä kiihtyy, mutta pikkuisen "vajaalla" kaasulla tuntuisi vielä paremmalta. Pitänee käydä ilmamassamittaria kyselemässä varaosaexpertiltä... Muukonen antaa hinnaksi 389 ja heikka tarjoaa ei oo:ta... ellei TS mittari käy?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jep. Huomenna lähtee uusi massamittari tilaukseen. Paikallisesta varaosaliikkeestä Boschin tekeles 95€. Ei paha hinta ja hakumatkakin on huikeat ~50metriä. :lol: Saapas nähdä tuleeko ylärekisteriin lisää elämää.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kirjoittelin joskus p0430 koodista jonka ilmenemiseen jopa bensan laatu tuntui vaikuttavan, vaihdoin pari lambdaa ja tarkistin liittimet eikä vaikutusta ollut myönteiseen suuntaan. Murheena siis tuo vikakoodi sekä tietynlainen korkeiden kierrosten innokkuuden puute. No sitten pesin maffin ja käytös muuttui ja koska muutosta tuli niin laitoin sitten vallan uuden ilmin. Vikakoodia ei ole sittemmin ilmestynyt, kone kiertää iloisesti rajottajalle ja ilmastoinnnin vaikutus on pienempi, toisaalta esim 80-120 aika ei muuttunut miksikään (hidas on). Ilmi ei ole kylläkään mikään heikko ole jtäsmässä mutta jospa joku on tarpeeksi ruokottomasti vaikka ilmanputsarin vaihtanut niin...
Kannattaa muuten kysäistä heikalta, saattaapi löytyä orggis ilmi järkevään hintaan jtässäänkin.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jotain tässä Boschin mittarissa on tapahtunut kun lueskelee näitä viestejä ja miettii omia kokemuksia. Eka mittari taisi kestää vajaat 100 tkm, toinen (pelkkä tökkeli ilman putkiosaa) jopa yli 100 tkm. Nyt kaksi viimeisintä kymppitonnin!!!!?!? Ja ilmanpuhdistus on koko ajan ollut samalla tavalla järjestetty. Uusi mittari on taas kiinni, nyt pitää vissiin jännätä milloin se hajoaa. Bosch tainnut keksiä hyvän rahastustavan. Tosin yritän tätä viimeisintä itsekin takuuseen.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Onkos tuossa 166:ssa samanlainen ilmanputsari-kotelo
kuin 156:ssa...? Oli tai ei niin oma kokemus asiasta on
ollut se että rikki mennyt/vähänkin falskaava kotelon kansi
aiheuttaa sen että kaikki majavaa pienemmät oliot + skeida
pesiytyvät koteloon -> ilmi hajoaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

silverine kirjoitti:^
Onkos tuossa 166:ssa samanlainen ilmanputsari-kotelo
kuin 156:ssa...? Oli tai ei niin oma kokemus asiasta on
ollut se että rikki mennyt/vähänkin falskaava kotelon kansi
aiheuttaa sen että kaikki majavaa pienemmät oliot + skeida
pesiytyvät koteloon -> ilmi hajoaa.
Samankaltainen se on. Tosin oma ei falskaa mistään eli kaikki anturille mennyt ilma on suodatettua. Tämä on varmistettu siten että viimeiset 150 tuhatta kilsaa suodatinelementti on ollut kiinteästi kiinnitetty ilmaputken laippaan. Aina samalla tavalla. Nämä hajonneet ilmit ovat omassa tapauksessa alkaneet näyttämään noin 30 % pienempää mittausjännitettä. Esim. kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla noin 1,5 volttia niin antura onkin arponut noin 1,0 volttia. Sinänsä mittaa läpi mittausalueen loogisesti kaasupolkimen asentoa mukaellen. Lopulta sytyttää vikavalon ja saataa esimerkiksi sammuttaa koko koneen jos vetää kierroksenrajoittajalle tai muutoin vaihtaa napakasti ylärekisterissä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

MKT kirjoitti: Nämä hajonneet ilmit ovat omassa tapauksessa alkaneet näyttämään noin 30 % pienempää mittausjännitettä. Esim. kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla noin 1,5 volttia niin antura onkin arponut noin 1,0 volttia. Sinänsä mittaa läpi mittausalueen loogisesti kaasupolkimen asentoa mukaellen.
Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jakke kirjoitti: Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.
Nuo arvot ovat Boschin diagnostiikkakoneen kautta luettuja joten en osaa auttaa asiassa. Massamittari vaatii virransyötön eli ilman sitä se ei näytä mitään -> ilman töpseliä ei pelaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

MKT kirjoitti:
Jakke kirjoitti: Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.
Nuo arvot ovat Boschin diagnostiikkakoneen kautta luettuja joten en osaa auttaa asiassa. Massamittari vaatii virransyötön eli ilman sitä se ei näytä mitään -> ilman töpseliä ei pelaa.
Joo ei tietenkään pelaa. Pitää katsella jos jostain sais tongittua kytkentäkaavion tai tuon ilmin nastajärjestyksen, niin vois tökätä vaikka nuppineulan signaalijohdon kylkeen ja mitata sitä kautta että mitä näyttää. Ihan vaan uteliaisuudesta, ei muuten 8)
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Vastaa Viestiin