Huohotinletkuko?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Huohotinletkuko?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

http://www.bmcairfilters.com/cgi-bin/Im ... TS_16V.JPG

Elikkäs kuva on huono ja vaatii vähän valottamista.

Kysymys on, että onko venttiilikopasta menevä ohut musta letku huohotinputki vai mikä ihmeen paineentasaaja??? Letku siis menee 70mm:een ilmaputkeen juuri ennen ilmaläppää. Siis ilmamassamittarin jälkeiseen viimeiseen kumiputkeen.

Tarkoitus olisi nakata CDA sydeemi Alfaan ja kartiot hiiteen. Kokeilla sitten kelata kone 6300 RPM:ään isoimmalla vaihteella. Jos ei sittenkään kelaa, niin Muukkosen kanssa alkaa katseleen vaihtoehtoja.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Ilma mistä?

Viesti Kirjoittaja puuha »

Aikas hieno viritelmä, miten kartio saa ilmaa ja mistä? Ootko vetäny letkun puskuriin asti?
Paljon maksoi toi bmc systeemi, 156 kaipais lisää ilmaa...
Makaroonia jo vuodesta -98

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilma mistä?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Viel on tavarat kaupassa, mutta on tullu noita CDA bokseja käpellettyä kreikkalaisten Jorgosten kanssa ja ihan ne näytti asiallisilta.

BMC:n CDA kitti maksaa kaikkineen tilpehööreineen noin 350-360€. Onhan se hulluhinta, mutta ku on on 9 eri viritelmää käpeltäny normaalin 100€ kartion kanssa, niin alkaa jo kiinnostaan kunnon suojattu boksi. Parhainten suojatun kartiovirin Deltan pojat laitto päreiksi vaihtaessaan mulle laturia. Ei siin mitään, mutta sit en ookkaan jaksanu liimailla vastaavaa... kuites sit 40 tkm:n huollon jälkeen joutus taas tekeen uuden ja 50 tkm:n hihnan vaihdon jälkeen taas uudet... ääh.

Alk.per. sydeemistähän ei jää jäljelle kuin ilmanmassamittari ja sen 10 senttinen putkenpätkä. Senkin sisältä on 2xverkot poistettu.

Ton CDA:n raitisilmaputken kans kantsii olla tarkkana ja sijoittaa se hyvään paikkaan, mutta ei nyt kai sentäs ihan suoraan alamaskiin kiinni. Voipi pahimmillaan olla pikkulintuja kartiossa!

Mun mielestä toi sydeemi on järkevimmän näköisin mitä oon tähän mennessä nähnyt.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

aivan

Viesti Kirjoittaja puuha »

Totta turiset, ite kans kokeillu jos jonkinlaisia kartioita eri autoihin, mikään ei oikein sovi kunnolla ja ilman saanti vähän niin ja näin.
Kattelin just äsken omasta 156 tota samaa paikkaa mis kotelo kuvas. Iso tyhjä onkalo löytyy mut onnettoman pieni ylhäältä, miten siitä kartion tms laittaa läpi!!??
Olis hyllys kotona yks ämpärin kokoinen BMC filsu mut ku ei mahdu nii ei mahdu. Onhan noit vastaavia ku BMC esim twisterillä.
Onko muuten sillä kartion koolla merkitystä? Jos toimii 1.6l koneessa sopiiko 2.0l koneeseen vai alkaako ahistaa.

Katos toi http://www.motorshop.nu/shop/bmc/tips/foto.asp?id=1D
voishan se noinkin olla?
Makaroonia jo vuodesta -98

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: aivan

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

puuha kirjoitti:Onko muuten sillä kartion koolla merkitystä? Jos toimii 1.6l koneessa sopiiko 2.0l koneeseen vai alkaako ahistaa.
http://www.bmcairfilters.com/cgi-bin/Im ... TS_16V.JPG

Linkin takana hyvinkin järkevän näköinen viri ja ei tarvis purkaa juuri ollenkaan alk.per. sydeemiä. ainoastaan CDA:n pönttö pitää pultata jonnekkin kiiinni L-raudalla.

Kyllähän siihen 2.0 litran koneeseen olisi järkevää laittaa sellanen 15cm x 20cm kartiosydeemi. Voipi muuten ahistella ja kaippa ne on noissa filsuputkissa jotain testailleet ja sen takia suosittelevat suurempia pönttöjä?

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: aivan

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Niin siittä letkusta joka tuli kannes suunnasta.

Tyhjäkäynnillä letkussa on melkoinen alipaine eli ilmaa joudutaan imemään koneen puolelle.

Sen takia kyseinen letku tarvitsee suodatettua ilmaa.

Paha paha sillä kyseinen letku on vakiona aivan alimitoitettu pituudeltaan ja aiheuttaa siten yhden ylimääräisen mutkan tulevaan CDA-sydeemiin. Myöskin aiheutuu riski, että koneen heiluessa letku joskus irtoaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

filsu

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jaahas, jokos on Skyhorse CDA box ostanu? Ku on näemmä bmc myynnis...
Kuvia kehiin jos asennus valmis!
Makaroonia jo vuodesta -98

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: filsu

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

puuha kirjoitti:Jaahas, jokos on Skyhorse CDA box ostanu? Ku on näemmä bmc myynnis...
Kuvia kehiin jos asennus valmis!
Kaikki tekin sitten kaivatte esille!

CDA:n asennus lauantaina ja pitääpä napsia kuvia heti ensitilas.

Kyseisen sydeemin toimivuudelle kyllä lasken aika paljon. Perustelen sillä kun nyt yöaikaan tulin töihin ja lämpötila oli laskenut reilut 10 astetta noin 12 asteeseen, niin kylläpäs Alfa liikkui liukkaasti. Olin jopa itsekkin yllättynyt väännön selvästi havaittavaan lisääntymiseen.

Kartiosydeemi on kyllä nyt elänyt mun pellin alla aikansa ja mahdollisimman äkkiä jonku muun eristeltäväksi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Saako esittää tyhmän kysymyksen? No esitän luvattakin, Eli mikä on CDA? Selvästikin lyhenne jostakin, mutta onko se vain parempi/paremmin suojattu kuin tavallinen kartio suodin vai mistä on kysymys? Ja toinen kysymys, Jos ilman ottaa koneelle etumaskin alareunasta eikö suodin tukkeudu alta aikayksikön? Ja eikö sinne mene sateella ja lätäköissä vettä :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Wile E. Coyote kirjoitti:Saako esittää tyhmän kysymyksen? No esitän luvattakin, Eli mikä on CDA? Selvästikin lyhenne jostakin, mutta onko se vain parempi/paremmin suojattu kuin tavallinen kartio suodin vai mistä on kysymys? Ja toinen kysymys, Jos ilman ottaa koneelle etumaskin alareunasta eikö suodin tukkeudu alta aikayksikön? Ja eikö sinne mene sateella ja lätäköissä vettä :oops:
Oli niin mainio kysymys että tyhmänä tein haun kuukkelilla ja eka linkki kertoi: "CDA Carbon Dynamic Air Box - Täysin suljettu ilmanottojärjestelmä. Tuloilma johdetaan hiilikuituiseen ilmansuodatinkoteloon, jossa on kartiomallinen vapaavirtausilmansuodatin. Näin muodostetaan korkeapaine ilmansyötölle moottoriin.
Juuri tämän korkean paineen vaikutuksesta saadaan suurempi tehohyöty aikaiseksi. CDA järjestelmällä saadaan useaan autoon tehonlisäystä reilusti." :mrgreen: :mrgreen:
Luotettavaa! Ihan en kyllä tosin tajua että mistä se korkeapaine syntyy... tai mikä on tehohyöty... jessus!

Joo, on hieno peli! :twisted: :drinking:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

GTA kirjoitti:Oli niin mainio kysymys että tyhmänä tein haun kuukkelilla ja eka linkki kertoi: "CDA Carbon Dynamic Air Box - Täysin suljettu ilmanottojärjestelmä. Tuloilma johdetaan hiilikuituiseen ilmansuodatinkoteloon, jossa on kartiomallinen vapaavirtausilmansuodatin. Näin muodostetaan korkeapaine ilmansyötölle moottoriin.
Ja minun on pakko tehdä jatkokysymys että useimmissa autoissa on tuo ilmaottojärjestelmä alkuperäisenä myös koko lailla suljettu ja torvi keulalta ilmansuodatikotelolle: Eli mikä tässä CDA:ssa nyt on niin mainiota että se on tuningmiesten ykköshaave? :silly:

Tuo ajoviima-ahdin nyt täkäläisillä tienopeuksilla ei uskoakseni huimaa ahtoa tuo :?

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

!47:n vakio ilmanottosydeemit on todellakin ahdas ja ilma joudutaan imemään alipaineella pannuun. Siittä varmistuin siinä vaiheessa kun purin sydeemin pois.

Pelkkä kartio paransi kierrosherkkyyttä.

Suojattuna ja ilmastoituna kartio oli varsín mieluisa 100€ lisäys entisestään piristettyyn autoon.

Suojaamaton kartio vei väännöt ja myös tiputti huippuja noin. 10 km/h verran lämpimällä säällä.

CDA sydeemistä haen viileätä ilmaa ja pientä ylipainetta. Ottoputken sijoitan jonnekkin alhaalle vilkun tienoille. n. 30 cm korkeuteen tienpinnasta. Luultavimminkin en laita putkea suoraan maskiin vaan paikkaan jossa viileätä ilmaa on selvästi enemmän tarjolla kuin pakosarjan päällä. Saas nyt nähdä. Ensin kokeillaan ja sitten kokeillaan lisää. Kunhan löytyy se mielyttävin vaihtoehto ilmanotolle, niin vedetään pultit nyloceilla kiinni.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Täysin suljettu??? Eihän sinne sitten paljon ilmaa virtaa :twisted: No joo kuulostaa hieman mainosmiesten puheilta. Tuskin se hiilikuitu ainakaan siellä muuta tekee kuin nostaa hintaa :wink:
Sen toki ymmärrän että koneelle kun saa paljon ja viileää ilmaa niin johan pelittää. Mutta eikös se pelkkä vapaavirtaus suodin ja mahdollisimman suora ja sisältä sileä putki maskiin ajoviimaan ole koko jutun a ja o. Nimellä niin väliä kai ole.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä mulla taisi tehot laskea kun laitoin edelliseen autoon kartiofiltterin ilman kunnon systeemiä joka toisi viileetä ilmaa. Tuollaisen boksi systeemin voisi varmaan halvemmalla itsekin rakentaa mutta jos sellaisen saa kaupasta niin mikäs sen parempaa.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Käväsin hakeen boksin ja kyllähän se aika fiksulta näytti.

Tietty käytin heti osina ja laitoin ihan itse K&N öljyt pintaan. Ties kuinka kauan on siit tehdasöljyämisestä, niin parempi ottaa varman päälle.

Eli se hiilarisuojaus on about 3 mm paksua ja aika jykevää tekoa ja sen päälle tulee kunnon pidikerauta jonka avulla voipi integroida sydeemit jonnekkin turvalliseen paikkaan.

Se vaan, että onhan se boksi aika julmetun iso ja ainoo paikka jonne se voi mahtua on lampun tausta. Aika vaikeelta näyttäs se asentaminen ku joutuu irrotteleen renkaan ja lokasuojan.

Hmm... ja kyseinen prosessi tulee toistumaan joka 10 tkm:n välein, jos ei keksi keinoa saada sitä filsupanosta irti jotenkin muuten.

Vastaa Viestiin