Lentävä imusarja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Lentävä imusarja

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Rekisteröidyin sitten minäkin tälle mainiolle sivustolle vuosien seuraamisen jälkeen. Ongelma on seuraavanlainen: Menen käynnistämään lämpimässä hallissa seissyttä autoa (75 V6 3.0). Kaikki menee ihan normaalisti siihen asti kun koneen pitäisi jyrähtää käyntiin (virta päälle, mikään ylimääräinen varotusvalo ei pala, starttimoottori pyörittää normaalisti), mutta koneen käynnistymisen sijasta konehuoneesta kuuluukin räjähdys ja sieltä leviää savun hajua. Omien näköhavaintojeni ja Tiippanan vihjeiden perusteella totesin, että räjähdys oli heittänyt imusarjan pois paikaltaan :crazyeyes:. Mikä tällaista voi aiheuttaa? Tai siis joku sytytyshäiriö kai se on, mutta mikä siihen on syynä?

Näin on tapahtunut kahdesti noin vuoden välein. Onneksi ei ole ollut kiire minnekään (paitsi huviajelulle, on se uskomattoman hauska talviauto :-D ).

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No huh. Jotenkin sinne on päässyt bensaa höyrystymään..ja kun tulee kipunaa jostain, niin lähteehän se siitä. Hyvä, ettei koko auto lähtenyt..tai muuta pahempaa.. :?

Vai oliko bensan hajua ilmassa ennen starttia..??
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

onko tossa 3.0l katalysaattori? jos on, se voi olla tukkeessa jolloin paineet katoavatkin imupuolelle takaisin pakoputken sijaan

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

onko ryyppysuutin jumittanu?

Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Ei ole ollut bensan hajua ilmassa eikä ole katalysaattoria. Ja se pamaus on aika hurja eli siinä voisi varmaan tulla isompaakin vahinkoa. Autolla ajetaan normaalisti vain viikonloppuisin ja ennen näitä tapauksia se on ollut viikon ajamatta. Voisiko asiaan vaikuttaa se, että aiemmin minulla oli tapana polkaista kaasua pari kertaa ennen moottorin sammuttamista? Luulisi, että ne höyryt ehtisivät haihtua viikossa.

Tuosta ryyppysuuttimen jumittamisesta en oikein osaa sanoa mitään. Normaalisti kun auton käynnistää, se käy tasaisesti tyhjäkäyntiä vähän alle 1.000 rpm ja koneen lämmetessä tyhjäkäynti nousee noin tuhanteen. Eli sen puolen pitäisi olla kunnossa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tuttu vika, minulla on konepellin pahvissa kulumatkin - ilmeisesti imusarja on posahtanut kiinni siihen ja edellinen omistaja on ajellut tyytyväisenä (tyhmänä!) menemään purkki irti.

Ko. edelliseltä omistajalta sain vinkin, miten tuon voi välttää. Osviittaa löytyy auton manuaalistakin, jossa sanotaan, että koneessa on jonkinlainen starttiautomatiikka, joka hoitaa homman ilman apuja - ei vaadi kuin muistaakseni polkaisun ennen virta-avaimen kääntöä jos kylmä keli.

Tässä kuitenkin edesmenneen edellisen omistajan kommentti: "Älä koskaan pumppaa kaasua käynnistyksen aikana kun kone pyörittää - koskaan".

En ole polkenut, eikä ole posahtanut.

Täytyy kyllä sanoa, että sen jälkeen on konekin vaihtunut sellaiseen, josta ei kuulu kalkatusta ja joka ei pukkaa häkää niin että linnut kuolevat puista.

Tuota sammuttamisen yhteydessä polkemista minäkin olen harrastanut - kun isot pojat ovat tehneet niin. Tosin kukaan ei ole koskaan kertonut, mitä hyötyä siitä on. Oletan sen olevan perua jostain 2-tahtiaikakaudelta, eikä sillä ole varmaankaan mitään vaikutusta sähköisellä bensapumpulla varustettuun L-Jetroniciin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

ruisku--->jos kaikki kunnossa niin ei kaasua tartte käynnistäessä sen paremmin kuin sammuttaessa. Ennen virta-avaimen vääntöä kaasuttelulla on psykologinen vaikutus, suuttimista ei tule mitään eikä muuta tapahdu kun että vaijeri liikkuu.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tämä mies ei sitten enää pumppaa ennen eikä jälkeen, se on vissi. :lol:

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lentävä imusarja

Viesti Kirjoittaja Savo »

Carlo Coppa kirjoitti:Omien näköhavaintojeni ja Tiippanan vihjeiden perusteella totesin, että räjähdys oli heittänyt imusarjan pois paikaltaan :crazyeyes:. Mikä tällaista voi aiheuttaa? Tai siis joku sytytyshäiriö kai se on, mutta mikä siihen on syynä?
Onko tullut isot vauriot?

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Joo tekee ilmeisesti samaa kuin entinen peltolada.. possauttelee ihan törkeellä paineella imusarjaan ja siitä kaasariin :roll:

Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Ei ole tullut tietääkseni mitään vaurioita. Ja sitäpaitsi sen imusarjan paikalleen ruuvaaminen on ainoa huoltotoimenpide, jonka olen osannut Alfoihini tehdä! :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Voisko tuossa jumittaa ennakonsäätö? Eli sytkä olisi väärässä possauttaessa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

GAMMA500 kirjoitti:ruisku--->jos kaikki kunnossa niin ei kaasua tartte käynnistäessä sen paremmin kuin sammuttaessa. Ennen virta-avaimen vääntöä kaasuttelulla on psykologinen vaikutus, suuttimista ei tule mitään eikä muuta tapahdu kun että vaijeri liikkuu.
Hmm. Saksalaisvalmisteisessani lukee jo ohjekirjassa, että yli -15 asteen pakkasessa pedaali (kaasu) puoleenväliin ja sitten vasta starttia. Ja kysessähän on siis ruisku, tosin Siemensin ohjauksella ja ei sähköisellä polkimella.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Boxer33 kirjoitti: Hmm. Saksalaisvalmisteisessani lukee jo ohjekirjassa, että yli -15 asteen pakkasessa pedaali (kaasu) puoleenväliin ja sitten vasta starttia. Ja kysessähän on siis ruisku, tosin Siemensin ohjauksella ja ei sähköisellä polkimella.
Vai niin. En tiedä noista uusista systeemeistä enkä etenkään siemensin. Mutta L-jetronic tai motronic mitä noissa 80-90 luvun autoissa on ei vaadi kaasua, tarkemmin sanoen se on kielletty ohjekirjassa. katalysaattoritonta tietty saa pumppailla jos huvittaa mutta ei siitä mitään hyötyä ole jos värkit on kunnossa. Voi vaikka räjähtää :roll:

Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Niin todettakoon, että en ole kaasua polkenut ennen käynnistämistä. Auto on menossa 140 tkm huoltoon. Jospa sieltä löytyisi apua vaivaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä ainakin 164:n ohjekirjassa kehotettiin painamaan kaasu puoleen väliin jos ei muuten tykkää käynnistyä. Huuhtelee palotilat paremmin jos suuttimet ovat vähän vuotaneet tms.

Sehän on tosiaan yks lysti mitä kaasulla tekee silloin kun kone ei käy.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Joo näköjään, 164:n ohjekirjassa sanotaan lämpimän moottorin kohdalla että "paina kaasupoljinta kevyesti jos auto ei heti käynnisty" . Itse oon totutellut olemaan koskematta vähäpäästösessä kaasupolkimeen aina kun kone ei käy, tiedä sitten onko hätävarjelua, oma katti ainakin kestänyt 16 vuotta vaikka on saanut kyllä raakaa bensaakin ihan kyllikseen.

Vastaa Viestiin