TALVIAUTO 2006 testi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
martinsk
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Joulu 2005, 11:54
Paikkakunta: Viro

TALVIAUTO 2006 testi

Viesti Kirjoittaja martinsk »

Hei Alfafanit. Minua kiinosti TM talviauton testi. Hyundai voitti, mutta mten kävi Alfa 159? Kun katsoin osallistuneita autoja, niin oli lista ihan sekalaista ja eri luokista. Kiitos ja sorry jos on kielivirheitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Alfa oli muistaakseni sijalla 8. Ihan hyvin pärjäsi kaikin puolin mut kulutus kylmänä oli aivan järkyttävä! Huvitti muutenkin kun kaikki Daewoot (Chevy :-D ), Kiat ja muut mikroaaltouunit pätki ns. arvomerkit 8)
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kulutus oli kyllä järkyttävä myös lämpimänä :shock:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Enpä uskonutkaan 159:n pärjäävän jos mittarina on kulutus ja päästöt.

Merkittävää oli muuten että 159 oli parhaiten lämpenevien joukossa. Kommenttina taisi olla että nyt loppuu puheet ettei italialaisessa autossa tarkene talvella.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ne puheet olisi pitänyt lopettaa jo viimeistään 75:n esittelyn jälkeen.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei kai ihme että lämpenee nopeimpien joukossa jos bensaa palaa niin perkeleesti :-D

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:Ne puheet olisi pitänyt lopettaa jo viimeistään 75:n esittelyn jälkeen.
Ja viimeistään 156 ja 147:n esittelyn jälkeen. Vieläkin saa kuulla v..lua, että miten olet pärjännyt Alfalla suomen talvessa, ja että kylmääkö... perhena
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Minua kummastutti eniten kommentit "huonosta" ajettavuudesta vrt. vanha malli. Olisikohan johtunut renkaista? :?
Kulutus oli kyllä kova myös lämpimänä.

Edit. siis lehdessä puhuttiin huonosta ohjaustuntumasta eikä ajettavuudesta... jos niillä nyt paljoa eroa on. :roll:
Kuva

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei kai ihme että lämpenee nopeimpien joukossa jos bensaa palaa niin perkeleesti Very Happy
Kyllähän lämppärille yleensä riittää hyvin lämpöä jos kone tuottaa paljon hukkalämpöä...toisin sanoen kuluttaa paljon tuottamaansa tehoon nähden mitä taas nykydieselit tekevät huonosti.. :-D

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Rolle kirjoitti:Ei kai ihme että lämpenee nopeimpien joukossa jos bensaa palaa niin perkeleesti :-D
Joo..kaikki on suhteellista. Ajoin vajaan 800 km:n työmatkan ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,4 l/100 km. Kaverilla on uusi Passat 2.0 FSI, keskikulutus matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 7,2 l/100km. No, onhan Alfa hieman raskaampi ja tehokkaampi (+35 hv). :oops:

Niin ja tuo TM:n talvitestin kulutus on TESTIAJOSSA mitattu kulutus. Onhan selvää, että kun porukan raskainta ja tehokkainta autoa "rääkätän" niin kyllä siinä polttoainettakin palaa.

Teho/paino-suhteissa ei tosin suuria eroja ole (Alfa, Seat, Hyundai ja VW).
Alfa on siinä suhteessa paras 0,12 hv/kg ja nelikon heikoimmksi jää VW 0,10hv/kg lukemalla...koko porukan heikoin lenkki on Peugeot 0,06 hv/kg (suurinpiirtein päältäajettavan ruohonleikkurin lukemia...nämäPösön lukemat, heh, heh)...
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

oo..kaikki on suhteellista. Ajoin vajaan 800 km:n työmatkan ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,4 l/100 km.
Niin...tuohan se tottakai antaa paljon realistisemman kuvan mitä auto normaaliajossa syö... :-D

Testikuskit tosiaan varmasti ottaa autosta kaiken irti ja kulutuskin sen mukainen, ajaneet varmaan 1 vaihteella koko ajan... :mrgreen:

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Paljonkos se sitten kulutti? Moittivatko muuta kuin kulutusta?

Täytynee käydä lukemassa juttu kirjastossa ensi viikolla. Suomalaisia lehtiä ei tule ostettua, saati sitten tilattua.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kato TM:kin oli ihmetellyt ettei bensamäärä lämmitä sen paremmin ohjaamoa :-D

Lämpimänä 12,3l/100km ja kylmänä 17,4. Yli kaksi litraa enemmän kuin seuraavaksi tullut Hyundai, joskin suhteellinen kulutus oli monella muullakin yli 40% enemmän kylmänä.

Josko olisi JTS vikaavikaaa näissäkin :shock:

Niin ei ne oikein muuta moittinut kuin valoja ja vähän ohjausta, muut oli "keskivertoa" mikä särähtää ikävästi omaan korvaan.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Yikes!
Mä en saa edes 1500 kiloa painavaa V6:ta kuluttamaan noin paljoa. Isoin kulutus edellisillä pakkasilla oli noin 15 litraa kun joku vähän innostu sudittelemaan :mrgreen:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

PeeVee kirjoitti: Joo..kaikki on suhteellista. Ajoin vajaan 800 km:n työmatkan ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,4 l/100 km. Kaverilla on uusi Passat 2.0 FSI, keskikulutus matka-ajossa ajotietokoneen mukaan 7,2 l/100km.
Ikävä kyllä taitaa ajotietokone kuitenkin antaa liian pienen kulutuksen, todellinen kulutus on todennäköisesti enemmän. Kokeile searchia asiasta tällä foorumilla.

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Selviskö lehdestä onko noi kulutuslukemat tankista kuluneen polttoaineen vähintymisen perusteella laskettu vai ajotietokoneen näyttämän perusteella?
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eiköhän TM tee mittauksia vähän virallisemmin kuin jonkun ajotietokoneen perusteella 8)

Avatar
il_dottore
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Jyväskylä, Espoo (ex)

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Rolle kirjoitti:Eiköhän TM tee mittauksia vähän virallisemmin kuin jonkun ajotietokoneen perusteella 8)
Kyllä todella tekevät! Yleensä autolehdet ja niin varmaan myös TM käyttää kulutuslukemien määrittämiseen "piripintaan" tankkausta ja matkamittarilukemia (korjattuna mittarivirheellä, jonka aina määrittävät koeajoissaan). Samaa menetelmää voi siis periaatteessa soveltaa kotioloissakin, mutta monen auton kohdalla vaan tuo piripintaan tankkaaminen on oma taiteenlajinsa, sillä olen kuullut joistain malleista, joihin pitää viimeisiä litroja lirutella pitäen välillä pitkiäkin pausseja, jotta ilma poistuu kaikista säiliön taskuista. Jos noita temppuja ei osaa, jää tankki vajaaksi ja kulutuslukema liian pieneksi :?

Itse asiassa tuo "virallinen" kulutusmittausmenetelmä, jolla esim. nuo normikulutukset määritetään, ei muuten ole oikeastaan polttoaineenkulutusmittaus, vaan kulutus lasketaan pakokaasuanalyysin tuloksista ns. hiilitasapainoyhtälön avulla :)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ainakin kaikki ajamani alfat on kuluttaneet luvattoman paljon. Testin moitteet ovat siinä suhteessa ihan paikallaan. Älytöntä on, että asia tuntuu olevan vain huolimattoman ohjelmoinnin ansiota.

Kaikille Alfan ostajille pitäisi antaa 300€ lahjakortti Muukkoselle tai Novitekille, niin asia olisi kunnossa.

Niin... 159 painaa aivan älyttömästi. Jos nykyisen 156 hyvityshinta ei nouse jostain kumman syystä 33% niin jää muuten ostamatta.

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Taitaa TM tehdä kulutusmittaukset jollain erillisellä mittarilla. Se laitetaan kait bensaputkeen. Jossain numerossa oli aika vasta kuva, että kun asensivat sitä johonkin bemariin.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Tarkemmin tuota kulutusjuttua luettuani tuli ilmi et tää kylmäkulutushan tehtiin kaupunkikulutusta simuloivalla lenkillä. Elikkä Alfan kellottama 12,3 litraa sataselle itse asiassa alitti valmistajan oman ilmoituksen 0,7 litralla. Eli aivan varmasti menee PeeVeen kellottamilla arvoilla maantiellä. No, okei, kyl ne ajotietokoneet hieman kotiinpäin varmaan vetää, mut tuskin ihan hirveästi 8)
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Hesarin T. Turkula testasi 159:iä 2.2 -bensakoneella viikon ajan. Artikkelissa mainittiin Alfan käynnistyvän parinkympin pakkasessa kuin palmun alta ja lämpiävän nopeasti!

Testikulutuksen mainittiin olevan 10,3 litraa sadalla, ilmeisesti sekalaista ajoa ja pakkasissakin.

Artikkeli on luettavissa Hesarin verkkopalvelussa.

Thelow
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:11

Viesti Kirjoittaja Thelow »

Kovin on jo vanha topic, mutta sattuisiko löytymään linkkiä jos vaikka lehti olisi netistä luettavissa?

Ja siis 159 lämpeni hyvin? (vrt guilietta joka lämpeni huonosti TM testissä 2011)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Thelow kirjoitti:Kovin on jo vanha topic, mutta sattuisiko löytymään linkkiä jos vaikka lehti olisi netistä luettavissa?

Ja siis 159 lämpeni hyvin? (vrt guilietta joka lämpeni huonosti TM testissä 2011)
Ajelin 159 1.9 JTDm:llä tammikuussa kolmisen viikkoa. Ei siinä palellut, lähti ilman lämmitystä käyntiin joka kerta, kun piti. Mutta oliko silloin pakkasta, en muista!

Nykyinen tuli taloon maaliskuussa, niin ei ole vielä kokemuksia.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

^^Tarttet tunnukset, että pääset lukemaan artikkelin... Tai sitten ostat sen parilla eurolla.

Mutta se 159 oli lämmityslaitteen osalta toinen auto joka sai arvosanaksi ysin ja vain yksi auto sai kympin. Kylmäkulutuksen ja päästöt kun unohtaa niin loppusijoituskin alkaa olla lähellä kärkeä.

Thelow
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:11

Viesti Kirjoittaja Thelow »

Selevä. Tuossa on linkki 2011 talviauto testiin.
http://www.bmw.fi/fi/fi/_teaserpool/dow ... rtailu.pdf
Kyllähän Guilietta hyvin pärjäsi ajettavuudellaan ja hallittavuudeltaan (Kuten luultavasti myös 159 vuonna 2006?) lämmityksen teho jäi vain aika heikoksi.

Vastaa Viestiin