Pörinäputket

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä näin olettaisin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja palkus »

imasaffi saapui :shock: Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla :lol: Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa :roll: Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Sanooko katsastusmiehet mitään keskiputkeen ilman vaimenninta? Onko kellään kokemusta?

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Anthon kirjoitti:Sanooko katsastusmiehet mitään keskiputkeen ilman vaimenninta? Onko kellään kokemusta?
Jossain katsuri on maininnu kysellessään orkkis vaimentimien määrästä, että pitää olla sama :oops: Ei oo vielä merkintää tullut.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ mulla ja monella ystävällä on kyllä ollu sellasia putkivirityksiä että ei päivänvaloa kestäis ja ei oo koskaan katsuri sanonu mitään, kuhan ei mee desibelit yli...

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Mun edellisessä 156 oli joku järkyttävä pörinäputki ja katsuri huomautti että korjaapa toi reikä pakoputkesta. Sanoin siihen että mistä vuotaa? Edellinen omistaja sanoi jotain pörinäpöntöstä. Sen jälkeen katsuri syynäsi päästölapun hyvin tarkasti mutta päästi läpi huomautuksitta siltä osin. Eihän putkistoa merkitä rekisteriotteeseen joten ei kai muodolla tai äänenvaimentimien määrällä ole merkitystä jos menee päästöistä läpi. Eli ei vuoda eikä kattia ole poistettu. Decibelit tietty jos joku yrittää suoralla putkella leimalle :silly:
Through difficulties to defeat

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Joistain vuosimallista alkaen, en nyt muista mistä, voivat intoisina ja halutessaan hankalina vaatia hyväksyntätodistusta putkistosta/vaimentimesta jos huomaavat ettei putkisto ole vakio/alkuperäinen. Sitkeimmät kuulemma vaativat että hyväksyntämerkki pitää olla valmistajan painamana/meistämäna putkiston osaan, eikä esim. osan mukana tullut paperi riitä. Harvemmin kai kuitenkaan jos ei hirveät mölyt ole.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja LVA »

Onko kellään kokemusta mitkä äänenvaimentimet olisi hyviä? Hommasin harrastepeliin cat backin koska halvalla sain, mutta se vaatii lisäpöntön jotta melutaso pysyisi edes etäisesti miellyttävänä.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Edellisessä 156 2,5 V6:ssa oli CSC:n keskiputki vaimentimella ja CSC takapönttö. Rouheet oli soundit mutta myös armoton kumu maantieajossa just siinä 3000 rpm paikkeilla. Sai musaa soittaa kovalla :-D

Tää nykyinen on kyllä niin hiljainen että kaipaan kyllä kunnon ääniä. Siksi mietin sitä keskiputkea ilman vaimenninta mutta arveluttaa kyllä että onko se sitten liian äänekäs... :shock: Ehkä hommaan sen keskiputken kuitenkin vaimentimella.. :crazyeyes:

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Tässä kommentti Alfisti.netin Shopista kun kyselin takapönttöjen eroja Ragazzon vs. Novitec: "The Ragazzon makes a deep tone in the low-rev range of the engine which changes to a higher more agressive sound (a bit compareable to a Ferrari exhaust) in the high-rev range while the Novitec keeps the deep tone during the the complete rev range."

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Tämmönen pomppas muuten eteen nettiä selaillessa: Alfa 159/Sportwagon 1750 TBI Sport Metallic Catalyser (200spsi)

http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=625

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja A Bart »

palkus kirjoitti:imasaffi saapui :shock: Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla :lol: Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa :roll: Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
Miltäs tuo imasaf vaikutti?
JTS:sän keskiputkessa on reikä, ja nyt pitää miettiä vaihtaako sen vaiko heppaa reiän umpeen.
Kappoissa on noista kyllä hyviä kokemuksia, sopii paikoilleen ja ovat hiljaisia ilman resonanssiääniä.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja jmi »

Keskiputki ilman vaimenninta ei ainakaan pidä vielä mitään ääntä, kyllä se ääni suurenee siitä takapöntön vaihdosta.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja palkus »

A Bart kirjoitti:
palkus kirjoitti:imasaffi saapui :shock: Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla :lol: Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa :roll: Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
Miltäs tuo imasaf vaikutti?
JTS:sän keskiputkessa on reikä, ja nyt pitää miettiä vaihtaako sen vaiko heppaa reiän umpeen.
Kappoissa on noista kyllä hyviä kokemuksia, sopii paikoilleen ja ovat hiljaisia ilman resonanssiääniä.
No totanoin ehdottomasti paras takavaimennin tähän asti. Tämmönen wanhus kun ei jaksa kuunnella tauotonta matkapörinää. Tetyillä hetkillä tulee vaimeasti sellainen sointi, että voisi kuvitella pellin alla majailevan oikein moottorin. Sitten tuo 120x76 ovaali istuu just eikä melkein siihen puskurin koloon, ei ole missään nimessä mikään tuning.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Tilasin nyt Novitecin takapöntöt, keskiputkeen ei nyt riitä rahat ja katellaan (=kuulostellaan) nyt ensin miten pelkät takaboksit auttaa soundeissa.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Anthon »

No niin tässäpä ääninäytteitä. Eihän tuo Bussolle vedä mitenkään vertoja, mutta onpahan nyt muutakin äänimaailmaa kuin sitä ompelukoneen sihinää...

https://youtu.be/PX6ZujPCQGI

https://youtu.be/gpcCsyrNPWQ
Liitteet
Alfa 159 Novitec rear boxes 100mm.jpg
Alfa 159 Novitec rear boxes 100mm.jpg (266.14 KiB) Katsottu 5484 kertaa

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

No huomenna asennellaan autoon möreämpää putkistoa ja uutta tietoa oli ainakin itselleni se, että tuotemerkki Biscione Racing on Ragazzonin valmistama. Tilasin Ragazzonin keskivaimentajan sekä Biscionen takapöntön. Molemmissa on Ragazzonin tyyppikilpi ja nimi. Ilmeisesti Biscione on sen vuoksi halvempi, että hitsaussaumoja ja itse pönttöä ei ole kiilloitettu näyttävän näköiseksi. Toki putken pää kyllä kiiltää kuin papin elin.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Mulla vaihtui vakio yksiputkinen imasaffin tuplaan: http://www.ebay.com/itm/401111079426?_t ... EBIDX%3AIT

Foorumin avustuksella löytyi vieläpä tuo oikeanpuolen kaaripalakin. Äänissä ei oikeastaan eroa vakioon, ainoastaan kun suodattimen poltto käynnistyy niin ääni mörenee...

Asennusta hieman haittasi vetokoukun pultit pönttöjen kohdalla. Samoin setin mukana tulevat kumit piti vaihtaa pidempiin niin asettuu paremmin. Vielä pitäisi saada pikkasen pönttöjä siirrettyä sivusuunnassa ulospäin...

Kuva

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Leikkasitko takapuskuriin aukon tuolle toiselle putkelle ja asensit siihen jonkun kaaripalan? Ja pitikö toisen pöntön ja tankin väliin asentaa lämpösuoja? Haaveilen omaan 1,9 JTDm yksilööni tuplaputkea ja olisi hyvä tietää mitä tarvitaan.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja RiQ »

^Puskuri on ilmeisesti sama kaksi- ja yksipönttöisissä malleissa. Oikealla puolella on muovikappale, jonka saa helposti napattua pois
ja laitettua kaaripalan tilalle (joutuu käyttämään liimaa). Kaaripalalle en löytänyt tilausnumeroa, mutta foorumin kautta onnistuin saamaan käytettynä.
Lämpösuojalle löytyy numero ja se löytyy, mutta ei ole vielä paikallaan...

Edit. lämpösuoja taitaa kuitenkin suojata vain takapuskuria...

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

RiQ kirjoitti:Lämpösuojalle löytyy numero ja se löytyy, mutta ei ole vielä paikallaan...

Edit. lämpösuoja taitaa kuitenkin suojata vain takapuskuria...
Onko lämpösuojasi tässä kuvassa osanumero 2? Vai voitko antaa tarkan osanumeron?

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja RiQ »


mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Ajattelin tossa jossain kohtaa ottaa 166 keskiänkän irti ja pistää suoraa tilalle, onko muita tehnyt samaa? Lähteekö yhtään paremmin ääntä vai onko aivan hillitön melu?
Kehonliikuttimena v6
Ja onko se helposti irrotettavissa vai onko tuhannen mutkan kanssa?

Jos sais niin helposti uuden tilalle että voi pistää katsastusmiehen mieliks vakion takasi jos ei riitä desibelit kuurouttamaan..

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Giulietta kaipaisi omaan silmään pakoputken myös toiselle puolelle. Samalla voisi päivittää äänimaailmaa.

Tätä projektia varten pitäisi ostaa uusi takadiffuusori sekä esim. Ragazzon pörinäpönttö kahdella ulostulolla.

Onko jollain kokemusta tuosta äänimaailmasta? Muistaakseni joku täällä on Miton MultiAir-koneessa käyttänyt Ragazzon putkea? Lähinnä kaipaisin semmoista, että kun antaa kenkää, niin äänet olisivat sporttisemmat. Moottoritievauhdissa tasakaasulla en kaipaisi yhtään nykyistä enempää ääntä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Nimimerkki Lerppu laittoi MiToon Ragazzon takapöntön. Otappa yhteyttä häneen.
Viimeksi muokannut JiiPee, 11 Maalis 2019, 07:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

mmake_ kirjoitti:Ajattelin tossa jossain kohtaa ottaa 166 keskiänkän irti ja pistää suoraa tilalle, onko muita tehnyt samaa? Lähteekö yhtään paremmin ääntä vai onko aivan hillitön melu?
Kehonliikuttimena v6
Ja onko se helposti irrotettavissa vai onko tuhannen mutkan kanssa?

Jos sais niin helposti uuden tilalle että voi pistää katsastusmiehen mieliks vakion takasi jos ei riitä desibelit kuurouttamaan..
Otin omasta 156 irti sen ja en kyllä merkittävää eroa huomannut eikä katsurikaa sanonut mitään

Edit olipa vanha postaus

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MA + Ragazzon on maukas yhdistelmä. Tasakaasulla äänet miehistyy vain hieman - ajossa ei häiritse lainkaan. Kierroksilla saadaan mukavasti Ragazzonmaista ”räkäisyyttä” ääneen - itse tykkään kovasti. Tyhjäkäyntikin tormistautuu vain vähäsen. Sielukkaaseen ajoon lähes ”musthave”, mutta Giuliettan leppoisaan luonteeseen ehkä istuu huonommin kuin MiToon (tämä vain oma näkemys, ei liity Ragazzon & MA -yhdistelmään). Kuuntelunäytteitä löytää interweebistä hur såm helveten ja vastaavat kyllä todellisuutta. Ragazzonin kanssa voi elää ilman rasittumista, mutta äänimaailma muikea kun tarvitaan. Tunnelissa parhaimmillaan! :wink:

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Pörinäputket

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Kiitos analyysistä!

Vastaa Viestiin