Öljypohjan propun kierre !

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Öljypohjan propun kierre !

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Viimeksi öljyjä vaihdettaessa paja sai jotenkin kierteet pilalla öljypohjasta.
Vielä se proppu kiinni pysyy,mutta seuraava vaihto lähenee ja ehkä tuo pitäisi korjata.
Onko kukaan korjannut noita kierteitä (tehnyt uudet esim. irtokierteillä) ,vai pitääkö koko öljypohja vaihtaa ?
Ja mitähän uusi öljypohja kustantaa?

Pitäisi varmaan vaihtaa myös jakopäänremmi hiluineen,joten antakaapa "uusinta tietoa",missä tuon voisi edullisesti teettää Hyvinkää-Vantaa alueella.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kysyin samasta syystä uutta öljypohjaa 155:een (2.0 TS 16V). Päivän tarjous Deltalla oli 328 euroa. Päätin että epoksiliimattu proppu kestää vielä.

Tuo kierteiden korkkaaminen(kin) lienee jonkinmoinen tyyppivika, sen verran monesta olen kuullut. Tästä oli joskus keskusteluakin (hakua peliin), ainakin joku oli onnistunut helicoililla tuon korjaamaan, mutta riippuu varmaankin aina tapauksesta. Itselläni on proppu murjottu varmuuden vuoksi jotenkin vinoon niin että ei ole uskallettu korjausta kokeilla. Öljyt on pari kertaa vaihdettu yläkautta imemällä, mutta ei liene pidemmän päälle hyvä tuokaan, koska kaikkea ei kuitenkaan saa sieltä pois.

Tuosta jakopääremontista, itse teetin homman Heikki Salokoivulla Järvenpään St1:llä. Ei välttämättä maan edullisin paikka, mutta eipä ole tarvinnut perään soitella eli homma hoituu, suosittelen.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Zenery:
Onko kukaan korjannut noita kierteitä (tehnyt uudet esim. irtokierteillä) ,vai pitääkö koko öljypohja vaihtaa ?

En tiedä oikeastaan mistään muusta Alfasta kuin 33 mallista, joten vastaukseni voi olla väärä.

33:sen öljyproppu, tai paremminkin sen vastakappale öljypohjan sisällä, on irtonainen osa. Se on kiinnitetty öljypohjan sisäpuolelle pellistä taivutelulla kiinnikkeellä ja uskoisin että vastaavan kokoisen neliskanttisen "kierremorkulan" pystyisi sinne vaihtamaan. Tai voisihan sinne todennäköisesti asentaa normaalin mutterinkin hieman rakennetta muuttamalla.

Öljypohjan irrotus ainakaan 33 mallissa ei ole kovinkaan suuritöinen juttu.

J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J@mo »

Mulla on myös propun kierteet meilkein menneet, mutta eihän se haittaa
kun saahan ne pois öljypohjan luukun kautta. On onnistunut aina hyvin
kun on vain painokkaasti selventänyt asian ennen öljynvaihtoa ja
varmistanut että ymmärtävät olla koskematta proppuun.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

vanadoo kirjoitti:Zenery:
Onko kukaan korjannut noita kierteitä (tehnyt uudet esim. irtokierteillä) ,vai pitääkö koko öljypohja vaihtaa ?
Samaan juttuun olen törmännyt kahdessa edellisessä alfassa. 156:ssa ei korjaus muka millään onnistunut ja pohja jouduttiin vaihtamaan. 147:ssa tuli vielä helicoilin asennuksella kuntoon. Tuntuvat olevan kovin herkkiä hajoamaan nuo t.s kierteeet, koska ainevahvuus ko. kohdalla pohjassa on ohut ja siihen ei monta kierrosta mahdu. Huolimaton vääntää propun liian piukkaan ja kierre mysööntyy.
Kannattaa aina varoittaa vierasta öljynvaihtajaa asiasta.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No mitäs jos hitsauttaisi propun paikalle 5-10mm paksun "holkin" johon sitten mieleinen kierre? Ei varmaan montaa kymppiä maksa ja kyllä kestää.

Avatar
Donna
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Loka 2005, 21:38
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Donna »

Mullakin on proppu murjottu piloille :( Öljyt on nyt vaihdettu yläkautta imemällä, mut kai se on jossain vaiheessa korjauksen paikka edessä kuitenkin... Mulle ku noi tee-se-itse jutut ei oikein sovi... ni olisin kanssa halukas kuulemaan mitä öljypohja mahtaa maksaa, siis jostain muualta ku Deltasta hankittuna, kiitos :?
Anna kaikkesi mutta älä periksi

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Pepperoni kirjoitti:Öljyt on pari kertaa vaihdettu yläkautta imemällä, mutta ei liene pidemmän päälle hyvä tuokaan, koska kaikkea ei kuitenkaan saa sieltä pois.
Oikeasti öljytikunputkesta imemällä saa öljytilan tyjemmäksi vanhasta öljystä kuin propun kautta liruttelemalla. Jos meinaan vaihtaja on vähänkään huolellinen hommassaan. Eli jos on hyvän imuvaihtopaikan löytänyt, niin proppua ei tarvitse sen puoleen availla enää koskaan.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Vein uuden käytetyn Alfani (156 2.0 ts -00) ensimmäiseen öljynvaihtoon pari viikkoa takaperin. Proppu käytännöllisesti katsoen tippui itsestään pois samalla hetkellä kun asentaja näytti sille vääntökalua. Tilanne oikeastaan nauratti, koska samana päivänä hajosi takaoven kahva. Asentaja tuumasi, että paskan sulle möivät. En kommentoinut asiaan siinä oikeastaan mitään, kun en ollut oikein varma myönnelläkkö vaiko ei.

Saivat "kuntoon" poraamalla ja helicoililla. Mutta yläkautta vaihdetaan kuulemma tulevaisuudessa tai sitten alakautta, jos valuuttaa piisaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Enpä tiedä tarkalleen mihin kohtaa imuputki menee öljytikunkanavasta, mutta ainakin proppu on alimmassa kohdassa. Itse uskon että jos ottaa imuvaihtajalla yläpuolelta, imien niin kauan kun yleensä tehdään, niin irroittamalla vielä propun saa vielä öljyä valumaan koneesta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

samaa mieltä pohjoosenalfistin kanssa tuosta imuvaihdosta eli eipä taida imemällä ihan kaikkea ulos saada, eiköhän se pohjaproppu ole yleensä vanhojen litkujen poistoa ajatellen melko optimaalisessa paikassa joten alakautta sitä luulisi pääsevän parhaaseen lopputulokseen.
mitähän materiaalia noissa uudemmissa lienee tuo öljypohja kun vanhemmista en ole itse ainakaan saanut kertaakaan kierteitä korkkaamaan, onkos asialla sen verta idiootit asentajat että vetävät liian tiukkaan vai onko kyseessä selvä suunnittelivirhe..

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

Ei muuta kuin autokorjaamolle ja irrotutatte öljy pohjan, sitten sen kanssa paikalliseen koneistamoon niin ne tekevät silmänkänteessä uuden kierteen ja ropun eikä pitäisi olla kallista
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Donna. 156:n öljypohja maksaa deltassa n.400 euroa, Muukkosella n.200
euroa.

Ostin Muukkoselta käytetyn mutta ehjän öljypohjan 80 euroa.

Syy vaihtoon, firma jossa vaihdatin öljyt niin väänettiin kierteet solmuun.

kierteiden korjaus ei ollut vaihtoehtona sen verran erikoinen on tuon auton
öljytulpan reikä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

90 kirjoitti:mitähän materiaalia noissa uudemmissa lienee tuo öljypohja kun vanhemmista en ole itse ainakaan saanut kertaakaan kierteitä korkkaamaan.
Alumiinivalua kertovat sen olevan.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: Itse uskon että jos ottaa imuvaihtajalla yläpuolelta, imien niin kauan kun yleensä tehdään, niin irroittamalla vielä propun saa vielä öljyä valumaan koneesta.
Sopii kokeilla, jos huolella imee, niin propun avaamalla ei tule pisaraakaan öljyä ulos. Propusta valuttamalla taas ei niin pitkään jaksa valuttaakaan, etteikö vielä tippuisi. Sitäpaitsi vaihtoi miten vaan ne öljyt, niin aina sinne vähän sitä vanhaa öljyä jää, esim. sylinterin kannen syvennyksiin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos imukärsän saisi juuri propun päälle ja vertaisi tyhjennys nopeuksia niin uskon että "kaiken" öljyn poistamisessa ei imeminen voi olla nopeampi konsti. Alku menee varmaan samaa vauhtia mutta öljyn ollessa vähissä imemällä tulee käytännössä eniten vain ilmaa. Imuvaihtamisen suurimmat ongelmat on mielestäni: ei voi varmistua onko imupää ihan pohjassa, mihin kohtaan kärsä menee. Hyvät puolet: nopea koska jää pois auton nosto, alusuojien irroitus (jos suodatin ei vaadi sitä), proppu ei voi rikkoutua (tosin eihän sitä enää tarvitsisikaan), siistimpi/turvallisempi (ei roisku, kuuma öljy ja auton alle ei tarvitse mennä) ja töissä tein osalle koska tiesi että vielä 5min. päästäkin eivät anna laittaa proppua kiinni kun sieltä valuu hieman, imuvaihtajalla taas asiakas ei nähnyt että koneeseen jää vanhaa öljyä. Omaani otan rauhassa propun kautta, ja uusissa kumitiivisteisissä riittää todella pieni kiristys, ja se kumi kannattaa välillä vaihtaa. Ja molemmissa jää koneeseen öljyä, esim. nokat uivat aina öljyssä (jotka kannattaa muuten imeä tyhjiksi/puhdistaa jos käyttää koppia pois, tietty koteloihin uudet öljyt uimaan.)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Maunu kirjoitti:Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Minnekkäs ne porauksessa syntyvät metallihileet menevät? Ettei vain osa päätyisi moottorin sisälle.

Imuvaihdosta: siinä taitaa olla sitten se varjopuoli, että öljypohjan pohjalle kertyneet metallihileet jäävät sinne pohjaan. Kun ei pumppu heikkotehoisena jaksa niitä kaikkia imeä. Propun poistamalla "huuhtelutuvat" alamäkeen pois koneesta.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Niin, sen verran vielä tästä, jos joku haluaa kokeilla tuollaisen 2.0 t.s:n [-98]pohjan korjaamista vaikka testimielessä, niin minulta löytyy yksi kappale. Ei ollutkaan vielä kierrätykseen mennyt. Ei maksa mitään, mutten postita. Johonkin tapahtumaan tai Tampereen keskustaan tai Poriin voin roudata, kun muutenkin kuljen siellä.
Kiinnostuneet laittakoot privaa.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

onefromnorth kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Minnekkäs ne porauksessa syntyvät metallihileet menevät? Ettei vain osa päätyisi moottorin sisälle.

Imuvaihdosta: siinä taitaa olla sitten se varjopuoli, että öljypohjan pohjalle kertyneet metallihileet jäävät sinne pohjaan. Kun ei pumppu heikkotehoisena jaksa niitä kaikkia imeä. Propun poistamalla "huuhtelutuvat" alamäkeen pois koneesta.
Fiksu ainakin tekee tuon öljypohjan ollessa irti koneesta :wink: .
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Porausjätteet jäävät kiinni poranterässä olevaan vaseliiniin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Maunu kirjoitti:Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Noniin, tänään sitten Autoklinikan pojat suorittivat moisen operaation. Edellisessä öljynvaihdossa, auton hankkiessani, proppu heilui aikalailla. Olivat Kotkan Deltassa tai paikallisella pikkupajalla, missä edellinen omistaja oli autoa käyttänyt, vetäneet propun momenttiin "varman päälle ja vähän lisää". Alumiinipohja on siis TARKKA MOMENTIN SUHTEEN.

Paksu ontelotiiviste toimi kuitenkin jotenkuten. Nyt sitten öljynvaihdon yhteydessä uudet kierteet ja hyvin pelaa taas. Älkää vääntäkö niitä pohjaproppuja hiki hatussa kiinni!

Thompson
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Marras 2007, 23:30

Onko kenelläkään tietoa 2.0 TS:n öljypohjan propun...

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kysyttävää tuosta propun kierteestä? Eli kannan pituus ja kierteen nousu? Saisi tehtyä öljypohjaan uuden kierteen.

Öljyt vaihdettiin pe ja propu tuntui "kummalliselta". No nyt vuotaa alleen hieman. Huomenna maanantaina saisi vain uudet kierteet hommattua. Nuo tiedot auttaisivat siinä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Menisin itte Abarthin neuvon suuntaan, ja jos ei itse viitsi tehdä, niin ainahan löytyy metallia työstäviä ja koneistavia firmoja. Hyvä budjetti vaihtoehto minun mielestä, etenkin jos pystyy itse tekemään. firmoilta kannataa kysellä tarjouksia voi sielläkin hinta karata ehjän käytetyn, halvan öljypohjan lähettyville

toisaalta, öljypohjiahan saa muualtakin kuin deltasta ennen kaikkiea paljon halvemmalla. uus pohja ja tiiviste ei ole mikään paha homma vaihtaa, etenkin jos pääsee nosturille.

Mikäs noissa kierteissä hiertää? kait kaikki pääsiäis kourat laittaa ne heti avaimella kiinni, vaikka ensiksi pitäis pari kierettä pyörittää sormilla! sama pätee kaikissa pulteissa ja muttereissa. ittekin vaohdoin öljyt, pari kiekkaa sormilla, sitten avaimella kiristäen loppua kohden vähän "hierti" mut sitten taas keveni
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mä vien huomenna oman autoni saman vian takia korjattavaksi Konalan Delta-autoon. Lupasivat odotellessa tehdä, hintaa en tullut kysyneeksi.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Jonkun verran noitten öljypohjien kanssa tullu painittua kun tuppaa noista rallivehkeist hajoilee silloin tällöin. itse tekisin/tehneenä leikkaa plasmalla/kaasulla vanhan ropunkohdan irti sitten vaan naaraspuoleinen hudrauliikka liitin tilalle ja kemppiliimalla kiinni. ropun saa tehtyä siihen sit uroksesta ja ei enään hajoo kun ei oo mitään messinki pskaa..
(156sessa sama kierre ropussa kuin standardi hydrauliikka liittimessä en vain muista tähän hätään et mikä on nousu.)

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Kellään tietoa mikä on 156 V6:n öljypropun kierre? Öljynvaihtoa suunnittelen, vaan kun edellinen omistaja on katsonut tarpeelliseksi kiertää propun kiinni putkipihdeillä, ja ei tietenkään se samalla menetelmällä enää nätisti aukea, niin voisin hakea tarvikeosan valmiiksi, ettei tarvitsisi ajella ilman öljyjä :?

Tiedon puutteessa kuvakin olisi mannaa niin voisin haarukoida…

Edit: Vastaan itselleni, eli kierre on 22mm ja nousu taisi olla puolentoista millin luokkaa...
Liitteet
tärähtäneessä kuvassa murjottu öljyproppu ja vieressä samoilla kierteillä uuden aihio.
tärähtäneessä kuvassa murjottu öljyproppu ja vieressä samoilla kierteillä uuden aihio.
DSC_0006.jpg (47.65 KiB) Katsottu 14845 kertaa
156 2,5 V6 1998

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Jaahas, olin öljyjä vaihtamassa ja kun aloin propun ympäristöä puhdistamaan niin reijästä tipahteli kierteenpalasia... Kaatelin öljyä lisää jotta mahdolliset palaset tulisi reiän lähelle ja koitin kaivaa rautalangalla niitä pois. Sormella tunnustellessa tuntee selvästi että palasia on irronnut ja kierteet on melkolailla p*skana. Pistin vielä vähän paineilmaa yläkautta ja lisää öljyä niin sain vielä muutamia paloja kalastettua. Uskoisin että saan propun vielä tiiviisti paikalleen mutta arveluttaa että paljonko koneessa on vielä paloja... Mikäs on raadin arvio että mitä tuolle pitäisi tehdä? Pitäisikö koittaa huuhdella jotenkin? Miten? Entä voiko tuohon JTS:ään tehdä uutta jenkaa? Vai pitäisikö vaan laittaa proppu paikalle, litkut koneeseen ja kädet ristiin? Auttakee... :(

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Maunu kirjoitti:Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Yhteen omistamaani Volvoon tein saman, paitsi että hain putkiliikkeestä 1/2"-3/8" (tai mitä millikokoja nykyään ovat?) supistajan ja siihen 3/8" umpitulpan. Öljyä vaihtaessa ei enää tarvitse availla sitä alumiinikierteessä olevaa proppua ollenkaan. Molemmat ovat lisäksi kartiokierteellä, joten ei tarvita tiivisteitäkään eikä kierretapin suoruus pohjaan nähden ole tarkkaa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tää on sarjassa hanurista - ammamiehet korjaa ja siitä vieläpä maksaa, että uutta remonttia tulee :mrgreen:

Järkeä saa käyttää, kun tulppaa tiukkaa :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vilkku
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 23:47

Viesti Kirjoittaja Vilkku »

Kirkinen kirjoitti:Tää on sarjassa hanurista - ammamiehet korjaa ja siitä vieläpä maksaa, että uutta remonttia tulee :mrgreen:

Järkeä saa käyttää, kun tulppaa tiukkaa :mrgreen:
Joskus muinoin kemiallisella metallilla tulppa kiinni ja imuvaihdolla sitten. Auto oli Saab 900.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Golffista oli murjottu alumiinipohjasta 14mm hienot kierteet, nyt on karkeammat 16mm ja tulppana kuusiokolokantanen M16x25 pultti, toimii erittäin hyvin.

Tiivisteenä käytän kasaanpainuvaa kupariprikkaa ja vaihdan joka kerta sen uuteen niin riittää hyvin kevyt kiristys, sama homma moottoripyörien kanssa niin 14mm japsilaiset hienokierteet kestää hyvin.

Alfaan periaattessa samalla metodilla voisi suurentaa alkuperäsen reiän ja kierteet, kierretappi lainaan jostain jos ei raaski ostaa, jos vaan saa riittävän pitkälle tehtyä kierrettä pohjaan, taisi Twinsparkissa olla suurehko 22mm vakiona alunperin..?

Kuusiokolokantanen pultti tulpaksi on ainakin ahtaampaan paikkaan paras ja autotarvikeliikkeissä on jonkin verran lajitelmia yleistulppia.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,prikkoja tosiaan muitakin kuin perinteisiä kuparillisia,on just kasaanpainuvaa pyöreätä alu&kupari mallia,kumireunaista teräsprikkaa.
Rellussa joskus oli öljypropu niin soikea,että ainut mikä piti oli semmoinen tiilenvärinen karhea pintainen,ja tuntui "pahviselta"
:) Noilla ainakin pysyy öljyt sisällä ja kierteet kunnossa,normaali kiristyksellä

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

joskus kuulin (opettajalta) et kupariprikkaa sais elvytettyä kun sen kuumentaa?
No, kupariprikka ei maksa niin paljoa et kannattais lämmittää-
En muista millanen prikka omassa on, mutta 2 kerta öljyt vaihtanu mutten prikkaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Kokeilin kiristää proppua vanhoihin kierteisiin eikä tuntunut kiristyvän. Kävin paikalliset huoltamot/varaosa-liikkeet läpi mutta keneltäkään ei löytynyt tarpeeksi isoa jenkatappia uusien tekemiseen... Noh, kun kyseessä perheen ainoa kulkuneuvo eikä aikaa ollut odotella, niin laitoin sellaisen kokoonpainuvan kupariprikan (sormusprikaksi kutsuivat) ja kupariviivistetahnaa lisäksi. Proppu tuntui kiristyvän ainakin vähän enemmän eikä tuo nyt ainakaan vielä vuoda. Nyt on aikaa alkaa hakemaan isoa jenkatappia niin on sitten ensi kertaa varten valmiina. Kiitokset kommenteista.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

kauhiasti ihmettelen, en siis piruile, että miten jtässän öljypropun jengat saa paskaksi. Kierrettä kun riittää eikä se ole mitenkään erityisen tiheätä niin kyllä on täytynyt joskus ruokottomasti vetää väärille jengoille tai pyöritellä proppua jossain hiekassa tai jotain. Monessa autossa on huomattavasti heikompi jenka ja suurempi avainkoko.

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja qwe »

^ FL/04 JTS:ssä on selvästi pidempi kierre kun 03..

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

jaa että sekin on erilainen öljyn kierron parannuksen lisäksi.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

joskus kuulin (opettajalta) et kupariprikkaa sais elvytettyä kun sen kuumentaa?
No, kupariprikka ei maksa niin paljoa et kannattais lämmittää-
En muista millanen prikka omassa on, mutta 2 kerta öljyt vaihtanu mutten prikkaa.
Onnistuu, kannattaa silti ostaa uusia prikkoja kerralla heti reilusti niin on aina uusi vaihtaa ja pitää autossa mukanakin jos vaihdattaa jossain muualla öljyt kuin kototallissa.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ihmetellyt koko talven runsasta öljynkulutusta kunnes pahvit auton alla ja nyt sulanut lumi parkkipaikalla paljastivat karun totuuden. Propusta näkyy tiputtavan ja kiriminen ei auta käteen tuntuu että kierteet menny.

Kannattaakohan ruveta reklamoimaan Vianorille, joka on kierteet vetänyt paskaksi?

Milloinkahan tää huono tuuri autojen kanssa kääntysi..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko aina vaihettu vianorilla, nehän rupeavat vetoamaan heti, että oli jo ennen tai olet itse mennyt sörkkimään...

Ihme roppi hirviöitä, ei voi olla niin vaikeaa pyörittää metalli namiska paikalleen ja sitten sopivalla voimalla kiristää, ellei sitten ole metrin vääntövarsi mihin soveltaa "sopivaa voimaa"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Onko oikeanlainen propun tiiviste? Mulla tiputti kanssa yhden öljynvaihdon jälkeen propusta. Epäilin kanssa kierteitä ja vein auton Deltalle jossa vaihtoivat tilalle kuparimassatiivisteen ja tiputtaminen loppui.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Niin sepäs kun ensimmäinen kerta Vianorilla. Ja ehkä myös viimeinen. Varmaan turhaa taistelua olis tuulimyllyjä vastaan.

Olisipa vaan se tiiviste. Vetivät vaan aika raskaan näkösesti pyssyllä kiinni niin kierteitä pelkään. Tänks toivon herättelemisestä. Pitää viedä johonkin pajalle tutkittavaksi kunhan saan ensin rakkaani sellaisesta pois tyhjäkäynnin tärinän tutkimuksista!

Onneksi oli tuo vanha bussikortti voimassa 8)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Siis pulttipyssyllä öljyproppu kiinni? :crazyeyes:
Kerro vielä missä tämmöinen Vianor palvelee?

Sinuna kaivaisin paprun (eLearn/auto-data tms.) jossa on propun kiristysmomentti, ja neuvottelemaan Vianoriin miten korjaavat !

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

toolman kirjoitti:Siis pulttipyssyllä öljyproppu kiinni? :crazyeyes:
Kerro vielä missä tämmöinen Vianor palvelee?

Sinuna kaivaisin paprun (eLearn/auto-data tms.) jossa on propun kiristysmomentti, ja neuvottelemaan Vianoriin miten korjaavat !
Viimeksi kun itse irrotin pyssyllä ammuttuja renkaita eivätkä ne auenneet metrisellä jatkovarrellakaan, menin liikkeeseen valittamaan. Asiakaspalveluhenkilö kuittasi uinutukseni sanomalla, että "siinä on momentti". Kyseinen pulju katosi joskus 15 vuotta sitten kartalta.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Hitto tässä rupee jo epäilemään muistia (joskus marraskuussa vaihdettu Itäharjun Vianorilla) Vaikka en itse toimitusta tarkasti seurannukkaan niin hämärä muistikuva jäi siitä, että pyssyllä olis vetäny kiinni. Tuli meinaan sen verran röyhkee ääni..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Onnellinen loppu, kierre ehjätty jenkatapilla Deltalla ja lasku Vianorille. Hyvä diili, tosin esimiestason kautta päästiin vasta sopuun.

Tiivistekin oli kyllä väärä :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pyssyllä kiinni alumiinisen öljypohjan (josta tahtoo mennä kierteet käsivoiminkin) proppu. Huh huh!!!

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

jtäsmäni oli jakoremmin vaihdossa pajalla ja kun sen noudin niin juteltiin niitä näitä, olivat korjanneet runsain määrin alfojen öljyproppuja/pohjia kun niitä oli kuulemma pyssyllä kiristetty, en oikein uskonut kun tuntui niin hullulta mutta näköjään kaikki on mahdollista. Onkohan se pulttimopo integroitu siihen asentajan käteen ? :( . Jakoremmin vaihto ei sitten ollut mikään liian ajoissa tehty, oli ollut remmi niin löysällä että vain erittäin hyväkuntoisten hihnapyörien ansiosta oli jako vielä kohillaan.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Maunu kirjoitti:Multa meni Bravasta kierteet, jonka jälkeen otin millin isomman poranterän, pistin sen täyteen vaseliinia ja porasin reiän isommaksi. Sen jälkeen kierretapilla uudet kierteet ja tarvikeliikkeestä sopiva proppu ja tiiviste niin hyvä tuli. Luulisi Alfaankin onnistuvan.
Onnistui ainakin 166:sen pohjaan ja hyvä tuli - kumitiivisteellä varustettu proppu tilalle.

Alkoi tosin vuotaa öljypohjasta koska ryykkäsin pohjan johonkin ja pakoputken suoja pellin pultti ilmeisesti aiheutti jonkin hiusmurtuman - kemiallisella metallilla ulkoapäin paikattuna toimii ihan hyvin kun halkeamaan jyrsi ensin vähän uraa dremelillä.

Vaihdoin juuri öljytkin - annoin valua rauhassa ilman suodatinta pari tuntia - 50 kilometrin ajonkin jälkeen öljyt vielä kirkkaat. Ilmeisesti aika hyvin tulivat vanhat pois...

Vastaa Viestiin