Ratti mennyt vinoon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Ratti mennyt vinoon

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Huomasin tänään ajaessa, että ratti on melko huomattavasti vinossa :shock:
Viikko sitten se oli vielä täysin suorassa.
Ohjaus on edelleen yhtä tunnokas, eikä puolla mihinkään. Mutta mitenköhän se on voinut kääntyä? Eikös tuo itse ratti ole kuitenkin niin jämäkästi kiinni ettei se voi akselissaan liikahtaa?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Olethan ilmanpaineet tarkastanut? Jos ne ok ja ratti varmasti ja selvästi vinossa on sitten jotain hälyttävää. Kannattaa tarkistaa ainakin kaikki että ei vain petä sitten kesken ajon. Myös taka-akseli vaikuttaa kulku suuntaan eli vika voi olla myös siellä. Onko ohjattavuudessa yms. mitään eroa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Taitaa olla kolautettu rotvalliin, ja aurauskulmat viturallaan...

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ratti mennyt vinoon

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Epezi kirjoitti:Huomasin tänään ajaessa, että ratti on melko huomattavasti vinossa :shock:
Viikko sitten se oli vielä täysin suorassa.
Ohjaus on edelleen yhtä tunnokas, eikä puolla mihinkään. Mutta mitenköhän se on voinut kääntyä? Eikös tuo itse ratti ole kuitenkin niin jämäkästi kiinni ettei se voi akselissaan liikahtaa?
Hei!
Minulle oli 75:ssa samanlainen 'vika'. Syylliseksi silloin paljastui ohjausakselissa oleva rättinivel (kumia), joka antoi pikkuisen periksi ja jätti ratin silloin tällöin vähän eri asentoon. Ääriasentoon hieman voimalla rattia käännettäessä huomasi, että nivelessä on löysää ja se antaa periksi. Ajoon sillä ei ollut merkitystä, mutta vaihdoin sen silloin varmuuden vuoksi.
Muistoissa on vieläkin kammottava kokemus nuoruudesta, jolloin Escort MK1:sen ratti jäi käteen satasen vauhdissa ohjausakselin rättinivelen pettäessä. Klappia tuli ohjaukseen kerrasta puoli kierrosta, onneksi ei ollut silloin vastaantulijoita.
Coupe

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja mulla petti kyseinen rätti kokonaan GTV:ssä. Ja pääsi hyppäämään lisäksi siitä lovestaa. Ratti pyöri mutta renkaan eivät kääntyneet. Onneksi petti lopullisesti vasta hitaasti peruuttaessa. En ennakkoon osannut edes mitään pelätä, mulla nousi koko rattiakseli ja vilkut ei sen vuoksi palauttaneet.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joo elikkä minkäänlaista muutosta en ole havainnut ohjautuvuudessa, klappia ei käännyttäessä tunnu, j amuutenkin ohjautuu ihan tunnokkasti (lukuunottamatta paskoja renkaita). Raidetangon sisäpää on hieman väljä, mutta niin vähän että se jäi vielä vaihtamatta.
Rengaspaineet voisin aluks tarkastaa.
Mites ja mistä tuota ohjausakselin rättiniveltä pääsisi hipelöimään?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Joskus on tainnut hammastangon kiinnitykset moottorin apurunkoon löystyä sen verran että koko hammastanko on päässyt liikkumaan eestaas, tämä kannattaa tarkistaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on alkanut kuulua muutamia kolahduksia edestä oikeelta, kai (ratti muuten kääntynyt juuri oikealle, ja raidetangonsisäpään lievä väljyyskin on juuri oikealla puolella.

Kolahdukset ovat tullu ihan summittain, koitin saada niitä aikaan jarruttelemalla, kiihdyttelemällä, kääntelemällä, ajamalla montuista, sekä kaikenlaisia näiden kompinaatioita, mutta en onnistunut saamaan aikaan kolahdusta.

Yritän huomenna päästä tonkimaan kaikenlaista mahdollista, mitä pitäisi tarkkailla? Aloitan varmaan siitä että tarkistan onko renkaat kiinni...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Veditkö nyt varmasti vasemman etutolpan kunnolla kiinni? Hetkinen eikö sisemmän raidetangon oletettu välys ollut vasemmalla puolella? Eikä siinä kyllä välystä ollut :wink:. Kannattaa kyllä tarkistaa hammastangon kiinnitys runkoon koska tuo yhtäkkinen muutos ratin keskistyksessä voi johtua tästä. Huomaat kyllä jos se on liikkunut kun/jos saat auton nosturille.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Anteeks, vasenta juuri tarkotin :oops:
Sieltä ne kolaukset tuli.

Kyllä se tolppa kiinni tuli. Tuli muuten mieleeni että voisko se tolpan yläpuolisen kumitutin kääntäminen vaikuttaa ohjauskulmiin, ja siksi vääntää ratin vinkkeliin (tosin aika varmasti kyllä tuo suorassa oli vielä kääntämisen jälkeenkin)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuntuu kyllä aika kaukaa haetulta, olen aika varma ettei. Ilmoittele sitten mikä oli tarkastuksen tulos.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nopea kurkkaus oikean eturenkaan taakse:
Jarrusatula löysällä... TAAS. Elikkä se siellä kolisi. Mitään muuta en ehtiny katsoa kun huomasin samalla että mun hakka nelosista oli katkennu melkein kaikki nastat, joten päätin lähteä rengasliikkeeseen (myöhästyin kuitenkin).

Joo elikkä jarrusatula oli löystynyt taas (viimeksi toiselta puolelta). En usko että tuo johtuisi huonosta kiristyksestä. Ratti kun tärisee edelleen niin luulen että se tärinä löystyttää niitä satuloita, vai mitä ootte luulette?

No joo mutta ratti on kuitenkin vielä vinossa...

(Nyt kun luulisin saavani uudet renkaat, niin toivotaan että ne eivät olisi niin vetelät)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Joissain nelosissa on ollut vikana tosiaan se että nastat katkeavat, hyvä tietää, pitää katsoa omatkin läpi. Kyllä tuon satulan irtoaminen on vain ja ainoastaan se että momenttia ei ole ollut tarpeeksi :? . Voihan tuon varmistaa Loctitellä niin on varman päälle. Ettei vaan renkaissa ole jotain suurempaakin hämminkiä => vinous johtuu tästä?? Onko jarrulevyt suorat, tärinän lähde?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyy sitten vääntää vaan niinpaljon kun käsistä lähtee.
Renkaissa toivottavasti on muutakin vikaa, koska ovat niin vetelät, mutta en tiedä sitten aiheuttaako se tuon vinouden... eiköhän tuon näe sitten piakkoin.

Toinen jarrulevy on uusi... toinen vanha, saattavathan nuo olla syylliset, mutta jotenkin en usko siihen...

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt kun vaihdettiin vanhat 14"-set alle niin ratti kääntyi vielä lisää vinoon, kun kehältä mittaa niin nyt se on vinkkelissä noin 3-4 cm.
Ohjaus edelleen hyvin tunnokas ja täsmällinen, ei puolla eikä ole väljyyttä.
Mitä v*ttua?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Homma taisi selvitä ainakin osaksi.
Elikkä nyt vaihdettin taas alut alle ja ratti kääntyi sitten melkein suoraan, niinkuin se ennen kuin nuo pellit oli alla. Renkaita asennettaessa huomattiin että sen pultin kanta jolla jarrulevy on kiinni otti kiinni vanteeseen ja väänsi näin koko renkaan vinoon. Kanta otti siis kiinni peltivanteissa, noissa aluissa se on ottanut ihan vähän, tosin muttereiden irroittaminen ei auttanut siihen ratti olisi täysin suorassa.

Mutta eipä tuo enään haittaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No tuo voisi selittää sitä tärinääkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin siis kun nuo peltivanteet oli vinossa niin ei tärissyt.
Nyt kun otettiin pultit pois ja laitettiin alut alle niin alkoi tärisemään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No se voi johtua monesta asiasta. Esim. tuo peltivanne saattaa antaa periksi (vääntyä) kun renkaan pultit vetää kiinni (jolloin suoristuu), aluvanne tuskin tekee sitä. Ja rengasprofiili (suhde,koko,leveys), vanne+rangas setin paino, suoruus, vanteen+navan sopivuus keskenään,OT.n muutos, ilmanpaineet...kuun asento. :roll: Rengasliikkeestä pitäisi löytyä hiomakone jossa on hellähkö laippa jolla voi hioa kosketuspinnat (voi kyllä tehdä kotona sopivilla välineillä jo valmiiksi). Se pitää tehdä vanteen osalta jo ennen tasapainotusta jotta likaa, hapettumaa yms. ei jää vanteen ja tasapainotuskoneen väliin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt tää alkaa jo pelottamaan :lol:
Elikkä äsken vaihdettiin pellit alle, ja ratti kääntyi taas vinoon, samallalailla. J a nyt siellä ei ole mitään pulttia tököttämässä. Piti oikein käydä katsomassa että onko ne renkaat edes saman kokosia, kyllä vain. Ohjaus edelleen hyvin tarkka. Samalla sitten loppui taas tuo aluvanteista johtuva tärinä.
Nyt kuitenkin selvisi mahdollinen syyn aiheuttaja. Soviterenkaissa on semmonen viiste että se ei kunnolla ulotu napaan kiinni.

Mistäs saa ostettua uudet soviterenkaat? tai teettää?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Taitaa olla melkein kaikissa 164:n tarvikevanteissa sama ongelma, napa ei tule tarpeeksi ulos jotta viistetyllä keskiöllä varustettu vanne keskittyisi kunnolla.

Omaani teetin uudet soviterinkulat lähimmällä koneistamolla. Saisivat kyllä mielellään olla jotain muuta materiaalia kuin tavallista, ruostuvaa rautaa, ne kun tuppaavat ruostumaan kiinni napoihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jees, noinhan se on. Vielä kun keksis että missä teettäis :roll:

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

onkos jollain mittoja tollasiin tuotoksiin?
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mulla on vanha muovinen rengas taskussa. Kun käyn teettämässä niin voin pyytää mitat paperille, tosin se ulkomitta täytyy tietenkin kattoo vanteen mukaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tähänkin sitten löytyi vahingossa ratkaisu. Auto sai hylkäyksen katsastuksessa aivan finaalissa olevan oikean puolen alapallonivelen takia. Vaihdoin uuden ja kas ratti kääntyi suoraan :mrgreen:
Samalla huomasin että jousen alapuoliset laakerit ovat loppu :x

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Uskomatonta ratti oli hetkenaikaa suorassa, ja sitten kääntyi vähitellen tällä kertaa vasemmalle---> vedin tästä automaattisesti johtopäätöksen että no kaippa se vasemmanpuolen alapallonivel on sitten väljä. Vaihdoin sen, mutta ei vaikutusta. Mitähän tällä kertaa :evil:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään talvinakit alle, ja kappas ratti kääntyi jälleen suoraan :silly:

Mutta, hyvästi ajo-ominaisuudet ja -mukavuus, ensimmäisen 100 metrin jälkeen teitä tuli jo ikävä :cry:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kesärenkaasi on kuluneet epätasasesti ja kapeempi talvirengas antaa vähän "anteeksi"... :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kesärenkaat oli kuluneet tasaisesti loppuun ja talvirenkaat ovat samankokoiset.

Avatar
Oleino
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Kuusnepa on vaan vähän kiukutellut. Nyt se on taas tyytyväinen ku sai uudet renkaat.. :wink:
Tein itse - säästin

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

yksi homma kanssa voi aiheuttaa...jos olet tunkilla nostanut perän ilmaan taka-akseli palkista niin pyöräkulmat muuttuu varmasti, joskus menee suoraan ja joskus vinoon, erityisesti vanhan ja pehmentyneen palkin kanssa mutta upouusikin antaa vähän periksi..;)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Veljellä kääntyi ratti suoraan 155:ssa kun laittoi talvirenkaat, pyöräkulmat ovat kohdallaan kun hän on ne ite säätänyt ne vähän aiemmin mutta 215/40-17" kesärenkaat oli kuluneet hyvin epämääräsesti, nyt talvirenkaat on 205/55-16...

Vaikka kulmat oli kohdallaan niin siinä joutui tavallaan korjaamaan ratilla koko ajan renkaiden tekemää virhettä ja joka ainoan uran löysi tiestä niillä renkailla, alustaltaan auto on vakio.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Itellä on tämmönen tarina:

Kesärenkailla jotka ovat kokoa 215/45 R17 auto puolsi selvästikin oikealle, ketutti ajaa aina pitkiä matkoja (käsi puutui), kun piti vääntää rattia kokoajan hivenen vastaan, myös oikealta puolelta on kuulunut koko kesän pientä klonksumista tai kolinaa monttuihin ajettaessa.

No tänään kävin vaihdattamassa ihka uudet Nokian Hakkapelitta 4 renkaat eteen ja taakse Nordman 2 -> 15" pellivanteille, kokoa en muista. No hetken ajeltuanu huomasin että auto ei puolla enää tippaakaan oikealle, ja on paljon mukavampi ajaa kun ei tarvi ohjata autoa kokoajan. Siinä samassa huomasin että suoraan ajaessa ratti on muutamia asteita vasemmalle päin kääntyneenä ja edellees sama klonksunta kuuluu monttuihin ajettaessa oikealta edestä.

Mietinpähän vain että johtuuko tuo klonksuminen ja ratin vinous jostakin väljästä nivelestä, mutta mistä? Ja samoin tuo oikealle vetäminen kesärenkailla?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin