Tyhjäkäynti heijaa liikkeessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

se ajoituksenmuunnin hiukan hämää kun tehoa tulee siinä 2000-3000 hujakoilla yhtäkkiä lisää

http://www.alfisti.ru/156/technical.fil ... asmall.gif
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Jarama kirjoitti:Oliko jollain ehdotuksia tuohon että ekalla ei aina lähde kunnolla käyntiin vaan jää röpöttämään pienille kierroksille, sammutus ja uudelleenkäynnistys ja kaikki ok?
Tuota tapahtuu satunnaisesti, ei vaikutusta onko ollut lämmitysjohdossa vai ei ja yleensä normalisoituu kun polkaisee vähän kaasua. En tiedä miltä vajaapyttyinen kuulostaa, mutta voisin veikata että samalta kuin tuollainen pörinä.
Tyhjäkäynnin heijauksen tultaessa liikennevaloihin tms. rullaamalla huomasin tänään ensimmäisen kerran (Oulussa -29). Muuten auto on toiminut täysin moitteetta, joten en usko että tässä on kyse minkään osan varsinainesesta rikkoutumisesta.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Jarama kirjoitti:Oliko jollain ehdotuksia tuohon että ekalla ei aina lähde kunnolla käyntiin vaan jää röpöttämään pienille kierroksille, sammutus ja uudelleenkäynnistys ja kaikki ok?
Oletko Jarama löytänyt vastauksen tuohon röpöttämiseen. Minulla se alkoi eilen ja oireet just samat (aamulla kahden tunnin piuhassa olon jälkeen). Päivällä käynnistyy kuin enkeli eli oire vain yön yli nukkumisen jälkeen.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vika poistui kun lämmitän vajaa nelisen tuntia, tosin aina lyhyemmälläkään lämmityksellä ei kiukuttele. Kokeile, itsellä ei ongelmaa enää pitkään aikaan.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tuo tyhjäkäynti vaan tykkää poikkoilla pienissä vauhdeissa eli alle 60 km/h esim 100:n vauhdissa pysyy aivan paikallaan. Onko se todennäköisin syy siis se lambda ja jos sen vaihtaa niin joutuuko piuhat katkaisemaan vai onko siellä liitin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Nappasin toisesta ketjusta oheisen Jiipeen kommentin. Katson itsekkin tuon anturin ja kysyn hintaa Varaosamaailmasta.
JiiPee kirjoitti:Niin kuin mattijus kirjoitti, niin anturi on etuputkessa juuri ennen katalysaattoria ja jousto-osaa, mutta kysymäsi LIITIN on koneen imusarjan päällä lähellä rintapeltiä. Se on nelinapainen liitin. Tähän siis pääset käsiksi, kun avaat konepellin.

Edit: siis vuoden 1998 mallisessa autossa ainakin.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Joo eli ongelma ratkesi. Otin kaasuläppä/tyhjäkäyntisäätimen irti ja sumutin crc:tä säätimen kolosta sisään ja heiluttelin. Pistin paikalleen ja nyt tyhjäkäynti EI HEILU YHTÄÄN eikä laskeudu alas kuin vasta kun auto pysähtyy. Kyllä taas kelpaa kun kaunotar on kunnossa. Forza Italia!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Jarama kirjoitti:Otin kaasuläppä/tyhjäkäyntisäätimen irti ja sumutin crc:tä säätimen kolosta sisään ja heiluttelin.
Mikäs combo tää oikein on?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Combo?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Niin sitä vaan meinasin et onks tuo tyhjäkäyntimoottori tuon kaasuläppärungon yhteydessä? Tai siis oikeastaan kiinnosti tarkemmin mitä putsasit ja mistä...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tyhjäkäyntisäädin on samassa kuin kaasuläpänanturi. Kolmella torxilla kiinni ja tietysti sähköliitin. Ne auki ja siitä sumutin crc:tä mihin tämä kaasuläpän tappi tulee.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla kans josko tuo auttaisi asiaa. On kans tullu kokeiltua vaik mitä, mut silti vaan seilaa tuo tyhjäkäynti.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

BTW liikkuuko myös kaasupoljin silloin kun tyhjäkäynti heijaa liikkeessä eli onko säätimessä jokin sähkömoottori jolla sitä tyhjäkäyntiä nostetaan?

Eihän 156 tessussa enää mitään erillistä venttiiliä oo?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaasupoljin ei liiku. Kaasuläpän on tarkoitus mennä suunnilleen kiinni silloin kun poljinta ei paineta eikä läpän akselille ympätty sähkömoottori väännä läppää auki. Moottori tavallaan avaa läppää vaijerin kiskomasta perusasennosta jonkin verran lisää, tosin vain silloin kun kaasua ei paineta ja koneen olisi tarkoitus käydä tyhjää.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta jos tämä tyhjäkäyntisäätimen moottori kääntää läppää niin eikö käytännössä myös kaasupoljin hieman liiku? Kun vanhemmissa autoissa taas on venttiili jonka kautta sitä lisäilmaa annetaan ohi kaasuläpän.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei liiku. Homman voisi ajatella menevän niin, että sähkömoottorin runko olisi kiinnitetty vaijerin päähän ja sen akseli kaasuläpän akselille. Näin vaijerista vedettäessä läppä aukeaa, ja samoin moottori voi avata läppää mutta ei kiskoa vaijeria.

Ei se rakenne oikeasti ihan tuollainen ole mutta toimii samalla tavalla, sitä kaasuläpän kyljessä olevan häkkyrän toimintaa olisi muuten vähän hankala sanallisesti kuvailla.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Muistaakseni vaan tuo tappi joka liikuttaa säädintä on samaa akselia kuin missä vaijeri on...eli miten ne voi toimia erikseen. Sori jos jankutan mut olen kiinnostunut tuntemaan tämän asian.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei suoranaisesti vastaa kysymykseen mutta vaijerilla ei pysty vetämään (itseasiassa työntämään) kaasupoljinta moottoritilasta käsin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kyllähän pystyy, käännät vaan vaijerinippua joka on kaasuläpässä kiinni.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No 156:sta en ole kokeillut enkä 166:stakaan. Mutta vanhemmissa ainakin vaijeri menee silloin vain mutkalle (tai irtoaa vivustosta) koska vaijeri pyrkii työntämään ja se ei onnistu jos vaijeri on esillä ilman kuorta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vai meneeköhän taas ihan sekavaksi. Taitaahan se tasausnopeudensäätimelläkin kaasupoljin liikkua. :oops: Mistäs tuo muutos johtuu. Kaasarivehkeissä kun suoraan vivustosta käänsi niin yleensä vaijeri pomppasi pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tulipas ihan katsottua tuon vuoksi 166:sen kitaan. Eli cruisen vaijeri meneekin jonnekkin kaasupolkimen luokse, nähtävästi siihen. Siksi poljin voi liikkua sen tahtiin, eli se säätääkin poljinta joka sitten toimii kuin ajaja sitä painaisi.Systeemi siis 1.omistajan tarvikeasennus.
Tuo tyhjäkäyntisäädin taas ei pysty kaasupoljinta liikuttamaan koska (ei siis ainoa syy, tod.näk säätimen liike ei välity kaasuvaijeri puolelle lainkaan) sen vaijerin tulisi silloin olla työntävä ja sehän ei vaijerilta onnistu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kaasupoljin ei kyllä liiku. Ei liikkunut omassanikaan kun aikoinaan oli tuo samainen probbis.

Mielestäni asia selviää kun hieman tuijottelee sitä rullaa kurkun sivussa, johon vaijeri kiinnittyy. Kääntelemällä rullaa sormilla huomaat, että se osa vaijeria, joka ei ole vaijerikuoressa, menee hieman "mutkalle" työntävässä liikkeessä. Näin ollen se hienon hieno liike ei välity polkimelle. Asia on mielestäni siis niin kuin alfistipohjoosesta vaijerista kertoo.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vaijerihan tulee eri puolelle läppärunkoa kuin missä se tyhjäkäynninsäädin nököttää. Minusta läppärungon akselilla oli joku vapaakytkimen tyyppinen mekanismi, joka antaa toisen puolen kääntää akselia ilman, että toinen kääntyy.

Tyhjäkäynninsäätimessä oleva kaasuläpän tapin hahlokin oli minusta sen verran lyhyt, ettei sillä puolella olisi varaa läpän täyteen liikerataan. En nyt pääse tarkistamaan kun auto on jo myyty poispois.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Öö täytyypä tutkia lisää...mutta se on ainakin täysin varmaa että jos auto käy tyhjäkäyntiä niin pystyt vaijerinipusta kaasutella. Ja toimiihan se läppä niin että kun kaasua painaa niin samalla säädin liikkuu tapin varassa, jolloin mm. pystyt mittaamaan vastukset säätimestä jos epäilet vaikka kuluneisuutta.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:...vapaakytkimen tyyppinen mekanismi, joka antaa toisen puolen kääntää akselia ilman, että toinen kääntyy...
En nyt pääse tarkistamaan kun auto on jo myyty pois.
Öööö... samaisesta syystä en minäkään voi tarkistaa asiaa. Edellinen kommenttini perustuu mielikuvaan, joka syntyi sen systeemin purkamisen yhteydessä. Sorry, jos olen antanut virheellistä tietoa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ajoin ilman lambdaa jos se piuha on se musta nelinapanen imusarjan keskellä/takana? Huojunta väheni mutta ihan pientä liikettä oli edelleen. Ruiskun valoa ei tosin syttynyt.

Siitä kaasuvaijerista kun vetää niin kierrokset nousee koskien vanhaa keskustelua.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Ajoin ilman lambdaa jos se piuha on se musta nelinapanen imusarjan keskellä/takana? Huojunta väheni mutta ihan pientä liikettä oli edelleen. Ruiskun valoa ei tosin syttynyt.
Tyhjäkäynti heijaa taas? Kyllä sen lambdan toiminta kannataa tarkistaa. Monestihan ne saattavat palaa esim. ilmivikojen seurauksena, tai sitten laiskistua ihan vain ajan kanssa. Uusi anturi ei vie edes konkurssiin.

Mulla täydellisesti pimentynyt lambda aiheutti lähinnä tuota heijausta, mutta myös pientä epämääräistä nykimistä alakierroksilla. Niin ja olivathan päästötkin pielessä, mutta sitäpä ei ajossa huomaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itseasiassa tuon kaasuläpän puhdistuksen jälkeen toimi yhden päivän täydellisesti, sen jälkeen taas sama juttu. Välillä heijaa vain vähän mutta välillä menee taas alle tyhjäkäynnin ja ampuu sieltä taas kahteen tonniin, ja vain liikkeessä, paikallaan ok.

Lambdan piuhahan on se musta liitin, eikö? Liitin irrotettuna siis heijaus pieneni eli vain mittaria katsomalla huomasi eli selvä vaikutus oli. Kone ei varmaankaan täydellistä tyhjäkäyntiä saa ilman lambdaa josta johtuisi tuo pieni huojunta?

Mistä saa halvimmalla lambdan jos vaikka vaihtaisi, eikä mitään motonetin lambdaa??
Kun pelkkä teho ei riitä!

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Käytin Deltassa 2.0 tessua tuon heijaamisen takia, ei tullut kuntoon, mutta
rahaa meni.

Nyt toisessa Huoltamossa, jossa vaihdetaaan Muukkoselta ostettu lamda.
Hintaa osalla oli 185 euroa, osa oli alkuperäinen.

Motonetin lamdaa ei vielä ole kukaan huoltamo suostunut laittamaan, tulevat kuulemma kohta takaisin kun ei ollut motonetin lamda toiminut niinkuin pitäisi.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Oliko vaikutusta?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

JiiPeehän oli löytänyt noita Boschin lambdoja halvalla:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=103888#103888

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

En tiedä vielä.
Haen Alfan pois tuossa loka/marraskuun vaihteessa kun tuolle tehdään
kaikenlaista muutakin.

Vielä huomioisin sen että riippuen autosähkökorjaamon "testeristä"
vikaa joko on tai ei ole.

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Osaakos joku sanoa, että mikäs autoa vaivaa kun se heijaa tyhjäkäyntiä. On jopa kerran sammunut sen vuoksi. Ilmi vaihtoon?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

kosmik kirjoitti:Osaakos joku sanoa, että mikäs autoa vaivaa kun se heijaa tyhjäkäyntiä. On jopa kerran sammunut sen vuoksi. Ilmi vaihtoon?
Ilmi tai lambda tai molemmat.

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Missäs voisin testauttaa sen? Auto on joulukuussa katsastettu, että oiskos lamda anturi voinut mennä rikki tässä ajassa? Onko jotain perussysteemejä millä tunnistaa mikä rikki? (siis sellaisia joka ihmisen tunnistus ohjeita)

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Osaako kukaan auttaa?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Minun autooni vaihdettiin ilmi kun valittelin tuosta heijauksesta, ei vaikutusta. Omassani tyhjäkäynti heiluu edelleen kun auto liikkuu, auton ollessa paikallaan ei heijausta.
Tieto auton liikkumisesta täytyy tulla vaihdelaatikon anturista, jos se olisi likainen/viallinen, mutta on tutkinta jäänyt hieman vähemmälle taas.
Jos vika olisi ilmissä luulisi että myös paikallaan heiluu.
Kun pelkkä teho ei riitä!

kustom
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 17:42
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja kustom »

Pablo Honey kirjoitti:
kosmik kirjoitti:Osaakos joku sanoa, että mikäs autoa vaivaa kun se heijaa tyhjäkäyntiä. On jopa kerran sammunut sen vuoksi. Ilmi vaihtoon?
Ilmi tai lambda tai molemmat.
tyhjäkäyntimoottori...

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Tuli käytyä testissä autosähköliikkeessä. Vikamuisti: P1653 Nokka-akselin ohjaus katkos. Sit kuulemma pakoputki vuotaa. Mistä etsiä vuotoa ja mitä tarkoittaa tuo koodi ihan suomeks.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

kosmik kirjoitti:Tuli käytyä testissä autosähköliikkeessä. Vikamuisti: P1653 Nokka-akselin ohjaus katkos. Sit kuulemma pakoputki vuotaa. Mistä etsiä vuotoa ja mitä tarkoittaa tuo koodi ihan suomeks.
Otettiinko sinulta pakokaasuarvot? Jos ne ovat pielessä (korkea HC), niin tuo koodi tarkoittanee nokka-akselin asentotunnistinta.

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

mulla ainaki joskus heijaili niin paljon että auto jopa sammui välillä... kannattaa putsata ilmanputsari!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Eivät suostuneet kun kuulemma pakoputki vuotaa. Eli mitään ei oikeastaan mitattu. Pakoputki on kuulemma ensimmäinen korjattava.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Mulla täydellisesti pimentynyt lambda aiheutti lähinnä tuota heijausta, mutta myös pientä epämääräistä nykimistä alakierroksilla. Niin ja olivathan päästötkin pielessä, mutta sitäpä ei ajossa huomaa.
Tarkoittaako täydellisesti pimentynyt lambda sitä, että testerissä piirtyvä lambdan jännitekäyrä on tasainen?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kosmikille: minulla on tuo sama vikakoodi eli nokka-akselin anturi katkoo. Olisiko tuossa SE anturi joka tuota tyhjäkäyntiä useimmiten heiluttaa????

Aion vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Myös nimim. Atte:lla oli sama vikakoodi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Jaramalle: En tiedä onko tuo, mutta tuollainen vika vikamuistista löytyi. Mutteivat suostuneet kertomaan enempää autosähkössä. Kuulemma pakoputki pitää ensin korjata. En kyllä tiedä miten ehjää korjataan...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Kosmikille: minulla on tuo sama vikakoodi eli nokka-akselin anturi katkoo. Olisiko tuossa SE anturi joka tuota tyhjäkäyntiä useimmiten heiluttaa????
Kyllähän tuo on lambda-anturin lisäksi vähintään SE TOINEN anturi. Nokka-akselianturi saattaa muistaakseni oirella myös siten, että auto sammuu, eikä lähde käyntiin kuin vasta n. vartin odottelun jälkeen.

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Pablo Honey kirjoitti: Kyllähän tuo on lambda-anturin lisäksi vähintään SE TOINEN anturi. Nokka-akselianturi saattaa muistaakseni oirella myös siten, että auto sammuu, eikä lähde käyntiin kuin vasta n. vartin odottelun jälkeen.
Missä tuo anturi sijaitsee ja miten vaihdetaan?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Pakoputkessa ennen kattia ja vaihdetaan kiertämällä auki putkesta ja konehuoneesta johto irti.

Olen vaan jossain vaiheessa ymmärtänyt että ei se vika aina lambdassa ole ollut vaan koko forum on hieman epätietoinen asiasta.
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Tarkoitin nokka-akseli anturia...

Vastaa Viestiin