Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Sirs,

Tänään ostettu 156 TS 2.0 (-00) ja heti olisi kysyttävää... ei varmaankaan viimeinen kysymys, mitä tulen Alfa-urani varrella esittämään.

Eli kun auton pysäyttää esim. liikennevaloihin, räpsyy öljynpaineen varoitusvalo samassa tahdissa kuin kone "täristää". Tällä täristämisellä tarkoitan sellaista pientä, kierrosten alenemisesta johtuvaa lyhyen aikaa kestävää koneen epätasaista käyntiä, joka tuntuu juuri ja juuri persauksen alla. Tätä merkkivalon räpsyntää ei tosin kestä kuin sekunti pari ja sitäkin onneksi harvakseltaan. Mikähän syynä?

Öljyjä en ole ehtinyt katsastaa, mutta luulisi että olisivat autoliikkeessä katsoneet kun kerran vaihtoivat puslatkin + muuta pientä (esim. mittarihehku). Kehuivat ladanneensa akunkin, jonka mainitseminen huoltotoimenpiteenä hieman kyllä huvitti. Ehkäpä vaikutin sopivan ammattitaidottomalta, kun moisella kirkkain silmin retostelivat, heh. Sinänsä kyllä arvio olisi osunut ostajakandidaattista enemmän tai vähemmän oikeaan.

Niin, ja ostopäätöksestä pari sanaa. Ei ollut kyllä minkäänlaista ennakkoaivoitusta tai tarkoitusta vaihtaa 500-sarjan BMW:tä Alfaan. Moitteetta kun oli tuo vanha menopelikin palvellut ja muutenkin kaikin puolin loistava menopeli. Sattui vaan niin hassusti, että renkaanvaihtoa odotellessa ajantapollisista syistä katsastin käytettyjä autoja ja istahdin ko. menopeliin. Loppu onkin sitten lukijan arvattavissa. Tosin allekirjoittanut ei vielä ole aivan varma siitä, onko se onnellinen, traaginen vaiko tragikoominen.

Kuulemisiin.

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Onnea Alfan johdosta!
vkampman kirjoitti:Sattui vaan niin hassusti, että renkaanvaihtoa odotellessa ajantapollisista syistä katsastin käytettyjä autoja ja istahdin ko. menopeliin. Loppu onkin sitten lukijan arvattavissa. Tosin allekirjoittanut ei vielä ole aivan varma siitä, onko se onnellinen, traaginen vaiko tragikoominen.
:lol:

Noita on aina yhtä mukava kyllä lukea. Enkä nyt tarkota tuota viimeistä lausetta :)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sinuna en ajaisi metriäkään vaan tarkistaisin sen öljyn määrän jos meinaat ajaa sillä vielä ensi viikolla. Eipä taida kone paljoa armoa antaa jos öljyvalo vilkkuu ja öljyt on vähissä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

vkampman kirjoitti: Eli kun auton pysäyttää esim. liikennevaloihin, räpsyy öljynpaineen varoitusvalo samassa tahdissa kuin kone "täristää". Tällä täristämisellä tarkoitan sellaista pientä, kierrosten alenemisesta johtuvaa lyhyen aikaa kestävää koneen epätasaista käyntiä, joka tuntuu juuri ja juuri persauksen alla. Tätä merkkivalon räpsyntää ei tosin kestä kuin sekunti pari ja sitäkin onneksi harvakseltaan. Mikähän syynä?
Ensinnäkin tervetuloa joukkoon, en minäkään hymyilemättä voinut tuota kuvaustasi Alfaan repsahtamisestasi lukea. Asenteesi vaikuttaa lupaavalta joten etköhän sinä uuden ystäväsi kanssa toimeen tule. Tuo ongelmakuvauksesi kyllä kuulostaa hieman huolestuttavalta. Öljynpaineen valon näkyminen on tietysti aina suht hermostuttava juttu ja oman kokemukseni mukaan twinsparkki ei täristä koskaan niin että sen vois persuksissa aistia. Eli selvitä nyt asia pikimiten ja jos jotain hullumpaa löytyy myös myyjäliikkeen vastuu.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Juu ei muuta kuin soitto myyjälle, varmaan on niittenkin etu että autolla ei ajeta ilman öljynpaineita. Saattaahan kyse olla jostain muusta, mutta minä en ajaisi metriäkään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itsellä oli vastaava ongelma öljynpainevalon kanssa. Tosin omassa tapauksessa valo vilahti aina pakille vaihdettaessa. Syyksi todettiin kaapelinipun hankaantuminen vaihdevipuihin. Onneksi ei sentään ehtinyt startinjohto sulaa lootan kylkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja EdotL »

166 kirjoitti:twinsparkki ei täristä koskaan niin että sen vois persuksissa aistia.
Täristää ainakin silloin jos tulpanhatuissa on halkeamia tms. mikä aiheuttaa kipinän poukkoilun missä sattuu. Kokemusta on.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

EdotL kirjoitti:
166 kirjoitti:twinsparkki ei täristä koskaan niin että sen vois persuksissa aistia.
Täristää ainakin silloin jos tulpanhatuissa on halkeamia tms. mikä aiheuttaa kipinän poukkoilun missä sattuu. Kokemusta on.
Eli jos täristää niin joku paikka on rikki. Yritin kuvailla moottorin normaalia käyntikulttuuria. Olen pannut merkille tämän että Alfan moottorit eivät niinkuin protestoi ja päästä kummia ääniä oli sitten kierroksia vähän tai paljon. Esimerkkinä päinvastaisesta mainittakoon tuttavan Saabbi.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tervetuloa joukkoon kummaan :)

Jokos kävit kyselemässä myyjäliikkeessä?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

166 kirjoitti:Olen pannut merkille tämän että Alfan moottorit eivät niinkuin protestoi ja päästä kummia ääniä oli sitten kierroksia vähän tai paljon. Esimerkkinä päinvastaisesta mainittakoon tuttavan Saabbi.
...tai meikän Sierra :oops: Yksikään omista Alfoista ei ole kyllä jyristellyt millään kierroksilla, jos rundeja on liian vähän niin kiihtyvyys jää sitten vaan nimelliseksi. Jos Sparkki täristelee ja vilkuttaa öljynpainevaloa niin kyllä siinä selvästi vikaa on.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tänään ostettu 156 TS ja heti kysymys...

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
166 kirjoitti:Olen pannut merkille tämän että Alfan moottorit eivät niinkuin protestoi ja päästä kummia ääniä oli sitten kierroksia vähän tai paljon. Esimerkkinä päinvastaisesta mainittakoon tuttavan Saabbi.
...tai meikän Sierra :oops: Yksikään omista Alfoista ei ole kyllä jyristellyt millään kierroksilla, jos rundeja on liian vähän niin kiihtyvyys jää sitten vaan nimelliseksi. Jos Sparkki täristelee ja vilkuttaa öljynpainevaloa niin kyllä siinä selvästi vikaa on.
Juuri tuota tarkoitin.
OT: Vanhat foordit taas polttaa öljyä, eikö? En tiedä kuinka monta kertaa on tapahtunut että kun tunnen palaneen öljyn hajua liikenteessä niin eiköhän kohta huomaa vanhahkon foordin lähistöllä. Saabin V4 (Ford-moottori) oli samanlainen. Kuluneet venttiilinohjaimet olivat kai syynä siinä mallissa.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Enpä ole tuosta omasta yksilöstä huomannut öljyn katoavan mutta en ole sillä kyllä montaa tuhatta vielä ajanutkaan. Sillä on kuitenkin pienillä kierroksilla vedättäessä tapana jyristää siihen malliin että tulee ihan suosiolla vaihdettua pienempää, tuntuu ihan terveeltä "ominaisuudelta" mutta ehjä Alfan Sparkki ei kyllä käyttäydy samalla lailla.

On noilla koneilla muutenkin eroa kuin yöllä ja päivällä, Fordsoni ei ikinä tunnu olevan "alueella" vaan meno on tasaisen nihkeää kaikilla kierroksilla. Hoitaa silti hommansa sekin.
- Epäkelpokeräilijä -

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Otsikon autosta öljyt tarkistettu...

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tervehdys jälleen,

Eli katsastin siis heti aamutuimaan kyseisen kohteen öljyt. Eihän siellä mitään ollut, melkein kuiva tikku kädessä vaan tiirailtavana ja ihmeteltävänä. Hermoradat pigottuneena edellisen illan kurvailut alkoivat vilahdella samalla hetkellä silmien edestä - yhtä vauhdilla kuin maisemat vaihtuivat ratin takana. Ei auta, töihin on lähdettävä ja tilanne nollattava, joten mittatikku ja kuski sisään. Kokka kohden lähintä huoltoasemaa.

Lurautin öljyä moottoriaukosta litran toista sisään, jahka olin aamuhämärän tunnelmallisessa huoltamovalaistuksessa tavannut korkin tekstin varmistuakseni, että kyse ei suinkaan ole jarrunesteen sisäänmenosta. Ja sitten kokeilemaan vieläkö disko olisi voimissaan.

Valoshow loppui. Aluksi tosin luulin niin. Silti saan vielä valon räpsymään, jos teen epäonnistuneen liikkeellelähdön sählätessäni kytkimen kanssa. Tällöinhän kone meinaa sammua, tukehtua, "täristä" - ja tässä tilanteessa polttimo muistuttaa jälleen toimimisestaan.

Öljyä ei siis ole vieläkään aivan täyttä määrää, koska aikomus on viedä auto öljynvaihtoon heti kun muilta kiireiltä ehtii. On sitä kuitenkin jonkin verran mittatikun alamerkin ylitse.

Mitä luulette, kun kerran tuo valon räpsyminen öljyn määrän funktiona väheni, olisiko kyseessä aivan normaali ilmiö? Ainakin minusta alkaa siltä tuntumaan. Tuntuuhan teistäkin. Tuntuuhan?

Kuulemisiin.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jumalauta, siinä olisi varmaan ollut naurussa pitelemistä kun olisi mylly kilahtanut. :shock: Mene ihmeessä myyjäliikkeeseen vittuilemaan. Ei tuo lähes öljyittä ajeleminen hyvää tee, vaikka ei mitään vakavaa sattunutkaan. Luulisi vähintäänkin saavan öljynvaihdon ilmaiseksi. :twisted:

Kyllähän sen valon saa kytkimen kanssa kämmäillessä välähtämään, mutta silloin motti käy melkein sammumispisteessä.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Ei hemmetti. Jos valo vilkkuu tai suorastaan palaa, niin silloin on kyllä jo myöhäistä. Jotain vauriota on jo tullut. :? Toivottavasti olen väärässä. Äkkiä soitto liikkeeseen vaan.

Oliko koeajolla jo samaa oireilua?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Ei taida edes olla mitenkään erityisen harvinaista tuo, että alfoissa koneen annetaan käydä melkein kuivana. Mutta että ihan liikkeestä ostetussakin! Vanhempien kanssa kun käytiin katselemassa käytettyjä 156:ia yksityisiltä, oli suuressa osassa mittatikku ihan kuiva. Ennen pitkää oppikin, että jos puhelimessa myyjä sanoi, että ei ole tarvinnut lisätä öljyä vaihtovälillä, niin ei kannattanut edes vaivautua kattomaan ko. autoa, kun melkein jo arvasi mikä on voitelun laita :roll:


Toivottavasti saat asiat kuntoon myyjäliikkeen kanssa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ciancarlo kirjoitti:Ei hemmetti. Jos valo vilkkuu tai suorastaan palaa, niin silloin on kyllä jo myöhäistä. Jotain vauriota on jo tullut.
Ei välttämättä.
Hieman OT, mutta ihan pakko myöntää, että vaikka helvetin tarkka autoista olenkin niin 156 2,5:ssa pääsi tuikkimaan öljyvalo sekunnin ajaksi. :oops: Se oli semmoista aikaa, että kilometrejä tuli perkeleesti lyhyessä ajassa, ja öljyjä tuli katsottua yleinsä kuukauden välein. Ajeltiin alkuyöllä ex-tyttöystävän kanssa kotio päin, kun öljyvalo ilmestyi mittaristoon - liinat kiinni ja auto tien viereen sammuksiin. Vittua ja saatanaa tulvi sen verran suusta, että muijakin pelästy kunnolla. Siitä sitten kävellen Ulvilan Nesteelle hakemaan 4l. pönikkä öljyä, röökiä kului kilometrin matkalla varmaan askillinen. Öljyt sisään, ja varmaan kolmeen viikkoon ei saanut nukuttua. :)
Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään vakavaa sattunut, kun autolla ajoin vielä kymmeniä tuhansia sen jälkeenkin.
:drinking:

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Ja taas lisää öljyä...

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Terse,

Eli experimentit jatkuvat. Lisäsin tänään koneeseen sen verran öljyä, että pinta nousi jo mittatikun merkkien puoleenväliin asti. Aikamoista. Edellinen testivetäisyhän oli toteutettu siten, että öljyn pinta hiveli tikun alamerkin tuntumaa - oli toki kuitenkin yläpuolella, jottei aivan liian jännäksi menisi.

Tulokset: ei enää valo tuiki.

Tuli mieleeni, että tuohan valo nyt siis toimii kuten pitääkin. Tulipahan testattua.

"Cuore Sportivo" kommentoi tuossa ylempänä reagointiaan pieneen öljyn merkkivalon tuikahdukseen (mikäli indikaation oikein ymmärsin). Eikö nyt ole kuitenkin niin, että tuo on nimenomaisesti varoitusvalo - ei "self destruction" merkki? Eli jos välkkyy, niin olisi aika lisätä öljyä - sitten kun ehtii, mutta mieluummin heti. Vaikea kuvitella, että suunnittelupuolella olisi turvamarginaali vedetty niin äärimmilleen, että konerikko olisi edessä miltei välittömästi jos vielä polkee eteenpäin jonkin matkaa valon triggauksen jälkeen?


Sitten pari yleisen tason sanaa autoilusta uuden Alfistin silmin...

1. Mukava ajaa ja vielä mukavampi omistaa. Kukaan ei ole ääneen kehunut, mikä on todellinen osoitus auton statuksesta. Kyllähän me suomalaisen luonteen toki tunnemme.

2. Harvoin saa osakseen parisuhteessa tahi työelämässä sellaista erityishuomiota kuin tienpäällä Alfalla. Isänpäivänä ehkä. Verrattuna isoon BMW:hen, huomiota herättää erityisesti se, että melkein jokaisessa kulmassa ja liikennevalossa on perälautaan liimautunut Alpine-tarra. Voihan videoraati.

3. Vakioäänentoisto saa kyllä myös erityismaininnan. Tämä lienee sitten jo oman aiheen arvoinen juttu. Jotakin tuolle fiaskolle pitää kyllä tehdä - jahka ehtii.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ja taas lisää öljyä...

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

vkampman kirjoitti:Eikö nyt ole kuitenkin niin, että tuo on nimenomaisesti varoitusvalo - ei "self destruction" merkki? Eli jos välkkyy, niin olisi aika lisätä öljyä - sitten kun ehtii, mutta mieluummin heti.
Ei, se kun ei ole öljyn määrän vaan öljynpaineen merkkivalo. Jos valo syttyy niin painetta ei ole käytännössä ollenkaan, eli mennään enää sen öljykalvon varassa joka laakereihin on jäänyt silloin kun painetta vielä oli. Valon viesti on että kone on pysäytettävä nyt tai heti, ei "sitten kohta sopivammassa paikassa".

Onneksi sulla lienee jonkinlainen kuluttajansuoja vielä päällänsä, täytyyhän liikkeestä ostetussa autossa olla öljyt koneessa. Nyt sitten vaan mittauttamaan öljynpaineita ja ohivuotoja ja jos murheita ilmenee niin vääntämään kättä liikkeen kanssa tai purkamaan koko kauppa.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On noista fiateista kokemusta ja vaikka öljytikku oli kuiva niin ei vilkuttanut valoa, näin tuttavalla. Mutta auta armias jos se valo vilkahtaa niin uskallanpa väittää että melko suurella todennäköisyydellä jotain on sattunut. Eli ei parane pelleillä, sama kun jos lämmöt nousee reilusti yli 90 asteen niin syytä on pysäyttää eikä rukoilla ajon aikana. Toivottavasti mitään ei kuitenkaan tapahtunut.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joo, eipä tuo ole mikään varoitusvalo, vaan pikemminkin ilmoitus "koneestasi on juuri hajonnut jotain kallista" tai hajoaa, jos jatkat ajoa. Tämän koin karvaasti aikanaan TS:n kanssa, kun luulin anturiviaksi. Öljyä oli siksi en osannut epäillä, mutta ed. omistaja oli roplatessaan tukkinut öljykanavat tiivistemassalla :twisted: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Vielä selvennystä

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Sirs,

Kiitokset vastauksistanne. Kuten kuvasta näkyy, asialla on tämän näppäimistön ääressa varsinainen autoexpertti.

Eli olette siis vahvasti sitä mieltä, että seuraavan kuvauksen mukainen toiminta ei ole moottorin normaalia toimintaa ja syytä olisi vahvasti epäillä jotain vikaa:

1. Kun öljyt on minimissä (ja jopa hieman alle mittatikun alamerkin), öljyvalo vilkkuu harvakseltaan. Tosin se on huomioitava, että valo vilkahtelee ainoastaan silloin kun auto on pysähdyksissä.

2. Öljyn lisäämisen jälkeen valon villkuminen loppuu.



Löysin netistä jostakin huoltokirjasta, ei tosin Alfan, seuraavanlaisen kuvauksen öljynpaineen valon palamisesta.

"jos öljynpainevalo vilkkuu -> lisää öljyä"

Eli homma ei kuitenkaan mene aivan näin?


to be continued, heh...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ehjässä ja hyväkuntoisessa moottorissa se öljynpainevalo ei saa välähtää kuin virtoja kytkettäessä, käynnissä ollessaan ei koskaan. Kaikki muu kertoo jonkinlaisesta voitelumurheesta, ja ne taas tuppaavat aiheuttamaan muita ikävyyksiä. Öljyn tehtävä on voitelun lisäksi jäähdyttää moottorin sisäosia ja öljynpaineen puuttuessa tuloksena voi olla (lievästikin) kiinnileikanneita laakereita ja mäntiä, kantikkaita nokka-akseleita, kuluneita sylinterinputkia ja männänrenkaita ja ties mitä kallista korjattavaa.

Sinuna mittauttaisin ehdottomasti öljynpaineet ja ohipuhallukset jollain puolueettomalla osapuolella. Nyt on vielä mahdollisuuksia saada kuluja myyjäliikkeen piikkiin.

Edit: Voihan ne merkkivalot vilahdella jos moottoria yrittää tukehduttaa alle tyhjäkäyntikierroksilla, mutta se ei ole muutenkaan normaali käyttötilanne.
- Epäkelpokeräilijä -

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

[color=red][b]Homma menee mielenkiintoiseksi...[/b][/color]

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Terve ja hyvää itsenäisyyspäivää.

Eilen oli sitten otsikon mylly öljynpainemittauksessa Delta-Autossa. Tai niin ainakin luulin.

Sovimme myyjäliikkeen kanssa, että tarkistamme koneen öljynpaineet DA:ssa. Puhelin siis käteen ja ajanvaraukseen ja auto huoltoon. Puhelimessa sanoivat etujalkaan, että varaavat heti valmiiksi öljynpaineanturin ja ainakin vaihtavat sen.

Kuriositeettina mainittakoon, että auton huoltohistoria löytyy samaisesta Delta-Autosta. Mutta palataan tähän nyanssiin kuitenkin hieman tuonnempana.

Eli iltapäivällä menin siis DA:han hakemaan auton tsekkauksesta. Mukava ja itse asiassa ihan reilun oloinen kaveri tiskillä sanoi, että vaihtoivat anturin ja saivat sillä valon villkumisen loppumaan. Paineita ei kuulemma päässyt mittaamaan, kun mittauspaikka on niin vaikeassa paikassa - meniköhän jotenkin niin, että imusarja on edessä tms. Näistä kun en ymmärrä mitään, niin saattoi olla jotain muutakin. Kehottivat tarkkailemaan asiaa ja jos valo vilkkuu, niin takaisin vaan.

Sitten pääsemmekin asiaan.

Kysyin samalla, että mitähän autolle on heillä aikanaan tehty. Vastaukseksi sain, että tiedot kyllä hänellä on tässä monitorilla, mutta ei kuulemma saa antaa muuta kuin edellisen omistajan valtakirjalla. No prkl, palaset alkoivat loksahdella mielessäni paikoilleen, kuin Mr. Holmesilla konsanaan. Johniksi ei voi kuitenkaan allekirjoittanutta kehua.


muutama fakta autosta:

1. Autoon on tehty 31.10.2005, 108867km, jakopäänhihnan vaihto samaisessa DA:ssa vanhan omistajan tilauksesta. Kuitti on huoltokirjan välissä. Hinta 860e, vaihdettu hihnapyörä jakopään hihnapyörä, ohjainlaakeri 2kpl, kampiakselin hihnapyörä, jakohihna, tasapainoakselin hihna, hihnankiristin, tasapainoakselin hihnankiristin

2. Itse ostin auton 22.11.2005 (ei DA)

3. Samaisessa kuitissa (DA) seisoo, että öljyä lisätty 1.5l


ELI:

=> vanha omistaja on tehnyt ko. remontin juuri ennen auton myymistä autoliikkeelle. Kuitti tosin on mukana, joten tätä hommaa ei yritetöä salata.

=> Koneeseen on lisätty remontissa kuitin mukaan öljyä, mutta minulle myytäessä öljyt oli kuivana.

=> kilometrejä oli ostettaessa noin109300km ja remontin aikana kilometrejä oli 108867km, joten öljyt ovat hävinneet tuon 500km aikana

=> Koneeseen tehty 60tkm:n määräaikaishuolto DA:ssa ja hihna vaihdettu seuraavan kerran siis 108867 km:n kohdalla. Ja tämä siis juuri ennen myyntiä.

Kommentoin näistä aivoituksista DA:n kaverille, että eikös ole erikoista, että auto myydään saman tien ison remontin jälkeen? Tuumasi vain, ettei voi oikein kommentoida asiaa. Ehdotti, että myyjäliike hoitaisi minulle oikeudet huoltohistoriaan, joka heillä on. Mielellään kuulemma sen minulle sitten antaa. Tämän tulkitsen niin, että on siis jotakin mitä antaa...

Tuumasi vielä, että voihan olla että myyjäliikekään ei tiedä kaikkea.

Eipä mitä, naureskelimme asialle, että tänään näin pian toisin - toivottelin kaverille sitten hyvät itsenäisyyspäivät.

Prosessi jatkuu. Myyjä nyt lomilla, mutta ensi viikolla soittelen ja vaadin historiaa itselleni.

Mitä ajatuksia ja kauhuskenejä mieleenne nousee?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: [color=red][b]Homma menee mielenkiintoiseksi...[/b][/col

Viesti Kirjoittaja V6 »

vkampman kirjoitti:T

=> Koneeseen tehty 60tkm:n määräaikaishuolto DA:ssa ja hihna vaihdettu seuraavan kerran siis 108867 km:n kohdalla. Ja tämä siis juuri ennen myyntiä.
näkeekö mistään milloin tuo 60 huolto on tehty jos 3 vuotta on tullut täyteen tuohon 100 mennessä . Erikoista on se että ex omistaja on tuon tehnyt hiukan ennen myyntiä. Jos se olisi liikkeen tekemä ei tuntuisi niin oudolta...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

60tkm määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Huoltokirjan mukaan tuo 60tkm:n määräaikaishuolto on tehty 16.12.2003 DA:ssa.

eli aika lailla kaksi vuotta sitten... Syy ei siis vaihtoon ole ainakaan tuo kolmen vuoden vaihtosuositus.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Voihan olla, että esim. ajoituksenmuunnin on ollut niin pahana, että se omistaja on halunnut sen vaihtaa. Samalla sitten on vaihdettu remmit ja muut kilkkeet.
60tkm kohdalla ei tasapainoakselin hihnaa vaihdeta, omistaja on voinut vaihtaa tämänkin takia remmit etuajassa.

Toivottavasti nämä teoriat lohduttaa :wink:

Jos se hukkaa öljyä tuota tahtia oikeasti, niin myyjäliike vastuuseen, hyvällä tuurilla saat (uuden) vaihtokoneen puoleen hintaan. Jos käytettyä pataa tarjoavat, niin silloin sinulle ei siitä kustannuksia ymmärtääkseni saa tulla.
VMP

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

...

Viesti Kirjoittaja vkampman »

mattijus kirjoitti:Voihan olla, että esim. ajoituksenmuunnin on ollut niin pahana, että se omistaja on halunnut sen vaihtaa. Samalla sitten on vaihdettu remmit ja muut kilkkeet.
60tkm kohdalla ei tasapainoakselin hihnaa vaihdeta, omistaja on voinut vaihtaa tämänkin takia remmit etuajassa.

Tämä on tietysti mahdollista. Mietin vain, että tekisittekö itse ko. remontin vapaaehtoisesti juuri ennen myyntiä?

Mitä kommentoitte tuohon huoltohistorian pihtaamiseen? Ilmeisesti vallalla oleva käytäntö, vai miten on?

Jotenkin vain tuli itselle sellainen olo DA:n kaveria haastatellessa, että kaikki ei ole auton historian osalta aivan niin kuin voisi päällisin puolin olettaa... tai sitten sitä vaan maalailee piruja seinille. DA:n kaveri kommentoi vielä yleisellä tasolla, että kyllä tällaiset asiat kannattaa selvittää. Mahtoikohan kannustaa hankkimaan sitä valtakirjaa, jolla voisin saada tuon huoltohistorian. Mene ja tiedä...

Jos ajatellaan aivan hypoteettisesti, että konerikko olisi sattunut (jakohihna poikki tms.), olisiko myyjäliikkeen pitänyt tällainen osata minulle kertoa? Entäpä miten minun tulisi menetellä tällaisessa tapauksessa? Auton arvoonhan tuollaisella olisi jonkinmoinen merkitys, vai kuinka?

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

vkampman kirjoitti: Mahtoikohan kannustaa hankkimaan sitä valtakirjaa, jolla voisin saada tuon huoltohistorian. Mene ja tiedä...

Jos ajatellaan aivan hypoteettisesti, että konerikko olisi sattunut (jakohihna poikki tms.), olisiko myyjäliikkeen pitänyt tällainen osata minulle kertoa? Entäpä miten minun tulisi menetellä tällaisessa tapauksessa? Auton arvoonhan tuollaisella olisi jonkinmoinen merkitys, vai kuinka?
Niin kyllähän tuon myyjän käytöksen voisi niinkin tulkita. Sitä vaikuttaako asiallisesti korjattu konerikko auton arvoon jatkossa en sitten tiedä, tai tarkemminkin en tiedä pitäisikö sen vaikuttaa. Selvähän se on että jos mahdolliselle ostajalle kertoo että "juu, siitä laukes kone hiljattain mutta nyt pelaa taas" niin eihän se välttämättä ostohaluja nosta ainakaan noin välittömästi. Sulle kai se mahdollinen yhteys öljynkulutuksen ja muiden vahinkojen välillä tässä mielenkiintoisin seikka on.
Toivottavasti jaksat selvittää asian loppuun asti.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Todella outoa toimintaa Deltalta ja muutenkin mystinen tapaus.
Siis jos vkampan varaa ajan öljynpaineiden mittaukseen niin eikö ne silloin pitäisi mitata eikä selitellä myöhemmin, että on niin ahdasta eikä se nyt onnistu? Luulisi että moisen tiedon olisivat osanneet kertoa jo etukäteen. Lisäksi öljytikkuhan oli ollut kuiva, kun öljynpainevalo oli vilkahdellut, niin ei tuossa ensimmäisenä mieleen tule kyllä anturivika. Ilmeisesti DA:lla oli kuitenkin tullut.
Koko huoltokäynnin ideanahan oli tarkistaa moottorin kunto ja oliko siihen tullut mitään vaurioita, kun paineista vilkutti. Nythän tuo tieto jäi saamatta. Jospa se huoltohistoria kertoo sitten jotain, kun deltan ukko oli niin vihjaillut.

Ihmeellistä hommaa muutenkin koko valtakirjan vaatimus. Jos ostan auton niin oletan kyllä auton huoltotietojen kuuluvan silloin minulle eikä sille edelliselle omistajalle. Mikäli näin ei ole niin tuota valtakirjaahan pitää olla sitten tästä lähtien aina vaatimassa. :roll:

Toivottavasti kampmanin alfan tarina päättyy kuitenkin hyvin, alkuhankaluuksia on ollut jo harmillisen paljon.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Toivottavasti jaksat selvittää asian loppuun asti.
...aiemmin ajattelin enemmänkin että peltiähän nämä rottelot ovat vain, ajellaan ja katsellaan. Nyt alkaa homma käydä itse asiassa niin mielenkiintoiseksi, että motivaatio asian penkomiseen alkaa vasta todella herätä, heh.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minähän toimin aikoinaan osaksi tuossa työnvastaanotossa ja muistelisin että huoltohistorian sai tulostaa töiden ja osien osalta lukuunottamatta rahasummia. Ja peltipuolen hommia, jos vakuutusyhtiö mukana, ei lainkaan, siinäkin sai sanoa onko auto ollut korjauksessa. Mutta tuosta aikaa jo 4 vuotta... ja omalle kohdalle ei sattunut kertaakaan, eli muistelot vain tuosta firmasta ja koulutuksen pohjalta.
Sinänsä aika yleinen käsitys että "öljykannun" vilkkuessa palaessa voi ajeleskella huoltoon yms. monet remontit sielläkin tehtiin. Tosin maksaja lähes aina auton omistaja. Syyt: huoltokirjassa varmasti mainitaan toimenpiteet ko.valon syttyessä (voi olla ja on useimmin jo myöhäistä), huoltokirjassa yleensä maininta "Tarkista öljyt tankkauksen yhteydessä/joku kilometrimäärä". Ja vaikka siinä esim.1000km niin vaatii max.merkistä öljyn laskemisen niin alas että pumppu haukkoo ilmaa öljyn kulutukseksi 2-3 litraa. Tietysti tässä kuten monessa muussakin tapauksessa monta tekijää. Nyt kannattaa edetä harkitusti, joka tapauksessa mitata ne paineet, koska valo sammuu jo niin pienestä paineesta että kone ei kestä vaikka valo sammuksissa (sinänsä harmi kun vanhemmissa malleissa oleva mittari on poistettu). Seurata tarkasti öljynkulutusta, ainakin ex työmaalla tehtiin se pelkän öljyn hinnalla. Eli talon paperi mukaan, talo merkkasi kilometrit ja lisäykset, silloin ei tule epäselvyyksiä onko "tarina" tosi. Toivottavasti tämä juttu päättyy hyvin. Paras jos nykyinen kone kunnossa ja pääset sillä jatkamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

vkampman...en voi muuta tehdä kuin ihailla oikeenkirjoitustasi.
mut ei täälä vieraskoree tartte olla suo pannan ny luultavammin kuus nolla et ota ny kovaa kovaa vasten ja anna niiden tajuta ettei luu oo lihaa :mrgreen: :drinking: perkele tommosta kattele jos liikkeestä ostat niin se PITÄÄ olla tämmissä eikä mitään tommosia et kattele jos vielä vilkkuu...vittu kattelkoon myyjäjos pian vilkkuu mikään ku napsahtaa vittu että mua vituttaa tommoset deltahihhulit vittu ne on homoja mitään muuta jokka tollasta sanoo siis mies ottaa härkää sarvista ja korjaa asian mut ei perkele näin...varmaan ilmotit ostohetkellä et eka alfa?...ja mitä tekee myyjä?juu myydään tästä vikanen niin saadaan taas yks alfisti vähemmän....ei perskeles oon ny otoksis niinku yleensä tähän aikaan mut ohiammutuille rahaa ja kynttilät palakoot kompastuneille.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kerrompa minäkin nyt kokemukseni huoltohistorian kysymisestä. Eli ostin auton (ei Alfan :oops: ) ja huoltokirjan mukaan auto on huollatettu paikallisessa merkkiliikkeessä. Tavaratilan kaukalomattoa sieltä ostaessani satuin kysymaan huoltohistoriaa ja kaveri haki tiedot koneelta ja siinä tiskillä niitä yhdessä ihmeteltiin. Eli ei siellä mitään valtakirjaa tarvittu...

Itselläni osui silmään tuon anturin vaihto... Ainankin kaikissa autoissani öljynpaineanturi on ollut pääöljykanavassa ja siten sen poistamalla päästään mittaamaan tuolla kanavassa oleva öljynpaine. Jos anturi on mahduttu vaihtamaan, niin kyllä silloin sen öljynpaineenkin olisi pystynyt mittaamaan.

Mene uudestaan telttaan kysy selitystä miksi anturi vaihdettiin, mutta samalla muka ei pystytty paineita mittaamaan. Sekä pyydä tuo huoltohistoria, jos sitä ei tiskillä anneta, niin pyydä esimies paikalle. Kumma, kun ei omasta autostaan saa tietoja :x

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Etenee....

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tervehdys,

Kuluneen viikon anti mielekkään Alfaprojektini osalta.

Ma: Soitto myyjäliikeeseen siitä, että ilmoittaisivat Deltaan, jotta saisin käyttööni auton epämääräisen huoltohistoria. Tuumasivat, että eivätkö tosiaan ole tietoja minulle luovuttaneet ja aikoivat soittaa Deltaan ja ilmoitella jahka asia selvä.

Ti - To: odottelua

Pe: Soitto jälleen myyjäliikkeeseen, että mikä maksaa. Tuumasivat, että ei voi mitään, tietoja ei Deltasta minulle anneta. Tuumasin, että onko ainoa mahdollisuus nyt sitten saada tietoa vanhan omistajan valtakirjan avulla. He siihen, että juu. Tuumasin vielä, että onneksemme kuluttajaa vielä suojataan asuntokaupassa - tällainen ei menisi oikein siellä lävitse, heh.


Summa Summarum. Ensi viikolla soitan piruuttani kuluttajasuojaan, että onko näin? Tämän perusteella pitänee sitten katsoa, mitä mahdollisuuksia jää. Kurjuuden maksimoimiseksi vilahtihan se perhanan valo jälleen kun peräkärryn kanssa strattasin liikennevaloista.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Juu, mäkin yritin kerran saada deltasta "huoltohistoriaa" OMAAN autooni, eipä vaan onnistunu :crazyeyes: herätti kyllä lievää ihmetystä ja vitutusta :evil:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mulla ei ole ollut mitää ongelmia saada tietoja DA. Kaikki haluttu on kerrottu auliisti ilman mutinoita.

Vastaa Viestiin