Jakohihna 156 2.5 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Oliko tuo Giuseppe enää remmissä mukana kun 24 kansi tehtiin, alkuperäisessä 12v koneessa oli kohdistusmerkit.

Saahan sen jaon pysymään kohdillaan ilman lukkopaloja, mikäli aikaisemmin ollut kohdillaan ja miksei olisi jos kone toimii moitteetta, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja tehot tallella.
Merkit pyöriin ja lasketaan hampaiden lukumäärä, samat hammasmäärät uuden hihnan kanssa merkkien väliin niin seon siinä, näin ne sen tekee.
Turussa ainakin on tehty yksi 3.0 24v. näin ja skulaa vielä liki kolmen vuoden jälkeen. Venäläinen kaveri teki, ne on aikas näppäriä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko se vaan rahastuskikka vai miksei niitä merkkejä voi laittaa joka autossa nokkapyöriin?
Tällä Alfan konstilla saadaan hihnan kireys ja ajoitus tarkalleen kohdalleen. Hihnan kireys säädetään nokkien ollessa lukittuna mutta nokkapyörät vapaina akseleillaan. Kiinteillä nokkapyörillä tuohon tarkkuuteen ei päästä.
Giuseppe Busso oli Jumala.
Ei nyt pidä yleistää liikaa :wink:
Mulla ainakin on Bussossa nokissa ja hihnapyörässä (tehdas)merkit.
Ja hihnapyörä jopa täsmäsi heittokelloon.
Eikä nokkapyörät mitään vapaasti pyöri..

Edit: VMTD ehti ensin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Pyörii ne löysättynä, mutta en tiedä pyöriikö rajattomasti ympäri, ei ainakaan tessussa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Ny huijaat, ei kaikissa :)
Tai pyörii, muttei hihnan kanssa
Busson nokkapyörät.jpg
Busson nokkapyörät.jpg (122.81 KiB) Katsottu 7253 kertaa

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Kyl tässä 24v 2,5 bussossa ainakii pyörii kun vetää ne kartiolta irti. Ihan pyöree akselinpää ilman mitää kiilauraa tms. Ei oo ollenkas saman näköset kun tossa kuvassa vaan yhdellä pultilla nokan päässä kiinni.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

VMTD kirjoitti:^Pyörii ne löysättynä, mutta en tiedä pyöriikö rajattomasti ympäri, ei ainakaan tessussa.
Ei täs tessust puhutakkaa vaan veekutosesta :-)

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

VMTD kirjoitti: Venäläinen kaveri teki, ne on aikas näppäriä.
No venäläiset nyt tekeekii mitä vaan. Onha ne tehny Lada Samarankii. Ja kuuraketin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo ja ne vielä toimiikin.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Juu, venäläiset kulkuneuvot ovat maailmankuuluja hyvästä toimivuudestaan :-)

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Juu, venäläiset kulkuneuvot ovat maailmankuuluja hyvästä toimivuudestaan :-)
Tuttu vaihtoi kesässä kahteen kertaan uralista kampiakselin laakerit :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
Mitä enemmän venttiileitä, sen tarkemmin ne pitää ajottaa jotta menee oikein(hyvin). Toleranssit pienenee. Pääsääntöisesti noin, siis.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

A Bart kirjoitti:
Tuttu vaihtoi kesässä kahteen kertaan uralista kampiakselin laakerit :)
Juu. Miulla on ollut Dnepr MT-11 sekä Lada ja ei ne kyl ihan luottamusta herättäneet luotettavuudellaan vaik Ladakii oli vasta 80.000km ajettu eli käytännössä uusi :-) iha hirveitä paskoja.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei mun nappisilmässä ainakaan ollut moittimista, talvella sai antaa monelle virtaa, jotta saivat autonsa tulille.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Joo, kyllä se käyntiin lähti ja akku ei ollut Lada-merkkinen. Mutta tarkoitan nyt muutoin laitteen kestävyyttä verrattuna vaikkapa volkkariin tai audiin. Tai jopa Alfaan :-) Ajatko vieläkin nappisilmälläsi jos se oli niin erinomainen laite?

Mut tää ei nyt enää liity veekutosen jakohihnaan millään tavalla.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
Tarkoitin, että merkit nokissa = nokka-akseleissa. Käytännössä sama, kun ei ole säätöä.

Voisiko 24 venttiiliseenkin tehdä sabluunan nokka-akseleiden oikealle ajoitukselle?
Netistähän löytyy valmis malli 12 venttiliselle, eli samankaltaisella idealla. Hyötynä se, ettei tavitse venakoppia ottaa auki.
Vai meneekö liian epätarkaksi mittailla nokka-akselin päästä eikä nokkapyörältä?
Viimeksi muokannut Finest, 22 Loka 2015, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ei voisi koska 24 venasessa nokkapyörä pyörii akseliin nähden vapaasti löysättynä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

En sitä kysynytkään.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No millä tavoin nokkien asennon voisi sitten havainnoida luotettavasti venakoppia avaamatta jos nokka-akseli voi olla suhteessa pyörään missä tahansa asennossa?? En ymmärrä, kerro.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei mullekaan ihan auennut.. Nokka-akseleiden päädytkin ovat piilossa lukitusruuvien alla, eli niistäkään ei ole apua irroittamatta lukitusta.

Paras vain irroittaa venakopat niin voi olla varma onko jako kohdallaan. Ja sitten kasata uusilla tiivisteillä niin ei tarvi tuhrata liiman kanssa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Moritz »

m.sa kirjoitti:
Paras vain irroittaa venakopat niin voi olla varma onko jako kohdallaan. Ja sitten kasata uusilla tiivisteillä niin ei tarvi tuhrata liiman kanssa.
Mutta ne pirut eivät yleensä taida automaattisesti vaihtaa uusia tiivisteiä ellei erikseen pyydä :shock:
Jarru on vauhdin surma...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No ei. Ja maksaahan nekin jonku 70€, mutta kestää taas vuosia.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei tartte olla mikään raketti-insinööri, jotta 24v busson jakopäätä katsoessa ymmärtää lukituspalojen tarpeen.
Niin pitkä remeli ja ne pienet venymäerot eri valmistajien ja valmistuserien kesken.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Aquatica kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
Mitä enemmän venttiileitä, sen tarkemmin ne pitää ajottaa jotta menee oikein(hyvin). Toleranssit pienenee. Pääsääntöisesti noin, siis.
Eikös mitä enemmän nokka-akseleita?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No pääsääntöisestihän nokkien määrää lisäämällä saadaan lisää venttiileitä. Mutta voihan olla 2 venaa per pytty, 3 venaa (2imu, 1 pako esim), 4 venaa... vaihtoehtojahan on monia.
Uskoisin myös, että yhdelläkin nokalla 4venttiiliä on *tehtävissä*, onko siitä mitään iloa tai mitään järkeä - en tiedä.

Käytännössä kuitenkin mitä enemmän venttiileitä per pytty (ja oletus on, että ne on eri ajoituksella ihan vaan siksi, että muutenhan pienempi määrä isompia venttiileitä hoitaisi homman kotia, ellei sitten kahdella imuventtiilillä esim. saada parempi ilmatäyttö vrt. yhteen isompaan venttiiliin?), sen tarkemman ajoituksen täytyy olla ettei mäntäkosketusta tai venttiilikosketusta tule.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Viittä ja kuutta venaa per pytty löytyy. Vitosta on vageissa, jammulla jne. Kutosta löytyy ainakii hondalta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta mitä tarkotin lyhyesti oli siis se, että on odotettavaa useamman venttiilin aukeavan eri aikaan samassa pytyssä.
Jos on vaan 1 imu ja 2 pako, molemmat aukeaa vuorollaan. Jos on 2 imua ja 1 pako, voi olla et toinen imuventtiili on auki 2% kun toinen vasta alkaa aukeamaan. Ja niin edelleen.
Mitä enemmän tavaraa siellä liikkuu eri tahdissa toisiinsa nähden, sen vähemmän "tilaa" siellä on. Ja mitä vähemmän "tilaa", sen tarkempaa on se, että ajotus nappaa.
Jos kuvitellaan kone, jossa on muuten sama meno, mut toisessa on 8v ja toisessa 16v - tai 24v, on jakopään suunnalla yhden hampaan heitto potentiaalisesti pahempi jälkimmäisissä ko ensimmäisissä.

Voi toki myös olla, että moottori on vapaastipyörivä (156:n ei ole :p) ja sillä ei ole tuon taivaallistakaan väliä mekaanisen vaurion kannalta. Toimivuushan on nolla, jos jako on tarpeeksi pielessä... Mutta jotkut moottorit kestää pari hampua, toiset yhden hampun ja jotkut ei sitä yhtäkään. Ja niin edelleen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja toolman »

Täällähän on tietäjiä enemmän kuin uudessa testamentissa! Luulis ettei kellään ole tarvetta viedä bussoa pajalle, tehdään itse ja säästetään! :drinking:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tietää ja taitaa, kaksi eri asiaa :)

Esim. Tiedän vaikkapa, miten lämpöpumppu toimii ja pystyn piirtämään sen työkierron tilapisteet kylmäaineen hs-piirrokseen. Mitä en taida, on ilmalämpöpumpun asennus taloon tai semmoisen raketaminen.
Suoraan vaan suoraa

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nymmeni hankalaks ton mun 12v padan purku/kasaus. Meinasin pistää mosan muttereiks, muttei enää uskalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt kun lukee et mitä on kirjotellu ni kyl täytyy jo vähän itekki ihmetellä.
Todella selkeetä (not) :D :drinking:

Mut pääsääntösesti mitä monimutkasempi rakenne, sen enempi voi mennä rikki. Eli toleranssit yksinkertaiseen nähden pienemmät. Eli esim. niitä venttiileitä on mitkä voi mennä solmuun keskenään tahi sitten ei. 1 pako, 1 imu voi toki mennä solmuun keskenään tai männän kans. Voi myös olla, että ne ei voi mennä solmuun keskenään - vain männän kans. Mut jos samassa kolossa onkin 2imu ja 1 pako, ne ehkä voikin mennä solmuun sekä keskenään että männän kans. = enemmän osumapaikkoja = tarkempi ajotukseltaan, eli täytyy ajottaa ne tontille sekä mäntään nähden että toisiinsa nähden tarkemmin.

En kyl tiä et miks ees jatkan tätä ku oon yhtä ulkona ku lumiukko, mut kai sitä hullulla pitää huvinsa olla?

PS.
Mä en muuten uskaltais tehdä bussoon jakopäätä ees oikeil työkaluil, jos moisen omistaisin. Mä teettäisin sen voorumil tai pajal, ottaisin sen riskin ja luottaisin toisen osaamiseen hommas. :P

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Pari 24v jakohihnaa vaihtannu, ja kummassakin edellisellä kerralla tehty tussimerkein.
Ja yhtä monessa ollu jako pielessä 1-2 nokassa.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Joo. Miekii tein 24v jakopään loppukesästä ja siin oli 1-3 sylinterin molemmat nokat hampaan tai kaks pieles. Se näkyi aavistuksen epätasaisena tyhjäkäyntinä, kohonneina päästöinä sekä puristusmittauksessa antoi muutaman barin huonomman tuloksen. Nyt palojen kans tehty ja kaikki ok ja kulkee mahtavasti.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Vaihdon jälkeen oon 1000 km välein tarkkaillut kiristimen osoitinta ja kohdallaan on pysynyt eli millin verran merkistä kireemmän suuntaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Parin-kolmen viikon välein, oikeesti :roll: ? Vai seisooko auto parkissa ja 1000km on kolmen kk:n ajosuorite?
Edit: vai puuttuiko nolla lukemasta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Valaiseeko joku mua vielä, millä tavalla nuo nokkapyörät ovat säädettäviä? :oops:
Ja miksi ne nokkapyörät täytyy löysätä, siksikö että kiristimellä saadaan löysät pois nokkapyörien välistä?
Eli hihnaa ei pysty käsin laittamaan tiukasti nokkapyörien välissä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Nokkapyörät ovat pelkällä "rympillä" (eli puristuksella) kiinni nokka-akseleissa. Eli kun ne ovat löysätty niin pääsevät pyörimään vapaasti suhteessa nokka-akseleihin. Eli siellä ei ole välissä mitään kiilauraa tai booria.

Ruuvien aukaisun jälkeen ne luultavasti ovat aika tiukassa kun se on semmoinen kartiosovite. Tarvii kopauttaa auki tai käyttää siihen tehtyä ulosvetäjää. Nokat ovat säädettäviä mm. juurikin ehdottamastasi syystä. Hihna kiristetään kiristimellä oikeaan kireyteen ja vasta sitten kiristetään nokkapyörät.
Abarth 500 Esseesse

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Alfissimo kirjoitti:Parin-kolmen viikon välein, oikeesti :roll: ? Vai seisooko auto parkissa ja 1000km on kolmen kk:n ajosuorite?
Edit: vai puuttuiko nolla lukemasta...
Eiku siis muutaman tsekkauksen tein iha mielenrauhan vuoksi. Että näin venyykö hihna aluksi ja pysyykö kiristimen jousi oikeassa pännissä. Ei veny.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Niinku täälläki varmaan mainittu, ei atomitiedettä vaan mekaniikkaa. Kartio/tms nokkapyorillä kepit lukittava. Kiilallisissa/tms ei lukittava. Merkeillä eri variantit lukitukseen. Ajoituksemuunnilliset ainaki säädettävät pyörät.

Esim niinkin seksikäs kulkine ku wv caddy 1.6 vapari riisselis nokka kytkinpäästä palalla kohilleen, pyöra kartiolla. 2.4 alfan riisseli merkeillä, 20v - esim.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Heitetääs ihan aiheeseen liittyen, missä kannattaa V6 käyttää hihnanvaihdossa? Lähinnä hinta-laatusuhdetta ajatellen, onko kokemuksia näistä ad-ketjuista yms?
UliUli

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuli Lemistä mieleen Tiippana. Sillä ainakin ennen oli edulliset hinnat ja nopea palvelu.
Kait ne Ad-korjaamot niitä laittaa siinä kuin muutkin, lukkopaloilla tai ilman.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei laita kaikki :) Eli kysymällä selviää.

Joissain paikoissa (niin AD, Fixus kuin Autoasi) ihan suoraan suositellaan jotain, kenen uskovat osaavan. Täälläpäin esim. suoraan Järvenpään PHT-Speediä tai Carpoikia suosittelevat... Yks lafka (Fixuksessa) sanoi kuitenkin, että suostuvat sen tekemään, mutta vain jos saavat lukkopalat jostain ns. järkevään hintaan. Olivat ohjeet kahtoneet ja totes, ettei ilman niitä edes yritä.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ainiin Tiippana, vieläkö se noita puuhailee? Täytynee kysellä, eipä tässä hoppua vielä.
UliUli

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nyt on taas jakohihna vaihdettu, tehot tallella ja tyhjäkäynti täysin normaali. Saa nähdä kestääkö vielä toisen kerran 3v. vaihtovälin.

Ennen huoltoon vientiä tarkistin vielä kiristimen ja oli merkeissä edelleen kolmen vuoden jälkeen.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Kauhee munkki jäbällä :shock:
Laita lotto vetämää kans :drinking:

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa :-D

Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti. :shock:

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa :-D

Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti. :shock:
Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

GreenThing kirjoitti:
jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa :-D

Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti. :shock:
Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?
Siitä kun auto toimii normaalisti. Ensimmäinen hihnanvaihto autoon on tehty oikeaoppisesti Delta-autossa lukkopalojen kanssa. Tai siitä ne ovat ainakin veloittaneet.

Mistä sinä tiedät, jos hihna vaihdetaan korjaamolla?
Riittävän isosta laskusta, asentaja sanoi niin, vai siitä että auto toimii normaalisti?

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Itse tullut laiteltua jakopäätä jo neljästi, ensin takakansi ja hinha. Sitten pelkkä kiristin. Hihna ja ohjain rullat, muuta tekemistä ei näköjään ollut, ni käytin molemmat kannet pois ja viimosena vaihettu vesipumppu. Kaikki olis voinut tietysti vaihtaa heti alkuun kerralla, mut se oliskii ollu jo liian helppoa :-D
Tiivisteet jos pysyneet vetreinä, ni jakohihnan pumppuineen pystyy vaihtamaan "takapihalla" vähä reilu 200€, miksei edullisemminkin.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

jmi kirjoitti:
GreenThing kirjoitti:
jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa :-D

Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti. :shock:
Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?
Siitä kun auto toimii normaalisti. Ensimmäinen hihnanvaihto autoon on tehty oikeaoppisesti Delta-autossa lukkopalojen kanssa. Tai siitä ne ovat ainakin veloittaneet.

Mistä sinä tiedät, jos hihna vaihdetaan korjaamolla?
Riittävän isosta laskusta, asentaja sanoi niin, vai siitä että auto toimii normaalisti?
Niin, ei siis ole kuin mutua että ajoitus on kohillaan. Itse tiedän että on ajoitus kohillaan, koska käytän omia lukituspaloja.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Vastaa Viestiin