Jakohihna 156 2.5 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Tänään kävin kysymyssä Malmikartanon AD huollosta hihnan vaihtoa

668,46€ (+190€ vesipumppu), ei omia osia.

Kiitos, Carlos unohdin ihan tuon heikan. On meinaa noin 150€ halvempi kuin muissa.

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

ei

Viesti Kirjoittaja SP »

Maunu kirjoitti:Kyllähän mää voin Scuoren GTA:n remmin vaihtaa pienessä asennus juomassa :-D ja pistetään turboon kans.

Mahtaakohan samat nokkalukot sopia 3.2 litraiseenkin. Mun työkaluilla on vaihdettu 2.5 ja 3.0l koneisiin hihna. Niin ja osat on tietysti omaa Italian tuontia. Jakopään osien hinnat on siellä "vähän" edullisempia.
ei käy samat palat 3.2 pataan,ei mee jako kohdalleen... asia on tullu kokeiltua :oops:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei,

löysin tämmöiset ohjeet jakohihnan vaihdolle (voi olla että on jo tiedossa, en kumminkaan löytänyt haulla).

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_v6_cam_belt.shtml

Osaako kukaan sanoa kuinka hyvin pitää paikkansa? Entä mikä tuo DTI on?

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

tube68 kirjoitti:Hei,

löysin tämmöiset ohjeet jakohihnan vaihdolle (voi olla että on jo tiedossa, en kumminkaan löytänyt haulla).

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_v6_cam_belt.shtml

Osaako kukaan sanoa kuinka hyvin pitää paikkansa? Entä mikä tuo DTI on?
Dial Test Indicator
(heittokello)
VMP

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei, enemmän ja enemmän alkaa tuntua siltä että itse pitäisi vaihtaa tuo jakopään hihna. Miten on onnistuuko se kuinka helposto noviisilta? Jos hommaa tosiaan nuo lukot.

Entä tuo ohje jonka laitoin, kuinka paikkansa pitävä tuo on?

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_v6_cam_belt.shtml

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kuvissahan kaikki käy aina helposti!
Hommassa saattaa tulla vaikeuksia, kuten omani hihnarempassa syksyllä.
Ohjain rullat eivät suostuneet aukeamaan. Onneksi työ tehtiin asiantuntevalla korjaamolla, jossa ei ihan heti käsiä pystyyn nosteta.
Ja toinen pointti on se, että itse tekemällä kantaa kaiken vastuun ihan itse!
Toisaalta voi tietysti myöntää itse tehdylle työlle vaikka iäisyys takuun.

Tiku
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 19:46

Viesti Kirjoittaja Tiku »

Jos jollain ois kuopion seudulla noita nokkien lukitus sarjoja ni voi antaa lainaan ni tekisin itelleni samanlaiset :D
Voin myös tehä niitä useempia pikku rahaan ...tartten vaan alkuperäsen sarjan malliks..
ois ihan hyvä saada semmoset töihinkin...

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jakopään vaihdon kokonaishinta oli 170€ sisältäen vesipumpun+ 3.30€ Vihreä Smart aski
1.9 TDI -01

Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!!!

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Näitä viestejä lueskellessa tuli jo tunne ettei tällainen vanha jermu pystykään V6:n jakopään huoltoon. Tuntui olevan niin rakettitekniikkaa. Tänään kuitenkin kymmenen aikaan aloitin homman, ja omalla pihalla.Oikea etupyörä pois ja sama kulma bilteman pukille. Tehollinen työaika 4-5 tuntia ja auto kukkuu jälleen, uudet tilkkeet jakopäässä, tosin en vaihtanut vesipumppua oli sen verran timmissä kunnossa vanha. Eikä tarvittu lukkopaloja. Merkkejähän ei siellä paljon ole, mutta NE VOI TEHDÄ ITSE. Eikä tarvitse repiä venttiilikoppia auki.
Kaikkiin näihin hihnanvaihto keskusteluihin sanoisin että jos on vaihtanut nokkahihnan johonkin autoon niin sen pystyy vaihtamaan myös Alfa Romeo merkkisiin autoihin, ja terveellä järjellä nimenomaan. Mutta jos moottoritekniikka yleensäkin on outoa, silloin kannattaa jättä homma jollekin joka tajuaa miten 4-tahti moottorin peruskonstruktio toimii.
Persoonallisella maililla voin antaa lisäohjeita.
Vielä painotan että aivan liian vaikea kuva on annettu tästäV6:n hihnan vaihdosta. Tervejärki ja vähäinenkin aempi kokemus riittää.
Takuu autot on asia erikseen, mutta minullakin lähes 10 vuotias 166:n.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Juuri näin. Tarkkaan kun katsoo mitä iroittaa ja mistä niin kyllä ne autot saa takaisin liikenteeseen.
Onhan se hyvää bisnestä korjaamoilta jotka näitä vaihtoja tekee, kun kertoo kauhu tarinoita pieleen meneistä jakopää rempoista ja sen vaikeudesta.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Se tärkein asia jäi sanomatta: jakohihnan vaihtoa ei toistaiseksi pysty tekemään tietokoneella.
Eli kynnenaluset mustuu takuu varmasti.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Werneri kirjoitti:Näitä viestejä lueskellessa tuli jo tunne ettei tällainen vanha jermu pystykään V6:n jakopään huoltoon. Tuntui olevan niin rakettitekniikkaa. Tänään kuitenkin kymmenen aikaan aloitin homman, ja omalla pihalla.Oikea etupyörä pois ja sama kulma bilteman pukille. Tehollinen työaika 4-5 tuntia ja auto kukkuu jälleen, uudet tilkkeet jakopäässä, tosin en vaihtanut vesipumppua oli sen verran timmissä kunnossa vanha. Eikä tarvittu lukkopaloja. Merkkejähän ei siellä paljon ole, mutta NE VOI TEHDÄ ITSE. Eikä tarvitse repiä venttiilikoppia auki.
Kaikkiin näihin hihnanvaihto keskusteluihin sanoisin että jos on vaihtanut nokkahihnan johonkin autoon niin sen pystyy vaihtamaan myös Alfa Romeo merkkisiin autoihin, ja terveellä järjellä nimenomaan. Mutta jos moottoritekniikka yleensäkin on outoa, silloin kannattaa jättä homma jollekin joka tajuaa miten 4-tahti moottorin peruskonstruktio toimii.
Persoonallisella maililla voin antaa lisäohjeita.
Vielä painotan että aivan liian vaikea kuva on annettu tästäV6:n hihnan vaihdosta. Tervejärki ja vähäinenkin aempi kokemus riittää.
Takuu autot on asia erikseen, mutta minullakin lähes 10 vuotias 166:n.
Terve,
Sieltähän tuli asiaa...täällä ois toinen vanha jermu joka haluais myös itse vaihtaa jakopään hihnat..näiköhän saisi noita lisäohjeita?
Jopi

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Pistä yksityisviestiä wernerille tuosta pm nappulast, niin saat varmemmin kiinni :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä siihen ihan syynsä on miksi V6:nen suositellaan tehtäväksi lukkopalojen kanssa. :roll:
Toki onhan se paljon nopeampaa ja helpompaa tehdä tussimerkeillä, mutta.

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 46
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Car(s): Fiat Punto GT -95
Fiat Punto Hgt -99
Fiat Fiorino 1.9td -95
Fiat Croma 2.0ti.e -92
Alfa 166 3.0 super
Alfa 159ti Q4 2.4
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Aivan totta :) tuohan onnistuu aivan kotipihalla, jos jonkin verran tietää perus moottoritekniikasta ja avaimet pysyy kädessä. Ite tosin tein lukkopalojen kanssa, mut suurinpiirtein 5-6 tuntia asennusjuoman ja muutama sätkän viihdyttämänä :D

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Eikö V6ssa ole ajoitusmerkkiä vauhtipyörässä?
4 mukisessa on ja nollaan kun laittoi, niin a vot.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Komppan kyllä Epeziä tässä asiassa, se että saadaan hihna oikeaan kireyteen edellyttää sitä että hihnapyörät löysätään ja sitä varten on irroitettava venttiilikopat ja laitettava lukituspalat, sekä heittokelloa suosittelen lämpimästi.

Hihnapyörässä ei ole enään ajoitusmerkkejä tosin vauhtipyörässä se kyllä löytyy vielä.

Yritin kerran tehdä hihnanvaihdon ilman lukituspaloja, kannet olivat auki ja nokka-akselien päädyistä tarkistin ajoituksen...ei onnistunut.

Taaimmainen nokka-akseli sitten pyörähtää sen hampaan heiton sitten tosi helposti, riittää kun yrittää uudelleen säätää hihnakiristimen (jos moottorin käsin pyörittämisen jälkeen se ei ole ihan kohillaan). Sitä ei edes huomaa kun se pyörähtää, viime kerralla tuon tarkistin lukituspalalla kun kiristin pääsi löystymään liikaa...taaimmainen nokka oli hampaan pielessä, suorastaan alkoi potuttamaan miten helposti tuo käy..

Moottorin käynnissä tuon kyllä huomaa jos jako on pielessä, tyhjäkäyntikierrosluku on alhaisempi ja kone ei käy tyhjäkäyntiä kauniisti vaan ontuen, raskaasti.

Vesipumppu kannattaa sitten viimeistään joka toinen kerta vaihtaa sen kuntoa ei voi päällisin puolin verifioida, ongelma ei ole laakerointi vaan tuo muovinen siipipyörä se ei kestä vaan halkeaa ja sitten vesikierto loppuu siihen, omassa 120tkm ajetussa vesimpumpussa siipi oli kovaa vauhtia halkeamassa (siitä kyllä löytyy kuva foorumissa).

12-tappiseen hihnanvaihto on helppo tehdä verrattuna 24-tappiseen, tietty kun nokkia on kaksi vähemmän ja nokka-akseleissa löytyy hyvät merkit ja aika nerokas säätösysteemi millä nokat voi säätää tai irroittaa ottamatta hihnan pois, juuri sen takia että voi helposti vaihtaa säätöpalat jos tarpeen.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

- Tätä nyt on väännetty moneen kertaan ja jokainenhan saa tehdä hihnan vaihdon tyylillään tai vaihdattaa sen missä haluaa.
Mutta kannattaa pitäytyä kyllä tietyissä tosiasioissa hihnan, hihnapyörien ja kireyksien suhteen. Olen nyt sentään jokusen hihnan vaihdon tehnyt "kynnenalusetmustanaurani" aikana ja takuulla ei yhdessäkään autossa (ei edes Alfassa) ole tarvinnut löysätä hihnapyöriä, että saa hihnan oikeaan kireyteen. Ainakin Alfan V6:ssa täytyy kyllä kampiakselin moniurahihnapyörä irroittaa, että saa hihnan vaihdettua, mutta ei todellakaan liity oikeaan kireyteen millään lailla.
Ja vaikka ne nokka-akselit pyörisi sata kierrosta niin 359 astetta enempää ne ei pysty pyörähtämään pieleen. Siinäkin siis yhden asteen kääntö lisää saa nokan kohdalleen. Pyörähtämisen pystyy estämään kyllä ilman venakoppien irroittamistakin jos sitä pelkää.
Kun kampiakselin merkin varmistaa tai merkkaa, samoin merkkaa nokka-akselit huolella, säätää kiristimen ohjeiden mukaan (merkit kiristimessä), homma onnistuu.
- "Taaimmainen nokka oli hampaan pielessä": et siis ollut tehnyt merkkejä nokka-akselin hihnapyöriin, muutenhan sen olisit huomannut että on hampaan pielessä, jos/kun pyöritit moottoria pari kierrosta vaihdon jälkeen käsin.
Aina vaihdon jälkeen, teki sen miten tahansa, on pyöritettävä käsin kampiakselilta pari kierrosta ja varmistettava, että merkit on kohdallaan, hampaankin heiton huomaa varmasti jos on merkitty.
Hihnan merkkejä ei tarvita, ei niitä ole monessa muussakaan hihnassa, hämäävät vaan omalta osaltaan.
- "lukituspalat, sekä heittokelloa suosittelen lämpimästi.": Miksi?????
- Tietty jos alun perin epäilee hihnapyörien pyörähtäneen nokka-akseliin nähden(lienee harvinaista), tehtaan laittaneen ajoituksen pieleen (taitaa olla harvinaista) tai epäilee jaon olevan alun alkaen pielessä, syystä tai toisesta, niin lukkopalat on paikallaan. Mutta niin kuin Ricampi itsekin tuossa sanoi, sen huomaa käynnissä jos jako on pielessä.
- Jos panee kampuran merkin kohdalleen, muut merkit tekee huolella ja painotan huolella, onnistuu jos on ennenkin jotain hihnan vaihtoja tehnyt. Jos kampurassakaan ei ole merkkejä, senkin voi merkitä itse. Tusseja en suosittele, enkä maalejakaan.
- Vesipumpusta olen Ricambin kanssa pitkälti samaa mieltä.

Tämän jälkeen en kommentoi hihnanvaihtoja, jos joku haluaa, niin pm:nä voin kommentoida. Sieltä voi saada myös puh. nron tarvittaessa.

Yst. terveisin Werneri

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tähän nyt sopii klassinen tokaisu:

Ollaan samaa mieltä että ollaan täysin eri mieltä... 8)

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Paikallinen bosch-huolto ilmoitti jakohihnan+vesipumpun vaihtoajaksi 8 tuntia ja autosähköliike 5,5 tuntia eli saman kuin autodata.
Aika isoja eroja, työn osuus 330-550€.
Onko tosiaan niin että ilman lukkopaloja tuota ei voida vaihtaa ja miksei tehdas ole voinut tehdä merkkejä itse jakopäähän?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

Voin sen vaihtaa ilman lukkopaloja, lopputulos ei välttämättä ole niin hyvä.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

jmi kirjoitti:Paikallinen bosch-huolto ilmoitti jakohihnan+vesipumpun vaihtoajaksi 8 tuntia ja autosähköliike 5,5 tuntia eli saman kuin autodata.
Aika isoja eroja, työn osuus 330-550€.
Onko tosiaan niin että ilman lukkopaloja tuota ei voida vaihtaa ja miksei tehdas ole voinut tehdä merkkejä itse jakopäähän?
Se on "tekijämiehiltä" n. 4 tunnin homma.
Jakohihnan ja vesipumpun voi varsin hyvin vaihtaa ilman lukkopaloja ja lopputuloskin on hyvä.
Toki merkinnät pitää suorittaa huolella.
Itse tein homman alfaani niin ja olen ajellut vaihtojen jälkeen 18000 km enkä ole huomannut mitään eroja aikaisempaan.
Tosi hankala hommahan se on mutta kun miettii että siinä tulee työstä toista tuhatta euroa niin tuntuu paljoooooooooon mukavammalta hommalta.
Jopi

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Korjaamot sanovat että tarvii tehdä lukkopaloilla ja kun huoltopäivä koittaa ja käyt autoa katsomassa huollon aikana ei lukkopaloja olekaan käytetty.
Asia todettu juuri tänään eli mahtaako niitä lukkopaloja kovinkaan moni korjaamo käyttää? Jakohihnan vaihto v6:een vesipumpun kera 350€ ei sisällä osia.
Eli ei sen kalliimpaa kuin tessuun.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Ricambi kirjoitti:Komppan kyllä Epeziä tässä asiassa, se että saadaan hihna oikeaan kireyteen edellyttää sitä että hihnapyörät löysätään ja sitä varten on irroitettava venttiilikopat ja laitettava lukituspalat, sekä heittokelloa suosittelen lämpimästi.
En halua olla epäkohtelias MUTTA nyt täytyy sanoa että pojat miettikää edes vähän...
mitä varten autossa yleensä on hihnankiristin?
No, sillä saadaan todennäköisesti hihna oikeaan kireyteen,
vai mitä varten se siellä on?
ensinnäkin hihnapyöriä ei tarvitse eikä pidä löysätä senvuoksi ei myöskään venttiilikoppia tarvitse irroittaa. Näin kun toimii lukituspaloja ei tarvitse, eikä niitä käytä mikään korjaamokaan.
Jos käyttäisi ei ne sitä hommaa niin lyhyessä ajassa tekisi. Ne on täysin turhia hommia.
Jopi

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

pesojo-h kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Komppan kyllä Epeziä tässä asiassa, se että saadaan hihna oikeaan kireyteen edellyttää sitä että hihnapyörät löysätään ja sitä varten on irroitettava venttiilikopat ja laitettava lukituspalat, sekä heittokelloa suosittelen lämpimästi.
En halua olla epäkohtelias MUTTA nyt täytyy sanoa että pojat miettikää edes vähän...
mitä varten autossa yleensä on hihnankiristin?
No, sillä saadaan todennäköisesti hihna oikeaan kireyteen,
vai mitä varten se siellä on?
ensinnäkin hihnapyöriä ei tarvitse eikä pidä löysätä senvuoksi ei myöskään venttiilikoppia tarvitse irroittaa. Näin kun toimii lukituspaloja ei tarvitse, eikä niitä käytä mikään korjaamokaan.
Jos käyttäisi ei ne sitä hommaa niin lyhyessä ajassa tekisi. Ne on täysin turhia hommia.
Sen verran vielä lisään tuohon hihnan kiristimeen jos joku ei ymmärtänyt mitä tarkoitan että kannattaa ajatella tulitikun sammuttamista, kumpi on helpompi tapa sammuttaa: puhaltamalla vai imemällä?
Jopi

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja palkus »

no joo, jos yläkuolokohta on jämpisti ja käytetään lukkopaloja niin jako on just eikä melkein koska hihnapyörien kuluminen ja toleranssiero remmissä on kompensoitu. Toki merkeillä vaihdettaessa jako pysyy sen puolenhampaan sisällä mikä sallitaan, mutta saattaa remmin vanhetessa mennä sitten yli tuon rajapyykin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täällähän on oikeen tietäjiä linjalla. En ala vänkäämään, tosiasiat täällä on jo ricambinkin toimesta kerrottu, jos ei niihin usko niin ei sitten.

Huoltoajasta senverta että kun työn tekee kunnolla, eli lukituspalojen kanssa ja nokkapyörät löysäämällä+vesipumppu se ottaa aikaa ammattiasentajalta 6-9h, haitari aika iso koska riippuu paljon asentajan kokemuksesta samasta työstä, asentajan perus työtahdista sekä nokkapyörien ja ohjainrullien jumiutumis asteesta.

Vielä kerran, vaihtakaa vaan ilman lukkopaloja ja ottakaa vaikka muhun sitten yhteyttä niin voidaan korjata se väärin oleva jako lukkopalojen kanssa ;)

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en kai minä nyt sentään ihan paskaa puhunut ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^en tarkoittanut sinua :)

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

stoichiometric kirjoitti:no joo, jos yläkuolokohta on jämpisti ja käytetään lukkopaloja niin jako on just eikä melkein koska hihnapyörien kuluminen ja toleranssiero remmissä on kompensoitu. Toki merkeillä vaihdettaessa jako pysyy sen puolenhampaan sisällä mikä sallitaan, mutta saattaa remmin vanhetessa mennä sitten yli tuon rajapyykin.
Kyllä täällä nyt puhutaan koko ajan eri asioista.
Ensinnäkin jos hihna vaihdetaan 60 tkm välein niin se viruu minkä viruu siinä ajassa.
Kun uusi virumaton hihna laitetaan paikalleen merkkien mukaan se viruma poistuu ja palataan taas samaan ajoitukseen kun oli edellisen hihnan kanssa.
Hihnapyörien kulumisella ei ole merkitystä ennen 200 tkm. Silloin ne on syytä uusia ja SIINÄ SAMASSA tarkistaa sitten ajoitus kokonaisuudessaan.

Tietenkin jos joku on sitä mieltä että myös takapyörät pitää irroittaa aina ennen hihnan vaihtoa jolloin ajoituksesta tulee tarkempi niin eipä siinä sitten mitään näin se sitten vaan on.
Onhan jotkut vetoakselien niveliäkin alkanut purkamaan niin että irroitetaan ensin takapenkit ja sieltä sitten lähestytään "kohdetta".

Edelleen onlen sitä mieltä että lukkopalat on tuossa hommassa yhtä tarpeeliiset kuin nunnan nännit tai paavin pallit.
Jopi

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mielenkiintoinen ketju, itse olen aina antanut hihnanvaihdon suorittaa korjaamossa ja tosiaan ilman lukkopaloja tekivät. Miksei Alfan V6:ssa voi olla merkkejä jakopäässä, mikä ero muihin autoihin, vaiko pelkkä italialainen erikoisuus?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kaikki rullathan siellä kestääkin sen 200000kmää, varsinkin ne muoviset, ainakin.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Carlos kirjoitti:Kaikki rullathan siellä kestääkin sen 200000kmää, varsinkin ne muoviset, ainakin.
Mitä tekemistä muovisilla rullilla on hammashihnapyörien kanssa?

Vai onko Carlos myös näitä "asiantuntijoita" jotka korjaa Alfaansa tietsikan ääressä?

Suosittelen käyntiä joskus auton ääressä ja myös konepellin nostoa samalla...sieltä saattaa löytyä vaikka hammashihna joka ei ole kohdallaan mutta sen saa kohdalleen heittokellolla, ei muuta kun heittää sen kellon sinne niin asia on samantien kunnossa.

Eikös se näin mene tietsikan ääressä?
Jopi

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^menee jo vähän vittuiluksi. Jos ei vaikka ruvettais vertaamaan kenellä meistä on eniten kokemusta autojen korjauksesta, eikä kenellä on isoin meisseli.

V6:sen jakopäässähän ei muovia ole, ohjainrullatkin on metallia.

JMI: tuossa 24V bussossa ei mitään auttas vaikka merkit olis, ihan yhtälailla ne merkit voi sinne itse laittaa jos tykkää, ongelma on saada jako kohdalleen, merkeistä riippumatta. Pesojo-h on tässä ilmeisesti onnistunut, aploodit sille, suurin osa vaan ei onnistu vaikka olisi kuinka kokemusta käsien rasvaamisesta. Ihan omastakin kokemuksesta on monella ammattiasentajalla mennyt jako pieleen omilla merkeillä tehtynä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Mainiota , vanha topicci kaivettu esiin...olisi kyllä saanut makoilla rauhassa.... :wink: .

Harvassa on ne gurut joka saa jaon kohilleen käyttämättä lukituspaloja (minä en kuulu niihin), sen verran on noita kohtia mitä pitää samanaikaisesti tarkistaa / säätää jotta siinä onnistuu. Parhaiten siinä onnistuu kun käyttää lukituspaloja sekä löysyttää kaikki 4 hammashihnapyörää ja tietysti heittokello 1 sylinteriin. Sehän siinä on että ei riitä että ne on suht.koht. kohillaan vaan heittoa ei saa olla yhtään ja ainoa tapa on edellämainittu että voi olla varma siitä että se on just eikä melkein...

24V Busso on sen verran hieno moottori että on syytä olla "respektiä" kun sen kanssa työskentelee.

Jos tehdas olisi tarkoittanut homman tehtäväksi ilman lukituspaloja niin niitähän ei olisi sitten edes valmistettu... 8)
Liitteet
IMG_3414_1.JPG
IMG_3414_1.JPG (131.19 KiB) Katsottu 4699 kertaa
IMG_3415_1.JPG
IMG_3415_1.JPG (138.35 KiB) Katsottu 4699 kertaa
IMG_3416_1.JPG
IMG_3416_1.JPG (162.99 KiB) Katsottu 4699 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Aiemmin jo sanoin, etten enää kommentoi...kommentoin nyt kuitenkin.
Hienoja kuvia Ricambi ja melkein hienoja aatteita Epezi...

Epezi: "ongelma on saada jako kohdalleen, merkeistä riippumatta. Pesojo-h on tässä ilmeisesti onnistunut, aploodit sille, suurin osa vaan ei onnistu vaikka olisi kuinka kokemusta käsien rasvaamisesta. Ihan omastakin kokemuksesta on monella ammattiasentajalla mennyt jako pieleen omilla merkeillä tehtynä."

Voitko kertoa mikä on ogelma?


Ricambi:

"Harvassa on ne gurut joka saa jaon kohilleen käyttämättä lukituspaloja (minä en kuulu niihin), sen verran on noita kohtia mitä pitää samanaikaisesti tarkistaa / säätää jotta siinä onnistuu."

Mnäkin tunnen muutaman jotka siinä onnistuu ilman lukituspaloja, kerrotko ihan suomen kielellä mikä siinä on ongelma? Erityisesti mitä pitätarkistaa ja etenkin mitä pitää säätää....???

Epezi:
"menee jo vähän vittuiluksi. "

Mitäs tää sitten on:

"Täällähän on oikeen tietäjiä linjalla."

"Vielä kerran, vaihtakaa vaan ilman lukkopaloja ja ottakaa vaikka muhun sitten yhteyttä niin voidaan korjata se väärin oleva jako lukkopalojen kanssa ;)"

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Riita poikki ja jatketaan asialinjalla. :-D

Suurimpaan osaan autoista hihna vaihdetaan jakopäässä olevien merkkien avulla ja varmasti saadaan kohdalleen, koska jo tehtaalta ohje on näin, esim. Fiatit.

Mikä Alfan V6:ssa estää sen? :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olen ainakin kuullut tarinaa siitä, että merkkejä ei olisi - tai ne on "sinnepäin", tai muuta jännää. Ymmärtääkseni tasan ainoa keino olla täysin varma ajoituksen kohdallaolosta vaatii heittokellon käyttöä, lisäksi lukkopalat helpottaa. Jos lukkopaloilla saadaan nokat tasan oikeaan asentoon, samoin hihnapyörät pysymään halutussa asennossa, luulisi pelkkien lukkopalojen riittävän - ei tarvitse hihnapyöriä (kai?) löysäilläkään?

Mut onhan tuolla muoviakin jakopäässä, ellei ole vaihdettu teräksisiin... Muistelisin, että ainakin ohjainrullaa ja kiristintä on saanut muovilla? Sanomattakin selvää, että huono kiristin ja jako voi hyppiä kun hihna pääsee löysälle. Itsehän teetätin tessuun jakopään ja olivat jopa tyytyväisiä työn tehneessä firmassa, kun pääsivät hyödyntämään "erikoistyökaluja" (lukkopalat), jotka olivat hommanneet jonkun aikaisemman asiakkaan pyynnöstä. Toki nuo työt voi tehdä ilmankin, mutta kuinka varmasti pysyy kohillaan? Tuntuu Alfan jakopäät olevan muutenkin vähän turhan herkkiä kapistuksia, niin itseäni ainakin kauhistuttaisi teetättää se ilman "turhia lisätyökaluja".

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä tein "alfa 156 v6" ystävällisellä avustuksella pari päivää sitten GTAhan hihnojen vaihdon. Käytettiin lukkopaloja ja onhan siinä oma työnsä irroittaa venakopat mutta ei se nyt niin kamalaa ole kun itselle tekee. Ainakin näin kun edellinen remminvaihto ei ole omilta jäljiltä on mukavaa tietää, että jako on taatusti kohdillaan kuin luottaa toisen tekemiin merkkeihin.
Abarth 500 Esseesse

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Bones »

V6 passatissa oli ainakin jonkun ranen jäljiltä merkkejä hihnapyörissä..
jako oli pikkuisen pielessä, ei mennyt nokkien lukitusrauta ihan kohdalleen. oikein ajoitettuna huomasi ajossakin, pieni empiminen hävisi alakierroksilta.
ei riittäis kyllä itsellä urheiluhenki tehdä merkkien avulla alfan v6:tta.
200 baria vaparissa..

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja toolman »

jmi kirjoitti:Riita poikki ja jatketaan asialinjalla. :-D

Suurimpaan osaan autoista hihna vaihdetaan jakopäässä olevien merkkien avulla ja varmasti saadaan kohdalleen, koska jo tehtaalta ohje on näin, esim. Fiatit.

Mikä Alfan V6:ssa estää sen? :shock:
SE estää ettei merkkejä ole :)
Olen aina tehnyt rempan lukkopaloilla, saa sen kai ilmankin tehtyä ja jako pysyy samassa kuin ennen remppaakin, mutta aika vääntäminen siinä täytyy olla sen hammastuksen kanssa, pitää joskus kokeilla :)
Ja v6:n jakopäässä on kyllä sen verran muovia että kiristimen rullaa en ole vielä metallisena nähnyt!
-t-

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Samaa muistelin.
Tossa Heikan valikoiman kuva:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=140" onclick="window.open(this.href);return false;
Saman näköistä muovia kuin apulaitehihnan rullat

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Luottopajalla vanha mestari tuumasi että "laitetaan omat merkit" kun lukkopaloista tuli puhe - hyvin kyllä hoiti homman ja nätisti pelaa. Vuoden päästä taas uusiksi samalla reseptillä. Tiedä sitten kävikö mulla hyvä tuuri vai painoiko kupissa enemmän asentajan moottoriurheilutausta ja 40 vuoden kokemus?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aquatica kirjoitti:Jos lukkopaloilla saadaan nokat tasan oikeaan asentoon, samoin hihnapyörät pysymään halutussa asennossa, luulisi pelkkien lukkopalojen riittävän - ei tarvitse hihnapyöriä (kai?) löysäilläkään?
Kerropas mikä on remmin kireys imu- ja pakonokan hihnapyörien välissä kiristimen kiristyksen jälkeen, kun nokkapyörät ovat lukittuna kiinteiksi. Ja mitäs tapahtuukaan siinä vaiheessa, kun lukkopalat otetaan pois ja konetta pyöräytetään pari kierrosta? Koitappas meneekö lukkopalat takaisin paikalleen. Oma veikkaus olisi, että saattaa olla menemättä.

Nolla Busson jakopäätä laittaneena katson oikeudekseni olla väärässä, joten korjatkaahan jos ihan höpöjä kirjotan. :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Werneri kirjoitti:Mitäs tää sitten on:

"Täällähän on oikeen tietäjiä linjalla."

"Vielä kerran, vaihtakaa vaan ilman lukkopaloja ja ottakaa vaikka muhun sitten yhteyttä niin voidaan korjata se väärin oleva jako lukkopalojen kanssa ;)"
No se oli sitä vittuilua, pahoittelen.

Ongelma on edelleen yksinkertainen, jako menee väärin. Syy tähän on varmaankin se että merkit laitetaan vanhalla kuluneella hihnalla ja uudella hihnalla kun ne ei osu ihan jämptisti niin sitten arvotaan että kummalle hampaalle tuo kuuluisi, ja hyvin usein jokin neljästä osuu väärin.

^Jarsan puhuu myös ihan asiaa.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miksei sinne sitten ole voinut laittaa merkkejä, kai siihen jokin peruste on?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eikö perusteeksi riitä se, että asian voi tehdä näin suomeksi sanottuna kunnolla? Miksi sinne pitäisi tunkea merkkejä, kun kerran on työkalut millä sen saa justiin, eikä melkein? Pitäisin tässä asiassa tehtaan valintaa erittäin onnistuneena. Jokainen vaihtakoot kuitenkin hihnansa parhaakseen katsomallaan tavalla.

^^^Jäi kirjoittamatta edelliseen viestiin, että hihnapyörät pitää ehdottomasti löysätä lukkopaloja käytettäessä. Muuten niiden käytössä on vähemmän järkeä kuin vaihtaa hihna ilman paloja. (IMO)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Siksi kun lukkopaloilla saadaan tarkempi lopputulos
:wink:
Abarth 500 Esseesse

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jarsan oli nopeampi....^
Abarth 500 Esseesse

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja 90 »

Jarsan kirjoitti:^Eikö perusteeksi riitä se, että asian voi tehdä näin suomeksi sanottuna kunnolla? Miksi sinne pitäisi tunkea merkkejä, kun kerran on työkalut millä sen saa justiin, eikä melkein? Pitäisin tässä asiassa tehtaan valintaa erittäin onnistuneena. Jokainen vaihtakoot kuitenkin hihnansa parhaakseen katsomallaan tavalla.

^^^Jäi kirjoittamatta edelliseen viestiin, että hihnapyörät pitää ehdottomasti löysätä lukkopaloja käytettäessä. Muuten niiden käytössä on vähemmän järkeä kuin vaihtaa hihna ilman paloja. (IMO)
samaa mieltä.. kyllä tuo oikeaoppinen lukkopalojen käyttö oleellisesti helpottaa hihnavaihtoa, toki onnistuu ilmankin..

Vastaa Viestiin