156 2.0TS Jäähdytysneste

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

156 2.0TS Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onko kukaan vaihtanut itse jäähdytysnesteitä?
Millaista litkua olette käyttäneet ja miten huuhdelleet järjestelmän vanhoista mehuista?

nimim. Ostanko Motonetistä halvinta vihreää?
VMP

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itselle vaihdoin Nesteen litkut, koska hinta ero ei ollut mikään suuri halpoihin nesteisiin.

Irroitin syylärin alaletkun ja nesteet valuivat aika hyvin pois. Kannattaa kuitenkin pistää lämppäri täysille niin saa myös kennon tyhjäksi. Sen jälkeen pistin letkun kiinni ja lisäsin pelkkää vettä systeemiin. Koneen käyntiin ja nesteet kiertoon muutamaksi minuutiksi. Sitten otin letkun taas auki. Muutaman kerran tarvii huuhtelu tehdä ennen kuin neste näyttää vedeltä. Sitten vaan kunnon aineet sisään ja homma on kunnossa.

Huuhtelua voi toki harrastaa myös alaletku auki päästämällä juoksevaa vettä suoraan paisuntasäiliöön, mutta ainakaan V6:ssa tämä ei oikein toiminut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Aihe tulee ajankohtaiseksi näin pakkasten lähestyessä, joten nostetaan.

Tessuun punainen vai vihreä litku?
156 2.0 TS ['98]

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

ahma kirjoitti:Aihe tulee ajankohtaiseksi näin pakkasten lähestyessä, joten nostetaan.

Tessuun punainen vai vihreä litku?
Ehheh =D Mulla on Korrekin sinistä
VMP

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Mulla on ainakin punasta.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ota näistä selvää. Mulla on vihreää ja joskus sanottiin että punaista ei saisi laittaa, mutta sitä näköjään nykyään laitetaan. Mielestäni kuitenkaan eri värisiä litkuja ei saisi keskenään sekoittaa.

Tapsapoika
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Huhti 2006, 10:20
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Tapsapoika »

Tosi tyhmä kysymys.. :oops: Mitä eroa niillä väreillä on? :oops: :oops:
Pakkasenkestävyys? :oops:
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

ei tietääkseni ole eroa pakkasen kestävyydessä (se säädetään seos suhteella) mutta sisältää eri ainesosia. Olen joskus kuullut että alumiini ja valurauta lohkot tarvitsevat erilaiset nesteet.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ainakin omissa vihreissä nesteissä luki pullon kyljessä että soveltuu sekä alumiini ja valurautamoottoreille.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Epezi kirjoitti:ei tietääkseni ole eroa pakkasen kestävyydessä (se säädetään seos suhteella) mutta sisältää eri ainesosia. Olen joskus kuullut että alumiini ja valurauta lohkot tarvitsevat erilaiset nesteet.
Joo, lisäaineistus on noissa erilaisia, eli ne reagoivat keskenään. Suurin osa vihreitä, punaisista ja sinisistä on normaalia monoetyleeniglykolia, mutta lisäaineistuksissa on eroa. Punainen silikaattivapaa kehitettiin nimenomaan alumiinimoottoreihin, mutta kehitys on tullut perässä ja myös vihreässä on nykyään kaikki alumiininsuoja-aineet. Markkinamiesten kikkailuja autotehtaiden puolelta on "kehitellä" omia nesteitä, jotka sekoitettuna muihin aineisiin reagoivat. Pahimpina esimerkkeinä rellut ja sitikat.

Sitten on olemassa vielä ihan toiseen aineeseen perustuva neste, joka on propyleeniglykoli. Se on taas huomattavasti ekologisempi vaihtoehto. Alumiini + muut ominaisuudet erittäin hyvät, ja kuten muissakin - ehdoton sekoituskielto muihin aineisiin.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

tiimitoimii
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Syys 2006, 22:18

Viesti Kirjoittaja tiimitoimii »

itse taas laitoin castrolin punaista, ja voin todellakin suositella!
huuhtelin "kanavat" niin että syyläri tyhjäksi, vedet sisää kone käyntii ja vedet pois par kertaa tuo niin on puhasta.

Vastaa Viestiin