156 katon ruostuminen, osa xxx

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
amazon
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Loka 2005, 00:25

156 katon ruostuminen, osa xxx

Viesti Kirjoittaja amazon »

Moi,

olen ostamassa ensimmäistä Alfaani, todella hienokuntoinen vm. 2002 156 1.8 Super, aj. hieman päälle 70 tkm.

Matkassa on vain yksi mutta: yleiseltä vaikuttava tyyppivika, tuulilasin yläpuolella kuskin puolella pikkaisen ruostepilkkuja. Tuttu maalausliikkeen juippi sanoi, että tuulilasi irti ja koko katto maalattava, jos haluaa tehdä kunnolla.

Onko tämä todella ainoa keino....? Tuntuu tyhmältä ostaa 3 vuotta vanha auto ja ruveta sitä heti maalaamaan noin suurelta alueelta. Ja mikä takaa sen, ettei se ala ruostumaan taas uudestaan parin vuoden sisällä? Harmittaa jo etukäteen, ehdin nimittäin lämmetä tähän autoon oikein kunnolla männä viikonloppuna.... :P

Ovatko kaikki 156:t tällaisia 3 vuoden ikäisenä, vai löytyykö täysin ruosteettomiakin?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

kyllä mulla ainkin -98 malli eikä ruoste ole matkalla tarttunut kiinni :) enkä ole löytänyt sitä katosta sen enmpää kun muualtakaan,pakosarjasta en mene takuuseen 8)
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Mulla tuulilasi vaihdettu ainakin kerran eikä mitään jälkiä mistää ruosteesta... (Siis katossa)

Ilmeisesti riippuu kuinka kovakouraisesti tuo vanha lasi irrotetaan vaihdon yhteydessä. Jos 156 on sen verran vahvat töhnät alkuperäsessä lasissa että ei lähde kuin "leikkaamalla" veitsellä pois.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

5-vuotias SW täällä ja mainitussa paikassa ei ruostetta - 0,5cm^2 ruostepilkku sen sijaan löytyi oikeasta takapilarista (takaluukun alta) kun siihen oli isketty jollain maalit poistaen.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Omassani on pienehkö ruostepilkku katon etureunassa. Parissa muussakin (tuoreemmassakin) yksilössä olen nähnyt kukkaa samassa paikassa. Ajattelin korjata (=korjauttaa) sen ihan paikallisesti, koko katon maalaus ei tule kyllä kuuloonkaan tällä budjetilla. :) Ei tule tietenkään niin nätti, mutta eipähän pääse leviämään. Vaikkeihän sitä tietysti tiedä, miten se on jo maalin alla edennyt...

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Mulla on pientä ruostekuprua maalin alla etuoven ovenkahvan sauman kohdalla... muuten en kyllä ole sellaista autossa havainnut...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Katto on ruosteessa minullakin, kannattaa vilkaista myös tiivisteiden
alta. Jos haluaa kuntoon, niin tuulilasi irti ja maalaukseen. Tässä pitäisi miettiä, olisiko varaa tehdä kunnolla jos on varaa tehdä uudestaan.

(Halvalla tein, kyllä huomaa. Eli tehtävä uudestaan jossain vaiheessa)
VMP

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Vanhempien 156:sessa on juuri tuossa tuulilasin yläreunassa katossa melkoisen syvällekin päässyt ruostepaikka. Faijalle sanoinkin, että samantien otatetaan tuulilasi pois ja tehdään homma kunnolla. Mutta kun ei kerran sopinut (!!), niin dremelillä sitten vaan putsasin sen, mikä putsattavissa oli ja vetelin happopohjat sun muut päälle. Kai tuokin jotain hidastaa, vaikka pirusti sinne tiivisteen alle jäi vielä ruostetta. Kyllä tuo ihan varmaan 5 talven päästä jo koritinaa tarvitsee, jos ei hommaa kunnolla pääse tekemään.

Ketjun aloittajalle suosittelen kyllä otattamaan lasin pois ja tekemään kunnolla, jos kerran muuten tiivisteen alle jäisi ruostetta. Itellä tosiaan siis tuli - läheltä tarkasteltuna - melkoinen kötöstys tuosta, mutta pienet kosmeettiset kuntohäikäthän ei autossa haittaa. Esteettiset ominaisuudethan ovat kopan kunnosta huolimatta suunnilleen vaaditulla tasolla, kiitos Walter de Silvan 8)

Ei tuo kyllä mielestäni mitenkään harvinaista ole, että 156:sissa on tuossa kohtaa ruostetta. Pirun monessa on tullut vastaan. Vaikka piisaahan sitä muissakin merkeissä, joissa tuo pellin reuna on ns. "paljaana" ilman kivisuihkulta suojaavaa tiivistettä.. Viimeksi tuli vastaan uudenkarhea Passatti, jossa yli puolet tuosta yläreunasta oli jo ruskean kullan peitossa. Se vaan ihmetyttää, että jokuset omistajat eivät itse noita noteeraa suuntaan tai toiseen näinkin uusissa vaunussa..

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Samma här, ex-156 kukki kuskin puolelta katon etureunasta. maalari otti ruostten "kiinni".
99% ruostumisesta johtuu lasinvaihdon kovakouraisesta käsittelystä. Tietääkseni kattoa ei ole galvanoitu miksi se ruostuu helposti.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

edellinen oli 98 mallia ei ruostetta ja nyt on 2002 ei ruostetta, varmaan on noita lasinvaihtoja ryssitty tai sitten tuo metallimaali kestää paremmin kuin normi maali.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

V6 kirjoitti:edellinen oli 98 mallia ei ruostetta ja nyt on 2002 ei ruostetta, varmaan on noita lasinvaihtoja ryssitty tai sitten tuo metallimaali kestää paremmin kuin normi maali.
Lasivaihtajan ammattitaitoa epäilen minäkin. Omassa tuulilasi on vaihdettu.
VMP

Avatar
janne63
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 15:47
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja janne63 »

Tähän vois heittää pikku tarinan Deltan ammattitaidosta lasinvaihdossa.
Auto oli Fiat punto ja lasi vaihdettiin takuuseen.Menin hakemaan autoa ja tarkkana tietenkin tarkastin lasin ympäryksen.
Molemmat lokari ja konepelti oli naarmittu ja kun raotin lasin tiivistettä niin siellä paistoi paljas pelti :crazyeyes:
Hain korjaamon vastaavan ja asentajan paikalle.
Asentaja tuumas et kone vähän rouhas mennessään :twisted:
Ei sitten tullut mieleen kertoa asiasta ja korjata virhettä.
No revittiin irti ja etutolpat maalattiin.Lokarin ja konepellin paikkasin itse ja hyvityksenä Delta maalasi puskurit korinväriin.

amazon
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Loka 2005, 00:25

Eli...

Viesti Kirjoittaja amazon »

Jos korjautan/maalautan sen kunnolla (kustannusarvio 500 e + ehkä tuulilasi uusiksi), pysyykö ruosteettomana vai alkaako uudelleen ruostumaan, ts. sama rumba edessä 3 vuoden välein? Tuo ruostekohta on sikäli vittumainen, että pieni paikkaus näyttää katossa aika kamalalta... Vaikka kyseessä ns. sisäisesti kaunis auto, en voi väittää, ettenkö tykkäisi myös 156:n ulkomuodosta :wink:

Ja jatkokysymys: en ole ainakaan tällä palstalla lukenut mitään 147:n ruostumisesta, vaikka niitäkin löytyy jo neljänkin vuoden ikäisiä. Onko 147 vähemmän altis ruosteelle?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Empä usko että 156:n ja 147:n ruostumisessa olisi eroa. 156:ssa on kaiketi aika helppo saada aikaan maalivaurioita tullilasia vaihtaessa, olisiko 147 sen suhteen erilainen.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Eli...

Viesti Kirjoittaja puuha »

amazon kirjoitti:Jos korjautan/maalautan sen kunnolla (kustannusarvio 500 e + ehkä tuulilasi uusiksi)
Mistä noin edullisen maalarin olet löytänyt :mrgreen:

amazon
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Loka 2005, 00:25

Niin...

Viesti Kirjoittaja amazon »

Mistä noin edullisen maalarin olet löytänyt
Tuo voi tietysti ylittyäkin, oli vain sellainen alustava arvio.
156:ssa on kaiketi aika helppo saada aikaan maalivaurioita tullilasia vaihtaessa, olisiko 147 sen suhteen erilainen.
Tuossa taannoin oli juttua täällä foorumissa siitä, ettei ruostepilkut välttämättä johtuis tuulilasin vaihdosta, vaan että lasi olisi jo tehtaalla asennettu väärin paikalleen ja korin eläessä se hinkkaisi pikkuhiljaa maalin puhki. Onkohan siis tässä suhteessa eri autojen välillä yksilöeroja - ja kannattaisiko odottaa parempaa yksilöä?

Tämä kiikarissa oleva Super on vielä "vanhaa mallia", ts. puuratilla jne. ja arveluttaa se, löydänkö enää yhtä hyvää yksilöä. En nimittäin pidä 2002 myyntiin tulleesta uudistetusta kojelaudasta hopeanhohtoisine paneeleineen ja digitaalinäyttöineen...

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Luultavasti Luigi on vääntänyt lasin paikalleen ja keturalleen jo tehtaalla. Mulla nimittäin pukkaa sitä ruskeaa kukkaa apparin puolelta lasin yläreunasta tiivisteen alta..
Tiivisteen alla varmaan ole edes peltiä enää :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Lahden Deltassa oli joku aika sitten punainen super, olikohan -02... Siinä oli kanssa huomattavasti kukkaa tuulilasin yläreunassa, useammassakin kohdassa :shock: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No eipä ole tuo minun 156 vuodelta 98 ruostunut kuin etupuskurin sivukannattimien alapäästä (uudet ostettu jo ja vaihto ensiviikolla) ... muuta ruostetta ei siis ole tullut vastaan :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Pasi kirjoitti:No eipä ole tuo minun 156 vuodelta 98 ruostunut kuin etupuskurin sivukannattimien alapäästä (uudet ostettu jo ja vaihto ensiviikolla) ... muuta ruostetta ei siis ole tullut vastaan :)
Pitsiä ne on mullakin ja alupohjalevyn asennuksessa toinen hajosi käsiin. Mistäs ostit uudet palikat? Ja mitä kustansivat?

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Kuulostaa omaan korvaan todella oudolta 156:n ruostumiset. Omassa 156:ssa kun ei ollut pistettäkään missään. Veikkaan kyllä että kyse on tuon lasinreunan kohdalla vaihtajan ammattitaidosta kiinni, eikä niinkään siitä, että 156 olisi jotenkin poikkeuksellinen ruostumisen suhteen.
Ammattina autokauppa

amazon
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Loka 2005, 00:25

Väärä hälytys....!

Viesti Kirjoittaja amazon »

No hätä,

löysin samanlaisen mutta paremman Superin, ja kaupat tehdään huomenna. Eikä ruostetta missään...tosin saan auton alle vasta 2 viikon kuluttua :cry:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

EdotL kirjoitti:
Pasi kirjoitti:No eipä ole tuo minun 156 vuodelta 98 ruostunut kuin etupuskurin sivukannattimien alapäästä (uudet ostettu jo ja vaihto ensiviikolla) ... muuta ruostetta ei siis ole tullut vastaan :)
Pitsiä ne on mullakin ja alupohjalevyn asennuksessa toinen hajosi käsiin. Mistäs ostit uudet palikat? Ja mitä kustansivat?
teltta auto ... 103€ kappale (eli 206€ molemmat puolet) :cry:

Mulla meni kanssa alupohjalevyn asennuksessa molemmat tohjoksi...
Mulla menee etupuskuri vaihtoon maanataina niin ajattelin että voisivat samalla vaihtaa ne palkit sinne :)
Ja oon vetäny sellaset massakerrokset niitten päälle että ei pitäis ihan heti rupee ruostuu! :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Herra siunaa minkä hintaset. Omatkin purku ihan käsiin kun otin pohjalevyä irti mutta kanttasin millin pellistä läpykät tilalle. Sinkkisprayta päälle ja hyvä on kun kukaan ei sinne nää kuitenkaan :)

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Vode kirjoitti:Herra siunaa minkä hintaset.
Joo, hinta veti meikäläisen niin hiljaiseksi, että tais mennä kolme päivää ennen kuin sai taas sanottua mitään. 103 € kpl :crazyeyes: - ei vittu mitä hintoja.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tee alumiinista taivuttamalla sellaiset u-muotoiset palat ja vaikka poppareilla kiinni.
Luulis pysyvän kun tervettä peltiä oli näkyvissä siinä palkissa ylempänä.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mä en oo tehny niille vielä mitään, kun alupohjalevyä laittaessa totesin, että niillä ei ole mitään merkitystä. Puskuri ja levy pysyy paikallaan muutenkin.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Niin...

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

amazon kirjoitti:Tuossa taannoin oli juttua täällä foorumissa siitä, ettei ruostepilkut välttämättä johtuis tuulilasin vaihdosta, vaan että lasi olisi jo tehtaalla asennettu väärin paikalleen ja korin eläessä se hinkkaisi pikkuhiljaa maalin puhki...
Minä allekirjoitan tuon. Omassa -99 mallissa oli ihan selkeästi kumitiiviste hinkannut maalin puhki noista tuulilasin yläkulmista. Toisella puolella oli ruoste tullut jo aavistuksen tiivisteen alta näkyviin ja toisella puolella se oli vielä piilossa. -> ei johdu ainakaan kiveniskuista. Lasi oli originaalin näköinen eikä tiivisteen alla näkynyt teräviä naarmuja tms. Maali oli hioutuneen näköinen ja pehmeästi puhki.

Itse ainakin olen 90% varma, että minulla ongelman aiheutti tuulilasin ja korin välisen liitoksen eläminen.
Kuva

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

EdotL kirjoitti:
Vode kirjoitti:Herra siunaa minkä hintaset.
Joo, hinta veti meikäläisen niin hiljaiseksi, että tais mennä kolme päivää ennen kuin sai taas sanottua mitään. 103 € kpl :crazyeyes: - ei vittu mitä hintoja.
Niin... elämä on...

eiku siis... joo... onhan tuo melko korkea hinta, mutta mikäpä ei teltta autosta ostettuna olisi :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin