Helicoil kierre - kestääkö?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Helicoil kierre - kestääkö?

Viesti Kirjoittaja Laba »

Ei nyt ole mitenkään Alfa-spesifinen kysymys mutta kai täällä tällaistakin voi kysyä. Nimittäin joku edellisistä omistajista tai kukalie on onnistunut vääntämään jengan pashkaksi yhdestä takapyörän pultista (tai siis siitä vastakappaleesta, itse pultti on ehjä). Mahtaako tuollaisessa paikassa helicoil kierre toimia? Äijä jolla olen autoa huollattanut oli sitä mieltä että se toimii tasan yhden kiristyksen verran. Kun pultin avaa, tulee helicoil mukana :crazyeyes: Onko kellään kokemuksia asiasta? Toinen vaihtoehto olisi tietty vaan tehdä isompi reikä ja siihen uusi jenga mutta kun vanteen rei'ästä ei isompi pultti mahdu. Kolmas vaihtoehto on hommata uusi vastakappale (mikä sen osan nimi siinä mahtaakaan olla?) esim. teltasta. Pelottaa vaan edes kysyä hintaa... :?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ainakin muinoin, kun amatsussa noita väänneltiin, niin sanottiin, että on kestävämpi kierre kuin alkuperäinen. Tuosta takaisin tulemisesta ei kyllä ole ihan varmaa tietoa. Jos halvalla tahtoo päästä, niin kannattaa ainakin koittaa ja kysyä vaikka paikallisen ammattikoulun metallipuolen apua. Tuskin paljoa kustantaa. Hommahan toimii helicoilin kanssa siten, että siihen paskaan kierteeseen tehdään helicoil-tapilla uusi kierre ja siihen sitten pyöräytetään se irtokierre. On niitä tullut töissäkin joskus laitettua, mutta varmuutta ei kyllä ole siitä kestosta, kun ei ole niitä ruuveja tarvinnut sen jälkeen heti aukoa. Luulisi kestänän, jos rasvan kanssa sen pultin sitten laittaa...

Edit. Kysy Hervannan ammattioppilaitoksesta vaikka, paljon maksaa. Ainakin konelukion pojat on ennen olleet päteviä :wink:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Eikös sen helicoilin kierre ole väärän kätinen? Niinpä se kierreosa menee vaan tiukempaan kun pulttia avataan eikä lähde mukaan...

Mikroautossa on noita joutunut käyttämään, ja ainakin siinä ne on toiminut ihan hyvin. Ei tosin oo yhtä rasittava paikka ku auton pyöränpultti.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos oikein tekee ja onnistuu niin toimii varmasti eikä irtoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jasu
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 00:12
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Vastakappale on nimeltään pyörännapa
Ei ole kallis,ainakaan Motonetissä

TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJA ALFA ROMEO 155/156
Sisältää yhden takapyörän tarpeet

156. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1762 77.00 ???

Pelkkää pyöränlaakeria ei myydä erikseen, vaan tulee koko pyörännapa

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Oletko aivan varma että mukana tulee napakin? Hinta olisi meinaan pelkän laakerin hinta...

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kyllä meillä ainakin töissä käytetään helicoileja ja kilpa-autoon niitä on väännetty ja toistaiseksi on kestänyt ihan hyvin.
Totta on että sen sanotaan olevan vahvempi kuin alkuperäinen kierre ja henkilökohtaisesti olen vakuuttunut kokemuksien perusteella että se on totta.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Kuulostaa hyvältä. Ei muuta kun helicoilia kehiin sitten vaan.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

juu... motonetin takapyöränlaakerisarja on napa... itse kaksi viikkoa sitten sellaiset tilasin 2kpl :? olivat perhanat pääseet hiukan huonoon kuntoon... kuulosti lähinnä siltä sisällä että siellä olisi hornet takapuskurissa kiinni :o mutta nyt vaihdettu 150000km ajettu ja laakeri oli ruosteessa sisä koolista ja rasva oli mustaa kuin mikä :shock: mutta ei ole vissiinkään suunniteltu alfan pyöränlaakerin rasvaa suomen oloihin!!! :oops:
Life is too short to drive boring cars.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

alumiiniin laitettu helicoil on ainakin universumin heikointa ja paskinta jenkaa. Omat kokemukseni rajottuu siis vain alumiiniin tehtyihin ;)

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Nelli kirjoitti:Kyllä meillä ainakin töissä käytetään helicoileja ja kilpa-autoon niitä on väännetty ja toistaiseksi on kestänyt ihan hyvin.
Totta on että sen sanotaan olevan vahvempi kuin alkuperäinen kierre ja henkilökohtaisesti olen vakuuttunut kokemuksien perusteella että se on totta.
Samat kokemukset töistä :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä kyllä hyvät kokemukset alumiinistakin. Toki vain silloin kun itse asentanut kierteen. :lol:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla kokemukset rajoittuu etupäässä moottoripyörän kannenpulttien reikiin, helicoileja nousi "parhaimmassa" tapauksessa momenttiin vetäessä puolenkymmentä ylös :lol: Itse en ole niitä ikinä vääntänyt, ajattelin että en jaksa edes kokeilla kun "ammattimiehetkin" onnistuu noin hyvin :roll: No jos sitä itsekin vielä joskus yrittäisi uudestaan

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Vaihda vain suosiolla se napa uuteen. Tulee todennäköisesti pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Helicoilin pitäisi toimia kyllä senkin, mutta itse en ainakaan noin kriittiseen paikkaan alkaisi laittamaan mitään korjaussysteemeitä, vaan laittaisin ehyen uuden navan. Toimii varmasti, eikä tarvitse joka kerta rengastavaihtaessa miettiä, pysyykö kierre paikoillaan.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

GAMMA500 kirjoitti:alumiiniin laitettu helicoil on ainakin universumin heikointa ja paskinta jenkaa. Omat kokemukseni rajottuu siis vain alumiiniin tehtyihin ;)
Jaa, kyllä meillä duunissa vedetään helicoileja alumiiniinkin ja kyllä ne on ainakin kestänyt :oops:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Hmm..no lentokalustossa käytetyt materiaalit (Al-seokset) ovat "pikkuisen" eri lujuusluokkaa. Esim. myötölujuuksissa on tyypillisesti 7-8 kertaisia eroja esimerkiksi kaupallisesti puhtaaseen alumiinin verrattuna..

Mutta oikein tehtynä ja oikeaan materiaaliin tehnynä helicoil kestää sen minkä tavallinenkin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

kokemusta on...ittellä kannessa kaksinkappalein ollu ja ei mitään vikaa.

Vastaa Viestiin