Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7511
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Tuolla toisessa topicissa onkin juttua, kun onnistuin rikkomaan pää- ja työsylinterin välisen letkun, loppujenlopuks hajosi irrottaessa neljästä kohtaa.
Elikkä yksi alan liike korjasi tuon letkun koska uuteen letkuun ei löytynyt oikean kokosia liittimiä. Nyt asensin tuon korjatun letkun niin eikös se vuotanut vanhan liittimen juuresta, elikkä sen korjaus on jo mahdotonta. Elikkä nyt tarttisin kiireesti apua! Huomenna pitäisi melkein saada auto nippuun, mieleeni tulleet vaihtoehdot ovat tässä:
1. Uuden letkun hankinta, luultavimmin ainoa paikka mistä semmosen löytää on Delta, ja niilläkin varmaan viikon toimitusaika (soitan huomenna).
2. Jos joltain pirkanmaan alfistilta löytyisi tuommoinen vaikkapa varaosa-autosta? laittakaa mulle viestiä 041-5059239, maksan kyllä
3. Muunnosliittimien löytäminen, ongelmahan tuossa on se että tuo alfan letkun päät ovat 12mm ja 1mm nousulla, ja kaikkien muiden autojen letkut 10mm, elikkä jos jostain löytyisi tuommoiset muunnosnipat jolla saisi tuommoise joka paikasta löytyvän letkun kiinni niin avot.
Letkuhan on siis 42cm pitkä 1/8 tuuman vahvuista kumiletkua, jonka molemmissa päissä on 12mm uros liittimet 1mm nousulla.
Jos ei mikään näistä auta niin onnistuuko noiden vanhojen päiden kolvaus/hitsaus johonkin uuteen liittimeen aika kaukaa haettua, mutta pakko!
Liittimethän ovat semmoset jotka on puristettu letkuun kiinni, joten noiden vanhojen uusiokäyttö on mahdotonta.
Kaikki apu tarpeen! kiitos!
Elikkä yksi alan liike korjasi tuon letkun koska uuteen letkuun ei löytynyt oikean kokosia liittimiä. Nyt asensin tuon korjatun letkun niin eikös se vuotanut vanhan liittimen juuresta, elikkä sen korjaus on jo mahdotonta. Elikkä nyt tarttisin kiireesti apua! Huomenna pitäisi melkein saada auto nippuun, mieleeni tulleet vaihtoehdot ovat tässä:
1. Uuden letkun hankinta, luultavimmin ainoa paikka mistä semmosen löytää on Delta, ja niilläkin varmaan viikon toimitusaika (soitan huomenna).
2. Jos joltain pirkanmaan alfistilta löytyisi tuommoinen vaikkapa varaosa-autosta? laittakaa mulle viestiä 041-5059239, maksan kyllä
3. Muunnosliittimien löytäminen, ongelmahan tuossa on se että tuo alfan letkun päät ovat 12mm ja 1mm nousulla, ja kaikkien muiden autojen letkut 10mm, elikkä jos jostain löytyisi tuommoiset muunnosnipat jolla saisi tuommoise joka paikasta löytyvän letkun kiinni niin avot.
Letkuhan on siis 42cm pitkä 1/8 tuuman vahvuista kumiletkua, jonka molemmissa päissä on 12mm uros liittimet 1mm nousulla.
Jos ei mikään näistä auta niin onnistuuko noiden vanhojen päiden kolvaus/hitsaus johonkin uuteen liittimeen aika kaukaa haettua, mutta pakko!
Liittimethän ovat semmoset jotka on puristettu letkuun kiinni, joten noiden vanhojen uusiokäyttö on mahdotonta.
Kaikki apu tarpeen! kiitos!
Paikalla
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4862
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Joo paria päivää ennen kuin auto meni vaihdossa, korkkas letku. Laitoin tilalle muistaakseni opelin letkun, jonka toinen pää sopi suoraan ja toiseen päähän laitoin rautalangalla liittimen vanhasta letkusta. taisi maksaa alle 10e.GAMMA500 kirjoitti:mul on tommonen letku mut siinä on jotkut patentit jo tehty. uus maksaa n 40 e deltassa muistaakseni
Uskomatonta että viritys oli edelleen paikallaan
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Jaetaan vähän "tietoa" ja kokemuksia aiheesta ikiwanhassa ketjussa, saattaa sama case tulla muillekin eteen.
Epezi onkin esimmäisessä viestissä kertonut strategiset mitat letkulle.
Näitä ei todellakaan löydy joka nurkalta, itse tilasin tänään myöskin aiemmin mainitusta Turun Jarruosasta (eivät itse tee/liitä osia ja letkuja). Toivottavasti on oikeanlainen.
-Autonracing.fi firmasta saisi oikeat adapterit, joihin saisi liittimet AN4 kokoiselle kumi- tai teräspunosletkulle. Toimitusaika 2 vkoa.
-Dunlop Hiflex Hämeenlinnassa pystyisi käyttämään vanhat liittimet, mutta vaatii juotostöitä, joita taas eivät tee. Eli kahden firman keikka.
-Kuvahaulla monissa kuvissa pääsylinterin pääty näyttää koneistetulta/tasaiselta. Tällöin löytyykin jo monesta paikasta sopivia banjoliittimiä, joiden avulla letkun voi rakentaa. Omassa sylinterin pääty ei ole koneistettu, joten banjot eivät sovellu.
Alkuperäisessä damperiin tuleva liitin on pyörivää mallia. Tilaamassani letkussa on molemmat päät kiinteät. Ratkaisuna on ottaa damperi irti telineestä ja pyörittää sitä. Banjoliittimet saattavat vaatia telineen reiän suurentamista.
Tai sitten ohittaa damberin ja liittää suoraan lyhyeen "jarruputkeen", jossa on pyörivä urosliitin. Silloin letkun tulee olla uros ja naaraspäillä.
Deltaan en soitellut näin vajaan 10 vuoden jälkeen aloitusviestistä, ei tuntunut onnekkaalta tänään
Vaikkakin Epezin maksama hinta oli halpa tämän päiväiseen verrattuna.
Epezi onkin esimmäisessä viestissä kertonut strategiset mitat letkulle.
Näitä ei todellakaan löydy joka nurkalta, itse tilasin tänään myöskin aiemmin mainitusta Turun Jarruosasta (eivät itse tee/liitä osia ja letkuja). Toivottavasti on oikeanlainen.
-Autonracing.fi firmasta saisi oikeat adapterit, joihin saisi liittimet AN4 kokoiselle kumi- tai teräspunosletkulle. Toimitusaika 2 vkoa.
-Dunlop Hiflex Hämeenlinnassa pystyisi käyttämään vanhat liittimet, mutta vaatii juotostöitä, joita taas eivät tee. Eli kahden firman keikka.
-Kuvahaulla monissa kuvissa pääsylinterin pääty näyttää koneistetulta/tasaiselta. Tällöin löytyykin jo monesta paikasta sopivia banjoliittimiä, joiden avulla letkun voi rakentaa. Omassa sylinterin pääty ei ole koneistettu, joten banjot eivät sovellu.
Alkuperäisessä damperiin tuleva liitin on pyörivää mallia. Tilaamassani letkussa on molemmat päät kiinteät. Ratkaisuna on ottaa damperi irti telineestä ja pyörittää sitä. Banjoliittimet saattavat vaatia telineen reiän suurentamista.
Tai sitten ohittaa damberin ja liittää suoraan lyhyeen "jarruputkeen", jossa on pyörivä urosliitin. Silloin letkun tulee olla uros ja naaraspäillä.
Deltaan en soitellut näin vajaan 10 vuoden jälkeen aloitusviestistä, ei tuntunut onnekkaalta tänään
Vaikkakin Epezin maksama hinta oli halpa tämän päiväiseen verrattuna.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Yhestäkään viestistä ei selvinnyt, mistä autosta on kyse.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Koska tämä on Epezin vuonna 2005 aloittama ketju, niin veikkaisin että kyseessä on alkupään 164 TS.
"Nää pitää vaan tietää"
"Nää pitää vaan tietää"
Tein itse - säästin
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Veikkaan, että ainakin moni ysäri V6. Omassa tapauksessa gtv ja muistikuvien mukaan myös 156
Edit:
Sama työsylinteri löytyy (erään katalogin mukaan):
145/146 1.9 JTD
155 V6, 2.5 TD, Q4
156 2.5 V6, 1.9 & 2.4 JTD
164 2.0 & 3.0 V6, 2.5 TD
166 2.0 TS, 2.0 & 2.5 & 3.0 V6
GTV, Spider 1.8 TS, 2.0 & 3.0 V6
Lisäksi läjä Fiatteja ja muutama Lancia.
Pääsylinterit vähän suppeammin samoja. Tod. näk. kytkinletku käy moneen näistä, pituudessa voi olla eroja.
Edit:
Sama työsylinteri löytyy (erään katalogin mukaan):
145/146 1.9 JTD
155 V6, 2.5 TD, Q4
156 2.5 V6, 1.9 & 2.4 JTD
164 2.0 & 3.0 V6, 2.5 TD
166 2.0 TS, 2.0 & 2.5 & 3.0 V6
GTV, Spider 1.8 TS, 2.0 & 3.0 V6
Lisäksi läjä Fiatteja ja muutama Lancia.
Pääsylinterit vähän suppeammin samoja. Tod. näk. kytkinletku käy moneen näistä, pituudessa voi olla eroja.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apua! kytkinletku asiaa, kiire!
Tämmöiseen päädyin:
Päihin mitkä tahansa yleiset liittimet, tässä naaras 10x1x5.
Vastaavat urosliittimet ja jarruputken pätkät.
Päissä 12x1x5 liittimet kytkimen sylintereihin.
Alkuperäiset ovat 12x1x6, mutta vaihdoin pienempiin jarruputken koon takia.
Hinta
Hel:in letku 29€, Mamasan
Liittimet 2 x 1.90€, Motonet
Jarruputki ja työkalut omasta takaa.
Esim. Hiflex Dunlop varmaan pystyy tekemään letkun, kun viet itse liittimet. Heillä ei ole 12x1 kokoja.
Mittojen mukaan teetetty Hel:in teräspunosjarruletku (~37cm) muutaman sentin lyhyempänä kuin alkuperäinen letku.Päihin mitkä tahansa yleiset liittimet, tässä naaras 10x1x5.
Vastaavat urosliittimet ja jarruputken pätkät.
Päissä 12x1x5 liittimet kytkimen sylintereihin.
Alkuperäiset ovat 12x1x6, mutta vaihdoin pienempiin jarruputken koon takia.
Hinta
Hel:in letku 29€, Mamasan
Liittimet 2 x 1.90€, Motonet
Jarruputki ja työkalut omasta takaa.
Esim. Hiflex Dunlop varmaan pystyy tekemään letkun, kun viet itse liittimet. Heillä ei ole 12x1 kokoja.