Nitinnatin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Nitinnatin

Viesti Kirjoittaja Giri »

On vissiin jo monessa threadissa neuvottu, mutta minkälaisella "erikoistyökalulla" ja mihin kohtaan vaseliinia ujutetaan kun etupäästä kuuluu nitinää 156:ssa? Takuu juuri päättynyt ja nitinä alkanut :evil:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Nitiseepä minunkin Alfassa, 156 '03:ssa, ja kun oli aiheesta juttua Kotkan miitissä, tuli mieleen ajatus rasvanippojen lisäämisestä noihin pusliin. Onko mahdollista teknisesti ja toimisiko käytännössä, siitä olisi kiva kuulla kommentteja. PU-puslien vaihto eteen ei kuulemma ainakaan lisää ajomukavuutta :?
Osien irroitus ja rasvaus säännöllisesti ei myöskään houkuttele. Pitää siis vaan sietää tuota nitinää joka ilmenee onneksi vain yleensä aamukosteilla ilmoilla tai kun jousitus painuu normaalia syvemmälle.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Pitää ajella silleen reilusti. Oltiin eilen Ahvenistolla ja ei vikissyt yhtään. Heti, kun poistuttiin radalta alkoi vikisemään... :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Itse laitoin 75:n natisevaan alapalloniveleen kokeeksi moottoriöljyä suojakumin läpi injektioruiskulla, niinkuin täällä oli muutkin tehneet. Natina on ollut pois nyt kuukaudenpäivät. En tiedä onko järkevää, mutta ainakin itselläni toimi. Vaihdetaan nivel sitten kun ehtii.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Mistä noita injektioruiskuja saa? Ilmeisesti ei riitä että ilmoittautuu suonensisäisten käyttäjäksi kun pitäisi antaa vanhat vaihdossa uusia haettaessa.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Giri kirjoitti:Mistä noita injektioruiskuja saa?
Ihan vaan apteekista hakemalla :)

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Kyllä apteekin tyttö vähän pitkää katto ku meikäläinen veti Alfalla pihaan ja purjehdin sisään kyselemään ruiskuista. Vähän aikaa sai selittää mihin tarkotukseen tarvitsen apteekin suurinta neulaa ja ruiskua.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

alexxx kirjoitti:Kyllä apteekin tyttö vähän pitkää katto ku meikäläinen veti Alfalla pihaan ja purjehdin sisään kyselemään ruiskuista. Vähän aikaa sai selittää mihin tarkotukseen tarvitsen apteekin suurinta neulaa ja ruiskua.
Heh hee...

Et taida laittaa naamaasi samaan apteekkin vähään aikaan?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Ei katsonut apteekin mummo yhtään kieroon kun hain ruiskun ja siihen sopivan neulan. Ilmeisesti sulaudun hyvin niiden värkkien ostajakuntaan. Laitoin suojakumin läpi Husqvarna puolijuoksevaa nivelakselirasvaa joka tuli hyvin neulan läpi. Natina häipyi ainakin toistaiseksi.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tehtiin sama temppu A4 audin etuniveliin, hain apteekista ulkomitaltaan noin millin paksun ruiskun (mihinköhän niitä oikeasti käytetään, huh, selkäytimeenkö?) ja vaseliinia ruiskuun, mikä oli hieman liian paksua tullakseen neulan läpi, mutta lämmittämällä ruiskua vesihanan alla rasvaus lopulta onnistui.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Tuli tuosta edellisesta 1300ti:n kirjoituksesta oppia. Renkaanvaihdon yhteydessä ruiskutin vaseliinia alapalloniveliin. Olivat eilisessä katsastuksessa vielä täysin kunnossa, mutta uskon niiden käyttöiän pitenevän roimasti.

Käytössä oli paksuin apteekista saatu neula, reikä enkä noin 0,5-0,7 mm.

Vaseliinia ruisku täyteen ja sitten ilman neulaa mikroon noin 3-4 minuutiksi.

Juoksi kohtuullisen hyvin ja sain molempiin alapalloniveliin noin 4 ml vaseliinia. Kun vedin neulan pois tuli vaseliinia hetken paineella reiästä eli kuppi täyttyi. Tämän jälkeen puhdistin reikäkohdan hyvin ja laitoin pikaliimaa varmuuden vuoksi - tuskin on tarpeellinen, mutta silti.

Aloittaessani toista puolta pidin neulan kiehuvassa vedessä hetken - sinnehän jää tuota vaseliinia jäähtymään. Kannattaa pitää lujasti neulan varresta kiinni, sillä suht` tiukkaa on ja helposti neula lähtee irti.

Ensi keväänä teen saman homman tänä kesänä vaihdettuihin ylätukivarsiin.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Tähän liittyen sen verran, että seuraavan kerran ylätukivarsia vaihdettaessa olen ajatellut laittaa niihin rasvanipat.

Esa

teuhka kirjoitti:Tuli tuosta edellisesta 1300ti:n kirjoituksesta oppia. Renkaanvaihdon yhteydessä ruiskutin vaseliinia alapalloniveliin. Olivat eilisessä katsastuksessa vielä täysin kunnossa, mutta uskon niiden käyttöiän pitenevän roimasti.

Käytössä oli paksuin apteekista saatu neula, reikä enkä noin 0,5-0,7 mm.

Vaseliinia ruisku täyteen ja sitten ilman neulaa mikroon noin 3-4 minuutiksi.

Juoksi kohtuullisen hyvin ja sain molempiin alapalloniveliin noin 4 ml vaseliinia. Kun vedin neulan pois tuli vaseliinia hetken paineella reiästä eli kuppi täyttyi. Tämän jälkeen puhdistin reikäkohdan hyvin ja laitoin pikaliimaa varmuuden vuoksi - tuskin on tarpeellinen, mutta silti.

Aloittaessani toista puolta pidin neulan kiehuvassa vedessä hetken - sinnehän jää tuota vaseliinia jäähtymään. Kannattaa pitää lujasti neulan varresta kiinni, sillä suht` tiukkaa on ja helposti neula lähtee irti.

Ensi keväänä teen saman homman tänä kesänä vaihdettuihin ylätukivarsiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mahtaakohan tuo tukivarren turvallisuus paljon heikentyä jos siihen poraa reiän rasvanippaa varten?

Itse ostan mielummin 60e maksavan osan kerran kahdessa kolmessa vuodessa kuin hajotan etupään tuennan moottoritie nopeuksissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Tuskin se tukivarsi siitä kärsii !

Esa
Maunu kirjoitti:Mahtaakohan tuo tukivarren turvallisuus paljon heikentyä jos siihen poraa reiän rasvanippaa varten?

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

vähän OT. mutta mulla on eteentulossa "tiukemmat" puslat. myyjä vakuutteli ettei etuvetoiseen ole mitään hyötyä vaihtaa taakse puslia..... totta vai tarua

paulipk
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Elo 2005, 16:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja paulipk »

Ihmettelin tuossa pari viikkoa sitten Automilanossa alustan natinaa ja Luigi tiesi kertoa, että vaihtoivat muistaakseni vuoden 2003 paikkeilla Italian tehtaalla sellaiseen rasvaan joka "hirttää kiinni" täällä Suomen pakkasilla ja siitä moinen natina. Viesteistä päätellen ei oo kyllä aikaisempi rasvakaan toiminut :( Täytyypä ittekin kokeilla tuota injektiorasvailua :)
- Fiat Motorsport -

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Vaihtaessaa uusia niveliä kannattaa muuten sit varmistaa (jos on mahdollista kurkata suojakumin alle) että rasva todella yltää niveleen saakka. Tullut vain usein eteen lähinnä tarvikeosia, joissa rasvaa kyllä on (sitäkään ei aina ole riittävästi) mutta se ei ole lähelläkään varsinaista niveltä vaan yhtenä klönttinä suojakumin alla, mahdollisimman kaukana itse nivelestä. Harvoin noi pallonivelet liikkuu ihan ääriasennosta toiseen, joten kyllä se rasva kuulusi olla kunnolla siellä nivelessä ennenkuin osaa asentaa paikalleen. Pieni vaiva ja voi ajaa sen 20tkm sijaan 100tkm uudella nivelellä sit :wink:

Vastaa Viestiin