Jarruremppaa 75:seen(jarrumäntä jumissa yms.)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Jarruremppaa 75:seen(jarrumäntä jumissa yms.)

Viesti Kirjoittaja Midi »

Joo eli mitenköhän tän kanssa kannattais edetä. Aattelin tossa eilen vaihtaa palat edestä ja kun vihdoin sain vanhat palat pois huomasin että toinen mäntä on ihan jumissa. Pitääkö samantien ostaa uus mäntä vai voiko tota vielä käyttää jos sen saa irti ja miten kannattaa yrittää irrottaa?

Nyt meen purkamaan toista puolta, toivottavasti ei ois se jumissa :evil:
Viimeksi muokannut Midi, 05 Heinä 2005, 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joona Karimaa
____________

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Kokeile irrotusta esim kahdella ruuvimeisselillä kampeamalla, jos ei niillä irtoa kokeile paineilmaa ilmausruuvin kautta.
Kyllä vanhasta sylinteristä ja männästä saa yleensä ihan hyvän kun putsaa hienolla teräsvillalla ruosteolan männästa.

Uudet tiivisteet ja jarrurasvaa niin tulee uudenveroiset.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

No hyvä tietää et sen saa kunnostettua, pitää vaikka huomenna siihen paneutua.

Toisen satulan ilmausnippa on niin p*rkeleen jumissa ja ihan pyöreä, ei ees lukkopihdeillä aukea(tosin mulla on vaan tommoset pienet pihdit). :evil:

Ainiin, kuuluukos tuolla olla palojen ja satulan välissä semmoset metalli liuskat(jousilevyt?)?. Kun ainakin muitten autojen jarruissa mitä oon avannu oli semmoset.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jumittanut mäntä irtoaa yleensä helpoimmin irrottamalla satula paikaltaan ja pumppaamalla polkimella mäntä liikenteeseen. 75:ssa vaan tulee ongelmaksi sinänsä yllättävän hienot alumiiniset kaksimäntäsatulat, joista satulan irrotus ja pumppaus aiheuttaa sen, että se helpommin liikkuva mäntä pullahtaa pihalle. Jos saat sen jollain lukituksella pysymään sisällä niin pumppaaminen voisi olla muuten hyvä konsti.
- Epäkelpokeräilijä -

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Itse olen aukonu jarruja putkipihdeillä tai jos on ollut tosi lujassa niin ottanut satulan irti ja painanu ruuvipenkissä männän sisään.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Nyt se mäntä ainakin liikku kun painoin puristimella sitä sisäänpäin, nyt sitten vaan tuli tenkkapoo et miten saan sen ulos, ehkäpä pitää huomenna töissä kokeilla paineilmalla.

Ei noi satulat kyllä alumiinia ole :shock:
Joona Karimaa
____________

kalle
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Syys 2004, 04:08
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja kalle »

jos paineilmalla kokeilet niin kannattaa varoa.. saattaa lähteä melko
äkäisesti pois se mäntä.. :shock:
alfa romeo 75 se ainoa oikea.. ainakin melkein..

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kalle kirjoitti:jos paineilmalla kokeilet niin kannattaa varoa.. saattaa lähteä melko
äkäisesti pois se mäntä.. :shock:
no ei kannata kyllä ainakaan sormea jättää väliin... :wink:

juu kaikissa malleisssa ei satulat ole alumiinia, mielestäni ainoastaan 75/TS/V6/turbo - malleissa käytetyt Brembot alumiinivalua..
miten lienee sitten noiden Aten satuloiden suhteen?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Herkistelyllä todennäköisesti lähtee toimimaan. Vähän aikaa sitten itellä ihan sama juttu. Herkistely työkaluna toimii isosorkkarauta joidenka päihin laitettu jesaria. Herkistelystä niin väännät sen männän sisään ja (toimivalla puolella pala ettei levy taivu liikaa) senjälkeen ohut j.pala paikoilleen ja painelet jarrua mäntä tulee ulos, jonka jälkeen toistat saman jutun n. 5-10 kertaa. Kummatkin puolet kannattaa herkistellä. Männät pitäis tulla niin herkäksi "toivottavasti" että kun toista mäntää työntää sisään niin toinenkin liikkuu, näin siis ATE satuloissa. Materiaalista ei ole tietoa vaik niiden kanssa on tullut fiksailtua. Pieni varoituksen sananen ilmausruuvista niin itse en lähtisi koskemaan siihen jos jarrut on toiminut ok muuten! Voi nimittäin aika helposti poiketa!

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Nuo satulathan on yllättävän halpoja eteen, vähän päälle satasen.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Taidan nyt tyytyä sittenkin ihan vaan herkistelyyn koska rahat on todella tiukalla. :( Mutta pitää vissiin jostain ostaa ne jousilevyt sinne kun kummaltakin puolelta puuttuu.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

No nyt on jarrut jonkinlaisessa kuosissa, vihdoinkin pääsee ajelemaan taas 8)
Joona Karimaa
____________

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Minkä paksuista tuo alumiinivalu on tuossa etusatulassa? Etenkin vanteen kiinnityslaipan vieressä olevan kulman paksuus kiinnostaa, sitä kun on tullut vähän hiottua että mahtuu isot vanteet eteen. 5mm spasereillä saa kyllä mahtumaan hiomalla vähän vanteen laippaa, mikä on siis liian leveä 75:n. Sitten pitää vielä päättää että tilatakko uudet kumit vähän matalemmalla profiililla eli 225/40 -16 vaiko leikata sisältä noita Evoluzionen helmoja :? Kumit tietysti maksaa eikä tuolta sisältä leikkaamisella ole käytännön merkitystä vaikka onkin harmi raiskata harvinaisia muovin kappaleita.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin