166:n iskarit tai koko alustasarja...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Mun 166:n takapää tuntuu jotenkin levottomalta. Esim. jos ajaa vauhdilla jotain kaarretta ja siinä sattuu sitten olemaan joku heitto, niin takapää huojahtelee todella ikävän tuntuisesti. Lisäksi mm. hidastetöyssyissä tuntuu, että perä pomppii vähän ylimääräisiä. Eli tod.näk. iskarit on aika finaalissa tai voihan siellä olla tuennassakin väljyyttä, täytyy sekin tarkistuttaa.

Mutta jos päädyn vaihtamaan iskareita, niin mitä suosittelette? Vai menenkö vaan lähimpään kauppaan ja sanon, että iskarit kiitos... :-o Joku mainitsi lisäksi Zender Sienan yhteydessä, että voisi pudottaa vähän 17" kiekkojen kanssa. Tosin 17" ne nykyisetkin on, eikä tarkoitus mitään rata-autoa ole tehdä. ;-)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eibachin jousia on aina kehuttu laadukkaiksi eikä pitäisi tulla rata-autoa. -30mm madalluksella pärjännee vielä ihan tavallisilla iskareilla.

Ja kyllä se madallus on pakollinen että pääsee Sienat oikeuksiinsa 8)

EDIT: Esim. saatavana Kiiltovaunusta

tuote automerkki malli moottori vuosimalli painoetu painotaka tuotenumero madallusetu madallustaka hinta
Pro-Kit Alfa Romeo 166 (964) 2.0 10.98 - 1100 kg 1100 kg 1022.140 30 mm 30 mm 372,- E
Pro-Kit Alfa Romeo 166 (964) 2.0 V6, 2.5 V6, 3.0 V6, 3.2 V6, 2.4 JTD 10.98 - 1100 kg 1100 kg 1023.140 30 mm 30 mm 372,- E

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Minulla oli iskunvaimennus takaa aika väsähtänyt jo 80 tkm:n kohdalla. Syy levottomaan käytökseen tosin oli väljyys vasemman alatukivarran ja napahässäkän välillä. Aika kalliita osia vaihtaa jos käyttää alkuperäisiä. Tuohon pitäisi saada jostain korvaava pusla. Joku jossain yhteydessä mainitsi että jonkun mersun pusla käy heittämällä paikalleen ja toimii todella hyvin.

Minulla on alustassa Novitecin jouset ja KoniSportit. Aika kova yhdistelmä, mutta toimii matka-ajossa todella hyvin ja mutkatiellä pitoa riittää. Talvella toimii hyvin ja auto kulkee luistossa erittäin nätisti. Pyöränkulmat tosin pitää olla tarkasti kohdallaan. Ainakin Superissa etupään säätöä saa pitää aika tiukalla. Eibach on varmasti jousien osalla hyvä valinta. Novitecin jousetkin toimivat vakiovaimentimien kanssa mistä tällä palstalla on esimerkkiä (Nelli voinee vahvistaa). Silti kannattaa vaihtaa vaimentimet samalla kun jousetkin.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Mulla on Eibachin jouset ja Bilstein Sprint iskarit. Madallus noilla jousilla on aika sopiva. Jonkin aikaa ajoin vakioiskareilla näillä jousilla mikä taas ei toiminut, pitkissä heitoissa jousitus pohjas ja oli muutenkin turhan keinuva. Bilsteinien asennuksen jälkeen tilanne muuttui täysin ja tuntui että uskalsi tehdä "mitä vain", toisaalta mukavuuskin kärsi aika lailla. Yllättävän pian (20 tkm sisällä) alkoi kuitenkin meno taas pehmitä ja nyt 40tkm myöhemmin tunnelma on sellainen komfortsportti, aika miellyttävä oikeastaan noin arkikäytössä. Oletteko 166-kuskit joskus ajaneet oikein lujaa johonkin heittoon, sellaisissa alusta ei toimi. Etu- ja takapää joustavat ihan eri tahtiin, tätä on moitittu jossain testeissäkin.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja MKT »

166 kirjoitti:Oletteko 166-kuskit joskus ajaneet oikein lujaa johonkin heittoon, sellaisissa alusta ei toimi. Etu- ja takapää joustavat ihan eri tahtiin, tätä on moitittu jossain testeissäkin.
Pari kertaa tänä vuonna super-kelirikkoisella tieosuudella tuli ajettua loivaan heittoon aivan liian kovaa. En kyllä huomannut tuota ominaisuutta vaan pikemminkin ihmettelin miten paljon auton alustasta löytyy joustoja ja hienoa käytöstä. Peruskäytös kun on aikamoisen jämäkkää, "rata-alustaa"...

Eikös tuon väitteen pitäisi koskea vakioalustaa ja silloin kun koneena on V6? Vakioalustainen TS menee hienosti mutta V6 omaa liian raskaan ja töksähtelevän keulan ja pehmeän perän.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kiitoksia vinkeistä. Kunhan saan ensin tuon käyntipuolen kuntoon ja Sienat paikalleen, niin täytyy sitten keskittyä tuohon alustaan enemmän.

Tuo perän levottomuus tuli tosiaan ikävällä tavalla todettua muutama viikko sitten jossain Lahdentien rampilla. Olikohan siinä kehäkolmoselta lännestä tullessa ja pohjoiseen päin lähdettäessä sellainen kaartava ramppi, jossa kiihdytin pedaali pohjassa ja sitten kaarteessa tuli melkoinen heitto ja tuntui melkein, että auto lähtee lapasesta, kun perä alkoi tehdä outoja. Saattoi olla joku muukin ramppi sillä suunnalla. No, täytyy tarkistuttaa tuo tuentakin.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

MrKirby kirjoitti:Tuo perän levottomuus tuli tosiaan ikävällä tavalla todettua muutama viikko sitten jossain Lahdentien rampilla. Olikohan siinä kehäkolmoselta lännestä tullessa ja pohjoiseen päin lähdettäessä sellainen kaartava ramppi, jossa kiihdytin pedaali pohjassa ja sitten kaarteessa tuli melkoinen heitto ja tuntui melkein, että auto lähtee lapasesta, kun perä alkoi tehdä outoja.
OT:Tuossa piruettirampissa on todellakin oudot kallistukset :shock:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja puuha »

MrKirby kirjoitti: eikä tarkoitus mitään rata-autoa ole tehdä. ;-)
Jouset ja iskarit vaihtamalla tuskin saat rata-autoa. Nyt puhun siis näistä tavallisista Eibach, Novitec ym. systeemeistä.
Joten ei ole pelkoa että kyydistä tulee liian kova.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Jepjep. Eibach/Koni-setti tuli noin viikko sitten, mutta ei ole oikein ollut aikaa vaihtaa niitä alle... Nyt on homma kuitenkin jo puoliksi tehty eli etupää kunnossa, mutta takapää vielä ennallaan. Perä "pystyssä" siis mennään nyt vielä hetki.. ;-)

Alkuvaikutelma oikein hyvä: pudotus sopivaa luokkaa eli hidastetöyssyistäkin vielä selviää ;-). Eikä keula tunnu ollenkaan liian kovalta - ainakaan vielä yhden kierroksen asetuksilla. Kokeilin kyllä jäykintäkin asentoa eikä sekään täysin mahdoton ole, mutta ehkä kuitenkin hieman turhan tönkkö makuuni... Etupäätä onkin näppärä säädellä, mutta takapään iskarit ovat "kasaan ja käännä"-säädöllä Miksiköhän?? :-o Tuskinpa jaksaa purkaa jousitusta säätöä varten. Nyt pitäisi vaan tietää millaisilla säädöillä noi alle pistää.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin voin kirjoittaa 166:n iskarien vaihdosta ohjeet kuvien kera. Ihan ilman kiroilua se ei onnistunut, mutta toinen puoli sentään jo reilussa tunnissa, kun ekan kanssa meni kai 5-6 tuntia. :-)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Muistappa käydä pistämässä kulmat kohdalleen sitten lopuksi vielä.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu - toki. :-)

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Mulla pitäis muuten olla ne arvot tallessa mihin faijan auton alusta (siis pyöränkulmat) on säädetty, jos kiinnostaa. On muistaakseni myös madallettu.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Hmm... eikös ne säädetä niihin arvoihin, jotka löytyy ohjekirjasta - vai? :roll:

BTW - kävin tossa ohikulkiessa kysäisemässä AD:ltä, että tekevätkö suuntauksia. Tekevät. Mutta kun kuulivat, että autoa on madallettu, niin sitten sanoivatkin, ettei onnistu... Ei kuulemma "mahdu säde kulkemaan puskurin takaa, eikä ole korotuspalikoita..." Tai jotain tuon tyylistä selitystä. Mitä kummaa?? Kuinka sen voi sanoa autoa edes vilkaisematta? Kokemuksia kellään?

No, en jäänyt sen ihmeemmin asiasta väittelemään, kun ajattelin, että kaipa sellainenkin paja löytyy, jolta tuo homma onnistuu mukisematta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

MrKirby kirjoitti:Ei kuulemma "mahdu säde kulkemaan puskurin takaa, eikä ole korotuspalikoita..."
Lienee joku mittalaitteessa oleva lasersäde, jolla kulmat tarkistetaan
VMP

Paikalla
Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

MrKirby kirjoitti:BTW - kävin tossa ohikulkiessa kysäisemässä AD:ltä, että tekevätkö suuntauksia. Tekevät. Mutta kun kuulivat, että autoa on madallettu, niin sitten sanoivatkin, ettei onnistu... Ei kuulemma "mahdu säde kulkemaan puskurin takaa, eikä ole korotuspalikoita..." Tai jotain tuon tyylistä selitystä. Mitä kummaa?? Kuinka sen voi sanoa autoa edes vilkaisematta? Kokemuksia kellään?
Heh heh... MKT osaa kertoa koko stoorin. Eipä onnistunut 156:n takapään nosto samassa AD:n huollossa, joten myös siitä jäi kulmat säätämättä. 156:n helmat vaikeuttaa nostoa ja asentajat haluavat AINA nostaa siitä poikittaisesta alumiinipalkista, vaikka se on nimenomaan ohjekirjassa kielletty. Säädätin kulmat OK-autossa (Toyotan huolto) :oops: , jossa homma onnistui autoa nostamatta.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

mattijus kirjoitti:Lienee joku mittalaitteessa oleva lasersäde, jolla kulmat tarkistetaan
Juujuu, mutta mistä ne tietää, että puskuri tulee sen tielle, jos eivät edes kokeile... Kai se nyt riippuu vähän automallista ja siitä, onko vakiopuskuri vai ei...
155156 kirjoitti:Heh heh... MKT osaa kertoa koko stoorin...

Just :-) Jos niillä on tosiaan vielä muistissa MKT:n alfan tapaus ja sen perusteella osasivat sanoa... Tosin MKT:llä on muistaakseni joku etuspoikka tai vastaava.

No, OK-autoa minullekin suosittelivat. Sinne kai sitten.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Mun auto kävi Jyväskylän Euromasterissa madallettuna ja homma oli bueno... Voin suositella, oisko ollut jotain 60 egee.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:
155156 kirjoitti:Heh heh... MKT osaa kertoa koko stoorin...

Just :-) Jos niillä on tosiaan vielä muistissa MKT:n alfan tapaus ja sen perusteella osasivat sanoa... Tosin MKT:llä on muistaakseni joku etuspoikka tai vastaava.
Tarkkoja kavereita. Heillä on asiallinen laitteisto mutta se vaatii sen että säde pääsee kulkemaan auton alitse joko edestä tai takaa. Minulla oli edessä etupäässä Zenderin etuspoileri ja takana vakioputkiston takaäänenvaimennin. Homma korjaantui kun vaihdoin vapaamminhengittävämmän putkiston jossa takavaimennin ei ole tynnyrin kokoinen sokkelo. Sinun autossasi takavaimennin lienee tiellä jos madallus on yhtä suuri kuin minulla. Etuhelmasta en osaa sanoa.

Kävin Keljon Oilboysilla viime vuonna säätämässä kulmat mutta en osaa luottaa ns. peilisysteemin tarkkuuteen. En usko että laitteistolla saa edes mittalaitteen vanteelle asennuksen heittoa korjattua. Tänä vuonna säädätin AD:llä kulmat - toimii.

Laita etupään haritus mahdollisimman lähelle nollaa - eturenkaat kuluvat todella nopeasti sisäsyrjiltä.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Joo, tuo vakio-takapönttö on todellakin melkoinen tynnyri... tiedän, kun otin sen pari viikkoa sitten irti hitsausta varten... En olisi kuitenkaan arvannut, että se olisi siinä säteen tiellä. :-) CSC:n putki olisi minullekin tulossa, mutta italialaiset ehtivät karata jo lomille, joten saan sen vasta loppukuusta.

Ilmeisesti kuitenkin OK-autolla on ihan kunnon laitteet? Jotenkin en osaa tuohon Euromasteriin luottaa, vaikka voi olla ihan turhaa ennakkoluuloa.

Kiitos vinkeistä!

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Phuuh.... nyt on takapääkin päivitetty. Mutta jopa onkin osattu tehdä hankalaksi. Ainakaan minä en saanut yläpään muttereita auki hattuhyllyä ja turvavöitä irrottamatta...ja että hattuhyllyn saa pois, niin takapenkki täytyy irrottaa... prkl. :(

Alhaalta irroitus näytti aluksi lapsellisen helpolta, mutta loppujen lopuksi täytyikin purkaa puolet siitä hässäkästä. On muuten vipu ja tanko poikineen... :o

Suuri pettymys on kyllä se, ettei nuo takaiskarit ole paikallaan säädettävää mallia - en edelleenkään ymmärrä miksi ei. Hattuhyllyn "kaiutin"-aukosta mahtuisi säätämään nupilla ihan hyvin.

Mites muilla keltaiset konit? Onko joka nurkassa nupilla säädettävät? Tietääkö joku millä logiikalla tuo säätö on viritetty joihinkin iskareihin nupilla ja joihinkin "push and turn"-tekniikalla.

Jäi takapää vähän turhan kovaksi (360 astetta), mutta arvaa vaan viitsinkö irrottaa nuo uudestaan säädettäviksi... :evil:

On muuten todellinen kurasieppari tuo takatolpan yläpää! Tolpan mukana tuli varmaan kilo hiekkaa alas ja kyllä oli ylälautaset sen näköisetkin. Eikä korillekaan voi ennustaa pitkää ikää tuolta kohdin - toivottavasti on sinkitty tuoltakin... :?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Takapään purku pitää todellakin aloittaa poistamalla takapenkki, sitten hattuhylly... Eli oikein meni.

Takapään Konit ovat todellakin vaikeat säädettävät, harmittelin sitä ettei ole nuppisäätö kuten edessä. Minulla takapään on puolitoista kierrosta auki ja etupää on malko tarkkaan kaksi kierrosta. Toimii ja pysyy tiessä (ok, on "hieman kovahko").

Millaisella ulostulolla otit takapöntön?

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Konin sivuilta selvisi, että esimerkiksi 156:een on kyllä nupilla säädettät taaksekin (ja moneen muuhunkin), mutta 166:een ei. Epäreilua... :evil: Mikähän tuohonkin on syynä. Olisivatko ajatelleet, että liian ahdasta, mutta mielestäni (ainkin tällainen pienikätinen) mahtuisi säätämään siitä "kaiutin"reiän kautta. Tai vaikka sitten hattuhyllyn poistamalla. Mulla on nyt molemmat n. kierroksen auki. Keula on ihan ok sillä, mutta perä jumputtaa ikävästi.

Pönttötilaus ei ole vielä lähtenyt, kun Italiaanot ovat lomilla. Se tupla oli tarkoitus ottaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4858
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yritin huuhdella pyöräkoteloa hyvin. Painepesurilla irtosi kyllä kuraa ja hiekkaa paljon. Saakohan sitä kaikkea noin pois?
Samalla huomasin että "levikkeiden" alta lähtee kilotolkulla tavaraa. Eli niiden irroitus edessä ja kurkkaaminen taakse. :?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

MrKirby kirjoitti: Jos jotakuta kiinnostaa, niin voin kirjoittaa 166:n iskarien vaihdosta ohjeet kuvien kera. Ihan ilman kiroilua se ei onnistunut, mutta toinen puoli sentään jo reilussa tunnissa, kun ekan kanssa meni kai 5-6 tuntia. :-)
Satuitko ottamaan kuvia vaihtotyöstä? Tuli Perjantaina kokeiltua hieman suuremmalla vauhdilla jarrutus oikealle kääntyvään ramppiin ja tosiaan perä ei toiminut halutulla tavalla vaan tuntui todella levottomalta ja pehmeältä. Madallus ei minua kiinnosta ollenkaan mutta uudet iskarit pitäisi laittaa alle jotta perän saa aisoihin. Minulla on 164:ssa keltaiset konit vakiojousilla ja toimii oikein hyvin. Kokemukset näyttä olevan hyviä koneista myös 166:ssa? Pitää varmaan laittaa säädöt takaiskareille "kovaksi" ja trimmata sitten etupää toimimaan takaiskareiden säädön kanssa?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Otin minä kuvia ja yritän lähipäivinä pistää näkyville selostuksien kera.

Kuten MKT tuolla ihan ylhäällä totesi, niin syy levottomuuteen voi olla myös alatukivarren väsähtäneessä puslassa. Itselläni se on myös vähän löysä ja nimenomaan vasemmalta puolelta... :o

Alatukivarsi maksaa deltassa n. 250,-/kpl ja Muukkosella n. 200, mutta Muukkonen saa sitä vasta Italian lomien jälkeen. Muukkonen ei tiennyt korvaavasta puslasta - jos joku tietää asiasta tarkemmin, niin kiinnostuneena kuulisin lisää. Muukkosella on kuulemma itsellään myös 166.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ricambi kirjoitti:Kokemukset näyttä olevan hyviä koneista myös 166:ssa? Pitää varmaan laittaa säädöt takaiskareille "kovaksi" ja trimmata sitten etupää toimimaan takaiskareiden säädön kanssa?
Kokemukset ovat hyvät - reilun madalluksen kanssa tosin. Takapää on laitettava kohdalle mututuntumalla ja sitten todellakin trimmattava etupää samalle nuotille. Kunnon jousivakioista johtuen minulla iskarien säädöt ovat aika tiukat.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:Muukkonen ei tiennyt korvaavasta puslasta - jos joku tietää asiasta tarkemmin, niin kiinnostuneena kuulisin lisää. Muukkosella on kuulemma itsellään myös 166.
Olen kuullut huhuja että johonkin mersun malliin tarkoitettu pusla menee heittämällä alkuperäisen tilalle jottei tarvitse maksaa alumiinista itsensä kipeäksi. Itse asiassa se on Pettersson jolla on 166 Turbo - töissä Muukkosella tosin.... :wink:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu, niinhän sinä mainitsit tuolla ylempänä ja sillä kyselinkin, jos vaikka joku tietäisi tarkempia kordinaatteja tuolle puslalle. No, tilasin jo tukivarret Muukkoselta.

Ai niin.. Runehan se olikin, jonka kanssa juttelin... :oops:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Hehheh... Tuossa ylempänä kiroilin, kun 166:n koni-takaiskareita ei saa säädettyä iskareitta irrottamatta. No, yhtenä yönä päähäni pälkähti yks'kaks, että voisihan se onnistuakin, kun avaisi vaan iskarin yläpään mutterin ja saisi jollain painettua varren alas ja sitten kierrettyä...

No, tänään sitten rakentelin työkalua tuohon hommaan. Pitää siis olla n. 15 cm pitkä kuusiokoloavain, jota pystyy voimalla painamaan alaspäin. Eihän sellaista tietenkään ollut, mutta sellainen kyllä syntyi vanhasta pitkästä poranterästä ja tavallisen kuusiokoloavaimen pätkästä...
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3359 Siihen vielä päähän T-kahva ja sopivaan kohtaan tukimutteri ja sen päälle prikka ynnä lovettu palikka, jolla saa pidettyä pellin reunasta kammeten avaimen alhaalla sen aikaa, kun iskaria pyöritellään sopivaan asentoon.

Miksi kukaan ei antanut tällaista vinkkiä?? :shock: No, itse keksittynä tämä oli tietysti kaksinverroin makoisampaa. :P Nyt onnistuu takaiskareiden säätö alle puolen tunnin (penkki pois, hattuhylly irti, turvavyöt irti, iskarin mutteri irti, säätö ja kasaus...). Onhan tuo tietysti paljon hankalampaa kuin etuiskareiden säätö, mutta eipähän sentään tarvite irrottaa tolppaa ja puristaa jousia kasaan.

Jess jess... tässähän ihan innostuu taas. ;-)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

No hitto, upea keksintö, tuonhan pitäisi patentoida heti ettei joku vaan vie taas keksinnön niin kuin 156:en moottorisuojuksen kävi :?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

meillähän on täällä pelle peloton :lol: ei vaan fiksu viritys :wink:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Lupailin kirjoittaa ohjeet iskareiden vaihdosta. No nyt on valmista etuiskareiden osalta:
http://warrantti.com/Iskarin_vaihto/etuiskarit.html
Takaiskareista tulee piakkoin tähän osoitteeseen:
http://warrantti.com/Iskarin_vaihto/takaiskarit.html

Sinänsähän tuo on peruskauraa, mutta jospa noista jotain iloa olisi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4858
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos.Todella hyvät ja selkeät ohjeet. :)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ricambin otsa osuu lattiaan "kops" äänen saattelemana, kiitos :-D
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

MKT kirjoitti:
MrKirby kirjoitti:Muukkonen ei tiennyt korvaavasta puslasta - jos joku tietää asiasta tarkemmin, niin kiinnostuneena kuulisin lisää. Muukkosella on kuulemma itsellään myös 166.
Olen kuullut huhuja että johonkin mersun malliin tarkoitettu pusla menee heittämällä alkuperäisen tilalle jottei tarvitse maksaa alumiinista itsensä kipeäksi. Itse asiassa se on Pettersson jolla on 166 Turbo - töissä Muukkosella tosin.... :wink:
Multa pitäisi löytyä Mersun puslan loota, mistä tyyppi näkyy. Sori myöhäinen herääminen.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby: Tuossa alkaa olla jo yritystä! :-D

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jumaloitko! Onpa hienot ohjeet! Jos mulla olisi 166, niin menisin heti iskarikauppaan ja ryhtyisin hommiin näillä ohjeilla! :mrgreen:

Se putkea pitelevä Batman on oikealla tiellä :wink:


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Pistänpä tähän ketjuun kun tuli tuollainen tieto 166:n polyuretaanipuslista vastaan http://www.gazzella.cc/cart.php?target= ... ry_id=1389

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu. Muukkosella Runekin totesi, että nyt saa powerflexejä 166:een, mutta ei kuitenkaan siihen olka-akseliin. Siis siihen napahässäkkään, johon alatukivarsi kiinnittyy. Siihen käy kuitenkin mersun pusla, jonka Koivusen (muistaakseni) numero on 802-3524. Kiitokset vielä JTD:lle tästä tiedosta.

Itse ostin Muukkoselta uudet olka-akselit (n. 400€/kpl), mutta sitten prässäsin toisesta jo puslan pois ja ostin varaosaliikkeestä em. puslat á 25€. En ole vielä prässäyttänyt paikoilleen, mutta mitat ainakin täsmäävät.

Multa saa sitten kunnostetut olka-akselit jossain vaiheessa kohtuuhintaan. ;-)

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Mulla on nyt kummaltakin puolelta noista olka-akseleista puslat sököt. Onkos Mr kirbyllä tai muilla tietoa miten tuo mersun pusla patentti toimii?
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

puslat

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Otappa yhteyttä Järvenpään Carpojat Oy:n, ja KAri Mård. Siellä tää mersupatentti on tuttu. Ja on muuten toi sun autoskin :wink:
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Käväisin tossa duunin jälkeen ostamassa nuo puslat paikallisesta varaosaputiikista, löytyivät muuten hyllystä ja kustannus huikeat 39 euroa. Ensi maanantaina vien auton korjaajalle tai sitten irroittelen nuo akselit itse. Eihän tässä tule säästöä kuin vähän toistatuhatta euroa. :shock:

Tää vinkki olis varmaan hyvä siirtää tonne teknisiin kysymyksiin ja vastauksiin.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Multa saa sitten kunnostetut olka-akselit jossain vaiheessa kohtuuhintaan.
No, Myytkö?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu, huomasin kans, että serveri ei vastaa... En ehtinyt tutkia asiaa aiemmin, mutta kun nyt katsoin, niin domain on vanhentunut ja "firma", jonka kautta olen nuo hoitanut, on tainnut lopettaa toimintansa...prkl. :( En nyt saa siirrettyä tiedostoja muualle tähän hätään. Ilmoitan uuden osoitteen tässä lähipäivinä.

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re:

Viesti Kirjoittaja Moritz »

MrKirby kirjoitti:Lupailin kirjoittaa ohjeet iskareiden vaihdosta. No nyt on valmista etuiskareiden osalta:
http://warrantti.com/Iskarin_vaihto/etuiskarit.html
Takaiskareista tulee piakkoin tähän osoitteeseen:
http://warrantti.com/Iskarin_vaihto/takaiskarit.html

Sinänsähän tuo on peruskauraa, mutta jospa noista jotain iloa olisi.
Moro!

Oli hyvät ohjeet, mutta juuri kun iskariremppa on päällä niin ne eivät enään aukeakaan :shock:
Sattuisiko löytymään enään mistään... Rautalankaversiokin riittää eli missä järjestyksessä puretaan. Kiitos.
Jarru on vauhdin surma...

nino
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja nino »

Moi,

multa löytyy noi ohjeet koneelta, mutta kun ne on HTML-muodossa niin en saa niitä liitteenä tänne.
Laita sähköpostiositteesi niin saat ne sinne.

T. Nino

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja Moritz »

nino kirjoitti:Moi,

multa löytyy noi ohjeet koneelta, mutta kun ne on HTML-muodossa niin en saa niitä liitteenä tänne.
Laita sähköpostiositteesi niin saat ne sinne.

T. Nino
Kiitokset! Laitoin privaa...

Laitetaas vielä lisäkyssäreitä.

Jousina Eibachin Pro kit -30mm.

Iskareina Bilsteinin B8 eli nämä http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :3277.html

Mukana ei ollut pölysuojia eikä pohjaanlyöntikumeja http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6309.html

Ilmeisesti ovat lisävarusteita, mutta ainakaan Alfisti.netistä ei pohjaanlyöntikumeja edes löydy tai niistä ei sanota mitään vaikka kuvassa ovatkin. No vanhoista pölysuojat ovat vielä ihan hyvät joten saavat jatkaa vielä elämäänsä ja kumitkin ovat ihan ok, mutta jos kumin sinne laittaa niin iskarin joustovara jää noin kolmeen senttiin. Siis ennen kuin osuu kumiin. Tuntuu aika vähältä, joten pitääkö ne jättää pois.
Tosin taas kaiken järjen mukaan ne kumit pitää olla siellä, mutta pitäiskö/voiko/kannattaako noita hieman lyhentää???

Kyseessä on siis etupää :!: Takapäähän todennäköisesti palataan myöhemmin :-D

Kiitos!
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Mulla on sama setti, eteen tosiaan täytyy käyttää alkuperäisiä pölysuojia.

Ei niissä muistaakseni mitään ongelmaa ollut pohjaanlyöntikumien kanssa. Jousi on älyttömän pitkä etupäähän, jouduin puristamaan sitä huomattavan paljon kasaan ennen kuin sai mutterin päälle paikoilleen.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: 166:n iskarit tai koko alustasarja...

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Täytyy munki tutkia mikä alusta mulla on kun siellä ent.omistajan mukaan on jokin? laitettu :lol: noh...ainakin on tanakka 8)

Voiskin samaan syssyyn kysästä onko tuo alfisti.net turvallinen ostospaikka?

Vastaa Viestiin