Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 20 Syys 2019, 11:45



Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Öljynpaineet 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Viestit: 109
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Vastaa lainaamalla
Viesti Öljynpaineet
Tiukka kysymys V6-koneen omistajille: miten paljon koneessa saa maksimissaan olla öljynpainetta? Yleensä kaikki vain valittelevat matalia öljynpaineita, mutta minulla on jostain syystä todella kovat paineet varsinkin näin talvella. Käynnistäessä pamahtaa viisari välittömästi tappiin (8 bar) ja pysyy siellä ennenkuin vasta n. 15 min ajon jälkeen alkaa tyhjäkäynnillä pudota sellaisiin 3-4 bar lukemiin ja kun kone pääsee ihan kuumaksi niin noin 2 baariin. Aina kierrosten noustessa yli 3000 lämpimälläkin koneella nojaa mittari kuitenkin siihen 8 baarin pykälään. Öljyinä Neste City Pro 5W40 että ei pitäisi liian jäykkää olla. Kannentiiviste on vielä ehjä, mutta pelottaa noin kovat paineet pitemmän päälle... kertokaas kokemuksia, onko tämä normaalia, pitäisiko asialle tehdä jotain? Mietin että voisikohan se ohipäästöventtiili joka säätää öljynpaineita olla jumissa jotenkin?


04 Maalis 2003, 15:16
Profiili ICQ
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Viestit: 1432
Paikkakunta: Tampere
Auto: Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Alfa 164 V6 3.0 Kylmänä n. 6bar:a ja lämpimänä näyttää olevan n. 4bar:n pintaan. Juuri tänään mietin töihin ajaessa että taitaa taas öljykello valehdella liian suuria paineita lämpimänä :shock: , taisi olla niin että min. 1 bar tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Max ja Min arvot mitkä saa olla löytyy ohjekirjasta, ei ole nyt mukan töissä mutta jos tarviit voin postata kotoa.


04 Maalis 2003, 15:38
Profiili
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 12121
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Ai viisari tappiin? Hurjalta kuulostaa. Mulla neula nousee kylmäsartissa ensin johonkin seitsemään kiloon, josta parin hetken ajon jälkeen putoaa noin kahden kilon tyhjäkäyntipaineisiin. Moottoritiesuhaamisen jälkeen painetta on noin yksi kilo, öljynä talvella Teboil Diamond 5W40.

Mulla menee kyllä kesäkuumalla kaupungissa mittari reilusti alle kilon, lähemmäs puolta. Öljycooleri ei varmaan tekisi pahaa. Veiveissä on uudet liuskat, runkolaakereissa taas ei ollut mitään vikaa. Mittarin anturikin on vaihdettu pari vuotta sitten, tosin ne kuuluvat väsähtävän aika nopeasti. Ei kai tuo paine nyt ihan metsässäkään ole?

Milano: Tarkoitit kai öljynputsarin ohivirtausventtiiliä? Putsarin voisi varmuuden vuoksi vaihtaa, tosin ei tuon luulisi kuumapaineisiin vaikuttavan.

Ricambi: Voiko painemittari tosiaan alkaa näyttää liian isoja lukemia? Itse olen kuullut vain mittareista, jotka eivät juuri nollasta viitsi nousta. Samanlainen se oli mullakin pari vuotta sitten, kylmäkäynnistyksessä paineet nousivat kolmeen kiloon ja koneen lämmettyä neula putosi nollille. Anturin vaihto korjasi tilanteen.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


04 Maalis 2003, 15:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Viestit: 109
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Hmm. Kyllä se 4-8 bar taitaa sitten olla reilusti liikaa... missähän voisi olla vikaa? Öljyjen ja putsarin vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Ei oikein kuulosta loogiselta, että öljynpainemittari olisi rikki niin että se näyttää liian suuria lukemia. Kone on rempattu 40tkm sitten, enkä usko että öljykanavatkaan näin tukossa voisivat olla. Voisiko jotkut laakerit olla väärän kokoinen/napsahtaneet väärään asentoon tms aiheuttaakseen tämän? Onkohan se ohivirtausventtiili pahakin irroittaa ja tsekata?


05 Maalis 2003, 02:37
Profiili ICQ
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 12121
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Mahtaako koneessa muita ohivirtausventtiileitä olla kuin öljynputsarin sisällä oleva? Tuskin vika sieltä löytyy jos öljyjen ja putsarin vaihto ei vaikuttanut mitenkään.

Eivät kai laakeritkaan voi olla siihen malliin liian tiukat, että öljynpainetta olisi liikaa? Taitaisi ennemminkin käydä niin, että liian jämpti laakeri leikkaa kiinni jonka jälkeen siitä tuleekin öljynkierrolle "horo".

Tuli sellainenkin mieleen, että ei kai kukaan ole vaihtanut koneeseen vääränlaista paineanturia? Nuohan tahtovat olla kulutuskamaa, ja tuonikäisessä koneessa se on todennäköisesti ainakin kerran jo vaihdettu.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


05 Maalis 2003, 09:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Viestit: 7914
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Auto: --------------------
Giulia super -17,
166 3.2,164V6 +
QP IV V6 evoluzione
Vastaa lainaamalla
Viesti 
itse en näe noissa paineissa mitään ongelmaa... :?
ovat aivan normaalit,ainakin omissa kutosissa ovat väyttäneet samoja lukemia oli kys 3.0 tai 2.5 eikä kansipahvit ole vielä mennyt kertaakaan paineiden takia....

pitää ottaa myös huomioon että säköinen mittari ei ole ikinä mekaanisen veroinen tarkkuuden suhteen, hankippas jostain siis mekaaninen mittari ja mittaile paineet sillä, saat oikeat lukemat... :)

satakuusnelosessa tuo mittarin anturi on lievästi erillainen verrattuna 75:n ja 90:n kutosmalleihin joten eroja lukemissakin voi olla.....


05 Maalis 2003, 11:24
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Viestit: 109
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Jep, taidan tosiaan mitata mekaanisella mittarilla ennenkuin hätäilen enempää. Ja se anturikaan ei niin kauhean kallis ole, haen motonetista uuden varmuuden vuoksi. Katsotaan sitten uudestaan.


05 Maalis 2003, 12:31
Profiili ICQ
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Viestit: 7914
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Auto: --------------------
Giulia super -17,
166 3.2,164V6 +
QP IV V6 evoluzione
Vastaa lainaamalla
Viesti 
juu...ei muuta kuin mittailemaan vain, eihän siellä välttämättä suuria heittoja ole, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että alfan oma mittari saattaa näyttää hieman yläkanttiin... :)


05 Maalis 2003, 12:45
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Viestit: 4519
Paikkakunta: Loimaa
Auto: Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Öljypumpun yhteydessä on paineventtiili joka avautuu painee avulla ja sulkeutuu jousen voimalla.Seuraavat analyysit nimenomaan että kaikki muut on OK.1.Systeemi toimii,alhaisilla paineilla jousi pitää kanavan suljettuna,paineiden noustessa kara liikkuu ja liikapaine pääsee suoraan öljypohjaan.2.Jousi kuoleutunut.Kara lähtee liian aikaisten liikkeella ja paineet ovat kautta linjan liian alhaiset.3.Kara jumiutunut.Tyypillisesti silloin kara ei sulkeudu kokonaan jolloin tyhjäkäynnillä ei ole paineita lainkaan ja kierroksilla voi mennä ihan tappiin.
Jos joku muistaa TL kestotestin noin 10w sitten ekkerillä niin siinähän hajosi just tämä systeemi ja koko motti hajosi,ku ei ollut mittaria.


06 Maalis 2003, 20:57
Profiili WWW
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 12121
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Ai pumpussakin on venttiili? Aina oppii uutta. Ehkä jousen vaihdolla olisi saanut noita omia paineita hiukan ylemmäksi? Tosin kylmästartin jälkeen paineet ovat lähemmäs seitsemän kiloa, joten eipä siellä taida isoa vikaa olla.

164 V6:ssa öljypohjan irrotus vaatii valitettavasti koko koneen irrotuksen, joten enpä taida viitsiä ihan huvin vuoksi tuota alkaa tonkimaan. Varsinkin kun paineet ovat kuitenkin kohtuullisesti kohdallaan.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


08 Maalis 2003, 21:40
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 10 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hot-T, Jiitee ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com