33 kytkimen työsylinteri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ozone
Viestit: 83
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

33 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja ozone »

Työsylinterin tiivisteet pitää vaihtaa, joten sylinteri irrotettava. Purin letkut ym pois tieltä ja huomasin ison lukkorenkaan työsylinterissä laatikon puolella. Lukkorengasta en kuitenkaan saanut irti sopivien pihtien puuttuessa. Irtoaako työsylinteri lukkorenkaan poiston jälkeen ja mahtuuko se tulemaan pois paikaltaan ilman että virranjakajaa ja omituista alipainekelloa joutuu ottamaan pois?
Auto on 33 16v -91

-Otso

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Perjaatteessa se irtoaa, käyntännösä vaikea sanoa. Jos saat sen pyörimään, niin sitten hyvällä todennäköisyydellä saat sen irtikkin. Laita paljon jotain liutinöljyä väliin, voi olla meinaan ruosteessa.

Itse hakkasin laatikon ollessa irti semmosella pienehkköllä lekalla laatikon puoleleta irti. Kaverin kanssa ei saatu sitä sieltä etupuolelta väänettyä/käännettyä.

Onko ko. autossa muka virranjakajasa joku alipainekello? Tämä yksilö, jota olen korjaillut, on vm. 90 enkä kyllä muista siinä moista olevan. Siinä mahtui kyllä pois.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni omasta 16v:stä ei tarvinnut ottaa jakajaa irti työsylinterin irrotusta varten. Mutta on se vaan kamala irrotettava ja vielä kamalampi laittaa takaisin, meinasi usko loppua.
- Epäkelpokeräilijä -

ozone
Viestit: 83
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Viesti Kirjoittaja ozone »

Työsylinteri kyllä pyörii paikallaan. Alipainekello (tai siltä se näyttää) ei ole jakajassa, se liittyy johonkin muuhun ja se saattaa olla vähän tiellä, saapa nähdä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Ei se nyt niin hirmuisen hankalaa ollut. Muistaakseni löysäsin ja siirsin hieman imusarjaa pois tieltä ja taisinpa vielä irroittaa yhden vesiletkun paremman tilan tarpeessa. Sokka irtosi ruuvarilla ja sorminäppäryydellä. Tämän jälkeen itse sylinteri lähtee ihan kivuttomasti irti. ikävin asia kokohommassa oli se ilmaaminen. Ei meinaan ole aivan valtavasti tilaa sen ruuvin pyörittelyyn..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Se "alipainekello" on varmaan se bensapaineensäädin. Se liikkuu kyllä letkussaan.

Jos se sylinteri pyörii, eli ei ole ruostunut kiinni, niin kyllä se siitä pois lähtee kun vaan saat sen lukkorinekaan pois. Sen irrotus onnistuu kyllä ilman pihtejäkin, paikalleen saaminen on sitten toinen juttu. Jos ei taivutetut pihdit mahdu, niin kannattaa koittaa suorilla "takaa" päin.

Jos sylinteri on mallia, jossa mäntä lähtee pois, siis ei ole lukittu sisään, niin sen saa usutettua paikallaankin, kampeamalla kytkimen haarukan taakse ja sitten siitä välistä ottaa, painamalla kytkintä, niin pullahtaa ulos. Takaisin samaa kautta. Sen haarukan kanssa pelaaminen on vähän hankalaa, mutta tehtävissä. Suosittelen kuitenkin irrtoitusta, jos onnistuu.

ozone
Viestit: 83
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Viesti Kirjoittaja ozone »

Hyvinhän se lopulta onnistui tämäkin homma. Otin imusarjan irti, mikä oli yllättävän helppoa, ja sen jälkeen tilaa oli riittävästi. Kiitoksia kaikille avusta.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Jeps.

Harkitsitko tosissaan tehdä ylipäätään mitään imusarja paikallaan? :-)

Tuossa kun on ko. hoppaa työstänyt, niin homma alkaa yleensä imusarjan irrotuksella, kestää nykyjään about 5min, kun kaksi tekee. Eli eihän se paha nakki ole.

Vastaa Viestiin