33 ohjaustehostin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

33 ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Apuva.
Yritin vaihtaa eilen Alfan raidetangon suojakumeja, tuloksetta, sillä vaihto-operaatio taitaisi vaatia moottorin pudottamista pois ja raidetangon irrottamista paikaltaan. Jos tiedät tavan vaihtaa kumit raidetanko paikallaan, niin kerro ihmeessä.

Sain kuitenkin kehiteltyä Alfaani uuden ongelman.
Jouduin tietenkin tyhjentämään tehostimen nesteet vaihtoyritykseni aikana ja lisäämään uudet litkut korjausyritykseni loputtua.
Nyt ohjaus ei toimi oikein.
Paikoillaaan ollessaan ohjaus toimii kevyesti kuten ennenkin, mutta ajaessani suoraan ja aloittaessani käännöksen, ratti on aluksi raskas vääntää ja pyörät eivät palauta asentoaan täysin oikeaksi käännöksen jälkeen.

Minkä hemmetin virheen minä tein?

Ohjaustehostimen nesteenä on dexron 2 vaatimukset täyttävä ja värinä punainen, tod. näk. oikein.

Pitääkä ohjaustehostin ilmata, tai onko nesteen vaihdossa joku kikka kakkonen jota en tiedä?
Kertokaa nyt viisaammat ja auttakaa Alfisti tien päälle, minne hän kuuluukin.

Vai liittyykö tämä edes ohjaustehostimeen, nyt kun tarkemmin asiaa mietin. Olisiko samanaikaisesti tapahtunut jotain muuta, joka aiheuttaa em. vian?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Moro.

Toi 33:sen raidetankosuunnittelu on IMO aika surkea! Oman käsityksen mukaan vakiokumeja, siis oikean kokoisia ei saa paikalleen muutoin kuin ottamalla koko härvelin irti, joka luultavasti vaatii koneen irroituksen. Silloinkaan en ole varma miten ne saa paikalleen, veikkaan, että ei mahdu kaikkien liitosten yli, eli mahdollisesti tehostin pitää halkaista! Tässä tietysti voin olla väärässäkin.

Mutta asiaan. Itse ratkaisin ongelman niin, että vedin yhdet kumit (taisi olla Hiacen iskarin suojakumit) halki ja sitten liimasin kontaktiliimalle takaisin kiinni, eli siis laitoin ne siis tangon yli sitten vaan nippusieillä kiinni. Toisen puolen nippari oli jossain vaiheessa pettänyt, mutta liimaus on kestänyt.

Systeemi tosiaan pitää ilmata! Itse olen tehnyt sen niin, että laittaa säiliön täyteen ja sitten pyörittelee ohjausta hitaasti laidasta laitaan. Tekee muutaman kerran ja lisäilee nestettä. Tuo ei kuitenkaan yksinään riitä. Puolanohto irti ja pyöräyttele startilla samalla kun veivaat rattia, tuo muutama kerta. Sitten olen lyönyt koneen käymään ja veivaillu rattia. Niin noi tehdään sis renkaat ilmassa, muutan aika vaikea pyörittää :-)

Kun neste ei enää vajua, niin homma pitäisi olla kunossa.

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Ahdasta on, täytyy myöntää. Itse olen vaihtanut raidetangon kumit P4:een irroittamatta konetta. Vaati sen että raidetangot irroitettiin hammastangosta ensin ja siinä keskellä ylhäällä olevaa moottorikiinnikettä löysättiin. Poistin myös ne pyöräkoteloiden reikien kumisysteemit etteivät olleet tiellä ujutettaessa raidetankoa pyöräkotelon kautta ulos. Ei sujunut ihan yhdessä illassa tää urakka.

Mulle ei ainakaan tehostimen ilmaus touttanut mitään ongelmia. Säiliö täyteen nestettä ja vähän kääntelyä moottori käynnissä laidasta laitaan. Seuraavana päivänä muutaman kymmenen mutkaisen ajokilometrin jälkeen joutui vähän lisäämään nestettä. Tehostimen letkuissa/putkissa on yhdessä banjoliittimessä sisällä pienempi reikä (toimii kuristimena). Se on merkitty kuusiokolon viereen stanssatulla pisteellä. Kannattaa jo purkuvaiheessa katsoa missä liittimessä tämä erilainen on.

Tuohon ohjauksen palauttamattomuusongelmaan saattaa olla syynä myös 33:n tyyppivika eli koko tolpan kääntölaakerit. Sellaiset keltaista muovia olevat rinkulat iskarin ympärillä, jotka ovat alemman jousilautasen alla.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

33 ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kiitokset neuvoistanne.
Kävin uudelleen läpi kaikki pultit mitä olin joutunut avaamaan korjausyritykseni aikana. Avasin ja tarkistin niiden kireyden uudelleen ja kuinka ollakaan ohjauksen herkkyys oli palannut takaisin normaaliksi.
Ehkä ohjauksen jäykkyyden syynä oli raidetankojen hieman virheellinen asento tai jotain muuta yhtä mystistä.

Täytyy varmaan kokeilla noita Hiacen suojakumeja, kiitos vinkistä.

Alfan 33 mallin raidetankoon sopii Opel Asconan c-sarjan suojakumit ja hinta oli Motonetissa muistaaksi 5.50 egee kappale, mikä oli murto-osa Deltan hinnoista. Ellen muista aivan väärin, niin Delta pyytää näistä kumeista 80 euroa kappaleelta. Voi olla että sekoitan hinnan johonkin toiseen osaan, mutta on tuo Motonetin hinta kuitenkin halpa.

Vastaa Viestiin