T-t-t-täristää.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

T-t-t-täristää.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kesägummit tuppaavat hieman täristämään. Tasapainotukset ja suuntaukset on tehty tällä viikolla ja rengaspaineet ovat oikein, mutta silti 125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää. Ei nyt ihan mitään amalgaamit irrottavaa, mutta äsyttävää kuitenkin.

Missäköhän mättää? Vai eivätkä nuo 45-sarjalaiset vain tykkää alkukevään karkeasta asfaltista?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

arialfa
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:54
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja arialfa »

Jos on ihan tuliterät renkaat niin nekin pitää ajaa sisään. Ne liimattavat tasapainotuspalat on myös surkeita - putoavat omia aikojaan, jos laitettu vähänkin likaiseen vanteeseen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Likaisessa eivät pysy ja koska maksavat ja osa rengassatseista hankalia tasapainottaa niin liikkeet tasapainottavat vain staattisesti. Mutta tämä selitin jossakin viestiketjussa.... :wink:
Mitkäs renkaat kyseessä? Ja vanteet suorat? Ja renkaat pyöreät?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Villi arvaus: edellisenä kesänä takapyöränä ollut vanne on saanut tärskyn ja muuttanut muotoaan. Nyt se on sitten renkaanvaihdon yhteydessä löytänyt tiensä etuakselille, jolloin tärinä tuntuu ratissa.

BTDT.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: T-t-t-täristää.

Viesti Kirjoittaja puuha »

Vittorio Jano kirjoitti:125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää.
Älä aja ko. nopeutta :mrgreen:

Vakavasti ottaen, joskus talvisäilytyksen aikana rengas "muuttaa" muotoaan. Eli kudos ei ole täysin pyöreä. Saattaa oieta itsekseen tai sitten ei. Joskus aikoinaan Nokian kumit tekivät tätä.

EDIT: 600 täynnä...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tarkennetaan ja vastataan. Renkaat ja vanteet eivät ole uudet, vaan yhden kesän ajetut. Vanteet ovat miltei takuuvarmasti suorat. Osumiakaan ne eivät ole saaneet (ellei emäntä sitten...). Renkaat ovat 215/45 Aurorat.

Uskottavimmalta vaikuttaa ts. se, että tasapainotus on mennyt persiilleen tai sitten kumit hakevat muotoaan lämpimässä autotallissa vietetyn talven jäljiltä. Seurataan tilannetta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Vittorio Jano kirjoitti:(ellei emäntä sitten...)
Viime kesänä kun hommasin Alfan, annoin emännän ajaa neitsytmatkan liikkeestä kotio. 15 metriä liikkeen pihasta ja jo se ajo liian liki 90 asteen kanttaria ja täräytti oikean takakulman siihen niin että meinas hampaat lähtee suusta. :mrgreen:
156 2.0 TS ['98]

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kokeile kääntää edestä taakse tai vaihda takas talvikiekot eteen niin saa ainakin selville onko vika renkaissa. Jos vielä täristää niin vetarit voi olla kanssa eräs mahdollinen lähde. Vaikkei ne Alfoissa ihan hokkuspokkuksen (Focus) tasoa ole...
Abarth 500 Esseesse

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Täristys voi johtua vanteista vaikka olisivatkin ihan suorat. Onko sovitus keskiöön tiukka? Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.
Alfa. Jo vuodesta 1990.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

ettei vaan ne epäkeskopultit nyt tekisi kiusaa?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Alleggerita kirjoitti:Täristys voi johtua vanteista vaikka olisivatkin ihan suorat. Onko sovitus keskiöön tiukka? Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.
G500 kirjoitti:ettei vaan ne epäkeskopultit nyt tekisi kiusaa?.
Nämä aspektit kävivät mielessä minullakin. Keskiösovitteet ovat uudet, mutta ainakaan pyörää paikalleen laittaessa en väljyyttä huomannut. Tasapainotuksen tehnyt hemmokaan ei moisesta mitään maininnut.

Tänään taas työmatkalla haistelin noita värinöitä. Ihan alkumatkasta meno oli sileää, mutta sitten tärinä voimistui. Vai olenkohan vain yliherkkä? KYllähän sitä autostaan vikoja löytää, kun vain yrittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

GAMMA500 kirjoitti:ettei vaan ne epäkeskopultit nyt tekisi kiusaa?
Omana mielipiteenä heitän tällaisen: Alfa Romeoon vain alkuperäisiä vanteita. Sopivuus taattu ja näyttävät hyvältä.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: T-t-t-täristää.

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vittorio Jano kirjoitti:Kesägummit tuppaavat hieman täristämään. Tasapainotukset ja suuntaukset on tehty tällä viikolla ja rengaspaineet ovat oikein, mutta silti 125-130:n nopeuksissa ratin kautta välittyy ylimääräistä värinää. Ei nyt ihan mitään amalgaamit irrottavaa, mutta äsyttävää kuitenkin.

Missäköhän mättää? Vai eivätkä nuo 45-sarjalaiset vain tykkää alkukevään karkeasta asfaltista?
Minulla hienoisen tärinän aiheuttajaksi paljastui 155:ssa viimein kumit, jotka eivät olleet aivan pyöreät. Vanteissa vikaa ei ollut. Tämä vaiva korostui madalletulla alustalla ja matalilla kumiprofiileilla. Jos alustaa on madallettu, pitää iskareiden olla ehdottoman hyväkuntoiset (miel. Konit tms), samoin vetonivelet. Hamassa hisitoriassa joillakin rengasliikkeillä oli jopa rengassorveja, joilla pienet heitot höylättiin pois mutta en tiedä onko tänäpäivänä enää moisia värkkejä kellään.
Coupe

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: T-t-t-täristää.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Coupe kirjoitti:Minulla hienoisen tärinän aiheuttajaksi paljastui 155:ssa viimein kumit, jotka eivät olleet aivan pyöreät. Vanteissa vikaa ei ollut. Tämä vaiva korostui madalletulla alustalla ja matalilla kumiprofiileilla. Jos alustaa on madallettu, pitää iskareiden olla ehdottoman hyväkuntoiset (miel. Konit tms), samoin vetonivelet.
Ja lisää hyviä pointteja. Iskarit ovat tod.näk kulahtaneet; vajaat 90tkm taulussa, joista viimeinen vuosi Weitecin jousilla. Vetareista en osaa sanoa.

Tulee hyviä vinkkejä - kiitos kaikille!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

155156 kirjoitti:Omana mielipiteenä heitän tällaisen: Alfa Romeoon vain alkuperäisiä vanteita. Sopivuus taattu ja näyttävät hyvältä.
No onpas todellinen Alfa-puristin mielipide. :-D

Onhan ne alkuperäiset harvinaisen tyylikkäitä ja omaperäisiä muiden automerkkien vastaaviin.. Mutta ei ne nyt ihan NIIIN hienot ole. IMHO
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Työkaverilla oli samanlainen ongelma - syyksi paljastui rengas johon oli kehittynyt kudokseen vaurio. Kokeile vaihtaa renkaat edestä taakse, niin saat selville onko vika renkaissa vai autossa...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Alleggerita kirjoitti:Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.
Kyllähän ne pultit sen keskityksen hoitaa, ei keskio oo monessa vanteessa kovinkaan tarkalla toleranssilla. Itse oon käyttäny ihan eri autojen isommalla keskireiällä varustettuja vanteita ilman mitään tärinöitä. Eikäpähän katsastusmieskään oo ikinä moisesta huomauttanu :-D Tietysti jos on epäkeskopultit niin sitten keskireiän vaikutus varmaan korostuu?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

eltsu kirjoitti:
Alleggerita kirjoitti:Jos keskitys jää pulttien varaan, niin tod. näk. ravistaa jollain nopeudella ja taitaa muutenkin olla laiton.
Kyllähän ne pultit sen keskityksen hoitaa, ei keskio oo monessa vanteessa kovinkaan tarkalla toleranssilla. Itse oon käyttäny ihan eri autojen isommalla keskireiällä varustettuja vanteita ilman mitään tärinöitä. Eikäpähän katsastusmieskään oo ikinä moisesta huomauttanu :-D Tietysti jos on epäkeskopultit niin sitten keskireiän vaikutus varmaan korostuu?
Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa, vaan renkaan keskitys napaan kannattaa aina tehdä keskireiän avulla. Esim. E30 sarjan bemua ei saa tärinättömäksi, jos keskireikä vanteessa ei kohdista vannetta. nimim. monta tapausta nähnyt.

edit: kirj. virheitä
Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aika tarkkaan saa pultit kiristää ristiin jos aikoo hoitaa keskityksen pelkästään niillä. Mulla oli edellisen auton talvivanteissa alun perin ihan liian suuret keskiöreiät eikä mitään sovitteita. Jos varovasti kiristi ristiin vähän kerrallaan niin ravistus oli aika pientä mutta pois sitä ei saanut ennen kuin sorvautin kunnolliset sovitteet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

No sitten mulle on kyllä sattunut ihmeellisiä autoja matkalle, mutta kyllä meinaan taas kerran huomenna keskittää pulteilla vanteet nissanin alle kuten olen tehnyt ennenkin. Enkä myöskään oo huomannu mitään tärinöitä ainakaan 160 kmh nopeuteen asti jonne joskus koitin.... Tai sitten mulla on vaan niin paatunut perse ettei se noteeraa pikku tärinöitä miksikään :mrgreen:

Edit : Scuderia, ei sulla sattunu oleen ooppelin 4x100 jakoset 4x98 tilalla? Sillon pitää kiristellä hieman tarkemmin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu ei ollut, ainakin 5x98:na ne tilasin ja nimenomaan Alfa 164 V6:tta varten. Mukana ei siis tullut minkäänlaisia napasovitteita joten kuvittelin että reikä on sopiva sellaisenaan. Joopa joo, monta milliä horo.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen : Jos tärinä on "ylimääräistä värinää" niinkuin vittorio kuvasi ekassa viestissä, en usko sen johtuvan vanteen keskityksestä. Värinällä ymmärrän ns. taajuudeltaan nopeaa (hieromasauva? :-D ) tärinää. Jos vanne ei olisi keskellä, tekisi ennemminkin ns. ravistusta, koska pyörä ei pyöri kovinkaan montaa kierrosta sekunnissa vielä tuossa vauhdissa. Onko vetonivelet, laakerit yms. kunnossa ja jarrulevyt suorat? Tai sitten tosiaan renkaan rakenteessa joku vika...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Monet alkuperäisvanteet on keskiöltään kuitenkin hieman suurempia kuin navan mylpyrä, keskittävät oikealla pulttijaolla silti hyvin

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Monet alkuperäisvanteet on keskiöltään kuitenkin hieman suurempia kuin navan mylpyrä, keskittävät oikealla pulttijaolla silti hyvin
toisinpäin..alkup vanteissa on yleensä oikean kokoinen keskireikä ja
tarvikemalleissa taas liian iso jolloin tarvitaan soviterengas.. :wink:

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kyllä silti saa olla harvinaisen huonosti poratut reiät vanteessa jos vain kartiot on kunnossa ja pulteissa/muttereissa on OIKEANLAINEN kartio eikä se muka keskitä jos tasaisesti kiristää... Muutenhan kartio vääntäisi pultteja vinoon "tiukkaa" keskireikää vasten ja ei sekään käsittääkseni oikein oo hyvä juttu 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti: toisinpäin..alkup vanteissa on yleensä oikean kokoinen keskireikä ja
tarvikemalleissa taas liian iso jolloin tarvitaan soviterengas.. :wink:
Jeps, tarkoitin että orkkisvanteissakin kuitenkin on useasti vanteen keskiö useita kymppejä suurempi kuin napa, eli ei tasapainota pelkästään sillä :wink:

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

eltsu kirjoitti:Kyllä silti saa olla harvinaisen huonosti poratut reiät vanteessa jos vain kartiot on kunnossa ja pulteissa/muttereissa on OIKEANLAINEN kartio eikä se muka keskitä jos tasaisesti kiristää... Muutenhan kartio vääntäisi pultteja vinoon "tiukkaa" keskireikää vasten ja ei sekään käsittääkseni oikein oo hyvä juttu 8)
Olen samaa mieltä. Kyllä se on pulttien tehtävä keskittää vanne. Muttereiden kartioissa on sen verran voimaa kiristettäessä että jos eivät ole keskellä niin nehän vääntävät vannetta.
Itse olen hionut vanteen keskeltä reikää isommaksikin kun on ollut liian tiukka. Jos keskiön tarkoitus olisi hoitaa keskitys niin silloin muttereissa ei saisi olla karioita vaan prikat ja tavalliset mutterit. Kahdesta paikkaa ei voida homma hoitaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Alfa oli to-ti ajamatta. Äsken kun kävin "notkistelemassa" vanhaa rouvaa niin ekoilla kilometreillä täristeli. Hävisi hetken päästä. Tässä taasen oli kysymys renkaan kudosten muokkautumisesta.
Tiedä häntä sitten...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Kerran kerkesin jo jossain threadissa hehkuttamaan että enää ei tärise kesäkumeillla, mutta paskat. :cry:

Ajoin motaria Helsinkiin toissapäivänä ja huomasin tärinän alkavan ja kasvavan merkittävästi joka kerta kun neula nousi yli 130:nen. Erikoista oli se, että rengaiden rullatessa vapaana, ilman vetoa, minkäänlaista tärinää ei esiinny. Huomasin tämän ylämäissä ja kiihdytyksissä kun piti painaa vähän reippaammin kaasua, niin rungon ja ratin kautta välittyvä tärinä moninkertaistui. Jollen nyt ihan väärin ennusmerkkejä lue, niin tämä viittaisi selkeästi väljyyteen/rikkoontumiseen voimansiirrossa. Voiko vetonivelet aiheuttaa moista?

Toisaalta vaaditaan se nopeudeksi "motarihuiput" että ongelma ilmenee toden teolla. Normaalipyörityksessä sitä ei huomaa. Auttakkee!
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eipä täristä enää!

Markalla saa markan tavaran jne. Vika löytyi lopulta lähtöruudusta eli ensimmäinen tasapainoitus oli tehty päin persettä. Siellä liikkeessähän hommasta veloitettiin kaksi kymppiä, kun se muualla oli vähintäänkin tuplaten kalliimpi. Nyt selvisi syy siihen, miksi näin on.

Rengas-Vekka otti tänään auton tarkasteluun: keskisovite todettiin passeliksi ja sen jälkeen laitettiin punnukset oikeisiin paikkoihin. Motarilla vetäisin sitten 60 km/h yli sallitun ilman värinöitä.

Ja taas on kivaa! (Ja tonnikin näköjään paukahtanut rikki, mikä on kylläkin lähinnä säälittävää...)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Njaa, ei se ole siitä hinnastakaan aina kiinni. Joskus aiemmin kerroin kuinka Automaa ei saanut kaverin uuden pösön renkaita tasapainoon vielä kolmannellakaan kerralla kun Karjaan Essolla homma hoitui laakista.

Pääasia ettei täristä enää, mulla on muuten mennyt joka toinen tasapainotus keskimäärin ekalla persiilleen. Kone kun olisi suotava kalibroida joka vanteelle eikä esim. tasapainottaa samaan aikaan jonkun pakun renkaita :roll:

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Tasapainotus

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Tasapainotuskoneessa säädetään kolme arvoa. Vanteen tuumat eli leveys ja halkaisija, sitten vielä etäisyys johon vanteen leveys ja ET vaikuttaa. Kun kaikki arvot ovat kohdallaan niin sitten on syytä tarkastaa painotusohjelma.
Erilliset säädöt mikäli laitetaan lyöntipainot reunoihin tai liimapainot jne...

Näistä kaikista arvoista voi joku mättää ja sitten tulee ihmeellisiä lukemia ja varmasti täristää.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Vittorio Jano kirjoitti:
Rengas-Vekka otti tänään auton tarkasteluun: keskisovite todettiin passeliksi ja sen jälkeen laitettiin punnukset oikeisiin paikkoihin. Motarilla vetäisin sitten 60 km/h yli sallitun ilman värinöitä.
Tuolla mä olen vaihtanut aina uudet läskit alle, eikä koskaan mitään problemoja.

Vastaa Viestiin