Airbag merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

toolman oli sittenkin oikeassa eli penkkien alla olevissa liittimissä se murhe oli. Tuli vaan aikaisemmin ronklattua vääriä liittimiä, oikeat syylliset olivat penkkien pohjissa olevien muovirasioiden sisällä olevat kolminapaiset liittimet.

Vähän erikoista että kummassakin oli jatkuva vika päällä, liittimet kun olivat kumminkin kiinni ja paikallaan. Suihkautin kumminkin vähän elektroniikanpuhdistusmyrkkyä perään ja pistin kiinni, nyt kuittautui merkkivalokin pois.

Tuota ennen tuli kuitenkin mittailtuja piirejä ECUn päästä ja jostain syystä kaikki tyynypiirit näyttivät nollaa ohmia. Käsittääkseni tuolla pitäisi olla kahdesta neljään ohmia resistanssia, liekö tuo yleismittari mallia halpa vaan karvan verran liian halpa?
- Epäkelpokeräilijä -

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Rasvis kirjoitti:toolman oli sittenkin oikeassa eli penkkien alla olevissa liittimissä se murhe oli. Tuli vaan aikaisemmin ronklattua vääriä liittimiä, oikeat syylliset olivat penkkien pohjissa olevien muovirasioiden sisällä olevat kolminapaiset liittimet.

Vähän erikoista että kummassakin oli jatkuva vika päällä, liittimet kun olivat kumminkin kiinni ja paikallaan. Suihkautin kumminkin vähän elektroniikanpuhdistusmyrkkyä perään ja pistin kiinni, nyt kuittautui merkkivalokin pois.

Tuota ennen tuli kuitenkin mittailtuja piirejä ECUn päästä ja jostain syystä kaikki tyynypiirit näyttivät nollaa ohmia. Käsittääkseni tuolla pitäisi olla kahdesta neljään ohmia resistanssia, liekö tuo yleismittari mallia halpa vaan karvan verran liian halpa?
Siis vastuksen pitää kasvaa kun joku penkille istuu ja asettua sinne kahdesta neljään ohmiin (vai oliko se kilo-ohmiin). Muuten piirin pitäisi olla auki?!?!? Ja jos penkin sisällä olevissa johteissa on "murtumia" se ei johda ollenkaan ja silloin punainen valo syttyy kojetaulussa (kuten minulla).

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sähkökuvien mukaan ne penkkien tunnistimet eivät ole samassa piirissä vaan kytketty "ominaan" suoraan ECUun. Eli ei pitäisi vaikuttaa tuohon mittaustulokseen.
- Epäkelpokeräilijä -

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tarkoitin itse siis sitä kun otetaan johto irti penkin alta ja mitataan sitä pelkkää penkin anturia...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa niin juu no silloin. Omassa vikana olivat penkkien selkänojiin leivottujen sivuturvatyynyjen liittimet, noita istuintunnistinten liittimiä ei tullutkaan ropeloitua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

GTV sytytti Jurvassa Airbagin valon ja tänään koitettiin sitä kuitata, mutta eipä onnistunutkaan. Korjaamolla sanoi että luultavasti koodinlukijan johdot on liittimessä väärässä järjestyksessä.

Onko kellään tietoa, missä järjestyksessä testerin (Bosch) johdot tulisi olla liittimessä?

Ohjelman mukaan pitäisi olla
A= keltainen
B= musta
C= vihreä
B+= punainen

Mutta mitään ei löytynyt.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Onko kellään koskaan sattunut että airbagin valo VILKKUU, siis ei pala vaan vilkkuu? Vaihdoin 147:aan uuden keskusyksikön, ja virrat päälle laitettaessa kävi näin.

Olisko kellään Oulussa omia laitteita tai kaapelia ja ohjelmia airbag-koodin lukulaitteita? Ei kiinnostaisi hakea siirtokilpiä sen takia, että pääsisi luettamaan koodit.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mullapa taisi "vilkuttaa murheellisesti", kun koitin ottaa bägilampun pois katsastusta varten.
Eli silloin tuo apukuljettajan valo jäi vilkuttamaan.
Toki tuo varsinainen bägivalo sammui, koska lamppu oli poistettu.
Eli piti tuokin korjata oikeasti ennen leimaa.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Niin se kartanlukijan keltainen airbaginvalo saakin normaalioloissa vilkkua jonkun sekunnin. Sen jälkeen joko sammuu tai jos jää palamaan niin on matkustajan bagi pois päältä. Mutta oletan että kyse oli kuitenkin punaisesta valosta :oops:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja permaat »

Täälläkin lamppu loimottaa ja leimaa pitäs hakea :crazyeyes:

Kurkkasin kuskin penkin alle ja siellä oli 3 kpl valkoisia liittimiä. Onko näistä jokin airbagin liitin vai ovatko nämä kaikki penkinlämmittimen? Vai onko airbagin liittimet jossain piilossa?

Aiempi vikakoodin luku viittasi kuskin puoleisen pilarin airbag tunnistimen alhaiseen jännitteeseen. Putsasin liittimen, muttei poistanut vikaa

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja toolman »

permaat kirjoitti:Täälläkin lamppu loimottaa ja leimaa pitäs hakea :crazyeyes:

Kurkkasin kuskin penkin alle ja siellä oli 3 kpl valkoisia liittimiä. Onko näistä jokin airbagin liitin vai ovatko nämä kaikki penkinlämmittimen? Vai onko airbagin liittimet jossain piilossa?

Aiempi vikakoodin luku viittasi kuskin puoleisen pilarin airbag tunnistimen alhaiseen jännitteeseen. Putsasin liittimen, muttei poistanut vikaa
Jos vika viittasi kuskin oviverho-bagiin, niin vika voisi löytyä takakontin sivuverhouksen takana olevasta liittimestä? Liitin taitaa olla keltainen kuten vissiin kaikki airbag -liittimet, vai oliko osa myös oransseja?? Pelkkä putsaaminen ei aina auta jos liittimen pinnit ovat "väsähtäneet", niitä pitää silloin jotenkin saada kiristettyä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Omassa valitti sivuverhoista ja vika oli juurikin toolmanin mainitsemassa liittimessä peräkontin puolella.

Osa liittimistä on tosiaan oransseja, ehkä jopa valkosia, mutta tällöin tuntus olevan johdon kuoressa keltainen teippi merkkinä liittimen vieressä. Valkoisesta en ole aivan varma, mutta muistaisin nähneeni autossani valkoisen liittimen merkattuna keltaisella teipillä.

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja permaat »

Tutkin kuskin penkin alustan uudestaan ja muovikotelosta löytyi johto, jossa keltainen liitin. No siihen suihketta ja liitin huolella kiinni.
Takakontista irrotin subbarin suojakotelon ja löysin yhdestä kolosta keltaisen johdon keltaisella liittimellä (onko oikea??). No siihenkin suihketta ja liitin huolella kiinni.

Aamulla sitten jännityksellä duuniin. Pääsin muutaman kilometrin, kun lamppu taas syttyi ja itellä kans :oops:

Pitänee vissiin alkaa kolvaamaan liittimet kiinni? En tiedä onko sattumaa, mutta auton kabiinin ollessa kylmä, lamppu ei pala ja auto lämmitessä valo yleensä syttyy. Kokeilis pakkaspäivänä onneaan katsastuskonttorilla

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Pelkääjänpuolen penkin alla on airbag-liitin myös ja omassa tapauksessa oli vissiin juurikin se joka oikutteli, CRC-hoidon jälkeen ei ole valoa vilkutellut sitten maaliskuun. Kopkop...

Viime talvena olin huomaavinani samanlaista käytöstä airbagin valon polttamiselle: kylmänä ei pala, tovin lämmettyään alkoi bagi kollottamaan likimain aina, ja joskus se sammuikin vielä omia aikojaan jos tarpeeksi pitkään yhtäkyytiä ajoi. :silly:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^^ Takakontissa on yksi liitin à propos bensatankin luukun kohdilla tikkuaskin kokoisen muoviläpän takana ja muistaakseni oranssi. Sitä joskus irrottelin tarkoituksella ja testeriin tuli verhokoodeja. Tuota toista liitintä en olekkaan löytänyt - täytyy putsata sekin. Viimisen vuoden aikana itellä yht. 3 viikkoa ollut palamatta ja sekin nollauksen ja leiman jälkeen kun autolla ei ajettu n. 1.5 viikkoon :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Suosittelisin lukemaan/luetuttamaan vikakoodit, niin tietää mistä bägistä se valittaa. Ei tartte suotta arvailla mitä liitintä räpeltää.

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja permaat »

Hommasin kaapelin vikojen lukemista varten ja modasin sen, jotta onnistuu myös airbag vikojen luku. Vikana oli kosketushäiriö jossain liittimessä, ennen kuitenkaan katsonut tarkemmin, missä vika oli. Kuittasin vian pois ja valo olikin palamatta jonkin syttyäkseen uudelleen. No tällä kertaa katsoin tarkemmin, vika olis matkustajan penkissä. Ei muuta liitin irti ja crc:tä liittimeen. Saas nähä poistuuko lopullisesti :?

Jos noita liittimiä lähtee uusimaan, niin kannattaako kolvata vai käyttää abikoliittimiä? Päällehän kannattaa laittaa vielä kutistesukka

Suosittelen kyllä kaikille tota kaapelin hankitaan, niin jää arvailu vähemmälle. Pitää varmaan ottaa läppäri mukaan ja kuitata katsastusaseman pihalle vikakoodit pois, niin jospa se leimakin irtoaisi

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Maunu kirjoitti:Tänään tuli irroitettua sivuverhonliitin ja laitettua takaisin paikoilleen ja kas kummaa sain sammutettua airbag merkkivalon omalla koneellani. Toimii näköjään fl2:sen siemens boxi samalla koodikielellä kuin allied systemssin.

Verhon liitin sijaitsi kätevästi takaluukussa pienen noin kolmion muotoisen muoviläpän takana. Kun avaa läpän niin näkyy keltaiset johdot, niitäkun nyppii ulospäin liitos tulee mukana.
Sama sylttytehdas osoittautui mullakin tähän iänikuiseen ongelmaan, kiitos vaan vinkistä. Tää on mulla osoittautunut selkeästi lämpötilan mukaan oireilevaksi ilmiöksi. Koko talven aikana ei kertaakaan syttynyt. Kevään tullessa valo on alkanut taas satunnaisesti palamaan. Mulla toi ajotietokoneen näyttämä ulkolämpötilan raja-arvo bägivalon syttymiselle on ollut tasan +11 C astetta, kun oon nyt muutaman viikkoa lämpötilaa tarkaillut. Jopa niin tarkkaa on ollut, että kun maanantaina kävin autoa katsastamassa lämpötila oli +10C ei bagivalosta ollut tietoakaan. Hylky tuli ylätukivarren pallonivelestä ja raidetangon päästä. OBD:lle ei mitään merkintöjä noista satunnaisista bagivalon palamisista eikä muistakaan ollut tallentunut katsastusmiehen mukaan. Hain auton pajalta tänään, lämpötila oli +10C ja valo ei palanut. 200 m ennen katsastusasemaa valo syttyi. Katsoin ajotietokonetta ja lämpötila oli +11C :silly: U-käännöstä vaan ja kylmempiä kelejä odottamaan..

Kaivelin tän ketjun esille ja menin ruuvaamaan ton takapaksin luukun auki. Pari vuotta sitten korjaamolla vikakoodeja luettaessa oli toi vänkärin puolen b-pilari valon aiheuttajaksi osoittautunut, mutten tuolloin asialle mitään tehnyt kun leima oli jo paperissa. Kaivelin liittimen ja kun ei parempaakaan teippiä ollut niin suojasin maalarinteipillä. Tallilta piti käydä crc:tä hakemassa , mutta toi ensiaputeippauskin riitti jo sammuttamaan valon. Ei syttynyt matkalla kertaakaan ja lämpötila oli +13C. Liitin ja johdot näytti muuten ehjiltä, mutta toi liittimen sijoutuspaikka on sellainen, että ulkolämpötilan vaihtelu vois hyvinkin vaikuttaa asiaan - tai taitaa ilman suhteellisella kosteudella olla osuutta myös. Aika kosteannäköiseltä paikalta vaikutti toi takavalon takainen ja lokasuojan päällinen tila. Täytynee CRC-käsittely vielä tolle tehdä ja suojata paremmalla teipillä.

Pajalla arvioivat korjauskustannukseksi 150€-450€ tolle airbagvalo-ongelmalle. Pitäisin kyllä mieluummin nekin rahat itelläni..

edit. teippiviritys on osoittautunut toimivaksi. Kertaakaan ei valo ole syttynyt virityksen jälkeen vaikka ulkolämpötilat on ollut nousussa.

Avatar
Baikonur
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 00:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Baikonur »

Lämpimien kelien jälkeen kun tuli kunnon sateet niin sytty valokin, ei tainnu kosteudesta tykätä :) Istuinten johtoja varmaan voi vähän nitkutella, mutta eipä tolle muuten varmaan osaa mitään tehä ilman että sais testeristä irti mitä se oikeasti valittaa.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D no mä kävin tänään resetoittamassa taas vuoden palaneen airbag-valon ja sitte onnellisena katastukseen - no hylky tuli käsijarrun takia. Katastusmies antoi avaimet ja sanoi että kuukauden sisään näyttämään ja mä käynnistin auton, ni eikös tuttu punainen valo taas palanut kun katsastaja oli siirtänyt kuskin penkkiä, jolloin ko. johto taas liikahti ja valo syttyi. Vittu! No, ois se ennen jarruremonttia taas syttynyt joten...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

ai niin muistin että oliko joku palstan sankareista katkaissut / irroittanut airbag - valon virtajohdon ? Meneekö sellanen läpi katastuksessa etteivät huomaa ?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tarkastaavat, että valo syttyy ja sammuu hetken kuluttua. Ei siis mene.

Eikai se niin paha rasti ole niitä liittimiä fiksailla, että tarvitsee valon kanssa tapella? Vikakoodien perusteella pystyy vähän haarukoida mistä liittimistä vika voisi löytyä.

Edit: Kirjoituserhe.
Viimeksi muokannut Jarsan, 20 Kesä 2011, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Minulta juotettiin kiinteiksi ne penkin alla olevat liitokset ja ei ongelmia sen koommin. Sitä ennen juuri penkin siirtely saattoi laukaista vikavalon.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Jostain threadista sain semmosseen käsityksen että esim vuoden 98 156, jossa on vain kuskin airbag, ei olisi penkkien alla liittimiä airbagille. Mulla on molempien penkkien alla 2 kpl liittimiä, toinen hieman roikkuva, jonka tunnistin sitten penkinlämmittimien johdoiksi.

Kummallista vain, että luulin että ne olisi airbagin johdot, koska olivat vedetty nipareilla kiinni.

Mistähän lähtisi kattomaan vikaa, kun eivät paikallisessa huoltoliikkeessä voineet lukea noin vanhasta vikakoodeja.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Taas kerran koitti se aika vuodesta jolloin oli aika suunnata katsastukseen, mutta mikäs valo se siellä paloikaan. Kävin ensin tutulla huoltamolla kuittaamassa apukuskin puoleisesta sivuairbagistä tulleen vikakoodin, mutta eipä antanut kone poistaa vikakoodia ja korjaajan mukaan kyseessä oli jokin isompi vika. Harmitti ihan riittävästi ja ajattelin ajaa leimalle, sanoivat sitten mitä tahansa ja sanoivat ei! Pienessä tunteen palossa ajoin kotiin ja kaivoin tämän topicin esille.

Pienen lukuhetken jälkeen viisastuneena avasin penkin alla ja ovitolpassa olevien johtojen liittimet ja suhautin kunnolla crc:tä ja hurautin takaisin korjaamolle, selittäen et josko vielä koittaisivat kuitata vikakoodia ja jos ei onnistu niin sovitaan huoltoaika. Ja niin vika oli taasen korjattu!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.

Noiden penkkiin menevien johtojen ainoa tarkoitushan on tunnistaa onko vänkärin penkillä ketään. Penkin sisässä on laajalle alalle levitetty iso ohut (muovinen) johdin/tunnistin joka tunnistaa ihmisen sähkömagneettisen kentän ja ilmoittaa bagi systeemille että vänkärin paikalla istuu joku.

Kun penkillä ei istu ketään tunnistin ei vastusta sähkön kulkua ollenkaan - bägi ei laukea kolarissa - säästyy turhalta vänkärin bägin vaihdolta.
Jos penkillä istuu joku vastus tunnistimessa taisi olla jotain 2,5-4Kohm luokkaa (en muista tarkkaan) - kolaritilanteessa bägi laukeaa, tietysti jos sitä ei ole avaimella estetty laukeamasta sieltä lapsiturvakytkimestä.

Bägin valo syttyy jos kyseinen anturi on rikki eikä johda hetkellisesti sähköä ollenkaan tai jos johdot on löysällä tms. jolloin virran kulku katkeaa kokonaan hetkellisesti.

Itse pistin tuonne penkin alle pari kolme kesää sitten siihen tunnistimen tilalle vastuksen - siten bägi järjestelmä luulee että penkillä istuu joku kokoajan. Tämän jälkeen airbagin valo ei ole vilahtanut kertaakaan punaisena, ihan sama paljonko penkkiä liikuttelee jne.

Jumi-Jakke
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Jumi-Jakke »

Airbag valo paloi ja olin jo varaamassa aikaa koodien lukuun.

Liikenteessä tuli erikoistilanne eteen, jossa jouduin ojentamaan kanssa autoilijaa ns. tööttäämällä. Airbag valo sammui välittömästi...

Välillä näin, heh...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.
Onko kaikissa 156:ssa tuo tunnistin? Kertaakaan ei ole tullut vastaan vikakoodia tuommoisesta tunnistimesta, vaan sivuairbagistä jonka johto ja liitin majailee nimenomaan siellä penkkien alla.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.
Onko kaikissa 156:ssa tuo tunnistin? Kertaakaan ei ole tullut vastaan vikakoodia tuommoisesta tunnistimesta, vaan sivuairbagistä jonka johto ja liitin majailee nimenomaan siellä penkkien alla.
Veikkaan että on, mutta että olisiko sivuairbagilla varustetuissa autoissa erilainen, kestävämpi tunnistin.
Penkissäkös se sivubagi on?

Avatar
vts
Viestit: 186
Liittynyt: 21 Touko 2010, 13:24
Car(s): Saab 9-5 BioPower 2.0T -11
Ibiza 1.2TSI -15

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja vts »

Joku liitos siellä apparinpenkin alla on kun lohkolamppäri liuku sinne penkin alle niin airbag valohan se sytty tauluun.välillä sammuu ja välillä palaa..

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kai niitä penkkien alla olevia airbagien johtojen liittimiä uskaltaa irroittaa & kiinnittää, kun autosta on virta pois (eli avain pois virtalukosta)?

Omassa kinnerissä alkoi punainen airbag-valo palamaan hieman katsastuksen jälkeen. Käsittämättömästi mumisemalla puhuva uusi katsastusmies Jyväskylän Palokan K1-asemalla siirsi kuskin penkin vauhdilla taakse ja se sattaa olla syy valon syttymiseen. btw.. sama katsastaja määräisi ehjän sumuvalon vaihtoon, koska siinä on lasi halki (ollut jo vuosia). Ei haitannut edellisissä katsastuksessa samassa puljussa.

artjojy
Viestit: 367
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja artjojy »

No niin omaan156 JTS Sportwagoniin syttyi sitten ensimmäistä kertaa airbag valo :( Tilasin Ebaysta 3 kpl setin obd muunnos kaapeleita(noin 23€), joista punaista tarvitaan airbagiin. Läppäri kiinni autoon ja fiatecuscan ilmoitti virhekoodin 22 (apukuskin turvaverho). Pientä netti surffailua asian tiimoilta ja takakontista valoluukku ja siinä vieressä oleva pikkuluukku auki ja verhoilun takaa keltainen johto esiin ja liitin auki ja kiinni. Sitten vikakoodin nollaus ja kaikki OK. Kiitos kaikille tänne kirjoittaneille, kaikkea ei kannata/pysty itse keksimään :-D :-D :-D

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Huh!! JMT-autopalvelu veloitti 31 euroa Airbag-valon (punainen) sammuttamisesta. Vikakoodi oli kuskinpenkin sivubagista.

Golive
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 18:22
Car(s): 3200 GTA

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Golive »

Heippa kaikille italomiehille.

Pitkän talven jälkeen tuli otettua tuo kesäkampe ajoon, mutta hahaa.. airbag-valo syttyi ajossa yht´äkkiä. En jää yleensä sormi suuhun, mutta nyt on ongelma. En saa airbagin ecuun yhteyttä. Tuohan on pre-obdmalli jossa noita 3-pinnisiä liittimiä.

Moottorinohjauksen ecuun pääsen kiinni helposti. Olisiko täältä helpinkiä tuon airbagin koodin lukemiseen?

Tuossa airbagissa on trw:n boksi ja varmaan ihan samanlaiset osat muitten italojen kanssa, joten joku on varmasti päässyt kiinni ko. boksiin. Vuosimalli on 2000 ja Tampereen alueella (Hämeenkyrö) ollaan.

Hjälp!

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voi olla tyhmä kysymys mutta mikähän auto on kyseessä?
Olisi helpompi auttaa jos tietäis edes jotain autosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^ Millä kokoonpanolla yritit? Tampesterista löytynee kuittailun yrittäjiä täältä. Mitä koodeja boxin kylestä löytyi? Monikin fiat/alfa/... käyttää TRW:n kikareita, joten lienee mahdollista.

^ Mä veikkaan maseratia...

Nyt kun ite tätäkin ketjua lukenut, niin ihmetellyt tuota hantin penkin hlötunnistimen funktiota, mitä sille annettu. Mahtaneeko olla vain turvavyömuistutinta varten kuiteski...

Jos autossa ei ole sivubägejä (siinä selkänojan kyljessä), niin ainakin turvavyön kiristimen paukut todennäköisesti löytyy. Yksi liitin sitten lisäksi sille mahdolliselle tortunlämmittimelle.
Se henkilötunnistin lienee ihan on/off kytkin istuinosassa lisättynä päätevastuksella (se apout 2,5kohm (?)), jonka avulla vahditaan kytkennän kuntoa.
Vanhemmissa (kuten tossa mun fiudessa) pitää käyttää bägien/vöiden huijausvastuksia (olikoneny 3,3ohm) turvallisuus syistä, ainakin softantekijöiden mukaan, kun nollaillaan koodeja.

Golive
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 18:22
Car(s): 3200 GTA

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Golive »

Öh, vessa on siis maserati 3200 GT.

Käytetty on Unidiag Kwp2000 jolla moottorinohjaus pelittää hienosti ja UnidiagKwp71, jolla en ole päässyt vielä mihinkään muihin purkkeihin kiinni. Usb-kaapelin piiriä en muista nyt tähän hätään.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mahtaneeko toi vaatia vagina kaapelin? Eli KKL (VAG-com...), jos sulla on joku ELM-johdannainen.
MultiEcuScan (Fiat/Alfa/Lancia) ohjelman (ilmaisversion) vois kans kokeilla - ja siihen toi KKL (ehkä?). Muutaman euron nikare toi vaginakaapeli.

Tai töräytät tänne Rauman kupeeseen, niin voin, ilman takuuta, kylmätyyppejä/kyyditystä vastaan, kokeilla vikalukua! 8)
Mullois tomne KKL-nikare...

En oo vissiin ite ilmoittautunut tonne vapaaehtoisketjuun...?

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kappassa on kanssa tuo trw.n kikkare 3 natsasella liittimellä.
Jos kaikki on muuten ehjää, niin senhän taisi saada nollattua pitämällä K? piuhaa 10-15 sekkaa maihin.
Toki jouduin itse lukemaan koodit, ennekuin antoi nollata eli jos on vika päällä ei onnistu nollaus.

Golive
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 18:22
Car(s): 3200 GTA

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Golive »

Joo luin fefe-foorumilta, että k-line maihin jotta nollaa vikatilat. Helppoa luulisi taas, mutta jos mä kaivoin oikean liittimen, niin siihen ei tule ainakaan ferrarin tapaa kolmea karvaa, vaan kaksi. Sen ohjeen perusteella juuri K-line puuttuu. Saatoin kyllä tulkita väärinkin, kun väsyneenä kahlasin netin syövereitä. No tänään on uusi päivä taas.

Golive
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Huhti 2015, 18:22
Car(s): 3200 GTA

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Golive »

Airbagvalo on sammunut nyt.

Jännitteen alhaisuutta ilmoitteli, vaikkei tuossa mitään vikaa ollut alunperinkään.

Pääsin kiinni tällä--->> http://dnecudiag.codeplex.com/

Tuosta voi olla hyötyä myös preobd-alfoille. Kiitokset kaikille vaivannäöstä.

RaneM
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Marras 2016, 12:50
Car(s): Alfa Romeo 166 vm2000

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja RaneM »

Nonnii, minulla syttyi apukuljettajan airback valo ja ABS valo molemmat yhtäaikaa. Kauppakassi oli penkillä, lieko sen painosta suivaantunut. Siis kuvittelisin olevan joku sähkövika, kun ei kuskin ovan avaamisesta enää sisävalokaan syty. Prkleen talvi ja Alfa Romeo 166. Vanha lada ennemmin kannattaisi varmaan hankkia

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No varsinaiseen vikaan auttaa koodien luku.
Kauppakassi kulkee parhaiten kuskin penkin takana jalkatilassa, pysyy pystyssä parhaiten.
Omakohtainen kokemus takapotkuladasta on, että kyseiset viat ovat täysin poissuljettu tuosta mallista, ei muuta kuin kaupoille.

RaneM
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Marras 2016, 12:50
Car(s): Alfa Romeo 166 vm2000

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja RaneM »

Niin, nyt nuo valot välillä palaa ja välillä ei . Tietty kun koodia lukemaan menee, niin valoja ei saa syttymään mitenkään, vaan auta armias jos meinaisi katsastaa

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja A Bart »

ABS valon palaessa välillä kannattaa katsoa jarrunesteen taso.
Bägivaloon sitten taas auttaa vikakoodien luku.
Olikos tässä jo penkissä tunnistin, joka haistaa esim. kauppakassin penkillä ja aktivoi apukuskin tyynyn?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä sieltä vikakoodin saa molemmista järjestelmistä vaikka valo ei lukiessa enää palaisikaan.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ainakaan kappassa ei vähäisestä jarrunesteen tasosta jää mitään vikakoodia.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Siitä ei tosiaan jää koodia, mutta jos autossa palaa ABS-valo niin siitä jää. Jarrunesteen vähyydestä ilmoitetaan käkkärin kanssa samalla valolla (ainakin manuaalin mukaan).

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

159 polttaa jatkuvasti sulakkeita F49 ja F50. Eli sytyttää bägivalon. Sulakkeiden vaihdon jälkeen hetki ajoa ja taas sama juttu. Auto Milano oli haluton tarttumaan haasteeseen, kehotti vaihtamaan 7,5 ampeerisen 10 ampeeriin. Sama juttu.

Auto on sähkölaitteiltaan originale. Tupakansytyttimessä ei ole kolikkoa tms. Takakilven valolle vielä johto on jostain poikki ja edellinen omistaja on rosvonnut virran toisesta kilvenvalosta. Voisiko siinä olla syypää sulakkeen palamisiin? Lueskelin jostain, että johtosarjan viat voisivat vaikuttaa noin?

Kulkine pitäisi piakkoin katsastaa, joten asia on ikävän akuutti. Kuulen mielelläni kaikki ideat.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Airbag merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Auto alarm Lahdessa, jos ei helpommalla selviä. Erikoistuneet mm väylävikoihin yms...
Voi hyvinkin olla johtosarjassa vikaa, nirhaumaa tai esim kosteuden takia hapettunut, jos ei helpolla pääse...

Vastaa Viestiin