Airbag merkkivalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Minulla airbagin merkkivalo syttyi kaapelikäynnistyksen (akku tyhjä) jälkeen. Sitä ei saatu sammumaan millään muulla ilveellä kuin ECU:n vaihdolla. Hinta n. 400 euroa Muukkosella. Ilmeisesti oli ottanut jostain virtapiikkiä...

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Merkkivalosta asiaa. Nyt sitten perjantaina toisen kerran since auton hankinnan syttyi omassani ko. merkkivalo. Käynnistyksen yhteydessä.

Tämä kun tuntuu olevan NIIN YLEINEN ongelma Alfa 156:ssa, niin mielessä kävi: onko kukaan vaatinut tätä valmistajavastuun kautta korjattavaksi vähän vanhemmissakin malleissa. Takuuhan tätä ei enää tietenkään kata, mutta takuun päättymisenkin jälkeen valmistaja on tosiaankin vastuussa tuotteistaan. Ko. vika kun on sekä turvallisuuden, että toiminnallisuuden vuoksi melkoisen ärsyttävä ja lisäksi Delta selvästikin hyödyntää tätä aitoa valmistusvirhettä sikahintaisilla resetoinneilla.

Kommentteja? Mielessä kävi soittaminen Deltalle ja kannan kysyminen asiaan. Airbag on turvallisuusvaruste ja kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe (liitännät eivät kestä normaalia käyttöä).
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

tmv kirjoitti:lisäksi Delta selvästikin hyödyntää tätä aitoa valmistusvirhettä sikahintaisilla resetoinneilla.
Pitää nyt sen verran antaa Deltalle kehuja, että ikinä eivät ole kuittauksesta minua veloittaneet. Kerran kuitannut valon sekä Konalassa, että Malmilla ja mollemmilla kerroilla vain toivottaneet hyvää matkaa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Halvinta paikkaa Oulussa en osaa sanoa, mutta Autokorjaamo Nikunen Limingantullissa perii operaatiosta 25e.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Boxer33 kirjoitti:Pitää nyt sen verran antaa Deltalle kehuja, että ikinä eivät ole kuittauksesta minua veloittaneet. Kerran kuitannut valon sekä Konalassa, että Malmilla ja mollemmilla kerroilla vain toivottaneet hyvää matkaa.
Hemmetin hieno homma jos näin on hoitunut. Kävitkö Konalassa siinä pikahuollossa ihan tuon vuoksi, vai oliko samalla muitakin duuneja ja tuo meni ohessa?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

tmv kirjoitti:Hemmetin hieno homma jos näin on hoitunut. Kävitkö Konalassa siinä pikahuollossa ihan tuon vuoksi, vai oliko samalla muitakin duuneja ja tuo meni ohessa?
Molemmat kerrat oli ihan vaan tota hommaa varten, toinen ohikulkumatkalla, kesken muiden hommien. Ja toinen ku soittelin etukäteen ja johonkin rakoon laittoivat. Valmistauduin tuolloin jopa maksamaan, mutta ei annettu ees mahollisuutta. Vähän harmittaa tuolloin, ku ei oo koskaan käteistä, et ois ees kahvirahat voinu antaa..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

150 tkm huollossa valo taas kuitattiin ja kattelivat johtaja takakontista. Eilen, noin 1000 km huollon jälkeen, kuoppaisella soratiellä lamppu taas alkoi paistaa... että voikin korveta taas miestä... taidan vetää pislalla hiljaiseksi tuon bagimiehen... :roll:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Omasta autostani on kaikki airbagiin liittyvät remmeleet jo kertaalleen vaihdettu. Noh, tästä huolimatta eiköhän se p**kele taas sitten syttynyt pysyvästi palamaan joten kiikutin auton vaihteeksi Deltaan... Kellojousi vaihtoon ja 500 euron korjauslasku. Onneksi maksajan roolin otti auton myynyt liike. Milloinkohan tuo valo syttyy taas uudestaan :roll:

EDIT: Niin ja pelkästä kuittauksesta veloitettiin ensialkuun perinteiset 68 euroa...
Ammattina autokauppa

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Palataan tähän aiheeseen vielä sen verran, että valo on syttynyt pariin kertaan tässä ennen kevättä ja Konalassa Deltalla kävin kuittauttamassa ohimennen molemmilla kerroilla. Valo syttyi taasen joten varasin sitten ajan Konalaan.

Virheilmo oli joku "wiring" -liittyvä, eli piuhoituksesta mankui.
Pikahuollossa sitten pelkääjän puolen jalkotilan kautta liittimiä esiin, joku johto vissiin uusittiin tms ja koko liitin putsattiin läpikotaisin. Toistaiseksi on ollut syttymättä sen jälkeen. :mrgreen:

Täytyy edelleen jatkaa Konalan Deltan pikahuollon kehumista. Toimii loistavasti!

p.s. Pariin kertaan täällä foorumilla on puhuttu tuosta pikahuollon muistamisesta jollain plakaatilla.. oliskos kenelläkään tarmoa ryhtyä tähän puuhaan pk-seudulla? Useampi taisi ilmoittautua halukkaaksi lähteä sellaista luovuttamaan vaikkapa kakun kera.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Valo päätti syttyä tuossa parisen viikkoa sitten. Valo sammui hetki sitten kun kävin kuittauttamassa Konalassa. "Vika" oli pelkääjän bägissä ja ilmeisesti johtui penkin liikuttelusta (valon syttymisen aikoihin oli kovaa ruuhkaa takapenkille). Ohjeena sanoivat että kannattaa välttää penkkien liikuttelua (pieniäkin määriä) auton ollessa käynnissä. Jos liitin tärähtää vika kirjautuu välittömästi eikä häviä ilman kuittaamista. Ilmeisesti uudemmissa valo saattaa sammua jos vika häviää. Eli jos kuskia vaihdetaan tai takapenkille kuljetaan on varminta tehdä penkkien siirtelyt auto sammuksissa. Pisteet vielä täältä myös Konalaan: kuittaus oli ilmainen ja palvelu muutenkin erinomaista! 8)

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Pitänee nostaa taas tätäkin topiccia ylöspäin, nimittäin itsellä tyssäs tänään aamulla auton katsastus airbägin merkkivaloon; Pitää kuulemma saada sammumaan tai muuten ei tuu leimaa =/
Noh, menin sitten lappeen Rannan teltta-autoon ja siellä sitten testerillä katselivat ja sanoivat, ettei boxi anna sitä nollata ja testerin lappusessa lukee "control unit internal errors". Elikkäs kyseessä on se keskikonsolin sisällä oleva airbägin ohjausboxi. Uus boxi vaatimattomat 554e 8) Mietin tässä vaan, että voisko tästä mitenkään selvitä putsaamalla noita liittimiä... ainakin sen meen seuraavaks tekemään =D Jos tulee hyviä ideoita, niin vastailkaa kiireellä. Jos saan sen viel tänään kuntoon, ni menee samalla katsastusmaksulla =)

Viime vuonna tuo valo kuittautui ihan kiltisti teltta-auton testerillä.

Edittiä sen verran: että auto on siis vm 98 ja varustettu vain kuskin bägillä ja vöiden kiristimillä...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Millä sait valon kuittaantumaan? Mulla olisi katsastus myös kohta edessä ja mikäs muu siinä kojelaudassa hohtaa kuin airbagin valo. Täytynee käydä kaikki liittimet läpi jos sen sillä saisi sammumaan. Muistaakseni valo alkoi palamaan kun irroittelin sisustan osia (keskikonsoli yms) ja maalailin niitä.
Ja mitenkäs se sitten menee läpi jos katsastuksen ajaksi vetää piuhat irti polttimosta...huomaakohan inssi sen. Hmmhmm.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

liekki kirjoitti:Täytynee käydä kaikki liittimet läpi jos sen sillä saisi sammumaan
Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
liekki kirjoitti:Ja mitenkäs se sitten menee läpi jos katsastuksen ajaksi vetää piuhat irti polttimosta...huomaakohan inssi sen. Hmmhmm.
Heh, riippuu inssistä. Omasta Alfasta olen huomannut se, että valo syttyy kun kääntää virrat päälle ja palaa käynnistymisen jälkeen noin 5 sekuntia.

Kertokaapas tietävämmät mitä auton airbageille pitää tehdä, kun oven pielessä oleva "parasta ennen" päiväys tulee täyteen? Riittääkö tarkistuttaminen vai pitääkö se ainoa bagi vaihtaa ml. turvavöiden esikiristimet ? Vaikuttaako katsastukseen jotenkin, jos jättää vaihtamatta ?

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
Mietin ihan samaa, mutta muistelin että joku olisi joskus jossain saanut jotenkin valon sammumaan tekemällä jotain. Eli äärimmäisen hämärät muistikuvat asiasta. Tai sitten olen ymmärtänyt väärin ja valo on täytynyt erikseen käydä kuittaamassa huollossa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
Tuossa aiemmin jo mainitsinkin että sanoivat Konalassa että uudemmissa valo kuittautuisi pois itsestään kun vika häviää. Eivät kuitenkaan osanneet tarkentaa että mikä on uudempi eikä myöskään selvinnyt oliko kyseessä vain 147 vai päteekö myös 156. Itsellä siis vm 2001. Eli johtopäätöksenä sanottakoon ettei tämä viesti selventänyt asiaa yhtään. 8)

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Niin tuli kyllä luettua tuo Antijapen aiempi viesti ja oikeastaan koko ketju mutta aika vaihtelevaa näytti olevan valon toimintaperiaate porukalla. Ja ajattelin että ehkä 147ssa valon toiminta on erilaista. :wink: Noh..täytyy nyt ensin kokeilla liittimien putsailua ja teippailua ja sen jälkeen nöyrtyä Hämeenlinnan Deltaan. Samalla tulisi sitten se GT koeajettua. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiPee kirjoitti:Kertokaapas tietävämmät mitä auton airbageille pitää tehdä, kun oven pielessä oleva "parasta ennen" päiväys tulee täyteen? Riittääkö tarkistuttaminen vai pitääkö se ainoa bagi vaihtaa ml. turvavöiden esikiristimet ? Vaikuttaako katsastukseen jotenkin, jos jättää vaihtamatta ?
Mulla ei ole tästä(kään) kuin korkeintaan kolmannen käden tietoa, mutta eikös tuosta yleisesti joskus puhuttu että noita kelpoisuusaikoja olisi jatkettu? En ainakaan itse tiedä yhtään tapausta jossa katsastusmies olisi määrännyt vanhat ilmakassit syynättäviksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ton airbag-valon voisi joku näppärä hemmo yhdistää juottamalla abs-merkkivaloon, jolloin se toimii kuten pitääkin eli palaa ensin muutaman sekunnin ja sammuu sitten.
Uskalsin tämän nyt kertoa, kun tiedän omasta kokemuksesta että bagi toimii silti normaalisti :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Jappe kirjoitti:Ton airbag-valon voisi joku näppärä hemmo yhdistää juottamalla abs-merkkivaloon, jolloin se toimii kuten pitääkin eli palaa ensin muutaman sekunnin ja sammuu sitten.
Uskalsin tämän nyt kertoa, kun tiedän omasta kokemuksesta että bagi toimii silti normaalisti :wink:
Heh, no juuri noin minäkin tein... =) Oli pakko saada leimasta läpi sen päivän aikana ja siksi näin radikaali vedätys, mutta seuraavana hankintalistalla onkin sitten se bägin ohjausyksikkö.
Ja liekille tiedoksi, että kyllä se pitää käydä huollossa kuittaamassa. Delta-auton alfistiystävällinen hinta on ainakin lappeen suunnalla opiskelijan kukkarolle mukavat 60e. Tosin lupasivat mulle sen puoleen hintaan, joten kannattaa ainakin yrittää tinkiä 8)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

No eilen tuli "korjattua" tuo airbagin merkkivalo..eli synkronoitua toimivaksi ABS-merkkivalon kanssa. Ennenkuin vedin nipun kasaan niin testasin että kaikki toimi niinkuin pitääkin, enkä mielestäni huomannut mitään outoa.

MUTTA...kun lähdin ajamaan korjauksen jälkeen niin huomio kiinnittyi (väistämättä) apukuskin airbagin merkkivaloon, joka ohjekirjan mukaan ilmaisee että se on kytketty pois toiminnasta. Valo välkkyy melko tiheään tahtiin ja nyt kiinnostaa se että miten sen OIKEASTI kuuluisi toimia jos apparin airbag on kytketty pois? Onko kellään kokemusta?

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Kävi auto tänään remminvaihdossa muukkosella ja samalla pyysin kuittaamaan nuo bagien merkkivalot, sekä kuskin että apparin..
Mutta, mutta..
Apukuskin merkkivalon saivat sammutettua, mutta kuskin puoleinen valitti jotain ecusta ja niinpä jäi tietenkin edelleen palamaan. Käskivät käydä ensin kaikki keltaiset liittimet läpi ennenkun aletaan ecua vaihtamaan. Löytyykö kyseisiä liittimiä muualtakin kuin jakkaroiden alta? Viimenen katsastuspäivä huomenna, joten joutunee ensihätään tehdä edellämainitun abs virityksen. Tuntuu niin turhalta käydä ensin liittimet läpi ja käydä senjälkeen "tarjoamassa" deltalle se 60€ vain jotta saan kuulla ecun menevän vaihtoon.

liekki kirjoitti: MUTTA...kun lähdin ajamaan korjauksen jälkeen niin huomio kiinnittyi (väistämättä) apukuskin airbagin merkkivaloon, joka ohjekirjan mukaan ilmaisee että se on kytketty pois toiminnasta. Valo välkkyy melko tiheään tahtiin ja nyt kiinnostaa se että miten sen OIKEASTI kuuluisi toimia jos apparin airbag on kytketty pois? Onko kellään kokemusta?
Mulla apukuskin valo toimiessaan vilkuttaa tiuhaan muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen, mutta kun ei toimi niin palaa kokoajan. Näet valon toimintaeron kun kytket kojelaudasta (apukuskin oven ja kojelaudan välistä) avaimella bagin pois.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Suomessa on muuten parhaillaan oikeudessa tapaus, joka liittyy airbagin toimimattomuuteen. Tässä on kyse tapauksessa jossa vanhahko herrasmies ajoi kolarin uudehkolla autolla, mutta airbagi ei toiminut vaikka olisi pitänyt. Kuljettaja sain surmansa tuossa onnettomuudessa. Bagin toiminta olisi suurella varmuudella pelastanut kuskin hengen. Bagin ohjainboksi lähetetty tutkittavaksi tehtaalle, jossa todettu että siinä tosiaankin on vika jonka boksi on itse havainnut. Autonvalmistajan turvastrategian mukaan tuollaisessa tilanteessa bagi deaktivoidaan, jotta varmistetaan että se ei aiheuta onnettomuutta lauetassaan aiheetta. Boksin tietojen mukaan viasta on ilmoitettu ABS merkkivalolla jo pitempään ennen onnettomuutta. Kuljettajan poika (joka on haastanut auton maahantuojan oikeuteen) ei muista nähneensä ko. merkkivalo palavan. Eikä myöskään isänsä maininneen merkkivalosta. Autonmaahantuoja ja valmistaja kieltäytyvät kaikista korvauksista koska merkkivalo on syttynyt, mutta siihen ei ole reagoitu.

Tarinan opetus: syttynyt ABS merkkivalo hyvin suurella todennäköisyydellä merkitsee myös sitä, että bagi ei toimi onnettomuuden sattuessa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kuten tuossa aiemmin mainitsin, ainakin minun ex. 156v6-98:ssa bagi toimi normaalisti valon palaessa.
..tai siis "korjattuhan" se oli tuolla ohituksella :roll:
- Alfaholic -

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

saako bagi toimia jos valo palaa... muistaisin lukeneeni jostain että ABS jarrut eivät SAA toimia jos niissä on jokin häiriö tms joka on aiheuttanut valon syttymisen mittaristoon???
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Ainakin Delta-auton huoltopäällikko kertoi että bägi toimii valosta huolimatta.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Uskoisin että toimiminen / toimimattomuus vikavalo päällä riippuu kovasti siitä mikä vika sen valon alunperin sytytti. :roll:

Eli ei voi sanoa varmaksi lukematta koodia. Harkittuja riskejä toki voi ottaa asian suhteen ;)

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

liekki kirjoitti:No eilen tuli "korjattua" tuo airbagin merkkivalo..eli synkronoitua toimivaksi ABS-merkkivalon kanssa.
Eli mikäköhän niistä ilmotustaulun taakse tulevista jodoista on ABS ja mikä AIRBAG merkkivalolle? Vai miten ootte tän synkronointitoimenpiteen suorittanu? Pakko kai se on itekki.. :roll:
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Edelleen jos joku tietää mikä niistä johdoista on kuskin airbag -merkkivalolle, niin ilolla ottasin tietoa vastaan. Pakko käydä kokeilemassa katsastaa valo kokonaan pimeänä..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Aarghska
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Jappe kirjoitti:Ton airbag-valon voisi joku näppärä hemmo yhdistää juottamalla abs-merkkivaloon, jolloin se toimii kuten pitääkin eli palaa ensin muutaman sekunnin ja sammuu sitten.
Uskalsin tämän nyt kertoa, kun tiedän omasta kokemuksesta että bagi toimii silti normaalisti :wink:
Tein sitte pikähätäkatsastuskorjauksen valolle ja juotin kuskin airbagvalon ja abs valon yhteen, ja sillähän se alko toimimaan, muuten mutta...
Samalla matkustajan airbagvalo alkoi välkkymään ja välkkyy kokoajan auton ollessa käynnissä. :crazyeyes: Ottaa varmaan häikkää jostain tms. pitääpä kokeilla purkaa patentti..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ja taas alkoi airbagin merkki valo palamaan, prkl! :axe: Vääntäkääs nyt joku mulle rautalangasta mistä löytyy se liitos apukuskin penkin alta joka tän aiheuttaa? Onko se piilossa maton alla? Jakkaran alle kurkkaamalla ei näy kuin penkin lämmittimen johto.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Ja taas vaihteeksi alko surullisen kuuluisa airbag valo palamaan, parin käynnistyksen jälkeen tosin sammui toistaiseksi.

Mitenkäs nyt tuo valmistajan vastuu näistä laitteista? Topicin alussa oli juttua (kylläkin "käännös virheestä") siitä ohjekirjasta puhutussa takuusta yms. 10 vuoden toimivuudesta ja joku mainitsi jopa hyvän ystävämme kuluttaja-asiamiehen. Eli onko joku ottanut selvää saako sen valmistajan/maahantuojan vastuuseen näistä härpäkkeistä??

Tomppa73
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 22:54
Paikkakunta: OULU

No nyt sytty ilmakassivalo palamaan mullaki

Viesti Kirjoittaja Tomppa73 »

Pojalle alfa kyytejä on tullu annettua jo monia kertoja (turvaistuin etupenkille) ja sen takia on joutunu pelkääjän puolen airbagi kytkin suurelle koetukselle.
Tänään se sitte nakkas punalampun palamaan jonku vian merkiksi.
No ei muutaku auto talliin, läppäri mukaan ja alfadiag:illa lukemaan, uusiimmassa ohjelma versiossahan on mahdollisuus kommunikoida airbagien kanssa.
pienen säädön jälkeen vikakoodit sain luettua ja tällästä oli:
0020
Failed Component Code: Passengers Inhibition Switch
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 29500 Minutes


0002

Failed Component Code: Central Unit Power Supply
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Error Type: Value Too Low (Vbatt < 10v for t 10 s)
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 26545 Minutes

Nollauksen jälkeen vika 0020 tuli uudestaan, rassailin edestakas muutaman kerran on/off kytkintä pelkääjän puolella ja sit uusinta nollaus, avot eipä tullu enää :) hymy oli korvasta korvaan, eipä tarvinnukkaan ajaa korjaamolle.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tomppa73, onko sinulla tietoa mitä kaikki ECUn versiota tuoAlfaDiag:in airbag-kommunikointi kattaa? En tajunnut sitä alfadiag.netin selitystä MY97 jne.. Ilmeisesti siis sinun 156 2.0TS -99:ssä voi tutkailla noita airbag-juttuja myös?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tekijä kirjoitti: En tajunnut sitä alfadiag.netin selitystä MY97 jne.. Ilmeisesti siis sinun 156 2.0TS -99:ssä voi tutkailla noita airbag-juttuja myös?
Moro,
En tiedä mitä alfaDiag kykenee tulkitsemaan Airbageista, koska mulla ei ole ko. ohjelmistoa, mutta tässä muutama yleisen tason vinkki:

1) MY97=Model Year 1997, tai ainakin yleensä tarkoittaa.
2) Mun vanhassa 156 2.0 TS 1998:ssa oli Airbagin signaalilinja kytketty auton OBD liittimessä (female) pinniin nro 3. Sain yhteyden siihen eräällä toisella ohjelmistolla muuttamalla interfacen signaalilinjan pinni 7:sta pinni 3:een. Luonnollisesti ohjelmistostakin piti valita Airbag-valikko ja oikea Airbagin Ecun malli ennen yhteyden yritystä. Onnea yritykseen.

Tomppa73
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 22:54
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Tomppa73 »

joo, mun -99 ts:n turvatyynyjä ohjelma tukee, piti siirtää tuosta jari-petterin piuhasta obd liittimen 7pinni 3:seen kuten alfadiag ohjeissa kerrotaan.
Vois tehdä tohon piuhaan kytkimen jolla vois valita kumpaa kattelee alfadiag:lla niin ei tarttis tota pinnin paikkaa vaihdella, toisaalta ei airbagejä tartte tutkailla jos ei vikoja ilmene.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mitäpä jos kokeilisit kytkeä ne pinnit 3 ja 7 rinnan interfacessa. Silloin ei tarvitsisi kytkintä. Se Ecuhan sieltä vastaa ketä kutsutaan. Enpä usko, että tuolla kytkennällä mitään rikki saat (kuuluisat viimeiset sanonnat :lol: ). Kokeilu sitten omalla vastuulla :silly:

Itseasiassa mulla oli näin eräässä interfacessa, mutta silloinen ohjelma ei jostain syystä lukenut Airbagin ecua ollenkaan. Olikohan mulla joku erityyppinen ecu kuin mille se ohjelma oli koodattu. Ei jaksa muistaa, vanhuus alkaa vaivata :?

Tomppa73
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 22:54
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Tomppa73 »

mun tuurilla :) savu nousee, jos laitan molemmat pinnit samaan johtoon.
ei mut tuo toimii ihan hyvin noinki.

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

omassa alfassa syttyi bagin valo ku osui monttu kohdalle...sit vaan ennen katsastusta nollaus...maksaa joku 30eur. ja vikaa oli 7 erilaista...:// sanoivat että voi tulla pirun kalliiks bagin toiminnan tarkastaminen...eli jostain 200eur-2000eur. päätin antaa olla xD

nihell
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Marras 2006, 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja nihell »

Antijape kirjoitti:
JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
Itselläni 156 1,8 TS vm.03, airbagin merkkivalo syttyi ja kävin Lappeenrannan "teltassa" ja jotain johtoliittosta takakontista hattuhyllyn alta ropattiin ja suihkutettiin imeisesti jotain kontaktispreitä. Kustansi 60€ ja rapiat päälle. Sen jälkeen ei palanut mutta parin päivän päästä alkoi taas palamaan :evil: ja nyt välillä palaa ja välillä ei. Elikkä viittaisi siihen ettei tarviisi välttämättä testerikuittausta koska välillä sammuu itsekseen, kunhan vaan oikean vian saisi paikallistettua ja poistettua. Uusi aika varattu Lpr:n "teltasta". Katotaan mitä ilkeävät laskuttaa.

Avatar
swagoneer
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 01:50
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja swagoneer »

Airbagin valo 156 sw:ssä (super(b)), on vilkutellut viimeiset 2 vuotta säännöllisesti 2krt/v. Selitys tässä tapauksessa on ollut se, että istuinten alta menee (teltta-auton mukaan) ilmeiseti sivuturvatyynyihin piuhat, joiden liittimet ovat herkempää sorttia. Eli joskus istuinta siirrettäessä tähän liittimeen voi tulla kosketushäiriö joka aiheuttaa valon syttymisen(!)
Ehdottivat vielä että huollon yhteydessä johdotettaisiin uudelleen ab:t jolloin nämä liittimet poistettaisiin (juujuu). Onneksi takuu on bageille on se 6 vuotta (alkaa olla ummessa nyt). Koskaan minulta ei ole mitään nollauksesta veloitettu ja kun kyselin että mites sitten kun takuu loppuu niin vastaus oli että "tuo tänne, kyllä meillä on aikaa noita nollata". Konalan deltan pikahuollasta siis löytyy asiallisia "jamppoja". (konsultoivat kerrankin bout 1/2h puhelimessa kun olin Norjan lapissa ja jarrut perkele leikkas kiinni..).

nihell
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Marras 2006, 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja nihell »

swagoneer kirjoitti: Onneksi takuu on bageille on se 6 vuotta (alkaa olla ummessa nyt). Koskaan minulta ei ole mitään nollauksesta veloitettu
Onko airbageilla tosiaan tuo 6v:n takuu. Onko faktaa tietoa kun huomenna menee oma auto toistamiseen ko. vian takia Lpr:n Deltaan niin voisin nostaa "kissan" pöydälle.

Avatar
swagoneer
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 01:50
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja swagoneer »

Onko airbageilla tosiaan tuo 6v:n takuu. Onko faktaa tietoa kun huomenna menee oma auto toistamiseen ko. vian takia Lpr:n Deltaan niin voisin nostaa "kissan" pöydälle.
Näin muistaakseni lukee huoltokirjan alussa osiossa takuut ;o)
Valitettavasti ei voi tarkistaa kun auto ja kirja on milanossa katkenneen jakohihnan takia ...kele..ttu..

nihell
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Marras 2006, 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja nihell »

swagoneer kirjoitti: Näin muistaakseni lukee huoltokirjan alussa osiossa takuut ;o)
Valitettavasti ei voi tarkistaa kun auto ja kirja on milanossa katkenneen jakohihnan takia ...kele..ttu..
Otan osaa :( oliko kilometrejä paljon. Itse teetätin jakohihnan vaihdon äskettäin Imatran Autokulma Ky:ssä, ikää autolla kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä vain 25000.
En muuten löytänyt huoltokirjasta mainintaa turvatyynyjen takuusta, takuuaika muutenkin umpeutunut. Täytyy kai yrrittää vedota valmistusvirheeseen 8)

Avatar
swagoneer
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 01:50
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja swagoneer »

Otan osaa oliko kilometrejä paljon. Itse teetätin jakohihnan vaihdon äskettäin Imatran Autokulma Ky:ssä, ikää autolla kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä vain 25000.
En muuten löytänyt huoltokirjasta mainintaa turvatyynyjen takuusta, takuuaika muutenkin umpeutunut. Täytyy kai yrrittää vedota valmistusvirheeseen
Juuri tässä seuraavalla viikolla olisin vienyt 120tkm huoltoon jossa myös hihnan vaihto... Nyt "keskustellaan" takuusta joka on 3v /60tkm. Edellisestä vaihdosta kun on 57tkm ja 34kk...

Taisi olla siis auton käsikirjassa eikä huoltovihossa. Ei voi muistaa. Kuitenkin muistan jommasta kummasta sen lukeneeni.Voin olla kuitenkin väärässä (vaimoni mukaan joskus niin voi käydä..).

nihell
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Marras 2006, 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja nihell »

Eilen tuli taas käytyä Lpr:n Deltassa kuittaamassa tuo airbagin merkkivalo. Johtoliitoksia puhdistettiin ja johdotuksia tuettiin kun roikkuivat kuulemma. Eivät veloittaneet. Saas nähdä kuinka kauan kestää pimeänä :roll:
Ps. oli muuten perjantai ja 13. päivä.

Avatar
Zenith
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Zenith »

nihell kirjoitti:Eilen tuli taas käytyä Lpr:n Deltassa kuittaamassa tuo airbagin merkkivalo. Johtoliitoksia puhdistettiin ja johdotuksia tuettiin kun roikkuivat kuulemma. Eivät veloittaneet. Saas nähdä kuinka kauan kestää pimeänä :roll:
Ps. oli muuten perjantai ja 13. päivä.
Nyt liityin itsekin airbagin valo -kerhoon, autona 01-mallin 156 SW 2.5. Näköjään tuosta ei mitään vaaraa ainakaan ole kun joka toisessa autossa tuntuu palavan :)

Alfa-omistus on siis alkanut perinteisesti:

- 1 viikko meni ja vasemman takaoven lukitus jumittui
- 3 viikkoa ja kauko-ohjain alkaa hyytyä
- 4 viikkoa täynnä ja syttyi airbagin merkkivalo

No, tähän on varauduttu henkisesti 8)

Avatar
Zenith
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Zenith »

Laitetaan tähän kommenttina jos on jotain apua muille; kuskin penkin alla oleva liitin vaati vähän CRC:tä, jonla jälkeen merkkivalon sammutus onnistui. Hommaan meni aikaa ~15 min.

Hintaa tuli 45€ joka oli kuulemma vielä puoleen hintaan, lisenssimaksujen huollon ukko valitteli olevan kalliit niihin datanlukulaitteisiin jonka vuoksi laskua kertyi.

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

jos sen ns.vaan nollaa niin se kestää n.500km kunnes syttyy jälleen...tämä tehty joka vuos ennen katsastusta...aribagissa 7 eri vikaa ja korjaaminen ei kyl kannata, voi tulla maksamaan n.2000eur :(

Avatar
Zenith
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Zenith »

Kyl se nyt on jo ~1500km kestänyt, tuli ajettua pitkä reissu viikonloppuna ja pimeänä pysyi. Pitää vissiin koputtaa puuta :silent:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Halpa kuittauspaikka Kouvolassa? Pitäisi katsastaa...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin