Engine control system failure (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Engine control system failure (156)

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuolla aiemmassa ketjussa jo kertoilin Alfani polttavan moista varoitustekstiä ajotietokoneessa. Pitemmän päälle (muutaman päivän sisään) tuon tekstin lukeminen alkoi kyllästyttämään ja päätin lähteä tutustumaan uudenkarheaan Rovaniemen Delta autoon. He olivat nollanneet vikakoodin, mutta se kuulemma alkoi herjaamaan heti uudestaan ja vika olisi kohdentunut 2. pytyn lambda-anturiin. Sanoin että antakaa olla, vaihdellaan kun ehditään. Nyt olen ajellut autolla koko päivän, eikä se valo/teksti ole takaisin ilmaantunut. Mitä ja ketä tässä arvaa uskoa ja mitä tekisi vai eikö tekisi mitään? Ajattelin puskea menemään kunnes valo jälleen ilmaantuu ja yrittää runkkia liitoksia, jos olisi vaikka ihan perinteinen vika. Vaihtaa sitten jos ei muu auta. DA:n hinta lambdalle 170€, paikallinen tarvikeliike 130€ ja motonet 59,50€. Mistähän hankkisi, jos hankkii? :lol: Kummitteleva bagin valo saatiin kuriin. Olivat tinanneet joitain liittimiä penkin alta, kuten ilmeisesti kaikkien muidenkin Alfoihin, joilla valo ei enää temppuile? Hintaa tutkimusmatkalle kertyi 122€, mikä on mielestäni ihan siedettävää. Sori tekstin "aparimainen" rakenne, meinaan nukahtaa tuolille.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Nuo Lambdan liittimet saattavat temppuilla, jos pääsevät tärisemään. Jossakin tällä palstalla on ollut juttua asiasta ja mitä sille on tehty. Itsekin olen sinne kirjoitellut, mutten ny ehdi etsiä sitä. Koeta hakusanoja.

Omaan autooni hankin lambdan Motonetista. Siinä ei ollut liitintä niin kuin ymmärtääkseni on tuossa DA:n myymässä Boschin lambdassa on. Tein liitokset auton alla n. 20 cm anturista ja suojasin ne kutistemuovilla. Hyvin toimii.

Airbagin merkkivalon kävin kuittauttamassa DA:ssa. Kyse oli ollut ajoittaisesta katkoksesta. Viikon kuluttua tästä ajelin Helsingin keskustassa nupulakivikadulla autollani ja kas kummaa merkkivalo syttyi taas. Täytyy tässä kohtapuoliin katsella niitä liittimiä uudelleen, koska luultavimmin kyse on juuri niistä.

Missäs tällaisessa 98 mallisessa Alfassa on turvavöiden kiristyspatruunat ja niiden liittimet. Mulla on autossa vain yksi bagi ja sen liittimet on tarkastettu.

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Patruunat sijaitsee mun mielestä palkin sisällä, siellä minne turvavyö kelautuu. Irroittamalla verhoilun palkin päältä näet patruunat. Verhoilu on tosin helposti hajoavaa sorttia, joten varaa ainakin pikaliimaa tuubi ennen kuin alat purkamaan.

Vinkkinä kaikille verhoilujen irroittajille: Jos muovinen tappi verhoilunkiinnikkeestä katkeaa sen voi korvata esimerkiksi leveäkantaisella ruuvilla mikä on hiottu (=) tuon muotoiseksi.

Itse olen käyttäny motonetin itseporautuvia ruuveja korjaillessani kiinnityksiä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset Maunulle pikaisesta vastauksesta. Tutkinpa asiaa viikonloppuna.

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

Kyllähän tämä ongelma varmaan manuaalista katsomalla selviäisi, mutta kun ei ole töissä parempaakaan tekemistä... Tyhmä kysymys, mutta kuuluuko tuon airbagin valon syttyä aina käynnistäessä? Sammuu kyllä sitten....en ole edes aiemmin asiaa pitänyt erikoisena, mutta täytyyhän varmistaa.... :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

miju_83 kirjoitti:Kyllähän tämä ongelma varmaan manuaalista katsomalla selviäisi, mutta kun ei ole töissä parempaakaan tekemistä... Tyhmä kysymys, mutta kuuluuko tuon airbagin valon syttyä aina käynnistäessä? Sammuu kyllä sitten....en ole edes aiemmin asiaa pitänyt erikoisena, mutta täytyyhän varmistaa.... :-D
Oikein se toimii jos sammuu vähän ajan päästä.

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

Kiitokset! Toimaa siis niin kuin pitääkin..

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Nyt se motor control taas häröilee, eli pitää tutkia ne liitännät itse. Bägin valon syttymisen aiheuttaa ymmärtääkseni vöiden esikiristyksen joku liitäntä. Jostain sellaisesta se asentaja jutteli. Onhan ainakin yksi valo vähempänä ärsyttämästä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Vastaa Viestiin