TS:n kannentiiviste?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

TS:n kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

164 TS:n moottori sotkee hiukan öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Ei paljon, mutta muutamia tuhansia kun ajaa niin hiukan sitä aina ilmestyy nesteen sekaan. Oma "mutu" diagnoosini on alkava kannentiivistevika. Kummallista sinänsä, että en ole havainnut merkkiäkään siitä että jäähdytysnestettä olisi mennyt öljyn sekaan!

Jos nyt lähden tältä pohjalta vaihtamaan kannentiivistettä, niin onnistuuko se pelkän kannen irrotuksella (miksipäs ei?), toisin sanoen onnistuuko pihamaalla ilman erikoiskikkailuja? Ja onko merkkien kohdalleen saaminen miten vaikeaa, eli onko nokissa ja vauhtipyörässä (?) selvät merkit jotka uunompikin tajuaa?

Nimimerkki "Joskus Bemarin kannentiivisteen vaihtanut".

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Eikös sen näe jos on kannentiivisteet mennyt? Kattoo vaan auton käydessä että tuleeko paisunta säiliöön kuplia. Niin ei tarvitse purkaa turhan takia. Korjatkaa jos olen väärässä.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4863
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

"Kansivikaa" voi toki olla monenlaista.Jos öljyä pääsee veden sekaan hieman,vai paljonko sitä on?Ruskeana kerroksena vai "sateenkaaren" väreinä?Muita vuoto kohtaita voisi olla vesipumppu jonka yhteydessä on kanava kiristimen hammasrattaan voitelulle.Sinänsä jos määrä on ihan pieni en välttämättä edes vaihtaisi.Toinen ja lisävaihtoehto on että paisuntasäiliössä kuplii.Eli silloin pääsee palokaasuja veden sekaan.Tämä on astetta vakavampaa,koska sammuttaessa yleensä sitten vesi pääsee palotilaan.Kupliminen vaatii tosin jo aika pahan vuodon.Pienemmän huomaa kun auto käy pitempään tyhjäkäyntiä niin ei enää puhalla lämmintä,koska kaasut ovat virranneet lämmityslaitteen kennoon.Pahin on tietty jos öljyssä on vettä.Alfassa on märät sylinteriputket eli siellä on se yksi vuoto mahdollisuus.Muista muuten se jos alat tekemään remonttia.Eli älä pyöritä konetta jos putket eivät ole lukittuna kansimuttereilla.Muuten on vaarana että putki nousee männän mukana ylös.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:"Kansivikaa" voi toki olla monenlaista.Jos öljyä pääsee veden sekaan hieman,vai paljonko sitä on?Ruskeana kerroksena vai "sateenkaaren" väreinä?Muita vuoto kohtaita voisi olla vesipumppu jonka yhteydessä on kanava kiristimen hammasrattaan voitelulle.Sinänsä jos määrä on ihan pieni en välttämättä edes vaihtaisi.Toinen ja lisävaihtoehto on että paisuntasäiliössä kuplii.Eli silloin pääsee palokaasuja veden sekaan.Tämä on astetta vakavampaa,koska sammuttaessa yleensä sitten vesi pääsee palotilaan..
Joo ei kupli kylmänä eikä kuumana yhtään, ja sitä on nimenomaan "ruskeana kerroksena". Eli sinänsä harmiton vuoto toistaiseksi. Mutta kun noilla tahtoo yleensä olla tapana pikemminkin pahentua kuin parantua. Lämpötila ja myös lämmityslaite ovat täysin normaalit, eli ei tule kylmää ja lämmöt on kiltisti siellä missä kuuluukin.

Vesipumppu ei ole tullut mieleenkään... Oliskohan siinä sitten jotain... :?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Isäukolla on ollut ties kuinka ja kauan samanlainen vika. Paisuntanestesäiliöön tulee aavistus vaaleanruskeata öljyvaahtoa
:shock:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Abarth kirjoitti:Isäukolla on ollut ties kuinka ja kauan samanlainen vika. Paisuntanestesäiliöön tulee aavistus vaaleanruskeata öljyvaahtoa
:shock:
Hmmm.... Pitäisköhän tehdä sitten niin että odottelen vian pahenemista. Kai se joskus selviää että mistä vika johtuu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Nii-in. Vaikea sanoa, mutta tarkkaile nyt ainakin öljytikkua, ettei siellä nyt sitten ole harmaata (vettä seassa).

Ja jos jäähdytinnesteessä on öljyä, niin tekee ajan mittaan hallaa ainakin kumiletkuille.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaako tuota kannattaa repiä auki niin kauan kuin siinä ei ole mitään varsinaista vikaa? Tuo Abarthin mainitsema auto on tosiaan aavistuksen sotkenut nesteitä jo melkein sadan tuhannen ajan eikä ole siitä juuri muuksi muuttunut. Siitäkään huolimatta, että huollon ja ylläpidon kanssa on ollut vähän niin ja näin :roll:

Tuskin se kannen irrotus itsessään on mikään kovin hankala rojekti. Nuo Pohjoosen Alfistin mainitsemat märät sylinterinputket tietty aiheuttavat sen, että putkien alatiivisteet pettävät jos putkia (eli käytännössä mäntiä) menee hiukankaan liikauttamaan. Alukansi olisi myös asiallista plaanata irrotuksen yhteydessä, mutta senhän joutuisi tietty tekemään joka tapauksessa jos mehut kerran tuppaavat sekoittumaan.

Kampiakselin siimapyörällä on ajoitusmerkki, samoin nokka-akseleiden keskipukeissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4863
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Voisit kokeilla jos asia harmittaa niin sellaista jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta ja huuhtele muutamaan kertaan.Nimittäin tiedän tapauksia missä syynä ollut se että on menty lisäämään öljyisellä kannulla jäähdytysnestettä.Ihan pieni määrä öljyä vaahtoutuu nimittäin tosi ikävän näköiseksi.
Kannen irroituskaan ei ole ihan riskitön juttu.Eli mieluumin tekee sen sitten vasta kun se on ihan pakko.Mutta just noi että seurailee öljyä ja toisaalta sitä että ei ala kertyy painetta eli kaasua jäähdytysnesteeseen.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Täältäkin löyty tuota kivaa mönjää paisuntasäiliöstä.
Öljyjen puolella ei näkynyt että olis mennyt vesien kanssa sekaisin.
Täytyy seurailla nyt säliön puhdistamisen jälkeen tilannetta.

Olihan tiukkaa töhnää tuo harmaa mömmö.
Jääestolla sai sentään mömmön liikeelle tuosta säliöstä.
Viimeksi muokannut HOTA, 02 Marras 2003, 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

mulla kävi turbos samanlaisesti ei ku kansitiiviste heti vaihtoon...en viittyny odotella pahimpaa :shock: siinäoli silloon menny joku kumirinkula vaihdettiin parempiin :? ...en tiä si mitä ähtävällä pantiin tilalle :mrgreen: ts voi olla tietenki toinen juttu...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Riippuu vähän öljystä, että näkyykö jäähdytysneste siinä. Kaikki öljyt ei vaan värjäänny. Muistaakseni esim. Motulissa ei näkynyt.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Oma TS:n kansipahvi meni uusiksi kun autolla oli ajettu vasta 200 tkm. Jäähdytysnestettä hävisi koko ajan, sisälle ei tullut lämmintä ja jäähdytysneste haisi paskalle ja näytti ripulisellaiselle. Pakkasella auto oli kuin höyryveturi ja ihmiset osoitteli kilometrien päästä kuinka auto "savuttaa" kuin saatana. Palotilaan siis pääsi vettä ihan huolella ja oljykannen korkissa oli spermaa.

Käyntihäiriöitä ei kuitenkaan ollut ja vasta kun auto savutti lailla Imatran voiman ja lämmöt menivät yli sadan asteen niin tuumasin että auto remonttiin. Kottero roudattiin Tiippanan Artolle ja uusi kansipahvi tilalle. Tästä alkaa olla jo vuosi aikaa ja auto pelaa kuin unelma. Ilmeisesti nesteiden sekoittuminen ei aiheuttanut mitään vikaa. Vettä vaan oli tullut joka reijästä ja mottia huuhdellessa oli kuulemma kulunut useampikin kannu oljyä. Pakotputkessakin oli jotain liejua... Että silleen :?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Vastaa Viestiin