apuva,miks ei käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

apuva,miks ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja timpe »

Auto on seissyt käyttämättömänä 2 viikkoa, ja nyt ei käynnisty.Startti pyörittää,ääni on sellanen sirisevä,vähän välillä rykäsee.Käynnistyksen esto päällä?Miten saa pois?Ensimmäinen pelko oli hihna,mutta se näyttäis olevan paikoillaan ja kireällä,eli ei liene poikki.Ei oikein ole aikaa tutkia vanhoja topiceja,joten help mii,tänks.(töihinkin pitäis päästä)

timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Viesti Kirjoittaja timpe »

niin ja kyseessä 156 v6

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Kokeile antaa sille apuvirtaa toisesta autosta. Seisonnan jälkeen akun varaus voi olla sen verran huono, ettei sytytys laitteisto lähde mukaan.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Onko Bensaa??
Ite pidän autoa parkissa aika jyrkässä rinteessä. Tankkia ei kannata päästää kovin tyhjäks muuten hörii ilmaa...

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No tuttuhan toi on.

Aikoinaan kun meillä oli 156V6 se teki ihan saman. Tosin 5 minuutin jälkeen lähti käyntiin. Viaksi määriteltiin venttiilien auki oleminen. Eli ei puristuksia koneessa. Ja kun lähti käyntiin niin tienoon peitti musta savu.

Aiheutuu kuulemma nostimien tyhjenemisestä ja sitä kautta venttiili "vajoaaa" auki. Joten kyllä se siitä käyntiin lähtee kun tarpeeksi yrittää.
Kautta likaisten varpaitteni!

timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Viesti Kirjoittaja timpe »

Bensaa on ja auto on tasaisella.Akussa tuntuu olevan hyvin virtaa.Tein akku irti akku kinni virrat päälle virrat pois proseduurin mutta ei auttanut.Välillä pikkasen jo hörähti mutta ääni oli kuin kolmipyttysessä charadessa(joskun olen sellaisella ajanut mutta en omistanut).Liekö hihna hyppinyt pari hampaanväliä vai voisko olla bensansaannissa onkelmia?

timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Viesti Kirjoittaja timpe »

Kiitos avusta,Alfa käy taas.Ja syy oli juuri tuo mitä Rölli epäili.Taas on meikäpoika yhtä asiaa viisaampi...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Aiheutuu kuulemma nostimien tyhjenemisestä ja sitä kautta venttiili "vajoaaa" auki. Joten kyllä se siitä käyntiin lähtee kun tarpeeksi yrittää.
En usko että venttiili(t) voi mihinkään vajota. Jos hydraulitasaimista katoaa öljyt sisältä niin ne mahdollistavat venojen nousemisen entistäkin ylemmäs ilman stoppaamista nokka-akseliin, vaan eiväthän ne sen enempää nouse kun lautaset ottavat joka tapauksessa seeteihin kiinni.

Musta savu tulee palamattomasta bensasta (nokea). Veikkaan että ruiskusuuttimet olivat hiljakseen vuotaneet bensat pyttyihin ja mukeissa oli ensin tolkuttoman rikas seos. Siitähän se sitten itsekseen laihenee kun startilla pyörittäessä kone pumppaa ilmaa.
Viimeksi muokannut Rasvis, 21 Maalis 2005, 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuota itsekin mietin, oliko autoa esim viime ajossa siirretty vain hiukan ? jolloin sinne on jäänyt palamatonta bensaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Aiheutuu kuulemma nostimien tyhjenemisestä ja sitä kautta venttiili "vajoaaa" auki. Joten kyllä se siitä käyntiin lähtee kun tarpeeksi yrittää.
Musta savu tulee palamattomasta bensasta (nokea). Veikkaan että ruiskusuuttimet olivat hiljakseen vuotaneet bensat pyttyihin ja mukeissa oli ensin tolkuttoman rikas seos. Siitähän se sitten itsekseen laihenee kun startilla pyörittäessä kone pumppaa ilmaa.
Tällä tavoin kävi minulle viime kesänä, kun auto oli seissyt reilun viikon käynnistämättä. Ekalla startilla lupasi ja sammahti. Tämän jälkeen sahausta startilla jonkin aikaa ja pyöri kuin tyhjää. Bensan paineet olivat kadonneet jonnekin ja löpöä oli reilusti pytyissä. Tuloksena karmea pilvi takana, kun auto pärähti viimein tulille. Auto kävi vissiin puoli minuuttia kahdella, jonka jälkeen käynti tasaantui. :shock:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

timpe
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Elo 2004, 18:00

Viesti Kirjoittaja timpe »

Musta savu tulee palamattomasta bensasta (nokea). Veikkaan että ruiskusuuttimet olivat hiljakseen vuotaneet bensat pyttyihin ja mukeissa oli ensin tolkuttoman rikas seos. Siitähän se sitten itsekseen laihenee kun startilla pyörittäessä kone pumppaa ilmaa.
Savu oli mielestäni enemmänkin sinistä mun tapauksessa,eli vähä niinkuin öljyn käryä.Jos ruiskusuuttimet valuu kuiviksi,se tuskin aiheuttaa moottorin pyörimistä kuin tyhjää startatessa.Lisäksi starttausaika ennen käynnistymistä oli tolkuttoman pitkä.Bensojen tuulettuminen pytyistä uskoakseni tapahtuu huomattavasti nopeammin.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

En kyllä minäkään voi uskoa, että vena voisi jäädä muka jotenkin auki. Tai siis auki niin, että ei mene kiinni. Tuohan tarkoittaisi sitä, että kun konetta pyörittää, vena olisi auki -> ajotus on sen jälkeen ihan mitä sattuu!

Ainoa tapaus milloin tuo on mahdollista, on se, että ventiilinjousi menee rikki. Silloinhan venttiili valahtaa alaspäin.

Kuten Scuderia kierjoitti, jos se hydraulisäätö tyhjenee, niin venttiili tulee ylöspäin. Jos säätimissä on jotain vikaa, niin venttiili ei aukene tarpeeksi käytettäessä. Voihan sekin aiheuttaa huonoa käyntiä. Tosin oma käsitys on se, että kun on vähän nostoa, auto käynnistyy helpommin. Sen takia on hydraulisesti säätyviä seuraajia (alapuolinen nokka), eli kun kiekkoja tulee enemmän nosto lisääntyy ja tehot samoin.

Se, että ruiskusuutin vuotaa tyhjiin, ei voi olla normaalia! Ainoa miten tuo voi tapahtua (siis jos suurin ei oikeasti vuoda) on se, että se saa sähkö ja on auki, jolloin putkiston paine katoaa kyllä tehokkaasti.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

timpe kirjoitti:Savu oli mielestäni enemmänkin sinistä mun tapauksessa,eli vähä niinkuin öljyn käryä.Jos ruiskusuuttimet valuu kuiviksi,se tuskin aiheuttaa moottorin pyörimistä kuin tyhjää startatessa.Lisäksi starttausaika ennen käynnistymistä oli tolkuttoman pitkä.Bensojen tuulettuminen pytyistä uskoakseni tapahtuu huomattavasti nopeammin.
Joo, ei koneen pitäisi pyöriä kuin tyhjää. Minun käsittääkseni kone voi pyöriä kevyemmin vain, jos jako on sekaisin tai puristukset veks, ja jos noin on niin kyseessä on sitten isompi mekaaninen vika joka ei itsekseen korjaannu. Ellei kyseessä sitten ollut startin pyöriminen tyhjää.

Jos suuttimet vuotavat bensat palotiloihin ja kastelevat tulpat niin kyllä sitä aika kauan saakin sahata ennen kuin kynttilöistä irtoaa taas käynnistykseen riittävän hyvää kipinää. Kastuneilla tulpilla voi hyvinkin käydä ensin vaikka kolmella.
markkul kirjoitti:Jos säätimissä on jotain vikaa, niin venttiili ei aukene tarpeeksi käytettäessä. Voihan sekin aiheuttaa huonoa käyntiä. Tosin oma käsitys on se, että kun on vähän nostoa, auto käynnistyy helpommin.
Eikös se hydraulinööli säädä välystä joitakin millin osia? En usko että noin pieni ero vaikuttaa muuhun kuin venttiilikoneiston kulumisnopeuteen. Sitten tietysti jos se saisi venttiilin kantamaan, mutta öljyjen karatessahan välykset jäävät isommaksi.
markkul kirjoitti:Se, että ruiskusuutin vuotaa tyhjiin, ei voi olla normaalia!
Ei ehkä ihan normaalia, muttei kovin epänormaaliakaan. Suutin on sen verran tarkalla sovitteella tehty tökkeli, ettei väliin tarvitse jäädä kovin kummoista hitusta kun se ei enää sulkeudukaan tiiviisti. Jos bensapumpun takaiskuventtiili toimii kunnolla eikä laske paineita putkistosta veks, paine purkautuu sitten suuttimien kautta.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin