Käyntihäiriö (33)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Käyntihäiriö (33)

Viesti Kirjoittaja markkul »

Eli ongelma on seuraavan lainen:

Yllättäen, yleensä esim. motariajon jälkeen, auto sammuu. Ei tahdo
lähteä käyntiin. Lähtee kuitenkin, mutta saattaa käydä huonosti.
Käynti on tyyliin "put put put". Sitten yht'äkkiä lähtee taas
normaalisti. Välillä vika ei ilmene sammumimisena, vaan hyytymisenä.
Olettaisin kyseen olevan samasta viasta. Esim. kun höllää kaasua ja
sitten painaa uudelleen, ei tapahdukkaan mitään, sitten taas lähteekin
vetämään.

Tuo vika ilmaantu joku aika sitten ja huipentui tulpan irtoamiseen
(kyllä!). Ajattelin silloin että siinähän se olikin. Tulppa paikalleen
ja toimi taas hetken. Nyt ei toimi. Tietysti tuo tulpan kireys pitää nyt
ensin tarkistaa... ihmetyttää vaan se, että kun tulppa oli irti, auto
kävi suhteellisen hyvin, eli vika ei välttämättä siis ole siinä!

Ilmamääränmittari tietysi on yksi vikapaikka. Se oli kohtuu likainen,
kun katsoin. Miten sen puhdistu onnistuu? Eli onko vaikea purkaa, vai
miten se pitäisi putsata? (Ruuvit on kitattu kiinni, eli ei ole tarkoitus
avata.)

Auto on vm. 90 Alfa 33 1,7l 16V, Boshcin Motronic ruiskulla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minulla oli tasan sama vika kun kerran ajoin Turusta kotiin. Pääsin lopulta kotiin, auto talliin ja keväällä takaisin ajoon ilman ongelmia. Eli viittaisi jonkin jäätymiseen, sillä aina kun pysähtyi kahville niin toimi normaalisti jonkin matkaa sen jälkeen. Pakkasta oli -10 asteen luokkaa.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mistähän tuota nyt lähtisi hakemaan?

Yksi mitä olen arvaillut, on bensasuodatin. Jos siellä olisi jotain moskaa, joka sitten jäätyy. Bensan saantiin minustakin tuo vika viittaisi. No tuo suodatin pitäisi vaihtaa kyllä.

Viimeksi kun teki, niin ei ollut kuin jotain -3, eli siksi vähän ihmetyttää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei tuossa taida muut paikat jäätyä kuin huohotusputkisto tai mahdollisesti likainen ilmamäärämittarin läppä. Ainakin jälkimmäinen vetää jäätyessään seoksen sekaisin, oireista päätellen huohotinkin sotkee sen jotenkin vaikka ei nyt äkkiä tulekaan mieleen että miten. Ehkä huohotin jäätyy -> kampikammioon tulee painetta -> paine tuppautuu ohivuotona männän ohi palotilaan laihentamaan seosta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tuosta huohottimesta varoiteltiin enne talve ja siihen liimailtiin eristettä, siis putkiin. En tiedä auttaako, mutta kumminkin.

Huohotus on yksi veikkaukseni. Viimeksi kun auto sammui ja käynnistyttyään kävi huonosti, puski se savua vaihekepin juuresta sisään. Savu johtuu arvatenkin öljystä. Tuota on tapahtunut ennekin, mutta suoraa vuotoa en ole kyennyt paikallistamaan, kun en ole auton alla käynnissä ollut. Mutta tuo kuitenkin sai minut epäilemään sitä huohotusta. Eli jos siellä huohotus jäätyy tukkoon, kampikammion paine nousee -> tiivisteet vuotaa.

Se ilmamääränmittari oli aika likanen, näytti siltä kuin siellä olis sitä huohotusilmaa, tai siis sitä vesi/öljy vaahtoa vähän sisässä.

Mitenkäs tuo putsataan?

Nyt pitäisi tehdä seuraavaa:

1. tarkastaa tulpat
2. tarkastaa/putsata huohotus
3. putsata ilmamääränmittari
4. vaihtaa bensasuodatin
5. pistää vedenpoistoa tankkiin

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuosta ruiskukoneen vedenpoistosta olen vähän skeptinen, mutta muuten kuulostaa hyvältä listalta.

Se ilmamäärämittari putsataan siis vain "mekaniikkaosastosta" eli läpän juuresta. Mittarin voi ottaa vaikka pöydälle niin on helpompi rassata, bensaan/tinneriin kastetulla rätillä kun pyyhkii sen puhtaaksi niin pitäisi loppua jäätymiset vähäksi aikaa sen osalta. Ellei sitten kone huohota niin paljon että mittari on heti uudelleen räässä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

33:ssani oli seuraavia ongelmia:
Joskus ei meinannut käynnistyä, tosin satunnaisen harvinaisesti
Kovalla pakkasella käyntihäiriöitä, rytyytti, aina ei pysynyt käynnissä
Tyhjäkäynti epätasainen
Veto puuttui välillä, eritoten pakkasilla

Kaikki ongelmat poistuivat, kun yhden huonon tulpanjohdon vaihtoi uuteen.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Joo, toi tulpanjohdot on yks vikapaikka. Johdot ei ole missään huippukunnossa kylläkään.

Ongelma niiden vaihtamisessa on se, että tulpissa on pieni pää, eli esim. perus johdot ei käy. Mistä saisi semmoset jotka käy?

Noi tulpat vaihdettiin joku vuosi sitten, mutta kun ei tajuttu samalla vaihtaa johtoja, niin otettiin ne palikat tulpan päistä pois. Nyt ongelma on se, että tulppia on niin vaikea saada pois/paikoilleen, kun ei ole juuri oikean mittaista avainta. Viimeksi tuo tehtiin kone lattialla.

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Omat kokemukseni 33:sta on jo kymmenen vuoden takaa, mutta silloin syynä vastaaviin oireisiin oli joko bensatankin korvausilmaletkun (tai joku semmoinen) jäätyminen jos oli tullut ajettua syvässä lumessa tai sitten itse bensaputken tukkeutuminen (= röhnää tankissa).
Eka korjaantuu helposti: auto päiväksi lämpimään talliin.
Toisen vian voi ainakin todeta puhaltamalla letkut auki konehuoneen puolelta ja lisäämällä suodattimen. Auttaa jonkin aikaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alleggerita kirjoitti:Toisen vian voi ainakin todeta puhaltamalla letkut auki konehuoneen puolelta ja lisäämällä suodattimen. Auttaa jonkin aikaa.
Jos kyseessä on ruiskukone niin kannattaa sitten lisätä ruiskukoneen bensansuodatin, kaasariautoille tarkoitettu yleismallinen muovitötsäfiltteri ei välttämättä kestä useamman barin painetta. Se kun räjähtää ajaessa niin saattaa saada kivat lieskaefektit.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin