156:n automaatti-ilmastoinnin ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

156:n automaatti-ilmastoinnin ongelma

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tulipa sitten oudompi ongelma. Ihmettelin kun ei tule niin kylmää kuin pitäisi, ja päätin käyttää autoa ilmastointihuollossa. Autoa haettaessa sanoivat että kylmäaineissa ei mitään vikaa, kompura ok ja yleensäkin kaikki viimeisen päälle jees.

Kun auto on parkissa niin tulee todella kylmää ilmaa - peräti +2,5 asteista, MUTTA kun lähtee ajamaan niin alkaa ilmastointi mennä "polvilleen". Kilometrin ajon jälkeen enää +13 asteista, sen kylmempää ei ajon aikana tule. Hakuammuntana eivät halunneet alkaa autoa sen paremmin tutkimaan, tulisi kuulemma liian kalliiksi. Kehoittivat ottamaan merkkiliikkeeseen yhteyttä... Pakko kai ajella DA:on...

Ellei täällä kukaan osaisi sanoa hyviä vinkkejä?!?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voi johtua siitä, että ajettaessa ilmaa tulee enemmän sisään ajoviiman aiheuttamasta paineesta johtuenkuin parkissa ollessa. Tällöin liikkessä ollessa ilmastoinnin kennolla on vähemmän jäähdytettävää ja ilma on siis kylmempää mentyään hitaasti kennon läpi.

Siloin kun automaatti-ilmastointi toimii kunnolla sen ei huomaakaan olevan päällä -ei seillä palella saa. Jos tulee kylmä tai vedontunne automatiikka ei toimi niin hyvin kuin suunniteltu. Kokeile ajaa puoli tuntia ilman ilmastointia kytkese sitten päälle - huomaat eron varmasti.

Kuinka kuuma siellä autossa on?
MP

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tottakai ilma on kylmempää kun puhallus on asennossa 1 kuin 4. Mutta kyllä sieltä alle 13-asteista pitää tulla, on nuppi 1:llä tai 4:sella. Automaattiasennossakin pitää tulla kylmempää kun "pyynti on täysin sinisellä". DA:n mieskin sanoi et ei kuulosta normaalilta, mutta menee viikonlopun yli ennen kylmäkone-expertti palaa töihin.
Abarth 500 Esseesse

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

m.sa kirjoitti:Tottakai ilma on kylmempää kun puhallus on asennossa 1 kuin 4. Mutta kyllä sieltä alle 13-asteista pitää tulla, on nuppi 1:llä tai 4:sella. Automaattiasennossakin pitää tulla kylmempää kun "pyynti on täysin sinisellä". DA:n mieskin sanoi et ei kuulosta normaalilta, mutta menee viikonlopun yli ennen kylmäkone-expertti palaa töihin.

asento 1 tai 4 ei pitäisi vaikuttaa sisääntulevan ilman lämpötilaan vaan ilman määrään. Onko tuosta tarkistettu että suodattimet ovat puhtaita?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Sulla jäi aiemmin kertomatta, missä asennossa nupit olivat. Kyllähän 13 astetta kuullostaa lämpimältä, jos säädöt on kylmimmällä,mutta en ole omasta autosta mitannut lämpötiloja, koska tuntuu toimivan. Tärkeintä on tietty, että lämpötila pysyy siellä minne sen asettaa. äärilämpöjä ei oo tullu testailtua kummassaaan päässä asteikkoa. Minkälaisella mittarilla mittasit lämpöä ja mistä kohtaa?

Kuinka kuuma siellä autossa on jos lämmöt on asetettu esim. 20 asteeseen?
MP

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sori joo, ois pitäny olla tarkempi. Suotimet vaihdettu 3000km sitten. Kyllä 4-asennossa tulee hieman lämpimämpää ilmaa, koska kenno ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi, mutta tuskin siinä hirveää eroa on. Virtaus tosin viilentää kuumaa kuskia paremmin. Jos nupin laittaa esim 21-asentoon niin ilma on suunnilleen samanlämpöistä. Ainoastaan ajon aikana ei saa millään konstilla alle 13-asteista... Mitattu digi-mittarilla (huollon oma, vähän kuumemittarin näköinen), pyöreistä suulakkeista sekä keskimittareiden päällä olevista pienistä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Niistä pyöreistä ei tule ollenkaan jäähdytettyä ilmaa ilmastointilaitteelta. Keskeltä tulee vähän ja ajloille ja laidoista pikkusuuttimista ja taakse pyöreistä tulee ilmastoinnilta. Itsekin kummastelin uutena ettei pyöreistä kojelaudan päissä olevista tullut jäähdytettyä ilmaa.

Jos vertaa esim. Saabbiin niin sieltä tulee tosi kylmää 156seen verrattuna ihan perstuntumalla.
MP

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tuota ei pantukaan merkille ettei pyöreistä tuu ilmastoinnin kautta. Kehuivat ilmastointihuollossa, että on harvinaisen hyvä järjestelmä. Huomattiin ku 1 ja 2 - vaihteella painaa kaasun pohjaan niin kompura tippuu pois pelistä (merkkivalo kyllä palaa). Antaa näinollen kaikki mahd. tehot käyttöön, ei oo kuulemma kaikissa merkeissä näin fiksua järjestelmää... Ihme että joku "maallikko" kehuu Romeoita.
Abarth 500 Esseesse

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

MP kirjoitti:Niistä pyöreistä ei tule ollenkaan jäähdytettyä ilmaa ilmastointilaitteelta. Keskeltä tulee vähän ja ajloille ja laidoista pikkusuuttimista ja taakse pyöreistä tulee ilmastoinnilta. Itsekin kummastelin uutena ettei pyöreistä kojelaudan päissä olevista tullut jäähdytettyä ilmaa.

Jos vertaa esim. Saabbiin niin sieltä tulee tosi kylmää 156seen verrattuna ihan perstuntumalla.
tarkoititko niitä pyöreitä suuttimia (samanlaisia kuin takana)? kyllä niistä minun muistikuvani mukaan : :? tulee jäähdytettyä ilmaa. Omaanikin pitäisi käydä täyttämässä järjestelmä kun tuntuu olevan hiukan tehot hukassa. Tuostahan ei mitään älyttömän kylmää tulekaan mutta pitäisi sillä pärjätä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Juu,

Niitä kojelaudan päässä olevia juuri meinaan. Niiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemisträ tulee kylmää. Entinen työkaveri just testautti autoaan ja ilmastointia, kun takuu oli loppumassa (156 V6) mutta ei siinä vikaa löytynyt. Ne ilmastoinnoin kanavat on kohtuu pienet ja sen takia kylmää ilmaa ei tule ihan siihen tahtiin kuin joissakin muissa vehkeissä, mutta toistaiseksi on pärjännyt. Saabin tusosa jo mainitisnkin.

Kylmää tulee kojelaudan päissä pyöreiden yläpuolella olevista kiinteistä pienemmistä suuttimista ja keskeltä sekä jaloille. Taakse tulee kylnmää myös pyöreistä
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

KOrjausta edelliseen väittämääni. Kylmää tulee myös pyöreistä suuttimista jos suuntaus on käännetty joko jaloille ja kojelaudan keskelle (eka asento) tai ainoastaa kojelaudan keskelle (toinen asento suuntausnupissa vasemmalta n. klo 8 asennosta lähtien).
MP

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuu m.sa kylille parkkiin niin tehään vertailua :silly:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

ai säkin oot täällä... joo näin tehdään.
Abarth 500 Esseesse

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

MP kirjoitti: tai ainoastaa kojelaudan keskelle (toinen asento suuntausnupissa vasemmalta n. klo 8 asennosta lähtien).

tuo kaikki naamalle :-D on muuten paras asento saada kylmää, ja kun vielä kääntää ne pyöreät suuttimet kuskia/apukuskia päin ja ehkä sulkee takasuuttimet jos ei ole takana ketään :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin