Vasen takajarru kitisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Vasen takajarru kitisee

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Vasen takajarru kitisee kiik kiik. Ongelma ilmenee kun auto on seisonut ja lähtee ajamaan. Ajaissa ei mitään ongelmaa, paitsi risteykseen tullessa jolloin kuuluu ihan pieni klonk klonk. Varmaankin kivi levyn ja suojapellin välissä, mutta äkkiä katsomalla vanteen puolien välistä en löytänyt mitään. Yritin taivutella suojapeltiä, mutta mitään ei valunut alas. No pitää jatkaa kurkistelua illalla ja toivoa, että se kivi löytyypi sieltä...

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Itselläni oli samanlainen ongelma. Se ilmestyi mökkitiellä ajelun jälkeen ja alkoi todella kovana rahinana/vinkumisena. Suurin melu katosi parin voimakkaan jarrutuksen jälkeen, mutta pikku vinkuna aina vasemmalle kaarrettaessa jäi. Ostin kuparisprayta irroitin palat ja muut kilkkeet, puhdistin ne ja käsittelin liukupinnat kaparimöhnällä. Siihen loppui kitinät. Tämän jälkeen känkkä on kyllä pariin otteeseen jäätynyt kiinni.. :roll:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Olihan siellä vissiin kivikin, mutta syynä tod.näk oli palojen jumittuminen. Prk, kun ne ei voi purkaa nuita jarru sitten huolloissa nykyään...

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja JRA »

Kirkinen kirjoitti:Olihan siellä vissiin kivikin, mutta syynä tod.näk oli palojen jumittuminen. Prk, kun ne ei voi purkaa nuita jarru sitten huolloissa nykyään...
Minulla oli sama ongelma 156 V6:ssa pari vuotta sitten. Kitinää takavasemmalla tietyillä nopeuksilla ajellessa. Määräaikaishuollon jälkeen sanoivat, "ettei sieltä mitään löydetty." Kun kitinä vaan jatkui, vein sitten uudestaan ihan vaan sitä varten, niin yht'äkkiä todettiinkin palojen olleen vähän jumissa...

Mutta ei silloin haitannut kun oli työsuhdeauto. :)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mä oon huomannut jotain vaimeaa rohinantapaista takavasemmalta tietyssä, noin 20km/h nopeudessa. En ihan varmaks osaa sanoa, liittyykö jarrun painaminen asiaan. Voisko takajarru olla jotenkin lievästi jumissa? Vai olisko kyseessä laakeri? Sinällään jarrut toimii kyllä erinomaisesti, eikä tuota ääntä huomaa kuin juuri tuossa nopeudessa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Pablo Honey kirjoitti:Mä oon huomannut jotain vaimeaa rohinantapaista takavasemmalta tietyssä, noin 20km/h nopeudessa. En ihan varmaks osaa sanoa, liittyykö jarrun painaminen asiaan. Voisko takajarru olla jotenkin lievästi jumissa? Vai olisko kyseessä laakeri? Sinällään jarrut toimii kyllä erinomaisesti, eikä tuota ääntä huomaa kuin juuri tuossa nopeudessa.
Kyseessä on varmasti sama juttu kuin minulla. Jarrupalat ruostuvat, jolloin niiden päät eivät enää liiku jarrusatuloiden hahloissa vaan palat jäävät kiinni levyyn. Tuohon auttaa renkaan pois ottaminen, palojen irroittaminen, ruosteiden pois viilaminen palojen reunoilla olevista tapeista ja takaisinlaitto. Homma kannaattaa tehdä sitten molemmille puolille samalla kertaa ettei jälkeenpäin tarvitse rassata enää toista puolta erikseen mrgreen:. Palat saa irti kahdessa minuutissa avaamalla liukutappien päässä olevat 13 kokoiset ruuvit (2 kpl) ja siirtämällä toisen puolen pois satulasta.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Jooh, kuuluu minullakin tuota kitinää, mutta oikeasta takajarrusta. Pitänee koittaa Kirkisen neuvoa.

Onko se kuparispray/möhnä välttämätön vai hoituisiko homma jollain muulla voiteluaineella?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Omassani kitisi kanssa vielä noin kk sitten... Purin jarrut, hinkkasin kaikki osat puhtaiksi, vaihdoin levyt ja palat, eikä kitinöitä ole sen jälkeen kuulunut :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Have kirjoitti: Onko se kuparispray/möhnä välttämätön vai hoituisiko homma jollain muulla voiteluaineella?
Käsittääkseni kuparitahnaa suositellaan sen korkean lämpökestävyyden takia (eikä se ole turhan juoksevaa) :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Pasi kirjoitti: Käsittääkseni kuparitahnaa suositellaan sen korkean lämpökestävyyden takia (eikä se ole turhan juoksevaa) :)
Jeps, eli semmoista pitäisi sitten olla.. Prs, alkaa tuo kaappi muistuttamaan kohta jo kaupan hyvin varusteltua autokemikaalihyllyä, kun aina pitää olla erilaista möhnää. Sitten niitä vielä myydään vain jossain viiden litran pakkauksissa, kun itsellä olisi tarvetta vain hyppyselliseen.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Jeh, eipä kuulu enää kitinää! Meinasin aluksi luovuttaa, kun ruuvien irroituksen jälkeen mikään ei tuntunut liikkuvan yhtään sen enempää. Onneksi ei ole mitään mitä pieni väkivalta ei ratkaisisi :) Sitten vain spraytä liukupinnoille kuten ohjeistettu.

On tämä kyllä hyvä foorumi :-D Taas yksi uusi opittu asia, jota ei varmasti olisi tullut kokeiltuakaan ilman täältä saatuja ohjeita ja tietoja. Ylimmät kiitokset :mrgreen:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Have kirjoitti: Jeps, eli semmoista pitäisi sitten olla.. Prs, alkaa tuo kaappi muistuttamaan kohta jo kaupan hyvin varusteltua autokemikaalihyllyä, kun aina pitää olla erilaista möhnää. Sitten niitä vielä myydään vain jossain viiden litran pakkauksissa, kun itsellä olisi tarvetta vain hyppyselliseen.
Tuttu ilmiö :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Mullakin loppu kitinät kun irrotin palat, ja putsasin kaikki paskat ja ruosteet satuloista ja paloista :wink: olihan muuten palat jämähtäny helvetin tiukkaan kii satuloihin... sai vasaralla antaa moukkuu oikeen huolella :shock:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kuparitahna on kova sana
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kun tästä aiheesta on ollut jo niin monelle hyötyä, niin laitan seuraavan linkin tänne, koska en voinut lisätä sitä tekniselle palstalle. Linkin takaa löytyy melko täydelliset ohjeet jarrujen rassaukselle niin eteen kuin taaksekin :mrgreen:

http://www.alfaspirit.com/downloads/Alf ... brakes.pps
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kirkinen kirjoitti:Kun tästä aiheesta on ollut jo niin monelle hyötyä, niin laitan seuraavan linkin tänne, koska en voinut lisätä sitä tekniselle palstalle. Linkin takaa löytyy melko täydelliset ohjeet jarrujen rassaukselle niin eteen kuin taaksekin :mrgreen:

http://www.alfaspirit.com/downloads/Alf ... brakes.pps
Siinä on kyllä aika täydelliset ohjeet, kiitoksia! Noiden avulla voisi meikäläinenkin jo uskaltautua hommaan. Vielä kun joku vääntäisi rautalangasta, että mihin sitä rasvaa siis pitäisi laittaa? Helpottaisi kovasti, jos joku jaksaisi vaikka ympyröidä kohteet tästä kuvasta: http://www.cs.tut.fi/~metsahal/temp/jarrut.jpg :roll:

Edit: Tuo varmaan käy voiteluainekseksi: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 5273315765

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

http://www.ee.oulu.fi/~haverick/f/jarrut.jpg siinä on vieläpä kuparisprayn oikealla värillä merkityt kohdat johon minä sitä ruiskuttelin. Toivottavasti meni oikeisiin paikkoihin 8) Ainakin kitinä loppui.
Meni sitä kyllä oikeastaan koko jarrupalan ja satulan pinta muutenkin täyteen, mutta siis pääkohdat nuo mitkä on kuvassa merkittyinä :)

Vastaa Viestiin