156 1.8/2.0-16 ts vm 98-00

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ioppii
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 19:04
Viesti:

156 1.8/2.0-16 ts vm 98-00

Viesti Kirjoittaja ioppii »

Ciao!

Alfa-kuume iski ja otsikon mukaisen kulkupelin
hankintaa olen vakavasti harkitsemassa.
156:ssa tuntuis olevan särmää ja persoonallista
otetta. Aiempia kokemuksia minulla ei ole Alfasta
eikä italoautoista ylipäätään. Tähänastinen autohistoriani;
saab96 - ford fiesta - nissan micra - mazda 121.
Alfa olis varmasti aivan toisenlainen auto kuin
aiemmat. 121:een olen ollut todella tyytyväinen -
persoonallinen, harvinainen pikkuauto, ei mitään
murheita.

Olen lueskellut suomi24-alfapalstaa ja tämän
palstan juttuja ja olen tietoinen huoltoihin
liittyvistä asioista (tulpat, jakohihna) jotka
kannattaa huomioida hankintapäätöstä
tehdessä.

Olisko jotakin muuta huomioitavaa?

Mitä mallimerkintä BZ tarkoittaa?

yst.terv.,
-jr

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: 156 1.8/2.0-16 ts vm 98-00

Viesti Kirjoittaja HOTA »

ioppii kirjoitti:Ciao!

Alfa-kuume iski ja otsikon mukaisen kulkupelin
hankintaa olen vakavasti harkitsemassa.
156:ssa tuntuis olevan särmää ja persoonallista
otetta. Aiempia kokemuksia minulla ei ole Alfasta
eikä italoautoista ylipäätään. Tähänastinen autohistoriani;
saab96 - ford fiesta - nissan micra - mazda 121.
Alfa olis varmasti aivan toisenlainen auto kuin
aiemmat. 121:een olen ollut todella tyytyväinen -
persoonallinen, harvinainen pikkuauto, ei mitään
murheita.

Olen lueskellut suomi24-alfapalstaa ja tämän
palstan juttuja ja olen tietoinen huoltoihin
liittyvistä asioista (tulpat, jakohihna) jotka
kannattaa huomioida hankintapäätöstä
tehdessä.

Olisko jotakin muuta huomioitavaa?

Mitä mallimerkintä BZ tarkoittaa?

yst.terv.,
-jr
Todellakin aivan totaallisesti erillainen tuo Alfa kuin edelliset autosi :multi:

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

melkoinen harppaus on edessä verrattuna noihin edellisiin autoihin jos alfan meinaat laittaa... :-D

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

(1.8 tai 2.0 twinspark -malleissa nuo tulppa- ja jakohihnahuollot lienevät samanhintaisia, vai onko jollain tietoa? Tulpat tulee todennäköisesti vaihdettua maksimissaan vain kerran sinä aikana kun auton omistat, joten niiden hinta ei ole oleellinen. Jakohihnan vaihto on kuitenkin sen verran kallista, että kannattaa katsoa, ettei ihan heti tule vaihtoväli täyteen. Normaalisti 60 tkm ja 120 tkm, mutta merkintä tehdystä vaihdosta pitää löytyä huoltokirjasta!)

99 malleissa kannattaa katsella maalipintaa etupuskurista, konepellistä.

BZ tarkoittanee benzina=bensamoottori. Näkyy mm. saksan listoilta katsoessa tuota lyhennettä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Officer Cartman
Viestit: 139
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 00:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Officer Cartman »

BZ viittaa Suomen maahantuojan lisävarustepakettiin (= Business), joka sisältää vakionopeussäätimen, jalopuisen ratin & vaihdekepin pään, sähköiset ikkunannostimet eteen, 15" kevytmetallivanteet, metallinhohtovärin sekä CD-soittimen. Oli myynnissä ainakin vuonna 2000. Nyttemmin monet noista taitavat olla kaksilitraisen standarditavaraa?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

156 2.0 TS jakohihna

Viesti Kirjoittaja Esko »

Olen ensimmäistä kertaa täällä ja heti kiinnostuin kun näin juttua 156 2.0:n jakohihna ongelmista(?).
Käytin nimittäin Alfani 40 t km huollossa ja kovasti tyrkyttivät hihnanvaihtoa vedoten auton ikään ( -98 ). Auto on ollut minulla uudesta asti ja tuntui rahastusyritykseltä koko juttu mutta onko nyt niin että tuon hihnan kanssa on ongelmia?
Kovasti olisi ollut rasvaisen hintainen talkoo ja jätin homman odottamaan (ainakin) 60 tkm täyttymistä.

Esko

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2.0 TS jakohihna

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Esko kirjoitti:Olen ensimmäistä kertaa täällä ja heti kiinnostuin kun näin juttua 156 2.0:n jakohihna ongelmista(?).
Käytin nimittäin Alfani 40 t km huollossa ja kovasti tyrkyttivät hihnanvaihtoa vedoten auton ikään ( -98 ). Auto on ollut minulla uudesta asti ja tuntui rahastusyritykseltä koko juttu mutta onko nyt niin että tuon hihnan kanssa on ongelmia?
Kovasti olisi ollut rasvaisen hintainen talkoo ja jätin homman odottamaan (ainakin) 60 tkm täyttymistä.

Esko
Vaihtovälihän on 60tkm/3 -vuotta. Eli vaihdata nyt ihmeessä, on muuten vähän riskaa peliä. Itse vaihdatin 156 V6 '99:n hihnan viidenkympin kohdalla, kun tuli kolme vuotta täyteen.

ioppii
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 19:04
Viesti:

Re: 156 1.8/2.0-16 ts vm 98-00

Viesti Kirjoittaja ioppii »

HOTAKAINEN kirjoitti: Todellakin aivan totaallisesti erillainen tuo Alfa kuin edelliset autosi :multi:
Niinpä! Alfassa tuntuis olevan sitä jotakin -
en vielä ole edes koeajanut Alfaa kertaakaan.
Tarkoitus olis tällä viikolla päästä maistelemaan
ja sittenhän tuon näkee vieläkö kuumetta
pitää.
Eli tällä hetkellä homma on puhtaasti fiilispohjalla -
auto näyttää hyvältä ja se on minulle erittäin
tärkeä asia. Toisena vaihtoehtona olen pitänyt
Chryslerin Neonia jossa mielestäni on myös
persoonallista otetta. Mutta nyt kuitenkin tuntuis
homma olevan kallistumassa 156:n suuntaan.

-jr

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

No ei teillä paljoa ole kilometrejä tullut per vuosi... Itselläni yksi toinen auto, jossa 50 tkm tuli täyteen ja ikää on vuosi ja 3 kuukautta - siis autolla ;) Ja ennenkun kukaan ehtii kehumaan kaupparatsun kilometreillaan, pitää tarkentaa että nuo on siis täysin normaalista alle 15 kilometrin työmatka-ajosta ja joistain hieman pidemmistä viikonloppureissuista.

BZ - business.... no ilmankos. Olenkin ihmetellyt mistä joissain ilmoituksissa on tuo BZ keksitty bensaa kuvaamaan laittaa vrt. Dsl. ;)
Viimeksi muokannut BSTR, 02 Kesä 2003, 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 1.8/2.0-16 ts vm 98-00

Viesti Kirjoittaja Rolle »

ioppii kirjoitti:Tähänastinen autohistoriani;
saab96 - ford fiesta - nissan micra - mazda 121.
Et olisi sitten tämän palstan ainoa jolla on ennen ollut ford fiasko ja vaihtanut 156:seen :wink:

ioppii
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 19:04
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ioppii »

BSTR kirjoitti:Tulpat tulee todennäköisesti vaihdettua maksimissaan vain kerran sinä aikana kun auton omistat, joten niiden hinta ei ole oleellinen.
Tähän on kyllä sanottava että tarkoitus on pitää autoa
KAUAN. Nykyinen on ollut vuodesta 96 ja kilometrejä
170 000.

-jr

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

ioppii kirjoitti:
Tähän on kyllä sanottava että tarkoitus on pitää autoa
KAUAN. Nykyinen on ollut vuodesta 96 ja kilometrejä
170 000.

-jr
No jos katselet sellaista yli 30 000 muta alle 100 000, mikä puheistasi päätellen tuntuisi todennäköiseltä, ajettua autoa joudut vaihtamaan tai siis todennäköisemmin vaihdattamaan tulpat kahteen kertaan. Tuohon hihna asiaan kannattaa tosiaankin suhtautua riittävällä vakavuudella, missä vaihdettu, koska, onko huollot tehty valtuutetussa liikkeessä. Periaatteessahan hihnaan pätee varaosatakuu, mutta jos se sattuu pettämään, varsinkin kun omistaja on vaihtunut, on vastuunkantajan löytäminen aikas mutkikasta. Syy varaosatakuun pätemättömyydelle voi olla vaikka se että öljynvaihto on tehty valtuttamattomassa liikkeessä kuten omalle osalle sattui. Kuullostaa älyttömältä mutta omalla kohdalla nuo olivat Italkonin perusteet. Autona Alfa on bueno mutta maahantuojaa voisi kyllä vaihtaa. Huollon toiminnastakaan ei ainakaan Oulussa ole huomauttamista, hinnoittelu onkin kyllä sitten toinen juttu.

1.8 ja 2.0 TS on muuten siinä erilaisia että 1.8:sta puuttuu tasapainotusakseli ja sitä käyttävä hihna, joten jakopään huollon yhteydessä on yksi hihnä vähemmän vaihdettavana. Periaatteessa tuo hihnan puuttuminen myös osaltaan lisää luotettavuutta, mutta tasapainoakselilla on kyllä luotettavuutta lisääväkin vaikutus koska se osaltaan vähentää mekaanisia rasituksia moottorissa värinän vähenemisen kautta. Olen myös kuullut että jotkut ovat poistaneet tuon tasapainoakselin hihnan kaksilitraisesta varsiosta, mikä ehkä lisää kierrosherkkyyttä jä vähentää hieman moottorin sisäisiä häviöitä.

Onkos muuten kenelläkään tietoa siitä miten 1.8:n ja 2.0:n TS:n sylinteritilavuuksien ero on saatu aikaiseksi, onko niissä eri pituinen isku, vai onko kyseessä vain sylinteriputken halkaisijan muuttaminen.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

1.8 TS: halkaisija x iskunpituus = 82 x 82.7 mm
2.0 TS: halkaisija x iskunpituus = 83 x 91 mm

Eli 1.8 kuulostaa paljon paremmalta... lähes neliö. Siitä syystä esim. Autodeltan Super 2000 Alfa Romeo GTA:t (ETCC, STCC) pohjautuvat tuohon moottoriin. Toisaalta myös säännöillä on osansa tuossa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

oamkbonor
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Kesä 2003, 09:39

Re: 156 2.0 TS jakohihna

Viesti Kirjoittaja oamkbonor »

Voisiko joku kertoa mitä em. hihnavaihdot 156 2.0:an kustantaa?

Sportivo156
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2003, 14:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 156 2.0 TS jakohihna

Viesti Kirjoittaja Sportivo156 »

oamkbonor kirjoitti:Voisiko joku kertoa mitä em. hihnavaihdot 156 2.0:an kustantaa?
Itsellä tulee kohta 120 tkm täyteen ja kysäisin viimeksi deltassa asioidessani hihnan vaihtoa ja meinasin kylllä tipahtaa.. 120 tkm huolto n. 380 e ja hihnan vaihto tuohon päälle 670 e!!! Ensi viikolla aion kysyä muukkoselta ja forssasta noita hintoja ja jos yli 150 e eroa, jää delta kyllä nuolemaan näppejään.

Olisi kyllä mukava kuulla mitä missäkin on vaihdot maksaneet!
156 2.0 TS -99 (ex), 156 1.6 TS -99 (ex), nyt olosuhteiden pakosta Volvo ja Audi.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Aikaisemmin sai 50 % alennuksen osista jos vaihtoi hihnan 60 tkm välein ja 75 % jos vaihtoi 80 tkm välein. Kyseessä oli/on maahantuojan vastaantuleminen, koska alunperin hihnavaihtoväli oli 120 tkm. Kannattaa kysyä, eivät välttämättä tarjoa automaattisesti ?

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Itselläni 120 tkm huolto edessä tällä viikolla. Deltasta ei huoltoaikaa olisi vielä kolmeen viikkoon saanut ja kilometrit on jo täynnä. Hinta myöskin oli tuon edellä mainitun mukainen. Katsotaan nyt sitten huollon jälkeen kehunko vai parjaanko tuota vaihtoehtopaikkaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR: Mitä, etkö vaihda itse? :shock:

Sportivo156
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2003, 14:14
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Sportivo156 »

Kysäisin tänään 120 tkm huollon+jakohihnan vaihdon hintaa forssalaisesta merkkihuollosta ja ei voi muuta kuin ihmetellä deltan hintoja. Huollon hinta 233 e (delta 380) ja hihnan vaihto 420 e (delta 670)!!

Arvatkaa missä aion vaihdattaa? :mrgreen:
156 2.0 TS -99 (ex), 156 1.6 TS -99 (ex), nyt olosuhteiden pakosta Volvo ja Audi.

Vastaa Viestiin