Hämminkiä nopeusmittarissa...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Hämminkiä nopeusmittarissa...

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nythän ei siis ole kyseessä perinteinen mittarin valehtelu, vaan:
kun hidastaa esim. liikennevaloihin ja painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset menee tyhjäkäynnille, putoaa nopeusviisari ihan nollille noustakseen taas normaalisti kiihdytyksen mukana.
Nyttemmin huomasin, että vaikka olisi vauhtia kuuskymppiä ja laittaa kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten mennä tyhjäkäynnille, niin nopeusmittarin neula tipahtaa nollaan kunnes taas päästää vedon päälle.

Eli tyhjäkäynnillä ja veto pois->viisari näyttää välillä nollaa, kierrosten kanssa, 1500 riittää, ja veto päällä->näyttää täysin oikein.

Kenellekään käynyt vastaavaa, vika ei liene mittarissa vaan vaihteiston päässä :roll: tai jossain muualla, mikä anturi vetelee viimeisiään? Jos ei anturi, niin mikä sitten?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Maa on niin kaunis.. Eli kuulostaa maadoitusvialta, jos kerran vaeltelee rundarin moottorin mukaan. En vanno, mutta näin veikkaisin.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla on mittarissa oikea vika eikä mitää tollasta turhaa lässyä. koitin juuri uudestaan tietaulumittariin että kun ajan tasan 70km/h niin todellinen nopeus on tasan 80km/h :-D ja tämä siis sen jälkeen kun vaihdoin talvirenkaat. tulee kallis talvi :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ettei oikea vika olisi kuuluisa trimmeri?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Boxer33 kirjoitti:Maa on niin kaunis.. Eli kuulostaa maadoitusvialta, jos kerran vaeltelee rundarin moottorin mukaan.
Samaa veikkaisin. Kantsii varmaan ensi hätään tarkistaa mittariston liittimien kunto ja kireys.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

ja mulla ei pyöri nopeusmittari ollenkaa... pitäis kai korjata mutta ei tiedä mistä aloittais.. :roll:
Hyvin sä vedät..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

A2K kirjoitti:ei tiedä mistä aloittais..
Eka olisi varmaan nopeusmittarin anturi. Joku elektroniikka guru osaa varmaan sanoo miten sen kunnon pystyy mittaan :wink:

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Vastaavasti katselin taas tänään 33:n kierroslukumittaria ja yritin arvailla, näyttääkö se 40 vai 30 prosenttia todellisista kierroksista. Siis ei juurikaan nouse yli 20.000 koskaan :? Ei vaan huvita purkaa mitään elektroniikkaa, en tajua sähkön päälle paljon muuta kuin että ei sormia seinään, heh.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

1300ti kirjoitti:en tajua sähkön päälle paljon muuta kuin että ei sormia seinään, heh.
Itse olen käynyt sähköopin ensimmäisen kurssin: Sähkö on sinistä ja sattuu.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

A2K kirjoitti:ja mulla ei pyöri nopeusmittari ollenkaa... pitäis kai korjata mutta ei tiedä mistä aloittais..
Pepperonilla taisi 33:ssa mittari kärähtää. Heittää nopeuden pariin sataan liikennevaloissa ja sitten tulee savua. Tässä jotain.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kärähti juu kun se moottori jumitti. Toisen kerran pimeni ilman silmin havaittavaa savua, silloin oli vastus palanut piirilevyltä (ja itse asiassa myös irronnut juotoksistaan kun oli tinat haihtuneet taivaan tuuliin). Uusi resistori tilalle ja on sitten taas toiminut viimeiset 40 tkm. Välillä tosin saa vähän silitellä luuvitosella mittariston kylkeä että nopeusnäyttimen saa hereille :roll:

Muita vikakohteita ovat jo mainittu anturi (löytyypi jostain vaihteiston kyljestä, tai pikemminkin päältä), ja sitten konehuoneen puolella jossain akun tienoilla on joku liitos joka kuulemma irtoaa suht helposti.

Ja kun tuli nuo vaikeat kohteet asianmukaisesti listattua ensin, niin onhan siellä mittariston sisälläkin yksi liitin joka voi olla irti. Sellainen pieni muovitökkeli jossa muistaakseni kolme karvaa kiinni, ei jaksa muistaa tarkemmin :)

Edit: tuollahan nuo tarinat näköjään oli kaikki jo kerrottu, mutta tulipahan kerrattua.

Vastaa Viestiin