33 ie -91 nop.mittari meni pimeäksi, neuvoja!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

33 ie -91 nop.mittari meni pimeäksi, neuvoja!

Viesti Kirjoittaja jariay »

:( Mamman kauppakassista meni mykäksi nopeusnäyttö, otin mittarin irti, putsasin liitokset yms. Putsasin akun vieressä olevat liitokset konehuoneen puolelta. Ei vaan toimi. Minkä väriset johdot on nopeusmittarille menevä/menevät?? missä se mittaava anturi sijaitsee, olisiko siellä vielä joku liitoskin.
Jari

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Mittarin hajoaminen on 33:sen tyyppivika. Noin 200000 tkm:ssä yleensä mittarin sähkömoottorin hiilet kuluvat loppuun. Vikaa voi yrittää korjata purkamalla moottorin(ei vaikea homma jos on joskus kurkannut jonkinlaisen sähkömoottorin sisään) ja putsaamalla kollektorin ja hiilet esim. electric cleanerilla, tms. Tämä ei luonnollisestikaan ole kovin pitkäikäinen korjausmetodi.... Moottorin toiminnan/toimimattomuuden voi myös kokeilla helposti: teippaa/juota johdonpätkät 1,5v sormiparistoon ja yhdistä paristo mittarin moottoriin. Mittarin pitäisi näyttää noin viittäkymppiä jos moottori on kunnossa. Jos moottori tuntuisi olevam kunnossa, vika on luultavasti anturissa. Anturi sijaitsee vaihdelaatikon päällä, suurinpiirtein takimmaisen tulipellin kohdalla pituussuunnassa ja irtoaa helposti kääntämällä(voimaa tosin voi joutua käyttämään). Uusi anturi maksaa Azzurrossa n. 70e(viimeksi kun tiedustelin), joutuvat tilaamaan maahantuojalta. Itsellä sama juttu, olen ajanut yhden talven verran kiekkamittarin avulla. Vitosella 60 vastaa 2000r/min, 80 n. 2600 r/min, 100 n. 3100 r/min, 120 4000 r/min. Onneksi kolmekolmosessa on sen verran vääntöä että viitosella viitsii körötellä..... :-D

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuota sähkömoottoria minäkin epäilisin. Omani on kertaalleen putsattu mittarilukemalla n. 125 tkm. Varoituksen sanana, että tuon episodin yhteydessä mittarista tuli myös savut ulos. Tätä lopullista hajoamista edelsi hetkittäinen pimeneminen ja sitä seurannut neulan holtiton pomppiminen. Ei kovin kiva kokemus metsän keskellä kaatosateessa ruveta purkamaan mittaristoa ja irrottamaan johtoja :shock: Sille mittarille kun ei tietenkään ole minkään sortin sulaketta olemassa. Onneksi oli sentään kesäkeli...

Toisen kerran mittari pimeni kohdassa 154 tkm. Tuolloin ei tullut savuja, pimeni vain. Ajelin 8 kk/15 tkm kierroslukumittarin ja tankkauspäiväkirjan voimin, kunnes otin mittariston auki ja totesin syyksi tällä kertaa palaneen vastuksen. Siinä piirilevyllä on siis yksi (fyysisesti) isokokoinen vastus, joka on todennäköisesti mustunut (niin oli minullakin myös ekalla kerralla). Se voi olla ehjä tai sitten ei, selviää mittaamalla. Perimätieto kertoo, että tuon mööpelin vastusarvo olisi 6.8 ohm, ja ulkonäön puolesta näyttäisi olevan tehonkestoltaan jotakin 1-2 W. Kun ei sattunut olemaan juuri tuollaista käsillä niin heitin kehiin 10 ohmin vastuksen jossa tehonkestoa 5W ja kävin ottamassa tyypit. Mittari näytti edelleen oikeita lukemia, joten en tiedä mikä tuon vastuksen funktio on. Tällä hetkellä mittari toimii kohtuullisen hyvin, mutta joskus (kylmällä ?) pitää vähän koputella siihen kanteen että se herää henkiin. Alkavaa jumittumista ilmeisesti taas, kilometrejä nyt 164 tkm.

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

matkamittari myös

Viesti Kirjoittaja jariay »

onko niin, että jos tuo nopeusnäytön moottori on rikki, ei myöskään matkamittaus toimi, vai kannattaako etsiä vikaa johdoista/anturista?
Jari

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Re: matkamittari myös

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

jariay kirjoitti:onko niin, että jos tuo nopeusnäytön moottori on rikki, ei myöskään matkamittaus toimi
Kyllä, sama moottori pyörittää myös matkamittarin rattaita.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Vitosella 60 vastaa 2000r/min, 80 n. 2600 r/min, 100 n. 3100 r/min, 120 4000 r/min. Onneksi kolmekolmosessa on sen verran vääntöä että viitosella viitsii körötellä..... :-D
Onpas muuten jännää, kun omassa 33:ssani, tosin 16 venttiilisessa satasen vauhdissa kierroksia on karvanverran alle 3000. Mittari on tällähetkellä pomppivaa mallia, mutta epäilen sen johtuvan anturin kiinityksestä.

Ootte varmaan lueskellu tota suomi24- saitin keskustelua 33:sen huipuista. Omastani en oo niitä irti ottanut, mutta huvikseni laskin vakio rengaskoolla ja välityksillä pitäs lähteä sellanen 227km/h! tehdas ilmottaa vaan 205. Ja ainakin 190 vauhdissa tuntui vielä olevan varaa, joten toi 225 voisi mun mielestä olla ihan mahollinen. Oon samasta aiheesta joskus lueskellu http://www.alfa-pages.co.uk/. Sielläkin hollannin pojat puhu muistaakseni 225:stä. No en tiiä. Pitää kokeilla omasta, kun saa taas anturin kunnolla paikoilleen. Ainii mittarivirhe viimekesänä satasen vauhdissa oli +8km/h
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

anturin testaus?

Viesti Kirjoittaja jariay »

testasin mittarin moottorin, patterilla toimi. voiko anturia testata?
miten saa irti (ei liikkunut)?
Jari

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Re: anturin testaus?

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

jariay kirjoitti:testasin mittarin moottorin, patterilla toimi. voiko anturia testata?
miten saa irti (ei liikkunut)?
Kytkin rempan yhteydessä irrotin anturin vaihdellaatikosta. Siinä on ilmeisesti jonkinmoinen lukitusmekanismi, jonka huomaa, kun sitä yrittää kääntää. Tämän jälkeen vaan voimaa. Itse otin meisselin ja pikkunapautus vasaralla, niin johan irtos. Anturin toiminnan voi varmaan testata seuraavalla tavalla. Todennäköisesti se on joko induktiivinen- tai hal-anturi. Siellä pitäs olla kolme piuhaa: 0v, +12v ja signaali. Kun kytkee anturiin jännitteen, niin nollan ja signaalin välistä mittamalla tulee anturia vaikuttamalla joko 0 tai +12v eli syöttöjännitteen verran. Tuleeko nolla vai +12v riippuu, onko anturi npn vai pnp. Tämä on siis vain arvailua oman anturitietämyksen pohjalta. Koskaan ei voi tietää mitä Italianpojat on keksiny. Oon ite ollu sen verran laiska, että en oo auton alle jaksanu ryömiä ennen ku pääsee kunnon montulle :)
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Sielläkin hollannin pojat puhu muistaakseni 225:stä. No en tiiä.
Vähän yli kaksmarkkaa ollu itellä mittarissa, nähny kuvan missä viis kyydissä 220 mittarissa ja kierrokset tapissa, joten uskon tuohon valmistajan reiluun kahteen sataan.

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Anturi

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Itse totesin anturin (todennäköisesti) vialliseksi kytkemällä yleismittarin anturin johtoihin, tietysti otin virran pienillä jatkojohdoilla akulta. Ajossa ei mittari näyttänyt kuin nollaa, vaikka olisi miten päin kytkenyt.... noista huipuista niin se huippunopeushan EI ole sama kuin teoreettinen huippunopeus(=välitysten mukaan laskettu nopeus suurimman tehon kierrosluvulla), vaan se riippuu tietysti huipputehon kierroksista ja siitä, onko vaihteisto välitetty siten että vastustavat voimat (ilmanvastus, vierintävastus) katkaisevat kiihtyvyyden ennenkuin kierrokset ovat "taynnä" vai siten että välitykset loppuvat "kesken" eli kone lyö rajoittajaan vaikka periaatteessa auto pidemmillä välityksillä vielä kiihtyisikin. 33:ssa tilanne on luultavasti ensinmainitun kaltainen, eli jossain vaiheessa kierrokset eivat vain enää nouse ja kiihtyvyys putoaa nollaan.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Periaattessa toi kaksvetonen 33 QV vois kulkeekin sen 225 varsinkin jos siinä ei ole kattia.

Tuo mun Permanetti tuskin kuitenkaan kulkee juurikaan yli 200 km/h. Ohjekirjassa on luvattu 201km/h. Ite en ole ihan huippuja päässyt koittamaan mutta sen 190 se ottaa kuitenkin mittariin ja vielä kiihtyisi jos suoraa riittäisi (tosin todella hitaasti). Sen voi ainakin sanoa että kun viskon öljyt oli huonot ja se puotti takavedon pois niin tuntui että tehoa olisi tullut reilusti lisää.

Mulla on kanssa tuo mittari virhe +8 km/h satasen vauhdissa, mikähän lie sitten tuolla huippu nopeuksien tuntumassa.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Mä oon kanssa kelannu 190 mittariin, auto on '90 33 1.7ie 8v. Siinä on tosin Pipercrossin kartiofilltteri ja takapönttö mallia "sport", että on siinä ainaki +5 heppaa... :lol: Vähän olis ollu vielä varaa, kiekat tosin oli jo siinä reilut 5500 että ei varmaan kauheesti.. Omasta mielestä toi vitonen vois olla pitempiki, moottoritieajossa ei oo kiva ku kiertää sen 4000 ja ääntä on varmaan vähän enemmän ku vakio pakoputkella... :? Ja vääntö varmaan silti riittäisi ihan hyvin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: anturin testaus?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Boxer33 kirjoitti:Todennäköisesti se on joko induktiivinen- tai hal-anturi. Siellä pitäs olla kolme piuhaa: 0v, +12v ja signaali.
Jos nyt vähän välimerkkiä rakastellaan niin Hall-anturissa on kolme piuhaa ja induktiivisessa kaksi. Esmes ABS-anturissa on kaksi karvaa, yhteen indusoituu fillarin pyöriessä mukava sinimuotoinen jännite ja toinen oli muistaakseni maissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Re: anturin testaus?

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Jos nyt vähän välimerkkiä rakastellaan niin Hall-anturissa on kolme piuhaa ja induktiivisessa kaksi. Esmes ABS-anturissa on kaksi karvaa, yhteen indusoituu fillarin pyöriessä mukava sinimuotoinen jännite ja toinen oli muistaakseni maissa.
Kyllähän välimerkkiä saa rakastella, jos siitä tykkää;). Anturikokemukseni perustuu ihan koulussa opittuun ja lähinnä teollisuuskäytössä oleviin antureihin.. Joten se niistä!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Wille kirjoitti:Mä oon kanssa kelannu 190 mittariin, auto on '90 33 1.7ie 8v. Siinä on tosin Pipercrossin kartiofilltteri ja takapönttö mallia "sport", että on siinä ainaki +5 heppaa... :lol: Vähän olis ollu vielä varaa, kiekat tosin oli jo siinä reilut 5500 että ei varmaan kauheesti.. Omasta mielestä toi vitonen vois olla pitempiki, moottoritieajossa ei oo kiva ku kiertää sen 4000 ja ääntä on varmaan vähän enemmän ku vakio pakoputkella... :? Ja vääntö varmaan silti riittäisi ihan hyvin.
Katsopa kun ne on varmasti ajatelleet siellä tehtaalla että se auto on hyvä sellaisena kun se rullasi ulos tehtaasta, eikä minkään läpivirtaustehoputkistosuodatinfiltterikartion kanssa varustettuna :mrgreen: yhden kaverin kanssa tuossa todettiin, että koneremontti on ehdottomasti halvin ja järkevin viritystapa, saa takaisin edes ne vuosien varrella varhaiseläkkeelle jääneet luupäät ja bonuksena mobilistit ei tule huoltoasemalla v***lemaan..... saattaa kone kestääkin vähän kauemmin :shock:

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Niin tietysti...mutta eiköhän ne Fordillaki oo ajatellu 1.8i 115hv koneen olevan hyvä niin, mutta GTi lehden testissä pelkällä filtterin vaihdolla tuli testipenkissä 10hv lisää... Alkuperäinen ilmanputsari, siis se kotelo, saattaa jonkun verran ahdistaa kun tarkotuksena on myös vaimentaa imuäänet jne. Tuskin tuo nyt koneelle niin vaarallista on, taitaa olla reilusti yleisin ja yksinkertaisin virityskeino tänä päivänä..? Ja hinta on n. 100-150e, taitaa jäädä hieman koneremonttia halvemmaksi... :wink:

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Wille kirjoitti:Niin tietysti...mutta eiköhän ne Fordillaki oo ajatellu 1.8i 115hv koneen olevan hyvä niin, mutta GTi lehden testissä pelkällä filtterin vaihdolla tuli testipenkissä 10hv lisää... Alkuperäinen ilmanputsari, siis se kotelo, saattaa jonkun verran ahdistaa kun tarkotuksena on myös vaimentaa imuäänet jne. Tuskin tuo nyt koneelle niin vaarallista on, taitaa olla reilusti yleisin ja yksinkertaisin virityskeino tänä päivänä..? Ja hinta on n. 100-150e, taitaa jäädä hieman koneremonttia halvemmaksi... :wink:
Njoo.... Se konehan oli vissiin rempattu "uuden veroiseksi"? Ja eikös siihen nokatkin vaihdettu... ei voi muistaa. Lähinnä tarkotin tuota meteliä, ei oikein voi odottaa että kun vaihtaa mökäputken niin että mokä kuuluisi vaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa eikä enää isoilla kierroksilla :mrgreen: Ja eihän se että joku viritys on yleinen niin eihän se tarkota että se olisi hyvä :roll: mutta ei vedetä tästä hernettä nenään kummassakaan päässä, eks je? "Mä oon Jussi Ahde ja mä vedän nyt hernettä nokkaan" :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Juu ei vedetä... :-D Pakoputki on muuten edellisen omistajan jäljiltä, itse en olisi tuota putkea varmaan edes vaihtanut, ainakaan lisämetelin toivossa. Mutta kieltämättä kiihdytettäessä laulaa aika kauniisti.

Vastaa Viestiin