Talven pakkaset

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Talven pakkaset

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Olen uusi alffisti ja näin kylmien ilmojen tullessa kiinnostaisi saada vinkkejä kuinka välttyä etu/taka -ovien aukaisukahvojen jäätymiseltä..

Pitäisikö pelkän lukkosulan auttaa? Pari kertaa on jo tullut todettua että varsinkin etuovien aukaisunupit jäätyvät todella helposti.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Lukkosula ei yksin riitä.
Reilusti lukkosulaa ja perään hyvälaatuista öljyä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä hyvä kokemus aseöljystä.Samoin tiivisteet kannattaa silokoida että ei tarvi ovia kiskoa auki.
Pesua ennen puhdistaa lukkoreijän hyvin ja peittää sen teipillä niin ei mene vettä lukkoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

lukot

Viesti Kirjoittaja KJS »

!56:sessa on vaan se ongelma ettei koko nappia viitsisi öljytä, koska samalla öljyää myös sormensa joka kerta kun autoon menee. Itselläni ei ole isompia ongelmia ollut, vaikka Alfani on viettänyt talvensa tähän talveen saakka ulkona. Tosin itselläni on hälytin joka ohjaa kaukosäätöisesti keskuslukkoa, etten joudu avainta käyttämään, mutta nappi on pelannut ihan kohtuullisesti kovillakin pakkasilla. Juuri vaihdoin termarin jospa rupeaisi tarkenemaan sisälläkin.
Alfaholismia vuodesta 2001

vilarts
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja vilarts »

Joo riittävästi öljyä vaan oviin paitsi 156 takaovia ei kannata ihan hirveesti repiä voi olla että kahva voi jäädä käteen.Itse kyllä talvella avaan takaove sisä kautta mielummin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Autoa lähinnä tallissa yöt seisottavana ongelmat toistaiseksi viimetalvinen bensatankin "läpän" mekanismin jäätyminen. Nyt on pelannut kun kesällä oli paksista verhoilut pois ja valuttelin vaijereiden sisään reilusti hyvälaatuista öljyä. Ja tiivisteet jumittaa välillä jos ei ole silikonia pesun jälkeen muistanut sivellä.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ihan vastaavia ongelmia täälläkin... Viime talvena suurimmat ongelmat oli bensaluukun avaamisen kanssa, sekä etuovien lukkojen jäätyminen. Lukkosulalla selvisin viime talven nätisti, mutta taisi samalla syövyttää jotain muutakin, kun painikkeen palautus ei enää lopputalvesta toiminut kunnolla. Jotain hyvää öljyä pitäisi löytää, täällä kun puhutaan "hyvästä öljystä" niin mitä se on käytännössä ollut?
Ammattina autokauppa

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

öljy

Viesti Kirjoittaja KJS »

Lukkoihin parasta on esim. aseöljy, joka ei ole kovin paksua eikä näinollen sotke paikkoja kovin pahasti. Bensaläpässä jäätyy se luukun auki ponnauttava jousi, eli luukun saa auki kun "lukitsee" jollakin aukaisukahvan yläasentoon tai pyytää repsikkaa pitämään sitä ylhäällä kun itse avaa luukun..
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Itse olen käyttänyt lukkopesissä crc-tyyppistä sprayattavaa siliconipitoista öljyä. Merkkiä ja tyyppiä en nyt tarkasti muista. Siis suoraan pillillä pesään. Jos käytät tätä takoven kahvoihin, niin varmistu, ettei aine vahingoita muovia. Itselläni oleva on nimenomaan muovia vahingoittamatonta öljyä.

Ovien tiivisteisiin olen levittänyt moottorin jäänestoa pensselillä ja sen jälkeen kuivannut kevyesti rätillä --> eikä ole jäätynyt. Tällainen käsittely siis jokaisen pesun jälkeen.

Edellämainitut menetelmät ovat halpoja, koska niitä aineita on muitakin käyttötarkoituksia varten jo olemassa - jos on.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itse olen käyttänyt CRC bike oilia. Erinomainen tunkeutuvuus ja hyvä korroosion suoja. Lithium rasvaa ei ainakaan kannata käyttää. Kokeilin sitä firman autossa ja huomasin että tunkeutuu huonosti, ja kerää itseensä kaikenlaista töhnää. soveltuu ehkä saranoihin. Sitäkin kyllä kehutaan hyväksi korroosion suojaksi. Lisäksi Lithium rasvaa ei saa sotkea muihin öljyihin.
Ayrton Senna da Silva forever

Mr. K
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Marras 2004, 13:12
Paikkakunta: Kolari

Re: Talven pakkaset

Viesti Kirjoittaja Mr. K »

Ei ole vielä ovet vikuroineet. Meillä on nytkin -32C pakkasta, eikä alfa ole temppuillut lainkaan. Voisikohan tuohon vaikuttaa lapin pääkaupunkiseutua kuivempi ilma. Eihän se pelkkä pakkanen paljon vahinkoa tee, vaan pakkanen yhdistettynä kosteuteen.
Alfa Romeo 156 2.0 Sportwagon -01 ja BMW 330d touring -02

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

Lukkosula?

Viesti Kirjoittaja jariay »

Itse en käytä lukkosulaa lainkaan. Pidemmällä aikavälillä se on vain haitaksi (syövyttää).
Aseöljy on parasta voiteluun, tietenkin eri asia jos on jo jäässä........ja
saatava sulaksi.

Itse olen käyttänyt aseöljyä, ja joskus kun on ollut aikaa, irrottanut lukkopesän, kasannut uudestaan 0-luokan synt.vaseliinin kanssa, niin 3-talvea menee ilman minkäänlaista huoltoa kesät talvet.

Toinen tärkeä asia on ovipahvin sisällä olevien liikkuvien osien ja nivelien
voitelu, johon ei lukonvoitelu tepsi.
Juuri viikonloppuna purin mamman Alfasta kuskin ovipahvin, kun lukko
aloitti temppuilun, eikä ovi meinannut pysyä kiinni ennenkuin lämpesi auto, jo toimii kun kaikki liikkuvat osat voiteli. Valitettavasti tämä jää monilta tekemättä, muttei ole vaikea kun vain lämpimässä verhouksen
purkaa rikkomatta.
Jari

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Aseöljyä ole laitellut lukkoihin minäkin ja useimmiten päässyt autoon sisään ilman suurempaa väkivaltaa.

Tänä aamuna taas tapahtui se toinen talven harmeista,eli kaasu hirtti kiinni,tosin tällä kertaa kierrokset olivat maltilliset 2500 ,kun viime talvena töihin tultiin aika vauhdilla kun kierrokset jämähti 5000:een.

Mikähän ihme siellä jäätyy,kun mielestäni viime talvena tutkin asiaa,eikä se ollut kaasuläppä eikä kaasuvaijeri????

Tuo jäätyminenhän tapahtuu silloin kun ensin on ollut suvikeli ja sitten yöllä pakastuu,niin noin 10 km:n tasaisen ajon jälkeen kaasu jää päälle.

Eipä tuota ruppanaa voi oikein talvella kellekkään kokemattomalla kuskille lainailla,.
Vaikka nyt saisikin ovet aukin niin bensa-asemalla ei saa polttoainetankin luukkua auki tai sitten menee koko bensa-aseman ohi kaasu pohjassa :wink:

Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Tutun uusi 500 sarja Bemari teki saman, mutta suvikelillä -- softa uusiksi. Tuo kuullostaa jo vähän hurjalta. Toivottavasti yksilö eikä tyyppivika.
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Kyllä noita tapauksia oli viime talvena useassa yksilössä.
En kyllä usko mihinkään softabugiin,vaan joku siellä jäätyy.

Pitäisiköhän laittaa pahvia eteen sinne "alamaskiin"

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Zenery kirjoitti:Kyllä noita tapauksia oli viime talvena useassa yksilössä.
En kyllä usko mihinkään softabugiin,vaan joku siellä jäätyy.

Pitäisiköhän laittaa pahvia eteen sinne "alamaskiin"
Kaasuläppä siellä jämähtää jumiin, kun kylmänkostea ilma jäähtyy voimakkaasti alipaineessa. Samanlaisia elkeitä oli jo muuten jo ensimmäisessä autossani (Datsun vm. 69) kostealla pakkaskelillä, jotkut asiat vaan ei muutu :wink: Putsaamalla huolellisesti läpän ympäristön ja voitelemalla CRC:llä läpän akselin tienoon sain ilmiön poistumaan TS:ssä.
156 JTS SW '04

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Taas se sitten kävi. Ekat kunnon pakkaset (n. -10 c) ja auto pari yötä pihalla seisseenä. Kuskin ovi avautui ekalla yrittämällä ihan normaalisti ja sulkeutuikin ok.
N. minuutin päästä tästä ovi avautui jälleen mutta ei suostunut menemään kiinni.
Lukko lämpimäksi ja taas meni kiinni. Tämän jälkeen ulkokahva on lyönyt tyhjää samoin kuin sisäpuolikin. Eli repsikan puolelta taas sisään kuten viime vuonnakin.
Lukko takuulla hyvin voideltu ja ja lukkosulallakin käsitelty.
DA:ssa vaihdettu koko v...n vipukoneisto vajaa vuosi sitten.
Legendaarisen helposti suoritettava yksiosaisen ovipahvin irroitusoperaziooni siis jälleen tiedossa. Voi yrpä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Lukko takuulla hyvin voideltu ja ja lukkosulallakin käsitelty.
DA:ssa vaihdettu koko v...n vipukoneisto vajaa vuosi sitten.
Legendaarisen helposti suoritettava yksiosaisen ovipahvin irroitusoperaziooni siis jälleen tiedossa. Voi yrpä.

Tuo on niin tuttua...*. useemman kerran tullut suoritettua ja olen vaihtanut koko mekanismin..vanha oli tosiaan kirjaimellisesti rikki, tänä talvena olen vielä säästynyt, viime vuonna laitoin muovipussista modifioidun kosteuseristeen lukkomekanismin ympärille oven sisään ja tein ovipahviin pienen reiän siihen kohtaan josta lämppäriltä tulevan ilma suuntaa sivulasille, nyt puhaltaa lämmintä myös oven sisään, se on ainakin tuntunut vähän auttavan... :wink:

voipi olla tosin toiveajattelua siihen asti kun taas seuraavan kerran jää nakeliin...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

glideslope kirjoitti:Taas se sitten kävi. Ekat kunnon pakkaset (n. -10 c) ja auto pari yötä pihalla seisseenä. Kuskin ovi avautui ekalla yrittämällä ihan normaalisti ja sulkeutuikin ok.
N. minuutin päästä tästä ovi avautui jälleen mutta ei suostunut menemään kiinni.
Lukko lämpimäksi ja taas meni kiinni. Tämän jälkeen ulkokahva on lyönyt tyhjää samoin kuin sisäpuolikin. Eli repsikan puolelta taas sisään kuten viime vuonnakin.
Lukko takuulla hyvin voideltu ja ja lukkosulallakin käsitelty.
DA:ssa vaihdettu koko v...n vipukoneisto vajaa vuosi sitten.
Legendaarisen helposti suoritettava yksiosaisen ovipahvin irroitusoperaziooni siis jälleen tiedossa. Voi yrpä.
Tuttua ja harmittavaa juttua. Itse opin lopulta tunnistamaan kuskin oven kahvasta varovasti nostaen sen milloin mekanismi on jäässä. Tällöin tuli jätettyä kahva rauhaan ja käytettyä jotain muuta ovea (ainakaan minulla eivät takaovet koskaan jäätyneet noin). Pienellä akrobaattitempulla kuskin ovi sisäpuolen kahvasta auki ja homma pelasi. On todellakin viimoisen päällä veemainen juttu kun ovi jumittuu kiinni. Ainakin facelift-mallien oven sisäverhoilun irrottaminen on tosi vaikeaa kun ovi on kiinni.

Sisätilanlämppäri saattaisi hieman auttaa asiassa.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Zenery kirjoitti: Tuo jäätyminenhän tapahtuu silloin kun ensin on ollut suvikeli ja sitten yöllä pakastuu,niin noin 10 km:n tasaisen ajon jälkeen kaasu jää päälle.
Eipä tuota ruppanaa voi oikein talvella kellekkään kokemattomalla kuskille lainailla
Sama ongelma vaivasi edellisessä autossa muutaman kerran. Kaasuläpän ja kotelon puhdistus auttoi + laitoin vielä kumimatosta alas etuilmaritilän ja kolmion päälle maskin, auto lämpeni nopeammin ja tuota jäätymistä ei enää tullut.
Toki se täytyi sitten +asteissa muistaa ottaa pois.

Ilmiö esiintyi minulla aivan samalla lailla, n 15 km n 100-110km/h ajoa moottoritiellä ja niin johan alkoi jumittamaan. Ikävää varsinkin motarilta
kaupunkiin tullessa
liikennevaloissa. Siihen kyllä auttoi kun pysäytti auton ja antoi seistä vähän aikaa 5-10min, lämmenneen moottorin lämpö paikallaan ollessa riitti pehmentämään
jään muttei ajoviimassa.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Joo, sisätilanlämmitin oli kyllä päällä pari tuntia ennen tapahtunutta. Auto tosin oli seissyt pakkasessa pari vuorokautta eli oli umpijäässä. Kahvasta kyllä pystyy kohtalaisesti haistelemaan, milloin saattaapi olla jäässä, tilanne tuli vain aika yllättäen kun kahva toimi ensin pari kertaa moitteitta niin sisältä kuin ulkoakin, -tosin jäykähkösti.
Täytyypi katsella tuota jiiässän vinkkiä porata aukko ovipahviin...voisi jopa vörkkiä.

Vastaa Viestiin