Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Lueskelin tuossa netti kauhutarinan, että jos on joidenkin putkien tekemä chiptuning, niin siinä tulee semmoinen lieve-ilmiö, että vikakoodit lakkaa kuulemma tulemasta. mm Celtic Tuning oli syytettynä että näin käy.

Onko totta tuommoinen, ja onko mitään keinoa tutkia "kotioloissa" onko chipattu Motronic vai originaali? Onnistuin jo löytämään http://www.multiecuscan.net softan ja tilasin Saksasta kunnollisen kaapelin siihen - Kiinan ELM327 failasi testin...

Mulla auto oli 159 3.2JTS Q4, mutta arvelen että jos joku tietää tästä niin pätee varmaan moniin muihinkin malleihin?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mulla on Giuliassa Celtic tuningin ohjelma ja vikakoodeja kertyy samaan tapaan kuin ennenkin. Eli paljon. :roll:

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja JanV »

HessuS kirjoitti:
02 Heinä 2022, 02:41
Lueskelin tuossa netti kauhutarinan, että jos on joidenkin putkien tekemä chiptuning, niin siinä tulee semmoinen lieve-ilmiö, että vikakoodit lakkaa kuulemma tulemasta. mm Celtic Tuning oli syytettynä että näin käy.

Onko totta tuommoinen, ja onko mitään keinoa tutkia "kotioloissa" onko chipattu Motronic vai originaali? Onnistuin jo löytämään http://www.multiecuscan.net softan ja tilasin Saksasta kunnollisen kaapelin siihen - Kiinan ELM327 failasi testin...

Mulla auto oli 159 3.2JTS Q4, mutta arvelen että jos joku tietää tästä niin pätee varmaan moniin muihinkin malleihin?
Kyseessä on yleinen propaganda moottorinohjausta tekevien yritysten välillä. Harvoin sillä mitään todellisuuspohjaa on joten sitä ei kannata noteerata.
Et näe sitä mitenkään koska kyseessä ei ole mikään vanhan liiton juotettu lastu tms jota vielä 90 luvun autoihin jouduttiin käyttämään.
Sen näkee ainoastaan tekemällä luvun nykyiselle eculle ja tutkimalla mitä siellä on. Jos kaikki toimii niin maksaako vaivaa, tuskin.

Jos haluat kotioloissa jotain tutkia niin joo. Pystyt katsomaan multiecuscanilla ecun puolelta mm write counterin sekä viimeisen kirjoituspäivän. Mutta et sitä mitä sinne on kirjoitettu ja kuka. Voihan se olla vaikka maahantuoja joka on kirjoittanut sinne uuden päivityksen.
Tosin alfan tapauksessa on ollut huomioitavaa että maahantuoja ei juuri päivityksiä kirjoittele mihinkään yksiköihin. Jossain bermarissa toi write count voi olla hyvinkin iso pelkästään laakkosen räpellyksistä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

HessuS kirjoitti:
02 Heinä 2022, 02:41
Lueskelin tuossa netti kauhutarinan, että jos on joidenkin putkien tekemä chiptuning, niin siinä tulee semmoinen lieve-ilmiö, että vikakoodit lakkaa kuulemma tulemasta. mm Celtic Tuning oli syytettynä että näin käy.

Onko totta tuommoinen, ja onko mitään keinoa tutkia "kotioloissa" onko chipattu Motronic vai originaali? Onnistuin jo löytämään http://www.multiecuscan.net softan ja tilasin Saksasta kunnollisen kaapelin siihen - Kiinan ELM327 failasi testin...

Mulla auto oli 159 3.2JTS Q4, mutta arvelen että jos joku tietää tästä niin pätee varmaan moniin muihinkin malleihin?
Onko alkanut hirvittämään, kun ei helikopteri syty :lol: Isolohko ei niin kauheasti vikakoodeja pukkaile. Vai onko joku ongelma? Omassa on moottorinohjauksen ohjelmointilaskuri nolla, mutta koriboxin tai jonkun (ei muista) päiväys on vuoden tuoreempi mitä auto on.
"puhun niin totta kuin osaan"

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja arv »

JanV kirjoitti:
02 Heinä 2022, 08:43
HessuS kirjoitti:
02 Heinä 2022, 02:41
semmoinen lieve-ilmiö, että vikakoodit lakkaa kuulemma tulemasta.
Kyseessä on yleinen propaganda moottorinohjausta tekevien yritysten välillä. Harvoin sillä mitään todellisuuspohjaa on joten sitä ei kannata noteerata
On tässä totta toinen puoli, kaverin autoa (159 2.4) kokeiltiin ilmamassamittarin johto irrotettuna, eikä siitä helikopterivalo palanut. Tuossa yksilössä oli aikaisemman omistajan asennuttama, kuulopuheiden mukaan erään maineikkaan suomalaisen firman softa. Huono se oli, koska ahtopaineen noustessa maksimiin, veto katkesi kunnes palasi taas ahtopaineen laskettua jne. Varmaan ei oo jaksettu perehtyä marginaalimerkkiin tai hankittu vaan ostosofta jostain sen kummemmin kokeilematta?
Vikakoodeja ei tullut koskaan mistään.

Voithan kokeilla irrotella antureiden johtoja ja kokeilla, tuleeko vikavaloa/-koodia.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, map anturin johto on on mukavin irrottaa ja haittaa vähiten. Sivumennen sanottuna kysäisin piruuttas kauan ohjelmointeja tehneeltä, että olisiko järkeä/hyötyä ja vastaus oli selvä ei.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja jos huolettaa, vakiosoftan saanee suht edullisesti järkevässä paikassa. Esim. omaan 2.4JTDm:ään laitettiin uusin vakiosofta muiden ongelmien takia ja taisi se satasen maksaa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vikakoodien "hävittäminen" ECUsta

Tätä on oikeasti tapahtunut ja tunnetusti kohdattu mm. diesel-159:ssä. Yleisimmät halutut poistot on dieselissä dpf:ään, egr:ään ja scr:ään ja bensakoneessa kakkoslambdaan kohdistuvia poistoja, mutta joskus samalla on hävinnyt muitakin koodeja.

Toinen vakava asia, mitä tiedetään tapahtuneen, on ns. turvarajojen/-toimintojen muuttaminen ja poistaminen. Mm. nakutustunnistusta on aikoinaan joidenkin pajojen toimesta Saabeista hävitetty jotta on saatu ahtoja nostettua, samalla on valitettavasti saatu moottoreita kilkattua.

Näissä on huomioitava, että molemmat on paitsi tekijä-, myös ECU- ja autokohtaisia, mahdollisesti jopa tilaajakohtaisia. Tiettyjä VAG-dieseleistä virittäessä on monesti tapana poistaa MAF:n vikakoodit käytöstä ja ajaa autolla MAF irti, pelkästään MAP+IAT+TPS -lukemien varassa.

Yhtään pajaa en kumpaankaan nimeä, vaikka pari nimeä tiedän, koska pelkästään pajan nimellä ei tosiaan voi yleistää mitään. Sitäpaitsi JanV on oikeassa propagandan suhteen - tätä riittää ja roimasti. Monet softaajat haukkuvat toisten softat lyttyyn ja kertovat mitä ne toiset tekee väärin ja vain hän/he tekee oikein. Osittain kyse on näkemys-/toteutustapaerosta, osittain kuulopuheista, osittain kokemuksesta yhden-muutaman auton osalta ja osittain ehkä jopa silkasta valehtelusta. Pääpointtina kuitenkin, että kuulopuheisiin kannattaa suhtautua varauksella.

Vakiouden selvittäminen

Jos auton vakioutta halutaan selvittää, niin write countereiden lisäksi voi vertailla täyskaasulla mm. ilmamassapyyntejä ja -toteutumia vakioksi tunnetun auton kanssa. Turbovehkeissä tietty ahtopyyntejä ja -toteutumia ja dieselissä usein paljastaa EGR:n käyttö (esim. 159 dieselissä jatkuva n. 4% EGR tarkoittaa softattua autoa) tai DPF:n polttovälit (harva menee yli tonnia jos se pönttö on paikoillaan ja käytössä...).

Vakiointi

Tähän onneksi moottorinohjauksen softan osalta riittää moottorinohjauksen päivittäminen merkkiliikkeessä, joka ei tosiaan ihan hurjan kallis paukku yleensä ole. Etenkin dieselissä saattaa sitten tulla lisäkustannuksia, kun huomataan että se DPF on tyhjennetty ja pitää hankkia toimiva pönttö tilalle tai SCR -systeemi on seissyt elämänsä ohi (no, tämä ei 159:iä vaivaa). Lisäksi JOS niitä vikakoodeja on hävitetty olemasta virisoftassa, niin vakioinnin jälkeen autosta saattaa löytyä vikoja, joiden korjaaminen toki tyypillisesti vähän maksaa.

Isojötsin softaaminen

Jos tätä lähtee viripajoilta kyselemään, niin todennäköinen vastaus on suoraan "ei kannata" sen tarkemmin perehtymättä, koska tyypillisesti top-of-the-line -vapareista ei ihan kauheasti lisätehoa irtoa ilman rautamuutoksia, mikä pitää paikkansa myös isojötsin tapauksessa. Softaamisessa saattaa kuitenkin piillä järjen siemen jo siinä, että todennäköisesti isojötsin kulutuksesta olisi leikattavissa litra tai jopa parikin pois, mutta tämä edellyttäisi vähän muutakin kuin karttojen skaalaamista ylöspäin ja pyyntien nostoa ja harvalla riittää kiinnostus tuhlata rahanarvoista työaikaa tai maksaa siitä työajasta rahalla.

Todennäköisesti isojötsi on siis softaltaan vakio. Raudaltaankin, ellei sitten ole tehty sitä ainoaa helppoa modia eli porattu takakannen huohotuksen kuristimia pois/isommaksi, joka ei minusta ole ihan järkevä veto sekään. Ei nämä tosiaan ihan helposti tuppaa vikavaloa sytyttämään vakionakaan.

Sellainen varoituksen sana, että kun pääset lukemaan MES:sillä autostasi lukemat ja viat, niin jos löytyy vikakoodi öljynpaineanturista, niin vaihda se anturi. Viallinen anturi ei sytytä vikavaloja, mutta ei myöskään varoita alhaisesta öljynpaineesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Kiitos kommenteista, auttaa paljon arpomaan tuota. Autossa esintyy pientä nykimistä matalilla kierroksilla, mutta ECUun ei näytä tulevan mitään vikakoodeja. Pitänee laittaa perus tulpat/puolat/MAF fiksiä sinne asteittain vissiinkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitäs oireita se venyvä ketju antaa aluksi tässä?

Alkaako nypytyksellä, sitten hienoista rallatusta ja/tai ajoituksen vikakoodia? Monessa muussa merkissä ainakin vika alkaa nimenomaa tehohävikillä tai nypytyksellä.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja karila »

Aquatica kirjoitti:
04 Heinä 2022, 17:29
Mitäs oireita se venyvä ketju antaa aluksi tässä?

Alkaako nypytyksellä, sitten hienoista rallatusta ja/tai ajoituksen vikakoodia? Monessa muussa merkissä ainakin vika alkaa nimenomaa tehohävikillä tai nypytyksellä.
Aluksi saattaa laittaa vaan vikavalon, joka sekin saattaa toisinaan hävitä aluksi. Sitten on näämuut, rallatukset käynnistyshäiriöt ym ym...
- Kari

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

HessuS kirjoitti:
04 Heinä 2022, 16:18
Kiitos kommenteista, auttaa paljon arpomaan tuota. Autossa esintyy pientä nykimistä matalilla kierroksilla, mutta ECUun ei näytä tulevan mitään vikakoodeja. Pitänee laittaa perus tulpat/puolat/MAF fiksiä sinne asteittain vissiinkin.
Katoppas piruuttas imuputken öljyisyys, että onko kovasti etukannen huohotinputkesta menny öljyä sinne ja siitä tietysti läpälle ja etiäpäin. Tarkista muutenkin, että imuputkisto on asennoissaan vimosen päälle eikä vuotoja
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

OK, hyvä chekkilista, pitää käydä tiiviys läpi kun ottaa ton imusarjan pois tieltä. Onnistuin kokeilemaan check engine valonkin kun piti koittaa etupuolen puolilla että tuliko oikeat... johto irti niin hyvin tuli vikakoodia.

Tässä tuskin on kyse ketjusta, papereiden mukaan se on vaihdettu alle 11000km sitten. Puolista sen sijana ei ole halaistua sanaa - 9-5 Saabissa oli joskus vähän vastaavaa ja se korjautui uusilla puolilla.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

^milläs kilometrilukemalla tuo kettinki on vaihdettu, ihan mielenkiinnosta kyselen.
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

^160 000 sanotaan papereissa, ei tarkkaa. Siinä on kuitenkin iso lista vaihdetuista osista eli uskon autenttisuuteen.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en epäillytkään virhettä, vaan että miten kauan on ketjulla päästy. Että pitääkö omaan jo alkaa tilailemaan osasia valmiiksi :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Sain puolat ja tulpat vaihdettua, ja sieltä löytyikin oikea kinder-yllätys: Takarivin keskimmäisestä tulpasta oli keraaminen osa halki! En ole tommoista nähnyt 30-vuotisen autonrassaushistoriani aikana kertaakaan... Liekö tulppa joku maanantaikappale, tai puola jotenkin rikki?

Uusilla kamoilla nykiminen on poissa melkein kokonaan, epäilen loppu johtunee karstasta ton sylinterin palotilassa, siellä on hyvin voinut olla aika huono kipinä. Öljyä oli kanssa tullut aika paljon huohotinputken kautta. Pitänee vissiin hakea jotain polttoaineeseen menevää kemikaalia.

Mielenkiintoisesti tuli aluksi vikakoodia vääristä signaalintasoista ton sylinterin puolalla, mutta rupesi heti toimimaan kun nollasi ecun. Se oli siis jotenkin oppinut kompensoimaan ton hajoneen?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olikos siellä ne oikeat possin tulpat, vai jotkut muut? Oliko sitä öljyä takakannen pikkuputkessa vai etukannen letkusss?
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Kaikki oli alkuperäistä boschia. Öljyä oli tullut siitä etukannen letkusta.

Mutta ei mennyt boschia tilalle, maailmalla on niin paljon haukkuja noista tulpista, vaikka kuinka orggikset olisivatkin. Tilalle meni Denso ITV20TT, katsotaan kuinka toimii. Puolat on nyt ridexia, niitä olen laittanut moneen ennen ilman mitään ongelmia.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ite kun tulpat vaihdoin, niin karsastin kans possia. Ngk ei tee tulppaa tähän ja muistaakseni denson iridium on lähinnä alkuperäistä. Laitoin sitten kuitenkin possin hr7mpp302x tulpat, koska oe ovat. Kyseiset possit tehdään vissiin vain saksassa, eikä kiinassa tai venäjällä. Jos etuletku kovasti pukkaa öljyä, niin sitten voi olla takapuolen systeemissä häikkää. Mulla on nyt seuranta päällä omassa. Laitoin uudet o-renkaat imusarjan liitokseen ja uitin letkun avulla hieman valve cleaneria kopan läpivientiin. Tuo läpivienti voi tukkeutua ja ilmeisesti jotkut ovat jopa poranneet isomman reiän siihen. Tuohon poraamiseen en kyllä lähtisi, koska sitten voipi alkaa imeskelemään öljyä sieltä.
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Minkäslaista issueta siellä takapuolella voisi tuolloin olla - eli jos avaisin sen takapuolen venttiilikopan niin mitä pitää katsoa?

Tässä hetken ajettua sitä huonoa käyntiä kyllä on vieläkin alueella 1000-3000 rpm. Isoilla kierroksilla käy hyvin. Tilasin 5-sakaraisia torx päitä satsin että saa putsattua isopropanolilla MAF sensorin kokeeksi kanssa, ei viitsisi heti uutta yrittää kun ei ole mitään takeita että edes tähän vaikuttaisi.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

En ole ite avannut koppaa (vielä), eli varmaksi en osaa sanoa. Mää luulen, että taidankin kurkata etukoppaan ensin, kuhan saan tiivisteet. On kyllä foorumilaisia, joilla on ollu motti leviänä, että jospa osaisivat kertoa, jos siellä jotain vaikkapa putsattavaa olisi. Tiivisteiden muuttumisesta on myös ollut puhetta, mutta mutta ovatko oikeasti?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiivisteiden muuttumiseen en sano juuta enkä jaata, mutta huohottimesta sen verran, että se takakannen huohotinreikä on ihan tarkoituksella tiukka, enkä lähtisi sitä poraamaan isommaksi, vaikka jotkut vinkit intternetissä niin kehottaakin tekemään. Putsaaminen on ihan hyvä idea.

Huonon käynnin osalta tulisi äkkiseltään mieleen logittaa ainakin nokkakulmat sekä ilmamassat pyynteineen, ehkä myös seosadaptaatiot. Jos haluat kokeilla toisella MAFfilla, niin voin lainata omastani täällä Janakkalassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
12 Heinä 2022, 21:18
Huonon käynnin osalta tulisi äkkiseltään mieleen logittaa ainakin nokkakulmat sekä ilmamassat pyynteineen, ehkä myös seosadaptaatiot. Jos haluat kokeilla toisella MAFfilla, niin voin lainata omastani täällä Janakkalassa.
Sattui sillai onnellisesti, että tämä onnistui. Ensin vertailuksi logia sellasenaan autosta, ilmamassat ihan puutaheinää ja MAF:lta vikakoodi. Laitettiin paikalleen tuo meikäläisen MAF ja koeajolle - ihan eri käytös autolla ja ihan erilaisia ilmamassoja taulussa.

Mainitaan tähän, että ehjällä MAF:lla tyhjiksellä ilmamassa heiluu jossain 20-30kg/h nurkilla, isoin lukema mitä täyskaasulla pukkasi oli 446,8kg/h. Jätetään nämä tähän talteen niin on foorumilla näkyvillä yksi referenssi aiheesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

^oliko tuo 446,8kg/h ilman rasitusta? Vähän pieneltä vaikuttaa. 2.0 jts imi tien päällä parhaimmillaan 465kg/h.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On sekin kaasu pohjassa, mutta ei huipputehon kierroksilla. Näillä mutkasilla baanoilla ei isojötsin pedaalia kovin kauaa lattiasta läpi survo.

Mutta tulipa nyt mieleen, että voisi ottaa vielä uuden login sitten kun Hessu saa ihan uuden MAF:n, niin saa vielä siitäkin referenssin. Periaatteessa veto kakkosella motarin rampille oisi oiva idea, saisi läpi kierrosskaalan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu. Kakkosella lappu lattiaan ja niin paljo kuin menee. Kolmonen olis vielä paree, mutta mutta... Ykkösellä ei kannata ylämäkeenkään, rajotinkin hosuu liian aikasin.
"puhun niin totta kuin osaan"

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Juu, otetaan logia referenssiksi.

Mutta ei tämä vielä tässä ole, siinä on yhä semmoista pientä nopeaa nylkytystä, kuin yksi pytty ei olisi ihan 100%. Pitänee mitata puristukset ja katsoa päästöt. Maseratissa oli kanssa jotain tämmöistä ja siinä oli yksi pakoventtiili palanut. Siinä HC lukemat nousi koviksi, vuosi sen verran.

Mahtaiskohan olla semmoista endoskooppia millä vois kurkata pyttyyn tulpanreiästä...

HessuS
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Hei, mietin voisko tätä threadia muuttaa vaikka "isojötsin rassausthreadiksi" tms? Ehkä modi voisi vaihtaa nimeä?

Mä sain juuri asiallisen endoskoopin, eli homma etenee.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ketjun aloittajana voit muokata ekan viestin otsikkoa, se toimii koko ketjun otsikkona.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Miten voi varmistaa onko ECU "chipattu"? [159/Brera alkaen]

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rassausketjun voisi perustaa myös projektiosastolle?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin