Stelvio diesel turbo vaurio
Valvoja: Moderators
Stelvio diesel turbo vaurio
Moi,
Omistan Stelvio Q4 210hp diesel:n jolla olen nyt ajanut 100tkm. Autoon on vaihdettu nyt kaksi turboa. Molemmat turbon ovat alkaneet viheltämään ja imusiivissä ollut vaurioita. Onko teillä muilla ollut vastaavia ongelmia. Onko ollut jäästä johtuvia ongelmia? Auto normi ajossa, n. 40tkm/a.
Kiitti etukäteen kommenteista.
T jmään
Omistan Stelvio Q4 210hp diesel:n jolla olen nyt ajanut 100tkm. Autoon on vaihdettu nyt kaksi turboa. Molemmat turbon ovat alkaneet viheltämään ja imusiivissä ollut vaurioita. Onko teillä muilla ollut vastaavia ongelmia. Onko ollut jäästä johtuvia ongelmia? Auto normi ajossa, n. 40tkm/a.
Kiitti etukäteen kommenteista.
T jmään
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Vaikuttaa samalta kuin bmw palstalla kerrottu ongelma. Siellä ainakin kaikilla jäästä johtunut siivekkeiden rikkoontuminen.
- Kari
- Tiige
- Viestit: 2847
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Vaimo on nyt ajanut vastaavalla stelviolla välin 40tkm-110tkm. Eikä ole ollut turbossa ongelmia vaikka on ajettu hyvin vaihtelevissa keleissä. Hanakasti se start and stop mielellään sammuttaisi koneen. Ei varmaan tee hyvää turbolle jos kovemman ajon jälkeen vetää heti sammuksiin. Se tulee aina otettua pois päältä lähtiessä. Tosin kai ne on suunniteltu kestämään senkin ja laakerithan siinä ensimmäisenä kärsisi eikä siivet.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Kuulostaa tutulta myös Ford -puolelta, oma Ranger imaisi jääkokkareen 38tkm ajettuna ja turbon siivet mutkalle..
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Olen tätä selvitellyt ja en ole saanut tietooni muita diesel Stelvion turbo vaurioita. Ensimmäinen meni takuuseen ja toisen kohdalla maahantuoja keksi jään. Tuntuu erikoiselta se että jäätä syntyisi turbon kun lämpötila on +5....+7 astetta. Bemareissa, Fordeissa ja esim. Joissain uusissa Nissaneissa on ollut jäävaurioita. Tämä juttu taitaa mennä kuluttajariiitalautakunnan selvitykseen.
Mutta jos kenelläkään on mitään tietoa diesel Stelvion turbovaurioista, niin otan erittäin mielelläni näitä tietoja vastaan (Jaakoppi.antero@gmail.com)
Mutta jos kenelläkään on mitään tietoa diesel Stelvion turbovaurioista, niin otan erittäin mielelläni näitä tietoja vastaan (Jaakoppi.antero@gmail.com)
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Pidäppä ketju elossa jos menee kuluttajariitalautakunnalle. Oma edellinen auto 2016 320d lci BMW meni vaihtoon toisen turbon vaihdon jälkeen 11kk aikana, syynä juuri jään taittamat siivet ahtimessa. 5v vanhaan ja 100tkm ajettuun autoon löytyi vielä bemarilta goodwilliä, mutta alkoi kuulostamaan siltä että jatkossa ei niinkään. Paikallisen huoltomyyjän mukaan ennätys Oulussa oli 9 ahdinta vaihdettuna samanlaiseen 5v ikäiseen, ei tietoa kuka maksoi viulut. Mitään toimivaa ratkaisua ei ollut tiedossa, bemarin uudistettu imuputki design ei poistanut ongelmaa.
Siihen nähden pitäisi kyllä 3v ikäiseen Stelvioon saada tehdas mukaan kantamaan vastuuta. Mutta tietäähän se näiden kanssa suomessa...
Olisipa ihan kiva ettei tutussa ja turvallisessa Alfassakin olisi mokomaa haastetta jatkossa.
Siihen nähden pitäisi kyllä 3v ikäiseen Stelvioon saada tehdas mukaan kantamaan vastuuta. Mutta tietäähän se näiden kanssa suomessa...
Olisipa ihan kiva ettei tutussa ja turvallisessa Alfassakin olisi mokomaa haastetta jatkossa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Kuitataan tähän ketjuun vielä omassa diesel Stelviossani jolla matkaa taittui 10/2018-10/2021 välillä 140tkm ei ollut vastaavaa ongelmaa.
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Mulla taitaa olla ihan yksittäistapaus ja selkeä näytöt siitä että turbon on mennyt jotain jäätä kovempaa. Huollossa turbon imuputki asennettu siten että tiiviste asettunut huonosti ja siellä oli 3mm rako. Uskon että täältä on mennyt koneeseen ilman mukana kovia partikkeleita, jotka aiheuttaneet vaurion. GW takuuta eivä suostu käyttämään, kun uitin auton ruotsista uutena. Minulla kahden muun turboliikkeen lausunnot, että vauriot eivät olleet jäästä johtuvia, mutta maahantuoja liike väittää itse pintaisesti jäävauriota.
Mietin, että miksi maahantuoja itsepintaisesti väittää jään olevan syy. Onkohan heillä tietoa laajemmista Stelvion dieselkoneiden jääongelmista. Tätä tietoa eivät pyynnöstäni huolimatta jakaneet.
En ole saanut myöskään tietoa Ruotsista tai Norjasta jossa kuitenkin samankaltaiset olosuhteet kuin Suomessa. Korjaus on kuitenkin 4te/kerta, joten ei ihan halpaa huvia ole. Siksi tätä tietoa nyt käyttäjiltä ja alan asiantuntijoilta tiedustelen.
Mietin, että miksi maahantuoja itsepintaisesti väittää jään olevan syy. Onkohan heillä tietoa laajemmista Stelvion dieselkoneiden jääongelmista. Tätä tietoa eivät pyynnöstäni huolimatta jakaneet.
En ole saanut myöskään tietoa Ruotsista tai Norjasta jossa kuitenkin samankaltaiset olosuhteet kuin Suomessa. Korjaus on kuitenkin 4te/kerta, joten ei ihan halpaa huvia ole. Siksi tätä tietoa nyt käyttäjiltä ja alan asiantuntijoilta tiedustelen.
- Tazio
- Viestit: 3394
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Luenkohan nyt huonosti, mutta aluksi sanot, että jää on syynä. Sittrn, että turboliikkeiden mukaan jää ei ole syynä vaikka maahantuoja niin väittää?Jmään kirjoitti: ↑05 Helmi 2022, 08:26Mulla taitaa olla ihan yksittäistapaus ja selkeä näytöt siitä että turbon on mennyt jotain jäätä kovempaa. Huollossa turbon imuputki asennettu siten että tiiviste asettunut huonosti ja siellä oli 3mm rako. Uskon että täältä on mennyt koneeseen ilman mukana kovia partikkeleita, jotka aiheuttaneet vaurion. GW takuuta eivä suostu käyttämään, kun uitin auton ruotsista uutena. Minulla kahden muun turboliikkeen lausunnot, että vauriot eivät olleet jäästä johtuvia, mutta maahantuoja liike väittää itse pintaisesti jäävauriota.
Mietin, että miksi maahantuoja itsepintaisesti väittää jään olevan syy. Onkohan heillä tietoa laajemmista Stelvion dieselkoneiden jääongelmista. Tätä tietoa eivät pyynnöstäni huolimatta jakaneet.
En ole saanut myöskään tietoa Ruotsista tai Norjasta jossa kuitenkin samankaltaiset olosuhteet kuin Suomessa. Korjaus on kuitenkin 4te/kerta, joten ei ihan halpaa huvia ole. Siksi tätä tietoa nyt käyttäjiltä ja alan asiantuntijoilta tiedustelen.
Puuttuuko tuosta sanoja tai jotain?
-Tazio
-
- Viestit: 347
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Ylipäätänsä taitaa tämän maahantuojan strategia olla kieltäytyä kaikesta vastuusta..
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Sittenhän tässä pitäisi syyttää sitä paikkaa, jossa se ensimmäisen kerran vaihdettiin? Asennusvirhe ja menee heidän piikkiin.
Tai siis pitäisi mennä.
Tai siis pitäisi mennä.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Niin siis jos imuputki/tiiviste huonosti ja 3mm rako, niin siinä syy. Voipi aiheuttaa myös jäätymistä siivillä. Eli annetuilla tiedoilla ihan asennusmoka, eikä ns. tyyppivika.
"puhun niin totta kuin osaan"
- matti_vuorio
- Viestit: 1524
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Mikä on muuten taustalla tuossa, että jos vika aiheutuu jäästä, niin maahantuoja voi pestä kätensä asiasta? Hehän ovat tuoneet auton Suomeen tietoisena siitä, että täällä on talvi ja pakkasta. Pakkasella vesi jäätyy ja muuttuu jääksi.
- nipaka
- Viestit: 2107
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Voisiko joku minulle valaista että miten vesi/jää pääsee turbon imupuolelle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- matti_vuorio
- Viestit: 1524
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Helposti. Tuossa ex ex autossa oli 1,9JTD moottori, missä moottorin huohotinputki päättyi juuri turbon impuolen läheisyyteen. Kylmässä ajettaessa lämmin huohotinkaasu kerryttää jäätä imuputkeen, mikä sitten sopivissa olosuhteissa irtoaa kerrasta ja päätyy turbon imusiipiin. Kerran hajosi turbo ja toisen kerran kun auto muista systä hajosi, niin tuosta imuputkesta löytyi ihan kiitettävän kokoinen kami.
Oheessa vielä nopea hahmotelma aiheesta.
Oheessa vielä nopea hahmotelma aiheesta.
- Liitteet
-
- Turbo.png (13.65 KiB) Katsottu 2565 kertaa
- nipaka
- Viestit: 2107
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Eipäs huohotin tullut mieleen. Kyse on huonosta suunnittelusta. Kun huohotinkaasut ovat lämpimiä, huohotinputken eristyksellä ja/tai saattolämmityksellä olisi ongelma ratkaistu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- matti_vuorio
- Viestit: 1524
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Totta, että huonoa suunnittelua tuo. Toisaalta huohotinputken lämmitys/eristys ei tuota ongelmaa korjaa, koska ne tuohon Bravoon oli jo rakennettu. Pointti on, että turbon imuputki ei saisi missään vaiheessa jäähtyä niin kylmäksi, että se alkaa kerryttää jäätä. Helpommin sanottu kuin tehty. 2.0JTD:n pitäisi olla tälle samalle hieman vähemmän altis, koska turbo on siinä moottorin yläreunassa ja siten hieman vähemmän ajoviimassa.
- nipaka
- Viestit: 2107
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Nyt olen aiemman kannssa toista mieltä. Turbon imupuolen lämpötila on sama mikä ulkolämpötila on. Millään järkevällä ratkaisulla ei tätä lämmitetä. Ja mitä kylmempänä ilma moottorille menee, sitä parempi. Ilmansuodatin ->turbo->välijäähdytin->moottori.
Jos huohotinkaasut pysyvät kaasuna sekoittuessaan imuilmaan, ei ongelmaa ole. Minkäänlaista turbon rikkovaa jääklönttiä ei synny. Tämän jo totesit.
Eristys ei ole riittävä. Kyllä armaflexiä maailmassa on että saadaan eristys riittämään.
Jos huohotinkaasut pysyvät kaasuna sekoittuessaan imuilmaan, ei ongelmaa ole. Minkäänlaista turbon rikkovaa jääklönttiä ei synny. Tämän jo totesit.
Eristys ei ole riittävä. Kyllä armaflexiä maailmassa on että saadaan eristys riittämään.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Bemarilla taitaa olla joku ritilä/säleikkö estämässa (ei tunnu sekään toimivan) jään joutumista propeliin. Se ei kait saa olla liian tiheä ettei estä ilmankulkua. Korjatkaa jos olen väärässä.
- Kari
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Olet väärässä niinkuin tuossa ylempänä kirjoitin, tästä on omakohtaisia kokemuksia. Itsellä oli jo ostettuna osia että olisin vienyt baijerilaisen tuotekehitystä pidemmälle, mm. tuollainen ritilä jostain land roverin ilmamassa mittarista.
Oli vain sen verran masentavia merkin oman huoltomyyjän kommentit ettei mikään auta niin palasin alfoihin.
edit: olin siis kertaalleen jo rakentanut kaiken uusiksi turboa ennen mutta siitä ei oikein nykyaikainen moottorin ohjaus tykkää vaan alkoi veto nykimään enkä halunnut enää lähteä kustomoimaan ecu ohjelmaa.
Oli vain sen verran masentavia merkin oman huoltomyyjän kommentit ettei mikään auta niin palasin alfoihin.
edit: olin siis kertaalleen jo rakentanut kaiken uusiksi turboa ennen mutta siitä ei oikein nykyaikainen moottorin ohjaus tykkää vaan alkoi veto nykimään enkä halunnut enää lähteä kustomoimaan ecu ohjelmaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Totta puhut eskoseni .
Näistä bemun turboista on paljonkin juttua, tässä viestiketjussa puhutaan jostainlämmityksestä, josta ei siitäkään ole apua. Hyvä että vaihdoin b47 bemun Alfaan , kop, kop . Toivotaan, ettei Alfa ole kopsannut bemulta tätä onkelmaa.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1811720
Näistä bemun turboista on paljonkin juttua, tässä viestiketjussa puhutaan jostainlämmityksestä, josta ei siitäkään ole apua. Hyvä että vaihdoin b47 bemun Alfaan , kop, kop . Toivotaan, ettei Alfa ole kopsannut bemulta tätä onkelmaa.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1811720
- Kari
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Selvittelen vielä onko Sweduissa tai Norjassa ilmennyt Stelvion jäästä johtuvia turbo vaurioita. Tuntuu perin oudolta, että vain minun autossani on jäästä johtuvaa ongelmaa ja peräti kaksi kertaa ja vielä kun säilytän autoa lämpimässä tallissa. Jos tiedätte Alfa foorumeita pohjoismaissa, niin otan tiedot kiitollisena vastaan.
Tällä hetkellä asiaa ei olla saatu sovittua, joten riitalautakunnan ratkaistavaksi menee. Lakimiehen mukaan asia on täysin pitävästi osoitettu, että syy on jokin muu kuin jää.
Tällä hetkellä asiaa ei olla saatu sovittua, joten riitalautakunnan ratkaistavaksi menee. Lakimiehen mukaan asia on täysin pitävästi osoitettu, että syy on jokin muu kuin jää.
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
^
Jos on lakimihen lausunto, miksi ihmeessä hyppää suosituksia antavan puljun (kuluttajariitalautakunta) matkaan? Käräjille vaan suoraan, saa nopeammin ja ehkä jopa reilummin tapahtumaan.
T. naapurissa oli lakimies juuri tällaisia asioita vääntäen ja hän ihmetteli kovasti, miksi kukaan vie mitään pelkkiä suosituksia antavalle taholle, joka on ruuhkautuneempi kuin mikään missään eikä varsinaisia vahingonkorvauksiakaan voi hakea.
Jos on lakimihen lausunto, miksi ihmeessä hyppää suosituksia antavan puljun (kuluttajariitalautakunta) matkaan? Käräjille vaan suoraan, saa nopeammin ja ehkä jopa reilummin tapahtumaan.
T. naapurissa oli lakimies juuri tällaisia asioita vääntäen ja hän ihmetteli kovasti, miksi kukaan vie mitään pelkkiä suosituksia antavalle taholle, joka on ruuhkautuneempi kuin mikään missään eikä varsinaisia vahingonkorvauksiakaan voi hakea.
- nipaka
- Viestit: 2107
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Kuluttajariitalautakunnan lausunto on vahva kommentti oikeudessa. Itselläni on vastapuoli aina toiminut lausunnon mukaisesti. Huoltopäällikön v*ttuiluja olen joutunut kuuntelemaan.
Eikä lausunto maksa kuin aikaa, vaivaa ja postimerkkejä.
Eikä lausunto maksa kuin aikaa, vaivaa ja postimerkkejä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Vaikka ohtuisikin jäästä, niin Suomessa myytäviltä autoilta voi kohtuudella odottaa, että ne kestävät normaalin talven. Ei siis mielestäni mitään väliä vaikka väittävätkin jään syyksi.
Myyjän pitäisi ilmoittaa, että takuu laukeaa alle 0celsiuksessa ja montako autoa sitten myydään?
- Tiige
- Viestit: 2847
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Eiköhän se tämä ole syypää tässä tapauksessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Stelvio diesel turbo vaurio
Joo, tähän uskon itsekkin kun ei ole toista ”jäästä” hajonnutta tapausta kuulunut korviin, bemareissa tosiaan hyvinkin pienillä kilsoilla löytyy ja niissäkin tietyllä konetyypeillä vain tietyissä korimalleissa, missä toteutus jäälle altis.
Ja jos tosiaan siellä tällainen asennusvirhe on jonkun jäljiltä ollut, niin asiahan on virheellisen asennuksen tekijän ja auton omistajan välinen.